Het is niet elke dag dat je een Ferrari 500 Mondial tegenkomt, en dan ook nog eens in Nederland.
De Ferrari 500 Mondial SL Competizione, een prachtige raceauto uit begin jaren 50 met de 1985 cc viercilinder motor van Aurelio Lampredi. Vijf versnellingen, 173 pk, slechts 720 kg en een topsnelheid van 236 km/u. Natuurlijk was hij zeer succesvol in de 12 uur van Casablanca (tweede plaats), de Mille Miglia van 1954 (tweede plaats) en won hij de tweeliterklasse in de 12 uur van Sebring. Waar zijn de tissues?
De eerste paar 500 Mondials waren coupés met het design van Carrozzeria Scaglietti, maar Pininfarina kwam later met een serie cabrio’s. Voor één van de 16 originele spyders moet je al snel 1,5 miljoen euro neertellen, maar we nemen aan dat de gespotte replica een stuk goedkoper is.
Desondanks heeft ERRA hier een goed staaltje werk geleverd. Alles is gemaakt van aluminium om maar zo dicht mogelijk bij het originele gewicht te blijven. Deuren, kuipstoeltjes, vloer- en interieurdelen, en de motor- en kofferklep zijn allemaal gemaakt van het lichte metaal. Alleen de wielkassen zijn van een harde kunststof gemaakt.
In het vooronder mogen wij een 2-liter Alfa Romeo viercilinder verwachten, met daaronder een chassis van het Turijnse Milaanse merk. Welke is niet bekend, maar het levert een verdomd goede, overtuigende replica op, hoewel hij nèt iets groter lijkt dan het origineel. Of is dit slechts schijn?
Bekijk de spot op Autojunk.
norge zegt
Ik heb alleen maar gebruikte tissues nou….
Tering, wat waren dat toch perfecte auto’s.
E34M5Touring zegt
Potente motor zeg! Zeker voor die tijd. Waarden waar je je nu nog niet voor hoeft te schamen. Gaaf model!
thomcarspotter zegt
“De Ferrari 500 Mondial SL Competizione, een prachtige raceauto uit begin jaren 50 met de 1985 cc viercylinder motor van Aurelio Lampredi.” schrijf je cilinder niet zo< ?
lincoln zegt
@thomcarspotter:
dan ken jij @maru nog niet .. gewoon 1 op 1 overpennen van wikipedia dus ..
maru zegt
@thomcarspotter: 1 op 1 overpennen? Nee. Engels gestudeerd hebben en dit soort woorden steeds verkeerd schrijven? Ja. ;)
Emile_Benz zegt
@maru: wie heeft er dan ook Engels gestudeerd?! ;p
thomcarspotter zegt
@maru: aha op die manier!
Lon zegt
De originele naam is gewoon Ferrari 500 Mondial, SL Competizione bestaat niet.
ferrarithijs zegt
@Lon: Inderdaad, hoewel de volledige naam, om maar even te mierenneuken, 500 Mondial PF (Pininfarina) spider is.
peterpan72 zegt
Hebbe! Wat kost ie nou?
lincoln zegt
tis een grappig bakkie ..
maar valt wat schoonheid betreft in het niet bij de topmodellen van Alfa Lancia en Fiat uit diezelfde periode ..
veloce zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
speklap zegt
Maakt het uit waar het weg komt? Is gewoon een vette replica!
brabantia zegt
Aluminium replica’s, zeldzaam! Meestal zijn ze alleen te koop in glassfiber..
4991 zegt
bah, replica’s
multoveloce zegt
‘T was weer kwijlen in Heusden zie ik…
RazorHead zegt
Hoe te weten gekomen dat het replica is ?
Echt mooi ding, replica of niet.
erce zegt
@RazorHead: Kenteken even opzoeken bij de rdw, dan zie je dat het ding geregistreerd is als een Erra sd500.
Alfarobert zegt
Hebben ze wel toestemming van Ferrari om hun emblemen te gebruiken? Ferrari kennende kunnen ze daar moeilijk over doen,toch?
Svda zegt
Het blijft een replica dus niet intressant, geld ook voor de meeste replica Porsche 356 die hier helaas te veel rondrijden
jannesz14 zegt
Ik kom van ERRA met de x-28
kaasboerin zegt
@jannesz14: http://www.youtube.com/watch?v=1X-Asda_YZ0
jannesz14 zegt
@kaasboerin: ik vroeg me al af of iemand het zou herkennen
maferick74 zegt
Ik heb eigenlijk niks tegen een replica, als de auto zo mooi is dan zou ik er graag in willen rijden. Hopelijk een stuk makkelijker te berijden dan vroeger. Maar dan moet er geen interieur inzitten van en Toyota MR2 ofzo. Dit lijkt erg op vakmanschap. En ik vind dat er een groot verschil zit tussen een replica van een Gallardo en een Ferrari 250 GTO of 250 GT California.
gashfats zegt
If this is a SD500 , the wheels (Aston Martin not Borrani) are correct and the instruments appear to be (Ispro not veglia which were only fitted to 4 of the 12/14 cars produced), however the SD500 had internal returns on the rear vents. If this is aluminium bobied (which I doubt) then there are no SD500s with such a body that I know of. The use of rivets on the bonnet does indicate aluminium fixed to glass fiber. The exhaust pipe is not an ERRA pattern as the SD500
copied the original in precise detail. For further information contact [email protected].