Een Aston Martin DB7 Zagato is een unieke verschijning, mag je daar aan knutselen of niet?
Dit is een plaatje dat menig liefhebber wellicht zal doen gruwelen: een Aston Martin DB7 Zagato is tamelijk zeldzaam (er werden 99 exemplaren gebouwd) en dus zien velen die liefst in hun originele uitmonstering. Toch geldt ook hier de regel “wie betaalt, bepaalt” en dus kijken we hier naar een DB7 Zagato die niet helemaal origineel meer is.
Om te beginnen is de kleur al opmerkelijk: zwart. De exemplaren die we tot op heden zagen waren immers veelal zilverkleurig of in een champagnetint uitgevoerd. Deze DB7 Zagato is echter zo zwart als de nacht, een thema dat tot en met de wielen werd doorgevoerd.
Ook niet geheel origineel is de uitlaat: de pijpen zijn beduidend dikker dan de pijpjes die standaard uit de bipspartij van deze voiture staken. De rijhoogte lijkt ten slotte ook flink aangepast, of lijkt dat zo door de grote OZ lichtmetalen velgen die gemonteerd zijn? Hoe dan ook: deze auto is niet bepaald origineel meer. De auto is gespot door robbo860, die ook wist te melden dat er flink wat steenslag op de neus zat. Niet vreemd als je je bedenkt dat de auto in ieder geval sinds 2011 al goed gebruikt wordt in de omgeving van de Nürburgring.
Persoonlijk kan ik deze stijl beter waarderen dan de standaard uitmonstering, ik ben niet zo’n fan van de Zagato-modellen dat ik er mee kan zitten, maar wat vinden jullie ervan? Heiligschennis, gewoon mooi of blubberdik?
oldekamp zegt
Ik vind ‘m tof! Zet ‘m maar neer!
felix1989 zegt
Als je een pauper mag dat wel
rubentheys zegt
Ik heb niet veel met de basisuitvoeringen die ik tot op heden heb gezien, maar dit vind ik wel wat hebben! Leuk bakje :)
jessetje zegt
Erg fraai;)
mashell zegt
Als je “per ongeluk” de Zagato versie gekocht heb ipv de veel mooiere normale is dit juist wat je er mee moet doen.
Hupke zegt
Ik vind het zeker zonde maar “wie betaalt, bepaalt” klopt wel.
Achja zonde, er blijven er nog wel een paar over.
ej20g zegt
Niks mis mee, zolang alle aanpassingen simpel terug te draaien zijn. Al heb ik niks met de kleur, als er één kleur is die het lijnenspel van een auto verbergt is het zwart wel. Bovendien vind ik de “normale” DB7 Zagato al een pareltje dus daar hoef je eigenlijk niks aan te doen.
volvo-s60-adept zegt
Tsja, ’t is waarschijnlijk een vorm van kapitaalvernietiging, maar ergens is het ook wel stoer.
crackdavid zegt
@volvo-s60-adept: Waarom is dit kapitaalvernietiging? De originele velgen heb je er zo weer onder gelegd hoor..
lincoln zegt
“mag dat ?” ..
zo,n simpele vraag .. en toch ben ik te dom om er antwoord op te geven ..
volgende keer maar iets van “lust je spruitjes” of “wat is je lievelingskleur” ..
mlbenz zegt
Het lijkt erop dat er geen autonieuws is vandaag….
Rick-dos zegt
99 exemplaren gebouwd…
Stel je eens voor dat we 30 of 40 jaar verder zijn en dit ding staat op een veiling als “klassieker” kun je je dan voorstellen dat je hier miljoenen voor neertelt (inflatie even buiten beschouwing gelaten)?
Daarom weet je nu al bij voorbaat net als bij alles wat tegenwoordig gemaakt wordt de klassieker status nooit zal halen. Tenzij je tegen die tijd (nog steeds) een hipster bent. Dan betaal je er inderdaad veel voor. Voor je image…
lemans96 zegt
@Rick-dos: Wat jij schijnt te vergeten: A) Het is een Aston Martin en B) Het is een Zagato special. Reken er maar op dat die dingen over 30 a 40 jaar enkel maar NOG MEER waard zijn dan de kleine twee ton die je er nu al voor neer moet leggen.
Dus…
Dat gezever over ‘hipster’ en ‘image’ komt verders regelrecht uit de kokert van de semi-intellectuele schijnelite en vertegenwoordigt niets meer of minder dan een stille scheet in de wind. ;-)
Nèxt !
Overigens staat ‘m dat zwart op zwart wel gaaf, vind ik. Het zal de waarde best wel wat doen dalen maar hé, hij heeft wel een NOG originelere Aston.
Rick-dos zegt
@lemans96: Bij A heb je de discussie al verloren. Want wat je feitelijk zegt is dat je badgegeil bent en daarvoor van alles zou betalen.
Wil je een klassieker status behalen dan zul je wel met wat meer moeten komen dan merk alleen. Wil je er vervolgens miljoenen voor vangen dan moet er ook een bepaald verhaal en pedigree achterzitten. Het verhaal “er zijn er maar 99 van” is flinterdun en voor een echte liefhebber niet interessant. Tenzij je natuurlijk een hipster bent….jij hipster jij…
lemans96 zegt
@Rick-dos: Nope, zoals gewoonlijk denk je iets gewonnen te hebben terwijl dat niet zo is.
Je komt met onzinnige aantijginkjes als “wat je feitelijk zegt is dat je badgegeil bent en daarvoor van alles zou betalen.”. Uiteraard aperte onzin. Ik constateer enkel het feit dat de naam Aston Martin samen met de naam Zagato al genoeg is om de prijs van een auto op te drijven. Nergens hoor je mijn persoonlijke voorkeur worden uitgesproken. ;-)
Ten eerste is dit geen wedstrijd, enkel een tentoonstelling van jou onwetendheid, en ten tweede zit er natuurlijk een prachtig verhaal achter deze DB7. Een verhaal wat de waarde van deze auto, tot in het einde der tijden, zal doen toenemen.
Laat ik je hier eens over inlichten(en mens is tenslotte nooit te oud om te leren, toch?).
De Aston Martin DB7 is als een Phoenixmoment voor dit illustere engelse sportwagenmerk. Gedurende de jaren tachtig ging het met Aston almaar verder bergafwaarts. De kwaliteit van de auto’s liet te wensen over en ook het design maakte de auto’s niet populair. Het duurde even maar uiteindelijk besefte de leiding van Aston zich dit ook en werd er een plan opgetekend om deze neergaande lijn het hoofd te bieden.
Vooral met het aantrekken van ontwerper Ian Callum deed Aston Martin een meesterzet.
Hij tekende de DB7, een auto die later, samen met de Vanquish(ook getekend door Callum), de redding van het merk bleken.
Dit feit maakt de DB7 al een bijzonder geliefde Aston en als men daar ook nog eens de exclusiviteit van Zagato aan koppelt, dan kan een kind(met verstand van auto’s) uitrekenen dat deze DB7 Zagato later enkel maar méér geld waard gaat worden. Dat worden ze nu al, overigens. ;-)
Rick-dos zegt
@lemans96: Ik denk niet iets gewonnen te hebben, en eerlijk gezegd interesseert dat mij ook geen ene reet, het is een algemene opmerking. Daarnaast, wat jij dan weer altijd doet, is een aanname van jouw kant naar een feit verheffen. Want immers blijft het jouw aanname dat deze auto in de toekomst alleen maar in waarde zal stijgen en is het nog steeds geen feit.
Je moet eens voor de gein opzoek gaan naar een tweedehands DB7 of een DB7 Zagato dan zul je schrikken van de prijzen. Je kan nog zo’n romantisch verhaal neerpennen over de DB7 en je “phoenixmoment”, feit blijft dat het kant noch wal raakt in de argumentatie over de klassieker status waar ik het overheb. De Jag DB7 is niet meer dan de volume serie van AM en Ford geweest. Het was ook geen keerpunt in winstgevendheid, kwaliteitverbetering of wat dan maar ook. Het enige waar het voor gezorgd heeft is dat er meer werd afgezet, maar dat betekent nog niet dat het AM winstgevend maakte. AM was en is nog steeds afhankelijk van, toentertijd Ford, en nu van investeerders.
De DB7 was voor AM zoals de 355, 911 en de Gallardo dat zijn voor hun respectievelijke merken. Dat zullen ook geen auto’s worden waar je later miljoenen voor zal betalen. Om die bedragen te kunnen vragen moet je, zoals ik al zei, een duidelijk
verhaal hebben, historie, pedigree datgeen wat de auto zo uniek maakt. Het gegeven dat het een AM is en door Zagato verbouwd is dat vinden badgegeilen mensen alleen maar interessant.
lemans96 zegt
@Rick-dos: “Je moet eens voor de gein opzoek gaan naar een tweedehands DB7 of een DB7 Zagato dan zul je schrikken van de prijzen.”
Het hele punt is dat IK dat dus wel doe maar jij het enkel maar uit je duim zuigt.
Had je het wèl gedaan, dan had je geweten dat die Zagato DB7’s zo rond de anderhalve a twee ton opbrengen(sommige lowmilage modellen zelfs over de tweeëneenhalf). Dat die standaard DB7’s momenteel erg goedkoop zijn, is verders irrelevant v.w.b. deze thread.
“Het gegeven dat het een AM is en door Zagato verbouwd is dat vinden badgegeilen mensen alleen maar interessant.”
Niet dus. De echte(Zagato) liefhebbers vinden dit interessant, vandaar de steeds hogere prijzen. Zagato’s zijn doorgaans echte ‘love ‘m or hate ‘m’ modellen. Gelukkig voor Aston en Zagato, zijn er nog meer dan genoeg mensen ‘who love ‘m’.
Maar zoals gewend, een hoop geblaat uit de hoogte en weinig wol. Oh well, some mothers do have ‘m. ;-)
Rick-dos zegt
@lemans96: En hoeveel kostten ze nieuw? Precies, ze zijn in prijs gezakt….Even verder zoeken dus.
De prijzen van de DB7 zijn niet relevant voor deze thread net zo min dat de prijzen van de Zagato dat zijn. Maar het gaat hier daan ook niet om de thread maar om de discussie. En blijkbaar is het daarin wel relevant aangezien jij ineens begint over de geschiedenis van de DB7.
En Zagato-liefhebbers kunnen niet badgegeil zijn? Juist ja.
Klopt. Daarom heb ik ook medelijden met je moeder. ;)
lemans96 zegt
@Rick-dos: Volgens jou zijn alle DB7 Zagato liefhebbers badgegeil. Over een domme opmerking gesproken.
Maar goed, feit blijft dat deze thread over de DB7 ZAGATO gaat en niet over de DB7. Dat deze wel onderdeel uitmaakt van de, jou dus kennelijk onbekende, geschiedenis, daar kan ik niets aan doen. ;-)
Mooie kar trouwens, dit zwarte geval. Ik heb helaas niet die ton(minimaal) die zoiets tegenwoordig moet opbrengen…
Rick-dos zegt
@lemans96: Natuurlijk, mien jung.
lincoln zegt
@lemans96: + @Rick-dos ..
breng die glazen bollen maar terug ..
jullie zijn beide opgelicht ..
o,ja .. en koop er een zwik oude auto-boeken voor terug ..
niet dat het verleden garantie zal bieden voor morgen ..
maar dan lijkt het net of je huiswerk hebt gemaakt ..
Rick-dos zegt
@lincoln: Ben helemaal niet opgelicht. Is er één van 99. Wordt dus alleen maar meer waard in de toekomst.
lincoln zegt
@Rick-dos:
o.k. .. dan had je em ondersteboven ..
lincoln zegt
@lemans96:
sla je slag .. die meuk kost vandaag de dag geen roggel ..
lemans96 zegt
@lincoln: Anderhalf a twee ton euro’s. Wat je ‘geen roggel’ noemt…
lincoln zegt
@lemans96:
ook de Zagato zit schrikbarend ver onder de nieuwprijs ..
de “normale” db7 (ooit het summum van mooi) laat ik nog maar buiten beschouwing ..
o.k. .. ze schrijven niet zo hard af als een lease BMW ..
maar toch ..
lemans96 zegt
@lincoln: Laten we gemakshalve wel de wat gangbaardere engels of amerikaanse nieuwprijzen nemen dan hè. Als je gaat wachten tot een auto weer ‘ns een keer over die paar ton BPM heen is, dan weeg je een ons…
Gemiddeld kosten die DB7 Zagato’s in de UK zo’n 150 duizend pond met uitschieters naar de 250.000 pond. Dat vind ik toch redelijk waardevast voor een tien jaar oude auto…
lincoln zegt
@lemans96:
ach .. we zullen zien of ze ooit nog de Barret&Jackson of Bonhams halen ..
die computers sensoren bedrading en kunstoffen zijn pertinent NIET van dezelfde kwaliteit als van 50 jaar geleden ..
zwakke en essentielle schakels ..
lincoln zegt
@lemans96:
laat ik het anders zeggen ..
vind het een prachtig ding .. echt waar ..
maar het dwingt niet echt respect af .. en ook net geen elegantie en bombast ..
(puur een persoonlijke noot)
dus ik weet niet of ie ooit boven zijn nieuwprijs uit gaat komen ..
er is namelijk wel een surplus aan limited editions van die periode ..
mashell zegt
@lemans96: “semi-intellectuele schijnelite” passender is de doelgroep van het boek “Etiquette voor Dummies” nog nooit omschreven. Maar wat heeft dat met een toekomstige klassieke auto van doen?
undifined1 zegt
Blijft mooi die paarkeerplaatsen bij de Ring, je verbaast je iedere keer weer wat voor unieke auto’s daar allemaal tussen de gewone auto’s in het grasveld staat geparkeerd. En de omgeving is zo mooi daar.
undifined1 zegt
lijkt wel erg op een Jag trouwens zo, als je had verteld dat het de nieuwe F type was het ik het ook geloofd op het eerste gezicht
pindakoning zegt
Zwart staat hem goed zeg
pindakoning zegt
@pinda koning: Alleen die velgen… nee
lincoln zegt
de lak is best bijzonder ..
daar hebben 9 Britse dorpen nml 37 weken werk aan gehad ..
norge zegt
Euh, volgens mij mag het…
Arnoud zegt
Dit is hetzelfde als vragen: Mag Katie Price haar benen scheren?
Tuurlijk mag dat. Iets dat al danig verbouwd is mag best nog iets verder verbouwd worden. Er is namelijk toch al niets meer van het origineel over.
kempenaer zegt
Nogal kampig, dus liever niet, maar de doodstraf verdient het niet.
ttcate2 zegt
Nee.
911GT2 zegt
Natuurlijk mag dat, tis niet dat hij er lelijker van kan worden… Alles wat je er aan verbouwt is een verbetering.
grrrrommmmm zegt
Maakt hem nog unieker, tenminste als het goed gedaan is. En of t mag, dat weten alleen Rembo en Rembo….
lincoln zegt
@grrrrommmmm:
Tampie zal je bedoelen ..
mout zegt
Wat is eigenlijk echt een geslaagd Zagato ontwerp?
Die bobbels in het dak heb ik nou wel gezien. En zelfs op dat spelletje zijn ze wat mij betreft verslagen. Door Peugeot nog wel…