Wat is de non-plus-ultra uit de supercarindustrie? Op de eerste plaats zullen veel mensen de Bugatti Veyron aanhalen. Verscheidene modellen van Koenigsegg en Pagani zullen ook genoemd worden. Auto’s als de Carrera GT en de Enzo zitten bij veel mensen nog wel in het geheugen. All-time-classics als de F40 en de McLaren F1 zullen eveneens veel genoemde voorbeelden zijn. Iets minder bekend is echter de Gumpert Apollo; een zeer serieuze bedreiging voor ieder die zich op de Nürburgring waagt.
Net als het gamma van vele andere kleinschalige producenten bestaat de lineup van Gumpert in basis uit één model, waar op den duur van alles af wordt geleid. Gumpert werd in 2001 door Roland Gumpert in het leven geroepen. In 2004 werd het bedrijf zelf uiteindelijk in leven geroepen, en nu, in 2010, waagt zich af-en-toe één van zijn producten op de weg.
Afgezien van de vleugeldeuren, die al lang niet meer een puur functioneel attribuut van een auto vormen, gaat het vorm-volgt-functie principe hier duidelijk op. In ieder geval is het niet zo zeer schoonheid, maar voornamelijk techniek en prestaties waar de auto het van moet hebben. Een Gumpert Apollo zette op de Nürburgring een tijd van 7:11.57 neer, waarmee de Donkervoort D8 270 RS van zijn positie werd gestoten. Afgezien van de twee Radicals, die de 20,8 kilometer lange Nordschleife in minder dan 7 minuten aflegden, is de Gumpert Apollo Speed de snelste auto op deze gigantische baan asfalt.
Andere versies van de Gumpert Apollo zijn de Apollo Basic (650 pk), Apollo Sport (700 pk, afgebeeld) en de Apollo Race (800 pk). Dit vermogen wordt opgehoest door de 4,2 liter V8 van Audi, voorzien van twee turbo’s. Meer dan 1.200 kilogram hoeft het gigantische vermogen niet te verplaatsen, dus een 0-100 van 3,1 seconde is zo gek nog niet. 6 seconde later tikt de auto de 200 km/u aan. 6 seconde al een mooie 0-100 tijd voor een willekeurige auto, laat staan voor een 100-200 sprint.
Het verhaal achter deze spot is ook leuk. Na een redelijk goede dag spotten op de Köningsallee reden we – ik was met drie andere jongens – richting Nederland. Opeens werden we getipt door een vriend die van een derde een verse foto van een Gumpert aan de Köningsallee had gekregen. Rechtsomkeert dus, om de monsterlijke auto te bewonderen. Nooit eerder hadden we zo’n enorme menigte op straat om een exoot heen zien staan. Dit is zonder meer één van de vijf meest indrukwekkende spots uit mijn inmiddels negen jaar durende periode van auto’s spotten.
Meer foto’s zijn HIERRR te zien op Autojunk.
JPM zegt
Als ik iets in die categorie zou zoeken zou het eerder een Ascari A10 worden.
duke zegt
@JPM: Ja lullig he….als……
xilver zegt
Heb deze gezien in Genève… Idd zeer indrukwekkende wagen met uitzonderlijke prestaties… En naar mijn mening zwaar onderschat door menig grote autobouwers. Gumpert is moment bezig met een model te maken dat zodanig aerodynamisch gemaakt, dat het op het plafond van een tunnel kan blijven plakken tgn een welbepaalde snelheid! Hopelijk wordt dit ooit werkelijkheid want dat wil ik zeker wel zien!
King zegt
Wat voor stumpert heeft deze naam bedacht voor deze veredelde, hardcore Audi, vast 1 of ander gumpie!!
JH zegt
Gumpert was bijna failliet en zijn net gered…
http://www.autobild.de/artikel/gumpert-gerettet_1228748.html
is niet altijd makkelijk als maker van supersportwagens. Overigens, was de Gumpert niet de snelste auto bij TopGear/Stig?
JPM zegt
@ JH
Was ja, tegenwoordig is de Veyron SS de leider.
janjurk zegt
Opgevoerde kitcar
lambo4all zegt
@janjurk: maar dan wel de bruutste en snelste kitkar die vandaag de dag kan !
lambo4all zegt
@janjurk: kopen:P
Zephyr zegt
Kan iemand ons uitleggen wat er aerodynamisch bijzonder is aan de Gumbert itt bv een Veyron of Pagani?
Ik meen me te herinneren dat tijdens de Top Gear aflevering werd gezegd dat deze auto lelijk is gemaakt om gigantisch snel te kunnen zijn. Waaraan zie je dat dan?
Ollie-j zegt
Vette spot, Appeltje. Waar connectiezzzz alweer niet goed voor zijn…
rick zegt
je zou spotter zijn…… lees eens een goed boek
AnthonyR zegt
Je vertelt er enkel niet bij hoe onhandelbaar deze auto is als je er echt mee gaat rijden. Ook is de besturing en gas response lang niet zo goed als de concurrentie.
wim zegt
Nice spot! Maar wat een gruwelijk lelijk ding blijft ’t toch… dat zijaanzicht blijf ik echt lachwekkend vinden.
Citrofiel zegt
Recht van opzij ziet dat ding er pas echt gestoord uit. :o
Frankypanky zegt
@Citrofiel:
Ik zie het als een (extreem) geval van “vorm volgt functie”…Al snap ik die ‘skirts’ niet zo.
Citrofiel zegt
@FrankypankyV8: Ik bedoelde gestoord in dit geval ook op een positieve manier. ;)
Frankypanky zegt
@Citrofiel:
Ok. “I got you”!
;)
Something zegt
Leuke wagen is weer eens wat anders dan een Lamborghini of Ferrari, alleen jammer van de kermisverlichting :-/
Alleen op de R8 en A4 vind ik de ledverlichting mooi, bij andere auto’s weer stukken minder.
Jippie zegt
Daar sta je dan in je Duster :)
Hupke zegt
Die hoort thuis op de ring. Laten we hopen dat hij enkel hier op bezoek komt en niet verhuisd voordat hij dan ook evolueert en zichzelf verpest.
spykerboy zegt
heerlijke auto, als vanaf de eerste fotos die ik ooit zag (2005 ongeveer) mega grote fan geweest echt super looker vind ik het ;)