De Citroen DS is in een aantal varianten gebouwd. Naast de sedan is er ook een cabriolet en een break gemaakt, die laatste is onlangs gespot. Misschien niet heel uniek, maar wel de moeite waard om eens bij stil te staan.
Dat deed spotter koelebobes dan ook met plezier. Sommige mensen vinden dat de auto een vreselijk design heeft, de echt professionals verkiezen de Citroën DS echter tot het mooiste design ooit. Naast het opvallende design is ook de gebruikte technologie noemenswaardig, vooral het onderstel met de hydropneumatische vering zorgde destijds voor een onovertroffen comfort.
De Citroen DS werd geïntroduceerd in 1955, waarna er in 1958 een station-variant op de markt kwam. Deze variant heeft diverse benamingen gekregen (Break in Frankrijk, Safari en Familiale in Engeland, Wagon in Amerika, Safari en Station-Wagon in Australië). De auto had een stalen dak om de eventuele extra bagage te kunnen ondersteunen.
Eind 1962 kreeg de DS een facelift met een meer aerodynamische neus, betere ventilatie en andere updates. Diezelfde DS Series-2 staat hierboven afgebeeld, meer foto’s zijn te bekijken op autojunk.nl.
406_v6 zegt
Zucht……waar is de tijd gebleven? BB (Brigitte Bardot) als Godin van het witte doek en de DS als Godin van de weg, dat was leven als God in Frankrijk!
la vie et belle !! ;)
KaCh1ng zegt
@406_v6: je beeldt het je allemaal te goed in :P
Esprit_de_Flandre zegt
Dit is toch duidelijk een Series 1 hoor.
Ik ben een grote DS-fan, maar de break is toch wel verre van elegant. Maar dat was van alle breaks vroeger zo. Pas de laatste 10-15 jaar gaat met voluit voor te lijn, zelfs ten koste van de koffer.
autoblogger zegt
@Esprit_de_Flandre: de koplampen lijken een Series 2 toch?
http://www.autojunk.nl/fotos/citroen-ds-station/43091/2
Citrofiel zegt
@autoblogger: De koplampen van de serie 1 en serie 2 verschillen volgens mij niet. Op de losse lampen moet je niet letten (heb ik tot mijn 14e ofzo ook gedaan hoor), dat waren accessoires (op zowel s1 als s2) en die zijn gemakkelijk te verwisselen of achteraf toe te voegen. Hét grote verschil tussen de serie 1 en serie 2 is de voorbumper. (tenminste, zo herken ik ze) Bij de serie 1 (deze) zit er een spleet onder het chromen deel. Bij de serie 2 is die verdwenen.
Pallas zegt
@Citrofiel: De 2e neus (van sept, 62) heeft luchtinlaten onder de koplampen, de schermen zijn uitwisselbaar maar hebben andere vorm.
hbk zegt
dat is zeker goede oude tijd
het leven en de mooie ;)
Ikke zegt
er staat er in utrecht ook vaak een, niet in een geweldige staat, maar dat is een oude ambulance, mooie bak.
Dennis zegt
Ik vind een DS erg mooi maar de break ben ik niet echt gecharmeerd van.
Nee, ik kan het niet mooi vinden.
betonstaal zegt
Prachtige wagen. Veel leuker en interessanter dan de verplicht mooi te vinden DS sedan. Ook mooi uit de Citroën familie, een CX break:
Wolfsburger zegt
Vroeger maakte Citroën tenminste nog controversiële auto’s…
betonstaal zegt
… of wat te denken van deze machtige 6 wieler:
betonstaal zegt
Deze CX 6-wielers werden gebouwd door Tissier en kregen de naam Loadrunner.
betonstaal zegt
… of wat te denken van dit CX penthouse:
IksEm zegt
Is de DS break eigenlijk langer dan de sedan (of limo, laten we niet denigrerend doen)?
Pallas zegt
@IksEm: Geen sedan maar berline.
Citrofiel zegt
@Pallas: Oke, weer wat geleerd. :)
Wil zegt
Zo’n station hadden we vroeger ook. Alleen met ‘losse koplampen’. Ik vind dat een van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Ik was ong. 7 jr, toen mijn vader mij mijn eerste traumatische ervaring bezorgde. Ik word nu nog af en toe gillend wakker. Hij ruilde ‘em in tegen een …DAF44.
406_v6 zegt
@Wil: dat vraagt om een sessietje van de stichting korrelatie….
lambo4all zegt
zometeen komt er natuurlijk een foto CX-airbus ofzo:P
henk zegt
DS Break: de enige auto met drie nummerplaten.
henk zegt
(zodat je legaal kan rijden met een open achterklep)
DafMaf zegt
Mijn overbuurman heeft een DS Break, in de originele lak (wel import).
Die zeswiel CX Breaks werden speciaal gebouwd voor het Europees Parlement, om dossiers te vervoeren tussen Brussel en Straatsburg. Kostten toen 80.000 gulden, als ik me niet vergis. Was nog een groot schandaal omdat het ook in Citroën-busjes van 15.000 gulden kon. Kan iemand dat bevestigen?
Pallas zegt
@DafMaf: Weet details niet, maar de kosten waren inderdaad hoog, maar grootvolume breaks (vaak gemaakt door de firma Tissier) waren sneller en veiliger dan een busje.
Beetje Verward zegt
DS? Slechte wagen. Je kunt er niet mee hoeken, gevoelloze besturing, slechte materialen.
En lelijk…….
Citrofiel zegt
@Beetje Verward: Hoeken? Niet nodig. Gevoel in de besturing? Niet nodig. Goede materialen? Wat verwacht je in 1955… Mooi? Zeker! Kortom: Prima wagen. ;)
@DafMaf: Ze werden ook wel voor andere doeleinden gebruikt hoor. (dus niet ‘speciaal gebouwd’) De DS’en werden iig vaak gebruikt door kranten, voor snelle distributie naar het buitenland. (toen je nog geen pdf-je kon versturen naar een buitenlandse drukkerij) Verder weet ik er eigenlijk ook niet heel veel van…
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: Sorry, ik dacht op de Series 3, met de dubbele koplampen achter glas. My bad…
DCG zegt
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.920238,4.496788&spn=0,0.013078&t=h&z=17&layer=c&cbll=51.920316,4.497016&panoid=33SiFwxTJI8Hc4AcZ5hsAA&cbp=12,270.02,,1,18.92
Teerdz zegt
Als ik me niet vergis is deze nog van de eerste generatie hoor;) Die tweede generatie had van die brede geintregreerde lampen met meedraaiende koplampen.
Citrofiel zegt
@Teerdz: Nee, dat is de derde neus. ;) Toegegeven, weinig mensen zien het verschil tussen de eerste en tweede neus, maar er zijn wel duidelijke verschillen, zoals Pallas en ik hebben aangegeven. Ik zal ze even op een rijtje zetten. :)
Eerste neus, horizontaal ‘gat’ onder de chromen voorbumper, geen roostertje onder de koplamp.
Tweede neus, dichte voorkant, roostertje onder de koplamp.
Derde neus, de bekende dubbele koplampen achter glas. (en nog een boel verschillen :P )
nostravinniedus zegt
Hoi even een vraagje: Waarom hebben die stations van de DS altijd een dubbele kentekenplaat achter?
dekster zegt
Omdat de ene nummerplaat die ingebed zit en daardoor niet vanonder elke hoek leesbaar is.
Pallas zegt
@dekster: Omdat je dan het onderste gedeelte omkunt klappen voor langere lading, de andere nummerplaat word dan zichtbaar.
Citrofiel zegt
Pallas (en anderen) voel vrij me te verbeteren of aan te vullen. :)
Pallas zegt
@Citrofiel: De 2e neus (le nouveau carnage) verbeterde de stroomlijn zodanig dat de topsnelheid met 12 km/h toenam.
Ook verdwenen bij de 2e neus de piepkleine rode grootlichtindicators bovenop het scherm (kijk maar op de eerste foto).
De 3e neus maakt de snoek 7cm langer tov de eerste.
Pallas zegt
@Citrofiel: De extra lampen zijn alleen op de Pallas (vanaf ’64) standaard, dus nooit op een break, alle andere zijn niet orginele extra’s.
Weliswaar tijdsauthentiek maar nooit af-fabriek.
Pallas zegt
@Citrofiel: De luchtinlaten onder de lampen maakten de grote chromen olieko elers (“asbakken”) die DSsen (dus geen ID’s)enige tijd hebben gehad overbodig.
Citrofiel zegt
@Pallas: Stuk voor stuk leuke feitjes en allemaal nieuw voor mij. Ga vooral door! ;) :D
Bob zegt
Ik zag er gisteren nog 2 in Seattle ..zo raar zijn ze dus niet nee :)
de sjonnies zegt
Er zijn twee typen mistlampen :
De eerste waren langere gemaakt door Marchal en hebben de bijnaam ’tepel lampen’ omdat midden op het glas een uitstulping zit die doet denken aan een van de meest prettige onderdelen bij een vrouw
De tweede waren Cibie’s, groter qua diameter en ver-stralers die zaten standaard op de DS 21 Pallas gemonteerd en op de Porsche 911’s die voor FRankrijk bestemd waren; omdat de verlichting van een 911 meer weg had van een gloeiende spijker.
Die witte break heeft ‘Pallas’ Cibie’s en die Pallas draagt de Marchals (niet orgineel voor een Pallas dus)
Citrofiel zegt
@de sjonnies: En de achterkant van die mistlampen? Zijn de Cibie’s altijd rond en de Marchals altijd puntig? Dat verschil vroeg ik me ook altijd al af. ;)
Pallas zegt
@Citrofiel: Ik antwoord voor de Sjonnies; Citrofiel, je trekt de juiste conclusies. Er zijn ook exemplaren met verstralers in de kinnebak.
de sjonnies zegt
@Pallas:
Dat was after market montage en dat waren breedstralers of mistlampen, ( een platte uitvoering van Marchal) die hebben meer effekt als je ze laag plaatst.
De Marchals eindigen in een punt en de Cibie’s waren ‘bolletjes’
Vooral die Cibie’s zijn duur geworden omdat veel eigenaren van klassieke Porsches ’s avonds ook licht willen hebben
Citrofiel zegt
Leuk, dan weet ik voortaan of het originele lampen zijn of accessoires. :D Blijft het nog de vraag of ze origineel op de auto zaten die ik dan zie, want zoals de plaatjes hier al laten zien klopt daar geen fluit meer van! ;)
Citrofiel zegt
Geen probleem, als ik eerlijk ben vind ik de Marchals toch mooier. ;)
betonstaal zegt
Dit is ook een gave DS, de verkorte versie, speciaal om rally’s mee te rijden: