WTF? Hoezo wtf? Na al die jaren is de Carver One, of de VanDenBrink Carver, zoals hij vroeger heette, al ingeburgerd. Echter, alleen al stilstaand is het een bijzondere verschijning. Rijdend valt het dan ook nog eens op hoe de cabine scharniert om de achterwielen. Iets vergelijkbaars is al vaker geprobeerd op conceptcars, de Carver One rolt inmiddels al in relatief groten getale van de band was een tijdlang daadwerkelijk in productie.
Op de achterkant treffen we een Nederlands kenteken á la personenauto aan, dus formeel hoort de auto gewoon op deze website thuis. In België kijkt men daar anders tegenaan, op het matzwarte exemplaar zit een Belgisch motorkenteken en dus heb je daar niet zo veel aan je rijbewijs B. Dat zegt eigenlijk al enigszins dat het om een excentrieke “auto” gaat, want per land verschilt de opvatting over òf het eigenlijk wel een auto is. De grijze is wel een auto, de matzwarte is een motor. In ieder geval hebben ze wel een achteruit, èn een achterruit, een eigenschap die motoren vrijwel nooit hebben (dus is dit weer een uitzondering, of gewoon een auto…?)
Een viercilinder van 660cc met turbo drijft de achterwielen aan, het maximum vermogen bedraagt 65 pk, maar het kan worden opgeschroefd tot 85 pk. Ten minste honderd pk per ton dus. 0-100 kost de auto/motor/UMO (unidentified moving object) maar 8,2 seconde, de topsnelheid van 185 km/h zal voor de echte puristen wat aan de lage kant zijn. Ik rijd zelf nooit zo hard hoor, maar ik ken best mensen…
In de laatste jaren werd de productie van een stuk of tien per jaar flink opgeschroefd, wat verklaart dat we ze de laatste jaren veel vaker zien dan voorheen. Het is immers een project dat in 1995 begon en in 1997 goedkeuring kreeg van de RDW.
Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je me zoals altijd mailen.
james zegt
sjiek was dat bedrijf niet failliet? dankzij de crisis
Mw zegt
Falliet toch?
Ferrari Fanaat zegt
ze blijve wel vet!!
Bas zegt
Blijft mooi.
Al een paar keer achter 1 gereden, vooral in de bocht heel indrukwekkend.
Jammer dat het over is.
Polygoon zegt
185 pk –> km/h.
OT: Heb zelf nog niet het genoegen gehad om hem te bekijken of fotograferen maar vind hem wel excentriek in de goede vorm.
JCD zegt
En Carver is intussen op de fles, of noodlijdend even ter verduidelijking. Het is een triest verhaal, maar helaas begrijpelijk met huidige economie. De prijs is fors, het laatste wat ik hoorde was 50.000 eur voor zo’n Carver One. Ik ben eens op bezoek geweest bij ze, en heb mee mogen rijden (jaaa achterin!) en ik heb veel mooie autos (dan wel zelf) gereden. Maar de Carver is een prachtig apparaat om in te rijden, en je voelt je gewoon niet thuis tussen de autos met zo’n ding. Je hebt het idee dat je in de cockpit zit van een apache (met die lijnen) en dat niks vervelend onderweg wordt door het zwaaien van de horizon!
GOD zegt
185 pk moet zijn 185 km/h
outlaw zegt
idd, failliet toch ?
topsnelheid 185 pk… :s
northspotting zegt
Eigenlijk mag je met dit ding en alleen een rijbewijs B dus ook niet de Belgische grens over?? :O
iv zegt
de topsnelheid van 185 pk???
robbie zegt
Yep, failliet: http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/24/carver-vraagt-faillissement-aan
niels zegt
ja we weten nu wel dat er een typefout in staat
jammer dat het bedrijf failliet is
zie ze helaas te weinig op de weg
SHFT zegt
Ne motto op 3 wielen, big waw!
gp zegt
heb er in gereden!! was echt prachtig om een keer mee te maken!
MCW zegt
Me too. Het rijdt echt niet goed maar het is wel erg leuk maar veelste duur! Als ie beter reed was de prijs nog wel ergens logisch maar nu totaal niet. Snap ook wel dat ze failliet zijn gegaan..
MCW zegt
Ik was hier bij: http://www.autogetest.nl/specials/item/specials/carver-one.html?elementtabs=0
Doewap zegt
Groten getale?
ralfcars zegt
Oh, ik heb hem vóór de autorai op een parkeerplaats zien staan, zijn ze dan zo ”zeldzaam”?? :l
BananaFlip zegt
Hij ziet er wel kewl uit in matzwart met die sexy velgjes.
Patrick zegt
Wordt de Carver wel in Nederland geproduceerd en welke motor(merk) zorgt voor de aandrijving? Of is het weer een zogenaamd Nederlands merk maar elders gebouwd?
Jur zegt
Niet alle onderdelen van Carver zijn failliet, o.a. de engineering unit is nog steeds in bedrijf. Weet niet alles precies, maar zal vast iemand langskomen die dat beter weet :).
Rick zegt
Bijna de gehele auto wordt gebouwd door een bedrijf uit mijn dorp. Ik werk tegenover dat bedrijf en zie geregeld de spierwitte Carver rijden. Prachtig ding!
RenJie zegt
@Doewap
is gewoon correct Nederlands…
Esprit_de_Flandre zegt
VanDenBrink? Is dat dezelfde als huiscolumnist en grootst coach-designer Vandenbrink?
pomoek zegt
In Breda staat er ook een. Met de nadruk op staan, ik zie het ding nooit rijden.
dimocash zegt
mn werkgever heeft er ook 1.
ik heb er weleens in gezeten, nog niet in gereden….
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer van dat faillissement. Binnenkort de Geely Carver?
matthijs zegt
Hier in Utrecht staat er ook eentje, kom hem regelmatig tegen. Geinig ding!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Esprit!!
:D
Edge zegt
Wait a second. De een heeft een “auto-kentekenplaat”, en de andere een “brommer/scooter-kentekenplaat” (sorry, ik weet even niet hoe ik het beter kan omschrijven).
AriM6 zegt
@ Edge
Als je tekst even had gelezen zoals de rest dan wist je dat al zonder naar de foto’s te kijken…
OT:
Cool, nooit zo’n ding gezien maar het idee vond ik altijd wel grappig.
Jammer dat ze failliet zijn, merken als Dacia en Lancia blijven bestaan , maar leuke dingen zoals dit redden het niet.
Erg jammer
Golf FSI 2.0 zegt
Ik was dit jaar in Japan en daar zag ik enkele brommers/scooters die dezelfde constructie hadden, maar dan met 2 voorwielen en 1 achter. Zou het dezelfde techniek zijn?
gp zegt
wordt aangedreven door een kawasaki motor…..als ik me niet vergis.
Sqweezr zegt
Ze werden idd in nl gemaakt! Hier in ‘s-Gravendeel (vlakbij dord), zag ze vaak rijden met groene plaat! Idd jammer dat ze op de fles zijn!!!
JCD zegt
nopes het is een rasechte Daihatsu motor ! :)
WId zegt
@Golf FSI 2.0 dat is denk ik de piaggio MP3 http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/20/rijtest-piaggio-mp3-hybrid
jesseduh zegt
FAIL:
” de Carver One rolt inmiddels al in relatief groten getale van de band. ”
Carver is inmiddels failliet, er rollen dus geen exemplaren meer van de band,
laat staan grote getale
“In ieder geval hebben ze wel een achteruit, èn een achterruit, een eigenschap die motoren vrijwel nooit hebben”
lijkt me sterk dat ze twee achterruiten hebben
-edit: goed lezen-
“de topsnelheid van 185 pk zal voor de echte puristen wat aan de lage kant zijn.”
ik heb nog nooit gehoort van een topsnelheid van 185 PK, waarschijnlijk bedoelen jullie [ KM ]
RubenBaeten zegt
Dank aan iedereen voor de correcties, ik heb e.e.a. aangepast.
WId zegt
@jesseduh heeft jou auto dan geen achterruit of geen achteruit? wellicht een achterrruit of een achteuit..
Jeroen zegt
Heb er laatst vier gezien, achter elkaar op de snelweg. Was wel grappig ze zaten te slingeren en die koets gaat dan “helemaal om”, dacht dat doe ik wel even met mijn auto na. Kwamen ze me allemaal slingerend rechts voorbij was wel lache :P
FuelMinded zegt
Nu Carver falliet is, heb je nog de Phiaro P67b Eternity. Is eigenlijk een geredesigned Carver One door de Japanners.
Voor meer informatie: http://www.randolph-automotive.com/ttw/ttw_phiarop67beternity.htm
AMG Powerrr zegt
Echt heel jammer dat ie er niet meer is. Maarja, wat wil je met zo weinig auto voor zo’n grote prijs. ( 65.000 euro’s meen ik)
Kermit zegt
Dat matzwarte exemplaar heeft geen motornummerplaat.
Het is in de vorm van een motornummerplaat, maar motornummerplaten beginnen in België altijd met een M. Op de foto begint het met een W, dus zal het niet als motor worden gezien veronderstel ik.