Hoog tijd om jullie klassiekerkennis eens op de proef te stellen. Van welk merk is het oude bakkie op bovenstaande foto?
Eerlijk zeggen, als je niet zo op de hoogte bent van de geschiedenis, dan zou je misschien ‘Datsun’ of iets dergelijks zeggen, nietwaar (tenzij je de Hofmeister-knik had gespot)? Maar nee, met deze machine beleef je Freude am fahren; het is een BMW 2002 Touring. Eentje die wel wat TLC nodig heeft trouwens, laten we hopen dat het ding binnenkort een liefdevolle restauratie krijgt, net zoals onderstaand exemplaar, dat door BMW Heritage helemaal vertroeteld werd:
Deze witte Touring op leeftijd werd door thomcarspotter op het terrein een BMW-garage gespot, en de tand des tijds heeft hem niet onberoerd gelaten. Bekijk de foto’s op Autojunk!
Toch een behoorlijk verschil met de ranke, stijlvolle, elegante, en vooral sportieve modellen als de 5 Serie GT en de 2 Serie Nordic Walker die BMW tegenwoordig uit zijn mouw schudt, nietwaar? Maar we zijn dan ook alweer ruim 40 jaar verder. Als je het management destijds had verteld dat er anno 2014 ongeveer 2 miljoen BMW’s verkocht gaan worden hadden ze je waarschijnlijk voor gek verklaard
cargeeksnl zegt
Nog steeds een mooi ding
bayernmunchen zegt
-edit: voortaan wel even lezen aub-
bmw1m zegt
Zag laatst nog zon ding rijden? Klassiek?
Dizono zegt
Die oranje Touring is niet zozeer een restauratie maar een fabrieksnieuwe auto. Promotie van BMW om te laten zien dat ze alle onderdelen nog uit voorraad kunnen leveren.
mout zegt
Ik had 1602 gekozen, voor ik op de link klikte. Is er iets waaraan ik dat verschil had kunnen zien (of is het stiekum toch een 1602…)?
jelmer zegt
@mout: Konden ze dat bij de E30 ook maar..
desjonnies zegt
@mout:
Had net zo goed een 1600 kunnen zijn.
Maar dan wel een 1600 Touring.
e1000bmw zegt
@desjonnies: Nog altijd 1602 Touring. ;)
1600 was namelijk een 4-deurs sedan (doorontwikkeling van de E6/E12* 1500)
* nee, ik maar geen fout:
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: …geen fout, behalve een typo; maar = maak
(voordat ik alle spellingsnazi’s weer over me heen krijg..)
GTI5 zegt
Lupo !
gash zegt
En die groene is een VW Lupo, de voorloper van de VW Fox voor alle piepjonge lezertjes. Deze vond zijn oorsprong in de vorige eeuw, evenals de BMW 2002 Touring.
pjp911 zegt
Auto
E34M5Touring zegt
Liever deze: http://maydaygarage.com/wp-content/uploads/2011/09/bmw_2002_turbo_bmw_ag.jpg
Vind ik mooier dan de Touring variant.
lambo4all zegt
via de achterlichten en die roostertjes bij de achterstijl kwam ik bij een oude bmw uit. Ook de voorkant (voorzover die te zien is) leek me vaag bmw-ish. Uiteindelijk best trots dat ik het goed had :). Mooie wagen! hoewel sommige Datsun klassiekers dat ook zijn;)
thierryvth zegt
Er zijn ook AB lezers die in de vorige eeuw zijn geboren en gewoon nog op de achterbank hebben gezeten als kind toen deze auto gemaakt werd
celicatwincam zegt
@thierryvth: dus was het eigenlijk een eitje voor jullie;)
sir_smokalot zegt
Gelukkig maar, hoe diverser het publiek hoe beter. Maar het gros van de lezers is van een latere generatie :)
tupperware zegt
@thierryvth:
Yep, ik ken ze ook nog uit de jaren dat de OCA ze op Zandvoort gebruikte als Rescue auto.
Die hebben echt heel wat jaren dienst gedaan daar.
Voor mij als schemerbejaarde was het dus ook een eitje.
toyotafortuner zegt
Volgens @thomcarspotter staat ie er al een aardige tijd. Dus ik betwijfel of deze binnenkort nog TLC krijgt.
Hoe dan ook. Een leuke klassieker!
RobUSA zegt
Dit is nou één van de redenen dat ik een UScarlover ben.
Wat een vreselijk lelijke auto is dit en zal ook nooit wat worden ook.
Vergelijk dat eens met een Mustang/Camaro/Chevelle/Charger/Javelin/Baracuda/GTO/Nova enz enz uit die tijd en je weet waarom en dan heb ik het alleen nog over het uiterlijk.
Laat staan als je ze hoort of voelt het rijden met een V8 tegen weet ik veel welke pruttelmotortje hier in zit.
Daarom bestaat er wel een Overhaulin en geen Uberhaulin.
In de schredder die “datsun”.
SJ zegt
@RobUSA: Je vergelijkt nu een musclecar met een goedkoop gezinsautootje. Vergelijk hem dan met de Chevrolet Corvair, of de normale Nova. Bovendien is deze BMW in krakkemikkige staat.
RobUSA zegt
@SJ: Nou een Mustang een muscle car ? De Shelby maar de rest ? en deze zal nog de helft van deze beemer hebben gekost in de VS. Toen $3283 voor de Grande Mustang in 70.
Neem dan deze modellen in V6 ook goed. Maar wat een verschil qua ontwerp en beleving.
Een AMC Pacer is al leuker als dit gedrocht toch, al word deze terug in nieuwstaat gebracht is het nog niks.
Ik weet wel welke ik op een poster boven mijn bed had willen hebben toen ik klein was.
Hint het zal zeker niet de datsun zijn geweest. :)
E34M5Touring zegt
@RobUSA: Eind jaren 70 Mustang. http://image.mustangmonthly.com/f/featuredvehicles/mump_1103_1979_ford_mustang_coupe/32038411/mump_1103_01_o%2B1979_ford_mustang_coupe%2Bdriver_side_front.jpg
Prachtig hoor………….
baasbas zegt
@RobUSA: Die lage prijs is niet zo laag als hij lijkt. Dollars waren in 1970 6x meer waard.
RobUSA zegt
@baasbas: Ja als de gulden maar daar hadden de Amerikanen geen last van .
Voor hun was het gewoon zoveel dollars als het hier guldens waren.
baasbas zegt
@RobUSA: Nee, één dollar in 1970 heeft een omgerekende waarde van nu: $6,05. Omdat inflatie. (bron) Ik probeer dus te zeggen: $3283 klinkt als extreem weinig, maar dat is dus niet helemaal waar….
bayernmunchen zegt
@RobUSA: Ook uit jouw winterslaap ontwaakt?
RobUSA zegt
@bayernmunchen: Sorry was even druk, had je me echt zooo gemist ?
bayernmunchen zegt
@bayernmunchen: Ja man.
desjonnies zegt
@RobUSA:
Gek want juist de Amerikanen zijn gek van deze Tourings, omdat ze daar nooit zijn verkocht.
RobUSA zegt
@desjonnies: Ik begrijp waarom ze hier nooit zijn verkocht.
Ja je hebt ook veel blinde Amerikanen idd. :0
focusrs zegt
Paul Walker had er een
bayernmunchen zegt
@focusrs: Paul Walker was er eens ;)
harie zegt
@focusrs: Nel Bakhuis uit Dinxperlo ook…
joejojo2012 zegt
@harie: Hahaha, roflol!!
volvosaab zegt
@focusrs: Altijd maar die Paul Wanker!
bozewolf zegt
-edit: daar hebben we een apart topic voor-
pleiades zegt
@bozewolf: amen!
arnold_soddeman zegt
BMW wist ik..
2002 was een kleine gok……
Touring had ik niet verwacht :)
Hupke zegt
Niet mijn ding dat koekenblikje. Zou misschien nog wel een koddig classic hillclimb/rally bakje van gemaakt kunnen worden.
Ik ben ooit eens een BMW 2002 in perfecte staat tegengekomen in Duitsland. Maar dan niet deze vorm maar de coupe (die eigenlijk geen coupe maar een coach is).
Eigenaar stopte aan dezelfde rustplaats als ik op de Schwarzwalder hochstrasse. Kerel had een hele halve jeugd gestopt in het restaureren naar concours staat van die wagen, en ik kon er maar niets anders vinden dan dat het een ongelofelijk triestig ding was dat autootje. Als rally-auto… oid. kan ik het nog begrijpen. Maar dat je kiest om van zoiets je droomwagen te maken…
norge zegt
@Hupke: Gek, ik vind hem prachtig !
desjonnies zegt
@Hupke:
’t is wel DE auto die van BMW BMW heeft gemaakt.
’t was namelijk zo dat begin jaren zestig BMW gewoon failliet was.
Auf Wiedersehn danke schön vorbei.
Toen kwamen ze -tegen beter wetenin- met de Neue klasse uit, de 1500 en later de 1800 vier-deurs modellen.
Hun Joods importeur in de VS, een zekere Max Hofmann (die ongelooflijk veel invloed heeft gehad ) stelde aan BMW voor om een twee deurs te gaan maken, voor de Amerikaanse markt, een beetje a la Alfa Romeo GT Junior.
BMW luisterde naar de best man, en geheel tegen ieders verwachting in, werd de 1600-2 (2 deurs) een instant succes.
’t was zelfs een geheel nieuwe markt die BMW aanboorde met deze wagens, een snelle sportieve 2-deurs auto, met de rij eigenschappen van een coupé, maar de praktische bruikbaarheid van een gewone wagen.
Snap you?
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik hoor wat je zegt, maar snappen doe ik het niet.
Het verandert de blikkendoos niet in iets begeerlijks voor mij met andere woorden.
casperfcb zegt
Zag er vandaag nog een, upload m zo
alwinm zegt
Bmw Touring 1973?
carsper zegt
Voor mij was deze vraag niet heel moeilijk, aangezien mijn vader een 2002 sedan heeft
spidermann zegt
Mijn leraar Duits had er een…rond 1976. Vond het model toen erg “burgerlijk”, nu niet meer.