Volgens de Zweden zelfs ’s werelds eerste “megacar”, volgens ons gewoon een hele lekkere bak met ongekende specs.
Die megacar-aanduiding slaat trouwens op het feit dat de One:1 volgens zijn makers de eerste productieauto is die een megawatt aan vermogen, oftewel 1.360 pk, uit een mengsel van benzine (of alcohol) en lucht kan persen. Tel daar het drooggewicht van 1.360 kg bij op, en je begrijpt dat de naam van dit bijzondere beest slaat op de pk/gewichtsverhouding. Zes stuks zijn ervan gebouwd en zoals je verwacht bij exclusief spul als dit zijn ze allemaal al lang en breed verkocht.
Het hart van de One:1 wordt gevormd door een 5-liter V8 met twee turbo’s, en het is ontzettend knap van de ingenieurs dat ze er zoveel vermogen uit hebben weten te peuteren. Wel is al meerdere malen gebleken dat Koenigseggs over het algemeen minder geciviliseerd in de omgang zijn dan bijvoorbeeld Pagani’s, maar toch is het een prestatie van formaat dat Christian von Koenigsegg zijn merk heeft neergezet als een vaste waarde. Zeker als je meetelt dat het pas auto’s bouwt en verkoopt sinds 2002.
Wat een auto als deze op de Grüne Hölle te zoeken heeft is ons niet helemaal duidelijk, want je moet wel stalen ballen hebben om een beest als dit door alle 173 bochten heen te loodsen. Gelukkig was @lyon1845 ter plaatse om een paar prachtige foto’s van dit monster te schieten, je vindt ze natuurlijk op autojunk.
grandmasterb zegt
Er was er toch net een gecrasht op de Nurburgring? Is dat deze?
Author zegt
@grandmasterb: Nope, dat was een Agera R:
http://www.autoblog.nl/nieuws/koenigsegg-agera-r-crasht-hard-op-de-ring-69961
sulobb zegt
1pk/kg… Koenigsegg…Boordevol symmetrie :p
jensgib zegt
Zo mooie auto :) net zoals de Agera R :)
SimonMc zegt
@thierryvth, kom er maar in.
trolle zegt
@SimonMc: het is idd wachten tot hij weer komt janken over de koenigsegg en de veyron begint op te hemelen.
maar de one blijft wel ubergeil op ieder vlak
thierryvth zegt
@SimonMc: done!
kjeld zegt
Ik blijf het maar vreemd vinden zoveel PK uit een V8. Het zal nooit de levens duur ten goede komen imo.
Ook is het allemaal wat van hetzelfde R of One, etc.. 1 keer botsproeven, geen geld voor een nieuw model/homologatie etc.
w0o0dy zegt
@kjeld: wat is er vreemd aan? Relatief weinig onderdelen dus weinig massatraagheid en weinig dat stuk gaat en bovendien uitstekend te koelen door veel ruimte in en rond het blok…. Grote turbo’s doen de rest en voor zo’n lichte auto heb je onderin niet mega (punt intended) veel koppel nodig. Dus minder stress op je aandrijflijn…. keeping things simple….
kjeld zegt
@w0o0dy @rnej @6cylinder: Zoals je weet is de turbo in dit soort gevallen het product wat stuk gaat.
Gewoonweg te veel druk en dus rotaties zorgen voor extreme slijtage.
Een F40 had ongeveer 500PK uit die turbo V8 en dat is ook ongeveer wat iedereen gaat halen tegenwoordig.
De extra PKs komen uit KERS systemen.
Kortom imo is het blok overdreven opgevoerd slechts voor de “One” verkoop gimmick.
Iets wat de Veron dus zeker niet heeft, daar zit gewoon een grote motor in met redelijke boost.
6cylinder zegt
@kjeld: Wat wil je dan? Een tien cylinder loopt minder soepel een een twaalf cylinder wordt te zwaar. De V8 met turbo of supercharger wordt onvermijdelijk de standaard voor auto’s met veel vermogen.
rnej zegt
@kjeld: supercars als deze draaien niet een paar ton voor ze naar de sloop gaan.. je ziet nu ferrari f40’s met 30k km bij de dealers staan… zo’n koenigsszzzeegggghhzzzz zal misschien maar een tonnetje meegaan (met zwaar onderhoud elke 10k, waarschijnlijk) ,maar dat boeit die miljonairs die zo’n ding kopen niet…
thierryvth zegt
Gaat het gebeuren, gaat de aller snelste het nu laten zien of blijft het bij dit? naar de ‘ring’ toe rijden
rolov zegt
@thierryvth: deze gaat niet snel zijn op de ring. Het Is meer zoals een veyron veel pk maar op het eind komt hij in geen enkele circuit top lijst voor. Ik hoop wel dat hij het topsnelheids record verscheurt. Dat zou mooi zijn.
thierryvth zegt
@rolov: mijn comment was ironisch, je heb gelijk dat ding is niet voor het circuit maar het snelheids record gaat ook niet gepakt worden, je moet namelijk 2 runs maken en dat is 1 run teveel voor een Agera
C70_99 zegt
@thierryvth: Het is dan ook geen Agera….
thierryvth zegt
@C70_99: lol, andere badge en paar PK er bij en het is een andere auto, als je dat bij de one/one geloofd dan zal je ook zeker wel geloven dat de agera een hele andere auto is dan ccx of whatever. Je ouders of school hebben je geen kritisch denken bij gebracht?
Vincegail zegt
@thierryvth: Dat is ook nooit de bedoeling geweest! Quote: “Christian von Koenigsegg has always said his intention was to continually evolve his car, just as Porsche has done with the 911. It seems to be working.”
http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrouptests/289600/koenigsegg_cc8s_v_agera_r.html
(quote staat in de op één na laatste alinea)
jmcclane zegt
@thierryvth: Juist dat probeer ik dus al een poosje uit te leggen. Om een snelheidsrecord te kunnen neerzetten doe je 2 metingen direct achter elkaar op dezelfde baan heen en terug. Een met de wind mee en een wind tegen, zonder in de fik te vliegen. Ook Hennessey Venom kon het niet waarmaken, omdat zij maar een rondje hebben gereden met de wind mee. Dus een rondje is niet genoeg, lijkt mij ook niet dat Koenigsegg het redt. Waarom? Lees het hieronder:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/10/waarom-heeft-de-koenigsegg-ccx-r-geen-snelheidsrecord
Lees de bovenstaande link eerst. Ik citeer (”De woestijn in Amerika is ook geen optie zo vertelde Koenigsegg, de reden daarvan wilde men echter niet noemen. Verder is er volgens Koenigsegg nog geen andere ruimte waar het mogelijk is om de auto op topsnelheid te laten rijden”)
Dit is echt de meest klinkklare onzin die ik ooit heb gehoord. De Agera zou het ook in de woestijn het moeten waar kunnen maken zou je denken, maar schijn bedriegt. Ze hebben iets te verbergen zo blijkt.
De Bugatti Veyron Super Sport deed het gewoon.
thierryvth zegt
@jmcclane: ze denken dat ik pro Bugatti ben anti Koenigsegg ben maar helaas ik ben pro Ferrari en Lancia en de rest doet me niks.
Het is alleen wel zo dat bugatti zijn claims waar maakt en dat er in de autowereld geen enkele twijfel is over het ongeëvenaarde huzaren stukje dat VAG geleverd heeft met de Veyron, maar helaas moet je hier uitleggen en dat op een site met auto liefhebbers dat de Veyron de concorde voor op de weg is en dat je dat niet moet vergelijken met startfighters en F16’s. Vind de agera ook best mooi (buiten kant, interieur vind ik niks) maar de claims zijn lachwekkend. Tot op de dag van vandaag hebben ze niet 1 auto journalist die agera aan de tand te durven laten voelen, we zien rollende dragraces van de agera die niets zeggen maar dan wel claimen dat ze sneller zijn dan wen veyron ss (allemaal dragraces met de koenigsegg test coureur achter het stuur, en een opa in de veyron) de enige 2 behoorlijke tests doe ik ken zijn van de ccr in topgear en martin brundle en in beide gevallen word de auto geslacht, de agera hebben ze nog niet aan topgear of evo mag durven geven voor een test. Als dat ding echt zo snel was geweest dan hadden ze het record 400+ en de ring wel verbroken, want de publiciteit was enorm geweest, maar iets klopt niet bij koenigsegg
jmcclane zegt
@thierryvth: Kijk zo kan het dus ook, ten eerste bedankt voor je objectieve blik want ik weet dat je geen pro Bugatti en geen anti Koenigsegg bent. Je beoordeelt beiden puur op hun prestaties en weerlegt dit met goede argumenten. Jammer dat sommigen zo negatief zijn richting VAG, maar ze kunnen hoog en laag springen er veranderd niks aan het feit dat de Bugatti Veyron Super Sport DE Hypercar is van de afgelopen 10 jaar.
Je laatste 3 regels zijn zeer goed verwoord daar ben ik het dan ook totaal mee eens, dat gevoel heb ik namelijk ook. Betere reclame bestaat niet, maar benutten doet Koenigsegg het niet.
moldauferrari zegt
Het blijft een erg mooie auto de Koenigsegg.
arii zegt
Juistem! Ga maar spelen met je p1/lafe/918, dit is veels toffer
thierryvth zegt
@arii: jij heb al die auto’s gereden en toen kwam je tot een afgewogen beslissing ? Indien je je conclusie heb overgenomen van een gerenomeerd auto journalist die dat wel heeft gedaan dan ben ik benieuwd wie dat was. Kan zijn dat je het natuurlijk alleen over het uiterlijk heb maar dat is een kwestie van smaak
arii zegt
@thierryvth: ja ik heb ze alle 4 in mijn garage staan (; beetje snel op je pik getrapt dat er ook mensen zijn die niks moeten van die elektrische rommel? Nee natuurlijk zal ik nooit de kans krijgen om met een supercar te rijden maar dan kan ik alsnog mijn voorkeur hebben? En nee, het zijn niet alleen de looks of de specs waar ik ‘warm’ van word
steef2 zegt
@thierryvth: niet zo moeilijk doen aub. Het is een hele prestatie dat ze een pk/gewicht verhouding van 1:1 hebben. (Is dat trouwens droog of incl vloeistoffen?) Maar uiteindelijk maken ze bijzondere auto’s die hard rechtdoor gaan, net zoals Henessey maar dan met een eigen ontwerp. En natuurlijk is het knap om de eerste koolstofvezel velgen in een productieauto te hebben. Maar ze hebben wel een factor 5 (of meer) minder ingenieurs aan een rekenen en werken, dus zal Koenigsegg het dus nooit op dat vlak kunnen winnen.
Dus de term ‘megacar’ is puur marketing. Want een echte sport/hyperwagen moet tegenwoordig onder alle omstandigheden goed te gebruiken zijn. En dat is deze auto duidelijk niet. Ik kan je trouwens het filmpje van de LaFerrari/F150 van Chris Harris’ van harte aanbevelen. Die legt dit aspect uit en heeft de drie bovengenoemde auto’s getest. En laat ook duidelijk zien hoe je ook lol met super/hyperwagens op de openbare weg kan hebben.
thierryvth zegt
@steef2: denk jij dat McLaren en Ferrari geen carbon velgen kunnen maken? Er is een probleem met Carbon, 1 beschadiging en de stijfheid is niet meer gegarandeerd, de reden dat echte super auto fabrikanten dat niet gebruiken is omdat met die auto’s echt gereden worden en het niet praktisch is omdat je wel is een stoep randje raakt.
steef2 zegt
@thierryvth: natuurlijk kunnen andere automerken dat wel en ik snap ook echt niet waarom ze ze niet gebruiken. Want zoals is dit filmpje (http://youtu.be/PGGiuaQwcd8) wordt uitgelegd kun je nog veel gewicht besparen en komt dit de handling ook ten goede omdat je kleinere radiale kracht (wasmachine-effect) hebt. Het is idd algemeen bekend dat de impactfactor van Carbon niet hoog is, maar daar zijn ook alweer oplossingen voor aangezien de impact van een stoeprand erg klein is dus hoeft de impactfactor niet erg vergroot te worden.
thierryvth zegt
@steef2: heeft Harris de Laferrari gereden inmiddels ? Dat moet ik opzoeken, ben benieuwd
Vincegail zegt
@thierryvth: Zeker wel. Zit wel achter een pay-wall jammer genoeg. Ik ben ondertussen abonnee voor 2.99 euri per maand.
https://www.youtube.com/watch?v=5e_kZUKGJZQ&list=UUfbPZ1cTgBH2djzLLCPTmXg
reggie-boy_rood zegt
Wat een gaaf ding zeg!
g40freak zegt
-edit: check-
ikkee zegt
1360 kg is niet het droog gewicht, 1360 kg is inclusief vloeistoffen en volgens mij zelfs chauffeur
Vincegail zegt
Beeldvergelijking tussen McLaren P1 en Agera R op de ‘Ring. Snelheidsverschil duidelijk zichtbaar, maar slechts op een klein stukje op de ‘Ring.
http://gfycat.com/ThriftySelfishArachnid
jorden zegt
Klein feitje: om records met personen auto’s te vestigen, moet er minimaal een oplage van 30 stuks zijn. Anders telt het niet. Dus het heeft ook weinig nut voor koenigseg om de Veyron van de troon te willen stoten. Van de venom GT zijn er 29 gebouwd. Raar verhaal is dat…
Vincegail zegt
@jorden: De eerste Agera was Koenigsegg #77. Ze zijn nu bezig met K’gg #108 te maken. Dat is dus Agera nummer 32.
(Agera’s, Agera’s R en One:1’s zijn allemaal Agera’s officiëel)
#108 Carbon met roze accenten:
wrxkoenigseggtr zegt
Een v/d meest indrukwekkende wagens van dit moment