Na gisteren het verlangen naar een Bugatti in het rijtje “Franse automobielhistorie” te hebben ingevuld, is er vandaag nòg een dag voor iets bijzonders uit deze eigenwijze autocultuur. Kritiek op de Bugatti T23 was dat hij te simpel was. Compenseert deze Delahaye genoeg?
Voor 23 mille was hij van jou. Dat was het prijskaartje van de 135M in 1949. Het chassis althans, want een koets werd extern gebouwd door één van de vele carrosseriebouwers. In dat jaar is ook de afgebeelde 135M Cabriolet gebouwd. Vòòr de tweede wereldoorlog was Delahaye één van de beroemdste Franse automerken als het ging om de bijzondere modellen, net als Bugatti en Delage. Merken die zich eveneens bogen over de bouw van luxe, maar ook sportieve auto’s. In 1937 en 1951 won Delahaye zelfs de rally van Monte Carlo. Helaas was er na de tweede wereldoorlog helaas geen belangstelling meer voor zo’n klein duur merk, wat ook gold voor Bugatti en Delage. De productie van de 135M, die in 1936 al was gestart, werd nog een paar jaar na de tweede wereldoorlog doorgezet, maar in 1954 werd het merk overgenomen door Hotchkiss, een vergelijkbaar Frans merk dat eveneens niet meer lang te leven had na de tweede wereldoorlog. De afgebeelde auto is een 135M met een cabriolet koets, aanzienlijk meer waard dan een dichte versie. Een ruwe schatting voor de waarde is een kwart miljoen euro. Dan heb je een heel erg bijzondere en aparte auto, en destijds was hij ook nog snel. Voorin huist een zescilinder in lijnmotor van 3,6 liter, die ongeveer 95 pk kon leveren, maar tot 135 pk kon komen met drie carburateurs. De 135M zoals afgebeeld heeft er één. Na ongeveer 2.000 exemplaren viel het doek voor dit model, een groot aantal voor Delahaye-begrippen.
Voor vragen, opmerkingen, en suggesties kun je me altijd een e-mail sturen! Graag tot volgende week, dan begint er een trilogie over naoorlogse Aston-Martin’s.
jOnas zegt
Deze is niet mijn ding, de neus lijkt nergens op naar mijn mening
Race_Kees zegt
Wat een prachtige wagen, als ik ooit dictator werd op een middelgroot Caribisch eiland dan wist ik het wel…
koen zegt
Helemaal goed, appeltje. Volgende keer een Talbot Lago T150 C SS en je bent de koning!
JanJansen zegt
Appeltje, leuke reportage! Weer eens wat schoonheid op AB.
@ jOnas
Hier een raceauto van Delahaye:
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=927801
Ik vermoed dat als je deze ook niet mooi vindt je maar weer verder moet gaan om een Koreaans barrel te pimpen
Xiphos zegt
erg mooie auto, ook erg origineele nummerplaat die de vorm van de bumper volgt :D
VLS54 zegt
Machtig ding zeg! Keep on spotting, want het wordt steeds leuker!
Michiel_vd_Brink zegt
Het is wel goed om even te noemen dat deze Delahaye een carrosserie heeft van de Franse carrossier Antem. Delahaye had zelf geen eigen koetswerkafdeling en liet dus alle koetswerken door externe coachbuilders ontwerpen en bouwen.
Zie hier meer foto’s van dit model: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=32525
Johnny Berra zegt
Dat kenteken zit er zo wel mooi
J.R. Booij zegt
Bij onze belastingontduikende vrienden in Mulhouse staat eenzelfde auto maar dan met een coupe-achtige koets van Antem, die is nog net even een tikkie bijzonderder. Maar deze mag er zeker ook zijn! (al is die scheefgeplakte lettercombi vooraan natuurlijk geen gezicht).
Markus zegt
@ Race Kees: misschien willen ze je op Curaçao of St. Maarten wel hebben, hoef je niet eens een taalcursus te volgen.
On topic: hm, niet mijn stijl dit soort auto’s… de vormen uit die tijd spreken me niet aan, pas in de jaren ’50 en ’60 begint het feest.
Michiel_vd_Brink zegt
@ J.R. Booij: Yep! Dat is deze: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=32475
gr zegt
wat een facking mooie auto zeg! echt goud waard dit soort auto’s heerlijk!
echt een hele botte auto!
J.R. Booij zegt
Michiel: Welk een schat aan informatie herbergt die hoek van het virtuele universum toch!
Jesper zegt
Geweldige spot weer appeltje!! Wat een schoonheid, al vind ik die met de blanke koplampen mooier dan de gele – niet rascistisch bedoeld ofzo hoor :P
Ik moest ook ineens denken aan een Delage met een prachtige boat-tail, met teakhouten beslag nog, net als de huige RR drop-top. Zegt je dat iets?
Zo ja, het liefst in het rood, op een gangbare maat zodat ik m op meerdere schermen kan zetten. Bij voorbaat dank :D
BmwMPower zegt
Wat kost zoiets nu?
cheetacars zegt
Mooie serie weer!!
ik kan niet wachten tot volgende week :D
Karaya zegt
Misschien kan je ook eens kijken naar Voisin, die hebben een paar hele aardige auto’s gemaakt.
Ewout zegt
Wauw..
H zegt
veerbladen in het stuur, goed gevonden.
VonStroke zegt
De nummerplaat vooraan is niet meteen mooi aangebracht als je het mij vraagt. Daar bestaan elegantere oplossingen voor.
Vive la FRANCE! zegt
Aaaaaah! Ik smelt gewoon, wat een pracht van een auto! En dat kenteken!
Cerbera zegt
speaking of Delahaye…
Ik heb deze ook altijd erg apart gevonden.Voornamelijk om de interieur kleurencombo..
http://www.carclassic.com/stock.asp?Ref=BF40&Lang=en
lincoln zegt
donder alsjeblieft die rare platen eraf ..
eerlijk .. hoeveel van die dingen rijden er nu in nederland ??
juist .. redelijk herkenbaar dacht ik zo ..
Appeltje zegt
@ Michiel van den Brink
Bedankt voor de informatie, ik was helaas vergeten destijds even te noteren waar de koets vandaan kwam, en gisteren kon ik het helaas niet meer traceren… Ze deden inderdaad alles extern, vandaar dat ze stuk voor stuk zo extravagant zijn.
@ Jeroen Booij
ZO hee, dat is echt een mooie wagen, mooier dan dicht aangezien het dak best veel bijdraagt aan de vormen…
Oh ja, rijd je zelf trouwens nog in die Bond Equippe MkII? Ook wel echt een rariteit…
@Jesper
Ja, welke kleur koplampen heeft hij nou? Het ziet er zo vreemd uit, het is één exemplaar he… Lichtval? Wit vind ik zelf ook mooier, om af te zien van het woord ‘blank’.
@BMWMPower
ctrl F op “waarde” ;)
@Karaya
Oh ja, Voisin! Die bouwde ook wel weer echt typisch Franse auto’s, zo apart en mooi. Een paar jaar geleden was dat het thema van Concours d’Élegance Paleis het Loo, er stond toen een aantal van die auto’s. Prachtig! Maar… Echt onspotbaar…
@Vonstroke
Nummerplaat is van 1997, ik ben benieuwd hoe het er oorspronkelijk uitzag, met de originele platen (dit zijn klassiekerplaten voor imports)
@Lincoln
Goeie vraag, misschien nog wel enkele tientallen. Ze rijden alleen nooit rond maar staan in een collectie, denk ik. Zo is het voor wel meer auto’s, van de 23 Nederlandse F40’s zie je er ook bijna nooit eentje, om maar even een vergelijking te maken.
Bedankt voor jullie reacties! Volgende week Britse auto’s. Of… Auto. Alleen Astons!
WieAndersDasAuto zegt
En weer een mooie spot! Al vind ik de Bugatti’s wat mooier, deze mag er zeker ook wezen :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat kenteken is wel apart!
Misschien wel wat voor de Alfa’s…
Symmetrie blijft altijd belangrijk aan een auto-ontwerp, daarom stoor ik me altijd aan die Alfa kentekenplaat.
Zie hier, de oplossing!
Bob zegt
Een heerlijke auto eigenlijk. Ik hou wel van dit soort wagens. Nu nog ff de loterij winnen en de garage gaan bouwen op mijn landgoed.
carsofcoolhaven.nl zegt
Prachtig hoor! Al is dat voor-nummerbord natuurlijk een vlag op een modderschuit, nee, wacht, andersom… oh well, weg ermee in ieder geval.
Wat een wagentje. Daar word je toch verliefd op? Ik heb een hekel aan hard werken, maar als ik zo rijk wordt dat ik dit soort auto’s kan gaan kopen, dat verandert de zaak toch wel…
Citrofiel zegt
Prachtig, een droomauto.
Ik vrees dat het vergelijkingsmongolenvirus mij ook heeft aangetast, want van voren zie ik een Alfa, van achter een VW kever… :|
Dat nummerbord kan mooier, vloeiender:
J.R. Booij zegt
Jim: de Bond is verkocht!