![](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/Alpina-D3-Touring-verlaagd-1-917x612.jpg)
Een (zwaar) verlaagde Alpina, dat zien we niet vaak.
Je mag het niet zeggen van Alpina-liefhebbers, maar ondanks hun status als autofabrikant is het in feite nog steeds een tuner. Ze passen namelijk BMW’s aan. Ze pakken dit alleen wel wat grondiger aan dan een doorsnee tuner. De auto wordt van a tot z aangepakt. Tegelijk blijven de uiterlijke aanpassingen subtiel. Bij de meeste tuners is het precies andersom.
Dit zorgt ervoor dat Alpina’s weliswaar bijzonder snelle auto’s zijn, maar niet opzichtig worden. Dit past ook bij het comfortabele karakter van de auto’s. Meer dan M-modellen zijn het daily drivers.
Dat maakt de Alpina die spotter @kuifje tegenkwam des te opmerkelijker. We zien namelijk een ingetogen zwarte Alpina D3 Touring, die – nu komt het – plat op zijn buik is gelegd. Dit lijkt in strijd te zijn met alles waar het merk voor staat, maar de eigenaar van deze verlaagde Alpina denkt daar duidelijk anders over.
Er is overigens nog meer aangepast aan deze Alpina D3. Standaard beschikt een E90 D3 over een viercilinder diesel, maar een snelle zoektocht op het internet leert ons dat deze het veld heeft moeten ruimen.
Deze verlaagde Alpina is nu voorzien van een zescilinder, om precies te zijn de zes-in-lijn uit de E60 535d. Die levert standaard 272 pk en 560 Nm, maar is ook nog gekieteld. Op wat voor cijfers het blok nu precies zit weten we niet, maar het zal vast een stuk meer zijn dan de 200 pk en 450 Nm die deze auto eerst had.
Als je een Alpina niet als een getunede auto beschouwt: nu is het dus wél een getunede auto. Daar hoeft dus geen discussie over gevoerd te worden. De verlaging is dan weer wel voer voor discussie.
Foto’s: @Kuifje, via Autojunk
Verschrikkelijk ,
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vraag me nu echt af waarom…?
@tatog: om te voorkomen dat onverlaten er een krik onder schuiven om die prachtige Alpina wielen te gappen?
@orion84: das de beste van de dag. En de enige echte goeie reden om dit te doen
Volgens mij krijgt alpina de auto’s ergens halverwege de assemblaglijn, vanaf daar maken zij de auto’s naar hun idee af. Ze passen de auto’s dus niet aan. Het is daarom ook geen tuning.
Ligt aan het model. Er zijn wagens die helemaal in de fabriek als Alpina gebouwd worden (bijvoorbeeld de wagens in de fabrieken ver weg of waar de aanpassingen maar gering zijn) en er zijn er bij waar Alpina zelf nog wat aan veranderd in haar fabriekje (vooral de echt dure wagens).
Zit gewoon een luchtvering setje onder. Even in de laagste stand gezet. Foto met de ‘normale’ hoogte staat er ook gewoon tussen…
Op zulke momenten vraag ik me af “waarom?” Mooi verlaagd kan ik nog snappen, maar dit brengt niets bij, zeker niet met een “leuke” motor in de auto
Mooi verlaagd bestaat niet. Het staat synoniem voor doorgezakt / vering verrot.
Dit zal wel airride zijn. Met zo’n verlaging kan niemand fatsoenlijk een woonwijk in.
@Ot92: zou het???
@maotje Dat is vis nummer 1 en @tortuga vis nummer 2
@Ot92: denk je?
Vreselijk zo laag!
Zoals dikwijls belanden dikke BMW’S in hun tweede of derde leven in de verkeerde handen. Tja BMW is dan ook wel het Duitse Alfa een beetje een macho auto
Kijk, daarom moet bmw zelf met een M3 touring komen. Dan kunnen alle tuning fans daarop los gaan en blijven de Alpina’s weer gewoon zoals ze horen
Ik had nog zo gezegd, eerst wassen en stofzuigen en dan foto’s maken voor de verkoopsite!
Enne ehh, geen Alpina motor en geen Alpina vering meer? Dus dat wat echt kenmerkend is voor Alpina is er afgesloopt…
@mashell: nee het echte kenmerkende staat er nog op. Namelijk de badge en de velgen met het
eeuwenoud design!
En dan te bedenken dat de badge op de motorkap niet eens origineel is… Alpina moet namelijk de BMW-logo’s op motorkap en kofferklep laten zitten.
Horror