Dat auto’s steeds groter worden wisten we, maar je kunt het ook overdrijven. Wat een joekel is die BMW i3!
De i3 heette eerst de Mega City Vehicle (MCV). Hoewel dit niet zo bedoeld was, had het een waarschuwing moeten zijn voor de afmetingen van de EV. In vergelijking met moderne auto’s is hij redelijk compact, maar naast zijn oudere familielid valt hij flink uit de toom.
De E39 M5 stamt uit het tijdperk 1998 tot 2003 en was met zijn mooie 4,9 liter V8 een statige heer. Dit was een flinke auto waar je mee aan kon komen rijden en iedereen dacht: “zo, die heeft het gemaakt”. Maar liefst 4,8 meter aan zakensedan zag je immers niet snel over het hoofd, zeker niet als er een flinke drift mee wordt gelegd.
Wie had toen kunnen bedenken dat een lullig stadsautootje de M5 in zijn schaduw zou zetten? Qua lengte wint de sedan nog met een kleine 80 centimeter, maar in de breedte doen ze niet veel voor elkaar onder. De i3 is vooral hoog. De EV torent met zo’n 17 centimeter boven de M5 uit en met het hatchback model wordt hier alle ruimte van benut.
Bekijk de spot HIER op BMW-junk.
clioracing zegt
Heerlijk zo’n E39 M5! Dat waren nog echte BMW’s.
Joost1990_2 zegt
@clioracing: Helemaal mee eens, ik vind het het mooiste moderne BMW-model vanaf de jaren ’90. De E39 in zijn geheel trouwens.
3246cm252kw zegt
@Joost1990_2: vooral de LCI die is echt prachtig!
alcantara zegt
Dan noem je ook wel wat op hè! Die i3 is gewoon een BMW onwaardig gedrocht.
tweeviernul zegt
@alcantara: In deze setup zou ik als i3-rijder mijn auto niet eens durven in te stappen als de m5 rijder ook op het punt staat te vertrekken. Dan bleef ik wel even met een rood hoofd om het hoekje wachten…
flipperd zegt
Leuke M5, jammer dat er een Prius naast staat
tbone zegt
Wat een lomp ding is zo’n i3 dan zeg! Dat zie je niet aan de persfoto’s, maar pas in real life natuurlijk.
DILA zegt
@tbone: Ik had ook niet de gedachte dat hij zo “monstrous” was. Ik denk niet dat het een goede zet was.
Persoonlijk ben ik niet zo voor oude modellen met uitzondering van luxe-oltimers, maar dat zal wel vooral aan mijn leeftijd liggen.
agera zegt
De E39 M5 een van de mooiste M5 ooit, wat oogde de E-Klasse van toen oudbollig hiernaast. Audi en Mercedes hadden geen antwoord hierop.
Svda zegt
@agera: volgens mij vergeet je dat Audi antwoord had met de RS6 ;)
berlinetta zegt
@dahlback: Een verkeerd antwoord inderdaad.
jagofiel zegt
@agera:
Interessante achtergrond waarom de M5 gemaakt is.
http://www.youtube.com/watch?v=0Zr2vEUfaz4
reggie-boy_rood zegt
@agera: maar BMW heeft nog steeds geen echte supercar. Audi en Mercedes benz wel!
jensgib zegt
@reggie-boy_rood: R8 :)
hamerhaai zegt
@jensgib: Ja, en de SLS dan? Vergeet je die?
reggie-boy_rood zegt
@jensgib: Audi de r8.. Mercedes de SLR McLaren en de Sls
jensgib zegt
@reggie-boy_rood: En RS6 :P
jensgib zegt
@jensgib: of, nee liever de R8 en SLS
jrmpower24 zegt
Droomwagen die E39 M5. Prachtig!
3246cm252kw zegt
@jrmpower24: iedere M5 eigenlijk wel :-)
jrmpower24 zegt
@3246cm252kw: klopt :) vooral de M5 F10 vind ik ook echt prachtig!
3246cm252kw zegt
@jrmpower24: inderdaad echt prachtig! De LCI wederom weer helemaal maar een E60 V10 blijft wel een te mooi geluid maken en heerlijke klappen geven!
emile_benz zegt
Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken voor een E39 M5…hoewel, een E60 M5 is ook lekker.
bofkont zegt
@Emile_Benz: Zou ik snel zijn een E39 M5 in goede nette staat met een lage kmstand is rap duurder aan het worden, De E60 M5 zakt nog steeds in waarde.
Vind persoonlijk de E39 M5 de mooiste van de hele M5 reeks.
Onderhoud van een E60 M5 V10 is ook stukken duurder.
thmsnl zegt
@bofkont: Maar het geluid van E60 m5 van geen andere M5 tegen op.
Zeker niet als je er ook nog een mooie eisenmann uitlaat systeem onder hangt :p
bofkont zegt
@thmsnl: Ben ik met je eens! die V10 gilt geweldig!
367pk zegt
@bofkont: wel eens langer dan een kwartier naar deze “geweldig gillende” motor moeten luisteren? Dan ben je het m.i. goed zat! De atmosferische V8’s van de E39 en de lagedruk turbo V8 van de huidige generatie zijn in het dagelijks gebruik echt fijner, geloof me, ik rijd al 8 jaar met een aantal ervan dagelijks
emile_benz zegt
@367pk: als je de E60 rustig rijdt valt dat janken toch wel mee?
367pk zegt
@Emile_Benz: de E61 M5 die ik enige tijd heb gehad was nukkig, weersgevoelig ( de aandrijflijn, dus ik heb het niet over grip op nat wegdek oid), de versnellingsbak moest je aan “wennen” om het zacht uit te drukken, kortom, ik heb hem met groot plezier ingeruild voor een 550 E61
De. F14 M6 waar ik sinds kort in rijd is daarentegen een absoluut genot. Stil en comfortabel als het moet, bloedsnel met mooie grom als ik het wil. Daarbij ook nog “zuinig” . DK Versnellingsbak in vooruit beter dan automaat, achteruit is nog altijd “avontuurlijk”.
@bofkont: dat realiseer ik me iedere dag weer
Emile_Benz zegt
@367pk: En nu heb je het voordeel dat je niet naar Euro98 hoeft te zoeken… ;)
bofkont zegt
@367pk: Dan ben jij echt een bofkont :)
Emile_Benz zegt
@367pk: als je de E60 rustig rijdt valt dat janken toch wel mee?
SimonMc zegt
@thmsnl: Niet mee eens. Zo’n auto moet je niet gaan “sjonnie-fiseren”. Wat is er mis met het standaard V10 geluid? Hetzelfde met die mensen die vinden dat de V10 van de Carrera GT niet luid genoeg klinkt, en er uitlaten onder hangen, die het geluid volledig verkrachten…
flipperd zegt
@bofkont: dat de vraagprijzen stijgen betekent niet dat ze daar ook voor weggaan. Hooguit zijn er wat optimistisch hogere vraagprijzen te vinden van handelaren die 15 jaar oude exemplaren aanbieden omdat je die goedkoop zakelijk kunt rijden, maar van echt stijgende prijzen is geen sprake, zeker over de grens niet
djfrank zegt
Leuk dat er een artikel over mijn spot wordt geschreven zag er inderdaad heel apart uit. Vond de M5 al best een grote auto maar die i3 pff wat een ding en dat is niet positief ;)
olsen95 zegt
@djfrank: Gemaakt in Amsterdam zeker? Lijkt verdacht veel op de buurman zijn spot 2 huizen verder;)
djfrank zegt
@olsen95: klopt was Amsterdam W
Weet alleen niet meer welke gracht ;)
VeniVidiVici zegt
Een gezegde luidt… Wie een vrouw trouwt om het lijf, verliest het lichaam en behoudt het wijf!
Hoe klinkt dat hier? Wie een auto koopt voor de buitenkant, verliest de looks en behoudt een lelijke slome natte krant! (Mocht iemand een betere weten… welkom ;-) )
VeniVidiVici zegt
@venividivici: Humm… niet echt, want voor mij heeft die authentieke e39 M5 met bijna de laatste atmosferische masterlijke motor… the whole package, looks&engine!!! :-)
smartye36 zegt
Hoge auto’s zijn lelijk en ongelovelijk onpracties met poetsen omdat je het dak niet goed kan schoonmaken
VeniVidiVici zegt
@smartye36: Klopt, maar daar hebben ze iets heel praktisch voor verzonnen… een trapje! ;-)
smartye36 zegt
@venividivici: geen trapje nodig hier gelukkig :)
Hubert zegt
@VeniVidiVici:
Wasstraat!
VeniVidiVici zegt
@Hubert: Mwah… is een trapje op jaarbasis toch beter voor de portemonnee :-)
tweeviernul zegt
@smartye36: Knappe jongen die het dak van een i3 kan checken op vuil
Hupke zegt
@smartye36:
Ze zijn dan ook gemaakt om mee te rijden, niet om te poetsen.
azenomei zegt
Zo’n M5 wil ik toch echt hebben!!!
Donstil zegt
Geef mij die i3 maar, zo een afgetrapte import M laat ik graag in Duitsland staan.
jensdm zegt
@Donstil: Oh jij kan de km stand en gebruikswijze van een wagen op het zicht aflezen? Teach me!
xiran zegt
Het lijkt net of de i3 een deuk heeft.
reistje zegt
De goede oude tijd.
PeugeotGTI zegt
Wat is zo’n i3 eigenlijk lelijk
torsen zegt
Heel erg vertekenende foto.
i3 is kleiner dan een Scenic.
SimonMc zegt
Eén ding is duidelijk. Elegantie is dood.
bozewolf zegt
Mijn letterlijke woorden bij het zien van dit foto waren:
“Jezus Christus!”
Svda zegt
Wat is die i3 toch een lelijke wagen, zag hem pas ook rijden maar een nieuwe c4 picasso is nog mooier ondanks die al lelijk is.
stanoow zegt
Waarom moeten EV’s in de regel lelijk zijn? Ik kan echt maar een enkele mooie opnoemen.
scott5701 zegt
@stanoow: De Tesla Roadster of de Tesla Model S zien er wel goed uit. Natuurlijk is dit mijn mening.
stanoow zegt
@scott5701: de Model S is inderdaad een mooie auto. De Fisker Karma vind ik ook nog wel kunnen, maar voor de rest kan ik geen mooie EV’s bedenken.
mashell zegt
Zwarte BMW’s, gaap… Merkwaardig is hier die rode lantarenpaal, waarom staat deze zo onhandig op de parkeerplaats?
Hupke zegt
Een van de mooiste wagens die er ooit gemaakt is die e39.
Nu kan je me voisins en delehayes naar het hoofd gaan gooien en daar krijg ik het ook warm van.
Maar als je ziet hoe elegant ze zo’n vierkante doos er hebben kunnen doen uitzien met de e39…
Verder hoe zit het met de CW-waarde? Het zou toch op z’n minst ironisch zijn moest de e39 er beter op scoren dan de i3.
maarteno zegt
@redactie, moet dat niet kleine 80 mm of 8 cm zijn in plaats van 80 cm….aangezien bijna een meter verschil bij mij niet echt klein is…
maarteno zegt
@maartenoosterbaan: foutje bedankt….
tpa80 zegt
Dacht dat het niet kon, maar ik vind de i3 nog lelijker dan de multipla. Vorige week 2x in het echt gezien helaas. 2tone blauw/grijs en een nog lelijkere 2tone zwart/bruin-roodachtig.
subnanda579 zegt
Als eigenaar van deze M5 kijk ik niemand er op aan als-ie in iets anders rondrijdt, zelfs niet als het een i3 is, en bij de pomp ben ik niet altijd blij (1:7, ongeacht of je langzaam of snel rijdt), maar als ik even het gaspedaal vloer komt er toch echt altijd ’n hele grote smile op mijn gezicht….12 jaar oud (of jong), echte 65.000 op de teller; eerst van een italiaanse, later van een nederlandse liefhebber geweest!