Daar is hij dan, de nieuwe Quattroporte op Nederlands asfalt en dito kenteken, en dit is zeker niet de beroerdste. Deze 530 pk sterke GTS maakte zijn eigenaar € 212.698 lichter. Holy moly!
Eigenlijk heeft iedereen wel een mening over de zesde generatie Quattroporte, maar laten we het eens objectief bekijken: dit is met een lengte van 5,28 meter, een wielbasis van 3,17 meter, en een rijklaargewicht van 2.025 kg met recht een lel van een auto. Je krijgt dus veel auto voor je geld, en dat is maar goed ook, want het ding kost meer dan vier-en-een-halve ton in guldens. Maar omrekenen, dat doen we al meer dan 10 jaar niet meer natuurlijk.
Onder de kap ligt een hagelnieuwe 3,8 liter V8 turbo, die 530 pk en 710 klinkertrekkende Newtonmeters levert. De 300 km/u rij je lachend voorbij, bij 307 blijft de naald steken. Tijdens het rijden van dit soort snelheden hoef je eigenlijk alleen nog maar alert te zijn op nabije RS6’jes.
Het exemplaar dat fa5test spotte vertoeft echter liever in de PC Hooftstraat. Althans, voor nu. Lekkere velgjes zitten er ook onder, gelukkig bleven deze rare dingen in het schap.
Check alle foto’s op Maserjunk!
barryb zegt
Geen Maserati.
henkspank zegt
@barryb: mee eens, dit is een chrysler
BRT zegt
@barryb: Kijk nog maar is goed dan. Er staat gewoon een dikke Maserati te pronken.. Bijna alle Maserati’s delen onderdelen met andere merken, dus ik zie het probleem niet.
stanoow zegt
@barryb: inderdaad. De voorkant van deze wagen in overigens echt niet te genieten. Zonde, want het was een mooie wagen
fordfocusecoboost zegt
@barryb: Maserati of niet. Hij is super mooi!
patrick043 zegt
Daar koop ik toch veel liever een E63 AMG S voor! Vorige generatie vond ik persoonlijk mooier
grandmasterb zegt
@patrick043:
Als je van taxi’s houd is een E-klasse misschien het ultimum, maar als er benzine door jouw aderen stroomt (bij wijze van spreken) wil je toch wel iets spannenders, dus geen eveneens saaie bmw, maar een Maserati.
roberto zegt
@grandmasterb: Ik weet niet hoe dit met de nieuwe modellen is, maar als ik de vorige generatie E63 AMG en de ‘oudere’ Quattroporte vergelijk ga ik overduidelijk voor de AMG. Het sturen, accelereren, afwerking, betrouwbaarheid, rijgedrag.. allemaal veel beter! Ok, moet wel zeggen dat de Italiaan een heerlijk geluid heeft, maar beter dan de AMG betwijfel ik.
grandmasterb zegt
@roberto: Als ik zie hoe die AMG’s uitbreken van achteren in bochten heb ik grote twijfels over hun besturing en weggedrag, Mercedes staat sowieso niet bekend om hun goede besturing, ik denk dat Maserati daar beter in is. Ik ben zelf vanuit een Alfa Romeo in een mercedes E-klasse gestapt, maar die besturing is bijzonder vaag en die van mijn Alfa was vele malen beter en scherper.
Het geluid van de AMG is wel woest (zo ook dat van de Aston Martin Vantage), maar mist de charme en warmte van het geluid van de Quatroporte. Daarnaast heeft de Quatroporte een historie, allure en een chique interieur waar geen enkele E-klasse aan kan tippen.
roberto zegt
@grandmasterb: Ik vind de AMG juist veel beter rijden, ok wat je zelf zegt, dat ze de kont nog wel eens om gooien klopt, maar dat ligt ook een beetje aan je rijstijl. Ik ben 3 jaar geleden met een E63 mee wezen rijden op Zandvoort en dat viel me mee hoe erg hij achter omgaat.
De Quattroporte daar in tegen vond ik erg ‘hokkerig’ rijden, de automaat vond ik ten eerste niet prettig. Ten tweede als je afwerking vergelijkt, navigatiesysteem als voorbeeld, is het allemaal net niet. Enige wat ik niet heb gereden is facelift Quattroporte, wat ik overigens wel een schitterende auto vind!
Beschouw het als een mening he ;) Niet als een feit.
grandmasterb zegt
@roberto: waarschijnlijk heb je dan de eerste versie met de duoselect gereden, daarna is er een nieuwe automaat ingekomen die veel beter is, althans beter in de smaak van de gemiddelde klant. Dat navigatiesysteem is ondertussen ook vervangen.
roberto zegt
@grandmasterb: Inderdaad, het zal wel de eerste versie zijn. Ieder geval met dezelfde F1 bak als Ferrari, dat je hem met zo’n klein haakje in zijn achteruit kan zetten etc.
grandmasterb zegt
@roberto: In een Ferrari moet je al sinds jaren geleden op een knop drukken om de achteruit in te schakelen.
yerrie zegt
@grandmasterb:
Jullie hebben weinig geleerd de afgelopen jaren,gaat toch niet om ronde tijden gaat toch om fun en funis uitbreken fun is geluid fun is AMG.
(en ik ben opgegroeid met een e12 M535i, had een M virus maar helaas al heel wat jaartjes verdwenen maar als je nu iets leuks wil hebben dan moet je een AMG hebben.
grandmasterb zegt
@yerrie: smaken verschillen gelukkig. Ik vind het geluid van de AMG wel hard, maar niet echt mooi. Daarnaast is het model van een E-klasse nou bepaald niet erg opwindend, zeker niet omdat er hier zoveel als taxi rondrijden. Dat uitbreken van de achterkant van een E-AMG heb je op de openbare weg in de praktijk geen bal aan en is nog gevaarlijk ook.
zender zegt
@roberto: ooit zelf gereden of baseer je dit op “reviews”? :)
roberto zegt
@zender: Zelf gereden.
zender zegt
@roberto: Ok, dat veranderd de zaak. AMG techniek is volgens mij veel geavanceerder, Maserati techniek schijnt allemaal vrij simpel te zijn en is zelfs te begrijpen voor de lokale monteur. Vind de Quattroporte (voor facelift, met nieuwe ZF automaat, soort overgangs model) toch wel erg strak hoor. Je moet wel aan het rijgedrag wennen maar er is zeker veel uit te halen. Probleem is echter dat hij wel iets krachtiger mocht zijn, 400pk v8 klinkt geweldig maar 0-150 duurt vergeleken met zo’n AMG al snel wat langer vermoed ik. Maar de auto, het uiterlijk, de emotie, ik zou ondanks de prestaties echt voor de Maserati gaan. Navigatiesysteem werkt inderdaad voor geen meter :-) Tapijt onder dashboardkastje etc. komt ook wel eens los te zitten. We noemen het maar Italiaans… het geeft de auto net iets meer terwijl de kwaliteit van Mercedes misschien wel veel beter is. Vreemde situatie..
grandmasterb zegt
@zender: 400 pk was alleen de basisversie, de S en GTS model hadden resp.430 en 440 pk en de nieuwe heeft 530 pk. Als je een AMG daarmee wilt vergelijken (volgens mij niet echt mogelijk want dat is een totaal ander type auto, E-klasse is ook een niveau lager dan de Quattroporte) dan moet je natuurlijk ook een zwaardere uitvoering van de Q. nemen.
zender zegt
@grandmasterb: Klopt wel natuurlijk, maar de ruimte in een Quattroporte (oude model) en een E-klasse zal niet zoveel verschillen. Nieuwe model heeft echt véél meer ruimte. 400 pk is wel voldoende, want het is ook niet een echte hardcore auto.. Ben nog benieuwd hoe de gts rijdt (qua comfort). Misschien een waardige opvolger in plaats van overstap naar nieuwe model.
yerrie zegt
@grandmasterb:
Achterhaalde stelling, patrolheads kiezen voor een AMG ipv een M of S al is het alleen al voor het geluid
grandmasterb zegt
@yerrie: patrolheads? Wat zijn dat? Padvinders of politie op patrouille?
Ik neem aan dat je petrolheads bedoelde.
ferrari94tr zegt
Dit is toch de 6e generatie.
sir_smokalot zegt
Juist. Zal wel in de war geweest zijn met de Golf
thomcarspotter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thomcarspotter zegt
@thomcarspotter: @sir_smokalot: nevermind -_-
slippie101 zegt
Dikke bak!!
str8six zegt
Heb deze een week of 3 al zien rijden in Breukelen. In het echt veel mooier dan op de plaatjes!
fa5test zegt
ooh wat vet!!!
berlinetta zegt
Hmm ik vind dat hij wel wat uitstraling mist. Kan misschien door de foto’s komen en dat hij in het echt wel beter uit ziet. Het is te gewoontjes geworden.
koenh zegt
Liever een “oude” Quattroporte GT S
j00rs zegt
Nice! Gelukkig zijn er toch nog mensen met geld én smaak.
mercedesclk350 zegt
@j00rs: Waar dan?
kapiteinaudi zegt
Prachtige auto, echt heeeel mooi. Maar is ie nu eigenlijk mooier dan de vorige? Ik ga misschien zeggen van wel zelfs.
ferry832 zegt
Het is een mooie auto. De oude overtreffen was gewoon erg moeilijk / onmogelijk. Feit is dat de oude niet meer verkocht en vervangen moest worden.
Kijk eens naar de designs van de A8, de 7 serie of de S klasse. Die zijn echt niet mooier en in mijn ogen een stuk lelijker.
Maserati moet wel een wat minder uitgesproken design hebben om een groter klanten publiek te trekken. Ze zijn hier al redelijk mee op weg want er zijn er al 10.000 van verkocht in een korte tijd,. Voor Maserati een hoop.
Technisch zal die superieur zijn aan de oude en wat mij betreft heeft deze nieuwe nog steeds ( maar wel in mindere mate ) een grote aantrekkingskracht. Liever deze dan de bekende uitgekauwde eenheidsworsten van de concurrenten. Behalve Jaguar of duurder, de Aston Martin.
hamerhaai zegt
@ferry832: Check!
Alleen kan deze mij iets minder berkoren. Ik was en ben nog steeds verliefd op het oude model. Zag er gisteren nog 1 rijden op een parkeerplaats, in het blauw.., heerlijk!
Als het dan toch een stukje Duitser is/moet doe mij dan maar gelijk een lompe AMG ;).
mashell zegt
@ferry832: de oude was voor mij niet echt mooi. Niet kloppende proporties en dat sleutelgat ergens halverwege de deur.
darkpluisje zegt
@mashell: Eens, alleen was de achterkant wel veel mooier bij de oude. Veel meer maserati, dit is meer mercedes
robert110 zegt
en voor die prijs kan de deur niet eens fatsoenlijk dicht?
Wel een leuk wagentje hoor maar ik zal hem zelf niet willen.
fa5test zegt
@robert110: meneer zat erin met de deur open!
rotjeknor zegt
@fa5test: die Homgaar zat met z’n arm tussen de deur;)
awesome zegt
Ziet er al een stuk aantrekkelijker uit dan op de persfoto’s!
Eerlijk gezegd vind ik hem niet veel onder doen voor de vorige generatie.
w0o0dy zegt
KOOPJE! als je het vergelijkt met de QP S of QP Sport GTS, Sport GTS Awards Edition… die waren 209, 220 en 236 mille…zonder verdere opties of leuke custom kleurtjes en stitching etc.
Een AMG is gewoon lomp in vergelijking, technisch ongetwijfeld ook zeer capabel, maar geen stijlvolle elegante verschijning als een Maser.
kaasboerin zegt
@w0o0dy: Stijlvol en elegant?
Dat ding brult net zo kneppelhard als zo’n AMG ding uit die 34 chromen pijpen met ’t liefst een diameter van een 150mm..
valetparker zegt
Ik vind hem alleen al mooi omdat hij 5. 3. 0. pk heeft, maar dat zullen waarschijnlijk een paar dichtgetikte Rotterdammers begrijpen
madridsta zegt
Zag hem vandaag op het Amstelveenseweg langs rijden.
jaapiyo zegt
Wel gewoon weer een mooie Maser, maar als ik de cash money zou hebben zou ik toch een beetje moeite hebben met ruim 2 ton neerleggen voor wat in feite een 300C is.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: ach ja, mensen die dat geloven zullen ook nooit genoeg centjes krijgen om deze te betalen…
jaapiyo zegt
@w0o0dy: geloven en feitelijke kennis zijn twee verschillende dingen vrind. Sergio wil gewoon lekker veel marge pakken op deze auto. Apart dat velen er bij Lancia wel over klagen maar bij Maser toch iets minder…onwetendheid misschien.
Maar blijf jij nou maar dromen dat je een te gekke popster of dansert wordt die veel geld gaat verdienen na een talentenshow o.i.d., dan ontferm ik me wel over mijn eigen verdienvermogen.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: misschien omdat het niet waar is? Ja er zitten wat gedeelde onderdelen in… maar er zijn meer onderdelen anders/specifiek Maserati dan dat er 300c in zit. En wat er wel gedeeld wordt… is is de vorige e-klasse ook een pruthok? Die deelt namelijk meer met de 300c dan de QP deelt met die Chrysler.
jaapiyo zegt
@w0o0dy: Wat er gedeeld wordt, behalve grote delen van het onderstel, zijn onder andere je armsteun links op de deur, het instrumentencluster, de navi…Kortom dingen die je elke keer merkt als je in de auto stapt. Tuurlijk Maserati doet er wat beter leder overheen en tweaked hier en daar wat knopjes maar de finesse die je mag verwachten in deze prijsklasse heeft een 300C gewoon niet (kan ook niet want in de VS worden ze vanaf $30K nieuw verkocht en met alle toeters en bellen misschien $50K).
Alle onderdelen die de auto dus wel deelt met deze Maser zijn qua kwaliteit ontworpen voor een auto die in die prijsrange ($30-50K) verkocht moet worden en niet voor een auto die 200K in Euro’s mag kosten zoals een hele dikke Jag, BMW, Mercedes etc…
Ik zou ‘m wss alsnog wel boven die laatste 3 kiezen vanwege die Italiaanse V8 en het design, maar wel wetende dat de kwaliteit minder is. Maar ik hoef mijn hoofd niet in het zand te steken over de minpunten van deze auto (zoals bovenmatig windgeluid dan je mag verwachten in deze klasse bijvoorbeeld, teken van mindere verfijning) om ‘m te kunnen waarderen.
renezzzz zegt
@jaapiyo: Kwaliteit is een lastig begrip… Rationeel gezien moet je deze auto niet nemen, net als z’n directe concurrentie… Waarom dit type autos wel worden gekocht is niet om dat deze auto’s zo perfect zijn (z’n concurrentie is ook niet perfect). Bijvoorbeeld de naam en emotie wat deze auto bij iemand eventueel losmaakt is ook een kwaliteit.
mashell zegt
@jaapiyo: finesse? Dit is een Maserati! Voor finesse moet je bij de Duitse en Britse merken zijn. Dit is gewoon een lompe en brute auto, voor mensen die wat anders willen. Precies als de musclecars uit het land waar zijn moeder uit afkomstig is.
jaapiyo zegt
@w0o0dy: de vorige E waar je op doelt waar de eerste 300C techniek mee deelde (W210) was trouwens inderdaad een gruwelijk pruthok, een van de slechtste Mercedes ooit, zodanig dat het bij een autoliefhebber bekend is hoe slecht ze waren. De MLs die veel delen met de Jeep GC waren trouwens ook niet de beste Mercs.
Overigens dat overmatige windgeruis in de QP…misschien komt dat omdat de spiegels rechtstreeks van de 300C afkomen???
integralechubasco zegt
@jaapiyo:
Feitelijk….
FEITELIJK…
je schrijft dat het feitelijk een 300c is. Dus meer dan 50% van de QP is 300c…
Zeg dan niets…
grandmasterb zegt
@integralechubasco:
Dus volgens jou is Bentley voor meer dan 50% volkswagen? Want het chassis van een Continental en de 4 deurs versie ervan is van volkswagen afkomstig.
integralechubasco zegt
@grandmasterb: correct maar dan wel omgekeerd..
kaasboerin zegt
@integralechubasco: Lol, jankerd!
integralechubasco zegt
@kaasboerin: lekker afgereageerd?
mightymike zegt
@jaapiyo: ach welke auto heeft tegenwoordig nou wel alle onderdelen van zich zelf? Hyundai en kia worden ontworpen door een Duitser. BMW rijd met GM automaten en een Rolls royce is een Duitser tegenwoordig. How cares?
jaapiyo zegt
@mightymike: Dat opzich maakt niet uit, maar het gaat om de kwaliteit van de gedeelde onderdelen. Een nieuwe 300C is waarschijnlijk een prima auto, maar heeft niet de kwaliteit om zich te kunnen meten met andere auto’s van 200K, vooral ook het interieur niet wat toch wel flink doorkomt in deze Maser. Het interieur van de nieuwe 300C is dan wel een stuk beter dan dat snoeiharde Lada plastic van de vorige generatie maar een beetje Europese C-segmenter heeft al mooiere plastics…En daar zit je dan in je Maser op mooie lederen zetels met je armpje op een kneiterharde plastic armsteun…Doet voor mij wel af aan de beleving…Maar het is Maserati dus dat mag begrijpelijkerwijs eigenlijk niet gezegd worden door ‘echte liefhebbers’).
mightymike zegt
@jaapiyo: denk dat je daar nog niet over kan oordelen, mits je een nieuwe 300c en QP GTS gereden heb natuurlijk. Het blijven speculaties momenteel, toch? Maserati is al zo lang een gewaardeerd luxe en elegant merk want denk ik dan niet opeens met zoveel Amerikaans plastic gaat rond rijden er in. Denk/ hoop dat het een auto met die zelfde klasse blijft.
theblackstig zegt
Zag laatst ook de nieuwe rijden, op duitse platen, in het goud-beige die je op de persfoto’s zag. Ook met dezelfde soort landmijnvelgen eronder. Slagschip!
bass1103 zegt
Doe mij dan toch maar z’n kleine broertje over een jaar..
jrmpower24 zegt
mooie wagen hoor maar ik zag vorige week
een heerlijke, zwarte Quattroporte Sport GTS in Groningen.
Wauw! daar kan deze nieuwe echt niet tegen op!
alassad zegt
@jrmpower24: die is waarschijnlijk van @zdev..
OT: op deze platen ziet hij er een stuk beter uit dan op de officiele persplaten!
thomaz zegt
Ik zag er vorige week al 1 op ik meen Franse platen bij @wouter voor de deur;)
250tdf zegt
Het is helaas een beetje een Duitser geworden
persian1 zegt
Zijn er meer mensen die deze auto totaal niet mooi vinden? Ik vind de vorige model véél dikker
heidekonijn zegt
@persian1: Lijkt me wel de concensus. Maar Sergio heeft geen geld meer. En dus geen Pininfarina, ze tekenen zelf wel iets. En ook geen transaxle Ferrari onderstel, ze recyclen wel wat DaimlerChrysler nineties ijzer. Maar wel een Maserati prijs natuurlijk, want Sergio moet toch ergens geld mee verdienen?
Vroeger was een Maserati rijder een individualist met smaak, nu een stumpert die duidelijk niets van auto’s weet. De herverkoopwaarde zou wel eens een catastrofe van bijbelse proporties kunnen worden.
Vraag is nu, wie probeert de niche die vrijkomt in te vullen?
W115 zegt
@heidekonijn: nu je het zegt, dacht dat dit ook een pininfarina product was. Sergio is het slechtste wat fiat de afgelopen jaren overkomen is.
ferry832 zegt
@heidekonijn: Dat is wel erg zuur wat jij van het huidige Maserati vind. Het Maserati zoals jij het graag ziet heeft geen kans om te overleven. De geschiedenis van het merk bevestigt dat.
Ik denk als je door het zure heen kijkt dat er gewoon een mooie auto staat. Dit in vergelijking met wat de concurrenten bieden. Hij zal ook best goed rijden en ik vind de afschrijving van Maserati nog wel meevallen. Zoek maar eens een A8 of ander spul op van een paar jaar oud. Moet je kijken wat die afschrijven.
Tevens ben ik het niet met je eens dat de huidige Maserati rijder niets met auto`s heeft. Je geeft niet zoveel geld uit als je geen liefhebber bent. Dan zou die wel een Audi of iets kopen. Maserati koop je nog steeds omdat het een onderscheidende en exclusieve auto is.
integralechubasco zegt
@ferry832:
En de transaxle waar Heidekonijn het over heeft was tevens de bottleneck van de vorige generatie.
Hier staat een auto waar Maserati (en Alfa Romeo) op kan bouwen. Letterlijk en figuurlijk. Het is de weg die Marchionne in moet slaan om schaal te vergroten. Het is maar goed ook dat er iemand met visie aan het roer staat bij FGA. Iemand die vooruit kijkt in plaats van terug.
Een 3,8 liter blok die qua output mee kan komen zoniet betere waarden heeft dan een bmw m5 of cayenne turbo blok, die allemaal een flinke slag groter zijn (1+ liter meer inhoud).
Een chassis die een betere wegligging biedt dan de vorige generatie QP met transaxle.
Een vormgeving die heel herkenbaar Maserati is. Die duidelijk de weg inslaat met vorige gen QP en huidige granturismo en grancabrio. Stuk voor stuk bestsellers.
Wat wil je nog meer als liefhebber van een merk met emozione?
ferry832 zegt
@integralechubasco: Grotendeels ben ik het met je eens. Of Marchionne de juiste visie heeft betwijfel ik. Ik vind veel van zijn ideeën twijfelachtig of niet goed.
Hoe er wordt omgegaan met Alfa en Lancia vind ik diep triest. Natuurlijk is er weinig geld maar zelfs dan had er wat creatiever en dealervriendelijker mee om gegaan kunnen worden. Net als bij Fiat waar ik de nieuwe 500 lijn ronduit lelijk vind. Ook het blijvend uitstellen van de Punto, Bravo enz. vind ik niet getuigen van een juiste visie.
Hopen maar dat jij gelijk hebt wat Marchionne betreft.
integralechubasco zegt
@ferry832:
Goed dat Marchionne aan het roer staat en niet een heetgebakerede italiaan is een zegen voor de industrie.
Alleen winstgevend en rotte wortels ertussenuit snijden.
Én geen hoop op betere tijden of heilige huisjes zoals het eigenlijk altijd ging met de Agnelli’s en Romito erna.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Euhm… di Montezemolo? Luca di Meo? Ernesto Gismondi? Alberto Alessi? Claudio Dominicali? Marco Provera? Allemaal heethoofdjes die er niets van kunnen?
Nochtans leiden ze hun bedrijven van het ene succes naar het andere. FGA zit na tien jaar SM nog steeds in de lappenmand.
Overigens heeft met name VW destijds het onderstel van de QP willen onder licentie gebruiken voor de Phaeton. Zo slecht is het. En erg hard ‘bottlenecked’ het Ferrari ook niet. Snap niet helemaal wat je daarmee wil zeggen?
integralechubasco zegt
@heidekonijn:
De onderstel van de QP was niet gebouwd voor een switch naar automatisch bak. Pas in een later stadium hebben ze dit kunnen aanpassen maar nu weegt de automatische bak dusdanig dat het de transaxle teniet doet.
integralechubasco zegt
@integralechubasco:
Overigens kocht 90% van de klanten de automaat toen die verkrijgbaar werd…
Zó belangrijk is de handeling dus voor de consument.
integralechubasco zegt
sterker, met automaat is het uiteraard geen transaxle meer…
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Nooit gedacht dat alles wat Maserati rijders wilden een automaat was. In dat geval zijn ze goed bedient met de huidige. Zal dan ook een verkooptopper worden. Ik hoor trouwens dat Hyundai uitkomt met een 9 traps automaat. En Hyundai achterlichten. Als dat maar geen concurrent wordt dan.
heidekonijn zegt
@ferry832: Met Kia/Audi achterlichten? Mnee, sorry. Zwaar gemiste kans deze styling. Verloochening va kernwaarde #1. Dom.
1audi1 zegt
WEET DAN HELEMAAL NIEMAND DAT PINIFARINA EEN AALTAL JAAR TERUG IS OVERLEDEN!!!!!???????
bartjuh zegt
@1audi1: ik denk dat het merendeel wel weet dat hij dood is ja. Maar als bedrijf ontwerpen ze nog steeds. Of dacht je dat de beste man al zijn auto’s compleet alleen heb ontworpen??
heidekonijn zegt
@1audi1: Wat een dommerds zijn we he? Stuur jij dan maar snel een Capslock mailtje naar Paolo Pinininfarina om hem te laten weten dat hij dood is.
E320cdi zegt
Ik heb een beetje wat sommigen met de oude vs. nieuwe CLS hebben. De eerste was echt: *boem* daar is de CLS. De opvolger en dus huidige CLS is ook erg mooi, maar misschien net wat minder uitgesproken dan de eerste generatie. Dat dus, bij deze Quattroporte. Maar het is nog steeds een fantastische auto en de cijfers zijn ook genieten. Doe mij maar een rondje Europa in deze wagen!
upstream zegt
Het vorige model was een echte Maserati met een eigen ziel… Dit is meer een project waar de grijze boekhouders het voor het zeggen hadden en waarbij men vooral de kosten laag heeft gehouden… Spijtig dat er meer gemeenschappelijk is met een 300C dan een Ferrari.
Langs de andere kant, als Alfa wordt verkocht is het hierdoor makkelijker om ook Maserati mee door te schuiven (je schuift met dit nieuwe model weinig/minder Ferrari technologie door)… En Alfa Romeo en Maserati hebben dezelfde productiesite in Turijn…
Daarbovenop zijn er mensen aan de top binnen Fiat (vooral die uit het kamp van het steigerende paardje) die dit kuikentje samen met Lancia en Alfa de nek willen omdraaien of toch minstens verpatsen. De overname van Maserati in 1993 door Fiat was nog niet echt winstgevend..
integralechubasco zegt
@upstream:
Right koekebakker..
Als jij in je bakkerij de pindakoeken niet meer verkoopt terwijl je duidelijk ziet dat steeds meer mensen die pindakoeken willen hebben dan komen die mensen ook niet meer voor die andere koeken.
pindakoek belangrijk, capische?
upstream zegt
@integralechubasco: Wat heb je eraan als je dezelfde pindakoek/maserati verkoopt als bij ALDI/300C maar dan 3 keer duurder… Je moet als kleine bakker zorgen dat jou pindakoek zo lekker is dat mensen 10km omrijden om jou pindakoek te proeven..
integralechubasco zegt
@upstream: zie je wel, je snapt het wel… pindakoek belangrijk, pindakoek niet wegdoen..
upstream zegt
@integralechubasco: Love this comment ;-)
desjonnies zegt
@upstream:
Wat heb je aan een ziel als je geen winst maakt?
Wat heb je aan een ziel als er zeven mensen zijn die je auto dan kopen?
Wat heb je aan een ziel als je dood voor de koelkast ligt?
Nee, ik zou zo’n Maserati laten staan omdat het linkerarmsteuntje en de ventieldopjes, lampjes en de schokdemper ophanging ook op een Chrysler worden gebruikt
NOT
VAG is er groot mee geworden………..crossbreeding.
ferry832 zegt
@desjonnies: En zo is het ! Sentimenteel gedoe kan niet meer. Liever een wat “ afgezwakt “ Maserati dan helemaal geen Maserati.
grandmasterb zegt
@upstream:
Ik denk dat je niet helemaal goed geinformeerd bent. (De) motoren van Maserati worden in de Ferrarifabriek gemaakt (zelf gezien), er is een nauwe samenwerking tussen die twee (anders zou Maserati ook geen toestemming krijgen om een eigen versie van La Ferrari te maken). Ferrari heeft Maserati met hun productie sterk vooruit geholpen zodat die vanaf ca. 2005 kwalitatief veel betere auto’s maakten. De Alfa 4c (en voorheen de 8c Competitione) wordt bij Maserati gebouwd, de overige Alfa’s bij Alfa Romeo zelf. Natuurlijk worden net zoals bij VAG en vele andere autoconcerns veel andere onderdelen gedeeld binnen het Fiatconcern, ze zouden wel gek zijn om dat niet te doen. Een Bentley Continental staat b.v op een VW-onderstel.
upstream zegt
@grandmasterb: Maserati moet smeken om Ferrari motoren te mogen gebruiken, Ferrari geeft enkel de motoren omdat ze verplicht worden.
Ze krijgen ook nooit de topmotoren binnen Ferrari ter beschikking… De topmodellen van Maserati zijn altijd net dat tikkeltje minder performant dan hun Ferrari tegenhanger…
grandmasterb zegt
@upstream: Het is hetzelfde concern, de directie daarvan bepaalt wie wat mag doen. Motorenontwikkeling is zeer kostbaar, vandaar dat Ferrari en Maserati dat gezamenlijk moeten doen. Natuurlijk bestaat er wel een hierärchie, Ferrari moet de snelste blijven (de 8C van Alfa Romeo had een stuk sneller kunnen zijn, maar dat mocht waarschijnlijk niet). Binnen het VAG concern is dat ook zo, VW moet langzamer blijven dan Porsche.