Het is koud, en de straten zijn bezaaid met witte, dan wel grijsbruine sneeuw. Kortom: geen weer om te spotten, noch om gespot te worden. Een aantal maanden geleden was er nog veel te spotten, zoals een ingevoerde 993 Turbo en de redelijk zeldzame E 63 AMG S212.
Aston-Martin Vanquish
Over sommige auto’s schrijf ik liever dan over andere. De Aston-Martin Vanquish hoort bij de eerste groep. Hoewel het een auto met kinderziekten (zoals de fel bekritiseerde versnellingsbak met flippers aan het stuur) is, en de heupen doorlopen tot in de deuren, vind ik de Vanquish zonder mer uitstijgen boven de DB7 Vantage, de DB9, de AMV8, de V12 Vantage, en, jazeker, zelfs boven de DBS. De laatste is wellicht agressiever, maar óók iets rommeliger, en bovendien mag ik witte achterlichten niet zo. Wel is de Vanq’ inmiddels verouderd, want hij werd gelanceerd in 2001, nog voordat de DB7 Vantage uit productie ging. Het design van de auto was een evolutie op de DB7. Stijlelementen kwamen duidelijk terug, maar in iets gewijzigde vorm. De vorm van de grill komt zelfs al voort uit een evolutie van een halve eeuw, want op de DB2 was zoiets óók al te zien, maar dan hoger en smaller. Het motorblok is de 5,9 liter V12, die we kennen van alle huidige modellen. De DB7 Vantage was de eerste auto met deze motor, die op zijn beurt de eerste Aston-Martin met twaalfcilinder was. Het begon met 420 pk in de DB7 Vantage. Later werd dit 460 pk (Vanquish), 450 pk in de DB9, en ongeveer 510 pk in de Vanquish S, DBS, en AMV12. Het kenteken op deze Vanq’ is trouwens een gepersonaliseerd Belgisch kenteken van een euro of duizend.
Bentley Mulsanne L.W.B.
Rolls-Royces en Bentley’s uit de jaren ’80 zijn misschien wel de minst opvallende auto’s uit de categorie van auto’s met een bijzonder hoge nieuwprijs. Ze vallen net tussen de èchte klassiekers met veel glimmend chroom enerzijds, en de relatief moderne, bekendere auto’s, zoals de Phantom en de Arnage. Er zijn relatief veel exemplaren van de Bentley Eight, Mulsanne, Turbo R, Brooklands, en aanverwanten, waardoor het momenteel relatief goedkope auto’s zijn. Tegenwoordig zijn deze auto’s tussen de tien en de vijftigduizend euro waard, een grote range aangezien er veel variatie in motorisering, uitrusting, conditie, en leeftijd zit. Een Turbo RT Mulliner zal er zelfs ver boven zitten. De Mulsanne zit echter onderin aangezien het een instapmodel is. De zeldzame Mulsanne L.W.B., zoals afgebeeld, lift hier op mee, maar toch rijd je dan in een auto waarvan er in totaal maar 49 zijn gebouwd, toen keer zo weinig als van de korte versie. Een oud gezegde verklaart dit al: A Bentley is a car to drive, a Rolls-Royce is a car to be driven in.
Honda NSX, Comptech turbo
Op de Nederlandse wegen is dit geen veel geziene auto. De Honda NSX werd in 1990 geïntroduceerd. NSX stond voor New Sportscar eXperimental. De Honda NSX kwam in het vaarwater van onder andere Porsche, want met 270 pk viel hij ergens tussen de 964 Carrera en de 964 Turbo. In Nederland sloeg de auto echter nooit echt aan, hoewel hij vol met mooie technieken zat. Zo had Ayrton Senna zich gebogen over een aluminium monocoque dat erg licht was; Toch woog de hele auto nog 1.370 kilogram. Wanneer in plaats daarvan staal was gebruikt, was de auto nog 200 kilo zwaarder geweest. De vorm van de cabine is geïnspireerd op de cockpit van een F16, waardoor de auto perfect zicht rondom heeft met verwaarloosbare dode hoeken. De auto wordt aangedreven door een motor waarmee Honda eveneens etaleerde wat voor techniek ze in huis hadden. De 3,0 liter V6 is atmosferisch, maar is wel in staat tot 270 pk. VTEC, variabele kleptiming, helpt daar bij door er voor te zorgen dat de motor hoog in de toeren nog veel vermogen levert. Het afgebeelde exemplaar heeft echter wèl drukvulling in huis, namelijk via een Comptech turbo. Het vermogen van de auto ligt ergens tussen de 400 en de 440 pk. De auto heeft nog vele andere aanpassingen, en bovendien wordt er nog aan gesleuteld. Mocht de eigenaar dit nog lezen, wellicht vind je het dan leuk om er wat meer over te vertellen!
Maserati Granturismo S
De Granturismo werd met bijzonder veel plezier ontvangen toen hij in de zomer van 2007 voor het eerst te zien was. Hij was 36 centimeter langer dan de 4200 GT, die bovendien nog in productie was. Maserati zag dit natuurlijk als kans om te beweren dat de Granturismo vóóral niet de opvolger zou zijn van de 4200 GT, maar inmiddels kun je hier niet meer omheen. Achter de erg grote grill, die zonder twijfel geïnspireerd is op de voorgevel van de A6GCS, gaat een V8 schuil die óók te vinden is in de 8C Competizione. Never change a winning team, waarom zou je een andere motor ontwerpen als deze al ongelooflijk lekker klinkt?
De Granturismo hoort inmiddels al bij het straatbeeld van Amsterdam Zuid, waar het niet lastig is om er een te vinden. De 4,2 liter V8 werd voor deze gelegenheid opgeboord tot 4,7 liter, waarmee het vermogen steeg tot 434 pk. De buitenkant werd opgefrist door middel van nieuwe koplampen, sideskirts, en enkele uitlaten in plaats van dubbele. De MC Sports Line Limited Edition is een gelimiteerde oplage van 12 stuks om de twaalfde titel in het FIA GT kampioenschap te vieren. Helaas gaan alle exemplaren naar het Midden Oosten. Daar zijn overigens weer precies 12 Maserati dealers. Er worden er in Italië óók nog elf aangeboden. Als troost krijgen we zelf een look-a-like versie, zoals te zien is op de foto’s. Deze heeft, zoals te zien, is, geen matte lak.
Merceeds-Benz E63 AMG W212 en S212
De E55 AMG werd een succesvolle supersedan. Van de E55 AMG W210 werden er ongeveer 12.000 gebouwd. Hoeveel E55 AMG’s er van de latere W211 generaties werden gebouwd is niet bekend, maar óók dat waren er redelijk veel. Bij de E63 AMG gingen de productiecijfers omlaag, wat waarschijnlijk te maken heeft gehad met de CLS 63 AMG, die niet anders kon dan klanten van de E63 AMG in te pikken. Óók de W212 E63 AMG is zeldzaam, zowel de sedan als de stationcar. De naam “E63 AMG” is gekozen uit historisch oogpunt, aangezien op basis van de 300 SEL 6.3 uit de jaren ’60 en ’70 de legendarische 300 SEL 6.8 “rood zeug”(!) ontstond, die op Le Mans racete. De toenmalige 300 SEL 6.3 haalde 250 pk uit 6,3 liter, deze E63 AMG haalt 525 pk uit 6,2 liter. De S212 is de code voor de stationcar, die net als alle andere AMG stations zeldzaam is. Verwacht zowel de sedan als de stationcar niet vaak te gaan zien.
Porsche 924 Carrera GT
Wie aan Carrera GT denkt, denkt aan een jankende V10. Aan een sexy ogende supercar met open dak. Aan één van de stijfste koetsen ooit ontworpen. En… Aan alles vernederende snelheid. Om een Carrera GT bij te houden moet je van goeden huize komen. De term “Carrera” wordt echter al decennia door Porsche gebruikt, en de twee letters “GT” vormen wellicht het minst geïnspireerde letterduo van de automobielindustrie. De Porsche 924 Carrera GT lijkt op het eerste oog voor veel mensen een amateurs projectje op basis van een 924, vooral omdat men niet beter weet dan dat de woorden “Carrera GT” door een heel andere auto bekend zijn geworden. Voorin ligt een 2,0 liter viercilinder in lijn motor die wordt bijgestaan door een turbo. Het geheel levert 210 pk, de auto zelf weegt maar 1.143 kilogram. Het waren de vele kunststof onderdelen en de Spartaanse uitrusting die de auto zo licht maakten. Van 0-100 km/u kostte de auto maar 6,7 seconde, de topsnelheid van de auto is 230 km/u. Het is een leuke auto voor een liefhebber die graag iets zeldzaams en snels wil dat verder niet al te veel opvalt. Hij is tussen de 15.000 en 20.000 euro waard. Een Carrera GTS, waarvan er maar 59 werden gebouwd, kost een veelvoud, namelijk een ton.
Porsche 993 Turbo
Er zijn nog maar weinig 993 Turbo’s in Nederland te vinden, minder dan te verwachten is aan de hand van de totale productie van 5.978 exemplaren. Er werden ook nog 14 cabrio’s gebouwd. Leuk aan deze bewuste Porsche 993 Turbo is de locatie, namelijk het nabije platteland van Amstelveen. Zoiets is een toevalsspot, aangezien het geen plaats is om hoge verwachtingen te hebben als het gaat om bijzondere auto’s. De Porsche 993 (Turbo) wordt door vele mensen gezien als de mooiste 911. Het was in ieder geval wel de laatste luchtgekoelde 911, het kenmerkende motorgeluid wordt helaas wel teniet gedaan door de turbo, die de uitgaande gasstroom dempt. De Porsche 993 is een erg snelle auto die bovendien dagelijks te gebruiken is. Het feit dat de auto vierwielaandrijving heeft geeft al aan dat het niet de meest hard harde Porsche is, dat was in die tijd namelijk de Carrera RS. Dit onderscheid is er nog steeds, de extensie “Carrera RS” werd opgevolgd door de extensie “GT3”.
Saab Sonnet III
Een kleine, lichte, auto met sportieve intenties is niet het eerste waar je aan denkt bij dit automerk. Saab had in de jaren ’50 al een ontwerp klaar van iets dergelijks, de Saab Sonnet I “94”. Van deze cabriolet werden er maar 6 gebouwd, waarmee het geen auto is die in elk boek over oldtimers terug te vinden is. De Sonnet II “97” kwam pas in 1966. Dit was een coupé die leverbaar was met een driecilinder motor en een Ford V4, een opvallende configuratie die verder alleen door Lancia werd gebruikt. De carrosserie was van kunststof, maar nog steeds maakte 60-65 pk de auto niet bijzonder snel. De Sonnet III, die tussen 1970 en 1974 werd gebouwd, volgde de auto op als “verbeterde versie”, omdat met een totaal van 1.768 exemplaren de Sonnet II lang niet zo succesvol was als gehoopt. De Sonnet III kreeg een geheel nieuwe buitenkant mee van een Italiaanse tekentafel, en de bekritiseerde stuurversnelling werd vervangen door een vloerversnelling. Een sensationele auto was het nog steeds niet, maar het is wel een leuke, onderscheidende, excentrieke rariteit.
Martijn Nijsten zegt
De eigenaar van die NSX Zit ook op E-M forum ;)
DIRK zegt
mooie verzameling auto’s!
Adnan zegt
Mooie verzameling.
Vooral de 993 Turbo…
Sheep zegt
Die maserati is echt super mooi, wit staat hem goed.
Hainz zegt
Mooie klassiekers. Afgelopen jaar waren ook veel mooie klassiekers te zien tijdens Wings & Wheels.
http://www.youtube.com/watch?v=klPfLsnoh7c&hd=1
Floris9 zegt
Die NSX is strak joh…! alleen die spoiler bah. de 993 is duidelijk m’n favoriet, mooiste Porsche ever
Merry zegt
@Floris9: nee die vleugel is geweldig!lekker GT500 look.
Alleen die kleur dat is dan weer jammer.
Floris9 zegt
@Merry:
Floris9 zegt
@Merry: Oké hoe langer ik er naar kijk hoe beter… haha. de kleur is persoonlijk.
Jokkebrok zegt
Zeer nette wagen, die Vanquish!
BMWJunky zegt
Netjes Zeker die e63 combi:)
amstel-hotel zegt
er hoeft alleen nog mar ‘ng’ in plaats van de cijfers bij de e63 amg.
ik zou gaar voor de aston
Haatto zegt
Vraagje, ik het artikel staat dat de E63 525pk uit een 6.2 liter haalt. Maar heeft de S212 niet de 5.5 liter Turbomotor onder de kap liggen?
Pordon zegt
@Haatto: Nope, de E63 AMG (W212 en S212) heeft nog de heerlijke atmosferische 6.2 V8
i-love-v60 zegt
vind de nieuwe generatie Aston’s mooier dan dit model. Dit lijkt meer op een voorlopig proefmodel van de uiteindelijke beauty de DBS ( met de V12 Vantage) als tweede.
Martijn zegt
Dit is dezelfde NSX volgens mij:
http://www.youtube.com/watch?v=pqU4-nYzUmc
Martijn Nijsten zegt
@Martijn: Dat is m idd ;)
King Kay zegt
Die NSX is gruwelijk! Machtige wagen :)
En die 993 blijft idd de mooiste 911 ooit, al vind ik de huidige 997 Turbo ook wel heel mooi. Mooie spots.
laurensje zegt
Hmm, toch wel irritant als je hobby auto zo herkenbaar op een site als dit verschijnt. Zou ik persoonlijk niet leuk vinden, maar goed, het is schering en inslag…
The360box zegt
Snel even een 924 kopen, kan je en je mooie sleuteltje laten zien en zeggen, ‘Ik heb een zeldzame Carrera GT’.
bpc zegt
@The360box: haha en dan zegt ze : waaaw , gaan we een ritje maken ?
Taferel zegt
@bpc: haha ik heb zelf ook een 944 turbo en de sleutel werkt erg goed in de kroeg:)
bpc zegt
@Taferel: en buiten de kroeg ? ;-) nee serieus die 944 turbo vind ik een van de leukste porsches ooit gemaakt
Stijn zegt
@The360box:
Appeltje zijn prijsindicatie is er een van flink wat jaren terug. Vandaag de dag ga je minstens 30.000 euro op tafel moeten leggen voor een goede 924 Carrera GT.
AMG Powerrr zegt
Sonett is toch met 1 N en 2 T’s?
Alle wagens die dit keer zijn gespot zijn onwijs gaaf!
sonett zegt
@AMG Powerrr:
Ja Sonett is met een N en 2 TT’s
je je mag 1x raden welke ik het leeukst vind. ;o)
Kaje zegt
De meest harde versie van de 993 is toch de GT2?
NLBUURMAN zegt
de 993 turbo is echt prachtig, damn… no offence naar de nieuwe 997, die er ook best mag wezen! en die AMG’s zijn strak zeg, ik ben BMW-liefhebber, maar goed, deze mogen er zeker zijn!
Jerre zegt
Ik vind de Saab maar lelijk
Hupke zegt
Welke wagen past niet in het rijtje thuis?
De Maserati, de enige wagen in het rijtje waar ik geen zwak voor heb.
Vraag me af of het styling of tuning is op de NSX, als het tuning is chapeau.
Die eigenaar maakt van een droomwagen een nog snellere droomwagen.
Blitz zegt
OMG die NSX is echt VET!En ik denk dat die spoiler en diffuser achter meer functie hebben dan vorm… ;)
xilver zegt
Zoals iedereen het al bevestigd… die NSX rocks bad ass
Harry1994 zegt
@xilver: hele dikke ass!
xilver zegt
@Harry1994: Maar dan liefst niet zo!
bpc zegt
@xilver: is dat je vrouw
xilver zegt
@bpc: Nee mijn zus, heb ze op dieetkamp gestuurd met je vriendin.
atakan zegt
@xilver: touché !
bpc zegt
@xilver: dat kan ze is daar dieëtiste ;-)
xilver zegt
@bpc: flauwe comeback ;-)
bpc zegt
@xilver: ach een beetje naam reden mag toch , toegegeven die van jou kwam wel mooi aan
jorden zegt
993 turboooooooo
jongensdroom .
bakkerst zegt
Van de Saab Sonnetjes staan er volgens mij een tweetal bij Munsterhuis Hengelo, als mijn geheugen me niet in de steek laat een Sonnet I en II..
Dimer zegt
Mooie spots Jim!
De NSX staat nu lekker binnen. Ik heb er nog niet veel nieuws op zitten. Qua looks heb ik me inderdaad laten inspireren door de JGTC NSX. Het is ook allemaal functioneel, dus niet zomaar tupperware zooi. De kit komt van Taitec/Stacy en zij racen ook met hun NSX in verschillende klasses in Japan.
Het is trouwens een supercharger ipv turbo ;)
De auto is binnenkort ook te zien in Auto&Tuning magazine :) Meer foto’s kun je ook vinden op m’n flickr: http://www.flickr.com/dimervansanten
xilver zegt
@Dimer: Jij NSX-eigenaar? Ik komen rijden :D
RippiN zegt
Wat een wagen is die NSX!
spykerboy zegt
die nsx is wel super vet!! die is echt gaaf! wil nog wel eens een keer zo’n auto hebben… die kleur stelling met zo’n kit en spoiler maakt em wel af!
henk zegt
ik heb een 993 turbo 9ff voor foto’s pm me maar ;)
bpc zegt
@henk: post op autojunk -)
henk zegt
porsche 993 turbo 9ff als jullie spots willen zien pm me maar;)
edzo zegt
Ik heb een astra twintop 2.0T
Voor plaatjes moet je effe googlen ;)
Freewarefreak zegt
@edzo: LOL! Made me laugh.. :)
ferry832 zegt
Wat is die Maserati mooi !!
Dimglor zegt
Leuke auto’s.. Die E63 Amg break is ook wel mooi ;-)
De break zie je al niet veel rondrijden… dus die amg versie zal je ook niet vaak zien rondrijden ;-)
En natuurlijk… De Maserati… Lovely ;-)
frankj zegt
Die NSX is een echte ondergewaardeerde sport auto. Naar mijn weten bouwt Comptech alleen een NSX Supercharger (al dan niet pakket).
DTB zegt
Die NSX pas nog gezien op Wangan. Wat een mooi ding!
Bart_V zegt
@DTB: in Oosterhout?
(heeft steeds meer spijt dat ik er niet heen ben geweest)
het blijft een vet ding
had laatst 2x NSX gespot in belgie met een supra daar bij
rc1990 zegt
Verdient die Jim Appelmelk nou zijn centjes met spotten of heeft hij echt te veel vrije tijd? No offense btw, mooie foto’s..
Cantago zegt
Die NSX en die Granturismo S zijn echt prachtig!
maschoemaker zegt
Iemand bij ons in de buurt heeft ook zo’n Saab Sonnet III, maar dan geel.
Wat een mooie auto :)
Paul zegt
Deze 993 turbo is helemaal niet zo perfect zoals menig liefhebber zal beamen. Ten eerst heeft deze rood leder en geen schuifdak. Ook is de auto niet origineel Nederlands hetgeen niet alleen bij een perfect uitgevoerde 993 turbo niets uitmaakt. De kleurcombinatie moet overigens zwart/zwart zijn. + volleder. Kijk bijvoorbeeld eens naar de 993 turbo S uit 1999(met slechts 30 dkm op de klok) die autoverzameleraar jan stuiverberg in bezit heeft.
prelude zegt
Een NSX zo verkloten zou moeten afgestraft worden.
Hou die wagen origineel,zo is hij het mooist.