“Zou de slooppremie voor een Ferrari met zo’n vervuilende V12 nou extra hoog zijn” peinst de eigenaar. Hij bedenkt zich. Want hij is trots op zijn bijzondere 250 GT Pininfarina II. De I had nog trommelremmen, de II heeft de vooruitstrevende schijfremmen al. Pininfarina staat voor het bedrijf dat de auto tekende èn bouwde, GT staat voor Grand Turismo, en 250 staat voor de inhoud van een enkele cilinder in cc. Zo, dat schept vast duidelijkheid.
De 250 serie van Ferrari is een erg grote, en tevens dure reeks van zeer variërende, elegante, stoere en legendarische modellen. Stuk voor stuk onbetaalbaar, en dan is de afgebeelde “Pininfarina Coupé” met een dagwaarde van rond de kwart miljoen nog wel één van de meest betaalbare. De GTE/2+2 is het “goedkoopste”, daar zijn er dan ook verreweg de meeste van. 950! De PF Coupé werd 351 keer gebouwd. Op papier is het een vrij simpel, hoekig vormgegeven auto, maar in het echt sta je er toch wel even van te kijken. Je ziet meteen dat je iets bijzonders voor je hebt. Net als de Maserati Sebring staat deze wagen op Borrani’s. Voorin ligt de befaamde V12 van 3,0 liter, goed voor een hoogtoerige 240 pk. Zevenduizend omwentelingen per minuut was ook toen nog geen enkel probleem. 200 km/u ook niet echt, hoewel het natuurlijk opvalt dat het een vrij lage top is voor een auto met dat vermogen en die massa. De denkbeeldige kleine lettertjes zeggen dan ook dat de topsnelheid geheel afhankelijk is van de eindoverbrenging, waar in veel gevallen aan gesleuteld werd. Tegenwoordig is dat nogal ongebruikelijk.
Gisteren was er al een wallpaper verschenen van deze auto, maar als je toch liever niet het “Neusje van de zalm” had willen hebben, kun je me wel mailen over andere opnames.
NiNja zegt
Een bijzondere klassieker met geschiedenis. Veel vinden hem vast mooi, maar ik niet echt.
De wallpaper heb ik zelf ook wel ^^
Entwicklung88 zegt
Wát een auto! Maar een kwart miljoen euro dat is echt voor de happy few weggelegd. Mooi om te zien dat zo’n auto niet stof staat te verzamelen ergens in een garage.
Als ik ooit een klassieker zou kunnen betalen, zal het in zo’n stijl zijn als de Sebring of 250 GT. Al zal er dan een stuk beschaafder prijskaartje aan hangen.. ;)
Laue zegt
dus het eerste type had een V12 met trommelremmen? OMG! dat is toch pure suicide?. Mooi foto’s BTW!
blokker5 zegt
mooie foto’s van een nog veel mooiere auto! Prachtig!
Dowdoon zegt
Zijn er nog wallpapers van deze beauty? ( 1680×1050 )
en dan vooral de laatste foto
wat een mooi ding
Susp1cious zegt
Prachtig hoe deze auto erbij staat. Glimmend en in nieuwstaat! Ik kan zo’n mooie auto alleen maar bewonderen en de eigenaar respecteren dat hij er gewoon lekker in rondrijdt.
Benjamin1 zegt
Hmm, niet echt iets voor mij….
sebastianchubasco zegt
volgens mij zie ik toch echt trommelremmen op het eerste plaatje…
Dan zegt
Mooi, de staat is ook lekker. Eén van de mooiste ferrari’s?
Gieltje zegt
Prachtig, lijkt wel erg op de Masserati 3500 en die vind ik dan toch iets mooier.
Neluz zegt
Prachtige auto !! Ze staat er echt mooi bij, goed onderhouden. Prachtspot :D!!
nelson90 zegt
heb nu al een paar ouder ferrari’s gezien en hebben beginnen bijna allemaal met AM op het nummerbord :P
W115 zegt
mooi, maar hij ziet er niet snel uit, zoiets als een klasieke Aston, gelukkig maakt Ferrari geen tractors als Lamborghini. :)
1NteNSe zegt
waauuw. deze is echt heel mooi! Damn, ik wil hem hebben. Zo mooi..
BartZ zegt
Is het niet mogelijk om alle afbeeldingen op wallpaperformaat (1280/800)te posten. Kan niet kiezen. :)
BananaFlip zegt
Geweldige auto.
Prachtig design, maar dat mag je wel verwachten van Pininfarina.
Toch wel grappig, een V12 waar ‘slechts’ drie liter in gaat.
Waanzinnig mooi gewoon.
Bugger zegt
Prachtige wagen! Maar waarvoor zijn de ‘rode knopjes’ tussen deur en achterraam? Knipperlichten?
Dinks zegt
Schrik niet: de Tjaarda 250 GTE had zelfs bladveren.
CrazyHenkie zegt
@ Bugger
Dat vroeg ik me dus ook af! Ik denk dat het de bedieningsknop voor de schietstoel is :P (en iedereen maar denken dat de Aston Martin van James Bond de eerste was!)
Vind het wel een mooie auto, uit welk tijdperk komt deze? maar eerlijk gezegd vind ik het geen klassiecke schoonheid, daarvoor oogt hij niet sierlijk genoeg, zo lijkt de achterruit op de vierde foto wat te groot. (hoewel in verhouding met de rest van de forse carrosserie.)
Zoals je waarschijnlijker dus al vermoedt, heb ik weinig klassiekerkennis, en miss is een E-type ook wel later geintroduceerd.
VivelaFRANCE zegt
*KWIJL*KWIJL* :P !!!
Klassiekerrally zegt
Trommelremmen, bladveren… Wat dachten jullie van een starre achteras?
Maar het blijft een prachtauto in een erg mooie kleurcombinatie.
Appeltje zegt
Toch geen schijfremmen inderdaad, foutje…
@BartZ Mail me maar voor meer foto’s! jim_appelmelk at yahoo etc etc
Pieter_H zegt
@ W115,
Er bestaan wel degelijk ferrari tractoren alhoewel ik niet weet of het automerk en het tractormerk verband houden met elkaar.
‘K zie trouwens het verband niet met die 250gt?
Hans zegt
Ferrari 250GT PF COUPE, hij had updates namelijk koni’s en schijfremmen
de eerste motoren waren niet best die werden als fabrieks modificatie vervangen door een outsite plug motor (bougies aan de buitenzijde ipv binnenzijde) daardoor werden ze veel betrouwbaarder.
Op de site http://www.barchetta.cc kun je alle serie nummer en types vinden ook de aantallen die gemaakt zijn en voor zover bekend de gegevens zoals eigenaren en aanpassingen.
Je komt er ook door te zoeken op serial numbers ferrari.
Gr.Hans