Zo op het eerste gezicht lijken dit twee identieke auto’s, maar toch verschillen ze meer van elkaar dan je zou denken.
Het linker exemplaar is namelijk een ‘gewone’ Bristol 412 (Series 2) met onder de motorkap een 5.9-liter V8 van Chrysler, de rode Bristol is echter een heuse Beaufighter. Die beschikt ook over een 5.9-liter V8, maar dan voorzien van een Rotomaster turbo.
Beide auto’s beschikken over een Torqueflite automatische versnellingsbak, in de Beaufighter is die versterkt om het extra vermogen aan te kunnen. De Beaufighter die we hier zien komt uit 1984 en heeft een vermogen van zo’n 170 pk. De witte 412 komt uit 1981 en heeft ongeveer 130 pk. Een ander verschil is dat de body van de 412 gemaakt werd in Italië bij Zagato en vervolgens in Engeland op het frame werd geschroefd. De body van de Beaufighter werd gewoon in Engeland gebouwd. Beide auto’s zijn wel ontworpen door Zagato.
Qua uiterlijk zijn de verschillen kleiner. Zo heeft de Beaufighter een bobbel in de motorkap om ruimte te bieden aan de turbo en de koplampen zijn iets anders. Ook beschikt de Beaufighter over reflectoren aan de zijkant zoals je die vaak ziet bij auto’s voor de Amerikaanse markt.
Beide auto’s hebben eenzelfde soort dakconstructie die zich het beste laat omschrijven als een kruising tussen een convertible en een targa. Het bovenste deel is uit te nemen en het achterste deel kan je omlaag klappen.
Zo zie je maar weer hoe twee auto’s die ogenschijnlijk veel op elkaar lijken toch best verschillend kunnen zijn. Hoeveel exemplaren van de 412/Beaufighter er in de periode 1975-1994 exact gebouwd zijn is niet bekend, maar waarschijnlijk zijn het er een stuk of 60.
Bristol ging overigens in 2011 failliet, maakte daarna een doorstart en beloofde dit jaar met een supercar te komen. We hebben echter nog weinig daarover gehoord.
Alle foto’s van deze bijzondere spot kan je op Autojunk bekijken!
rotarypowah zegt
Mooie oplossing voor ’t reservewiel:
robbie zegt
@rotarypowah: vet! Die geheime bergplek kende ik nog niet!
jrk68 zegt
@robbie:
Dat was het USP van Bristol….
Maandag de Bristol Fighter gezien, die met het Viper blok. Ook erg leuk en zeldzaam.
Zoek wel even naar de foto’s voor AJ.
thomcarspotter zegt
@jrk68: graag, zo’n eentje heb ik ook een keer op de AutoRAI zien staan! Echt een prachtige auto!
jrk68 zegt
@thomcarspotter:
Ik had hier nog een tip achtergelaten voor het spottersgilde….
Het barste er van afgelopen maandag bij Ahoy, had je geen tijd of heb je dat gemist?
De auto die ik bedoel staat al sinds 2009 op AJ zag ik net, zij het dan gespot in Den Haag.
thomcarspotter zegt
@jrk68: ben in zuid Frankrijk ;)
jrk68 zegt
@thomcarspotter:
Volgend jaar rond 4 augustus de Maarten Memorial site in de gaten houden voor de datum.
Als je daar geen bizarre combo spots kan maken, vergeet het dan maar.
Zelfs een Murci SV volle bak over Zandvoort, diverse Ferrari’s, 2 Wiesmanns, 2 Atoms, een MCC Rocket, alle soorten Lotussen van de laatste 15 jaar etc. etc.
thomcarspotter zegt
@jrk68: ik ken het wel, heb de foto’s van mensen op fb en hier op aj wel gezien, dit jaar was er een F40 bij!
jrk68 zegt
@thomcarspotter:
Dit jaar ook, de ex van Mansell. Die staat nog steeds te koop bij Milano.
thomcarspotter zegt
@jrk68: bedankt voor de info iig!
jrk68 zegt
@thomcarspotter:
Hier een video met alle deelnemers bij vertrek.
http://www.youtube.com/watch?v=jf8AhFlgQiE
thomcarspotter zegt
@jrk68: gave video, jou video? Jammer van het enorme aantal lotussen maar wel leuk om te zien dat er zoveel mensen zo’n auto hebben!
toyotafortuner zegt
Geweldige spot! Echt mooie wagens!
toyotafortuner zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
darrock zegt
170 pk uit een 5.9 liter v8 mrt turbo ??
Ik weet dat ze toen last hadden van veel emmissie eisen, maar een w126 2.8 liter 6 in lijn had al 180 pk, zelfde tijd, en de 5.6 liter v8 was er tussen de 250 en 300 pk (net iets later) deze voldeden ook aan deze eisen, en alle zonder turbo.
rufctr01 zegt
@darrock: ik denk ook niet dat dit gemaakt is om 300 km/u te rijden.
darrock zegt
@rufctr01: gingen 250/260, met 300 pk, weegt ook 1800 kilo he, en 4 versnellingen ;)
Maar dan nog… meeste amerikanen uit die tijd teden het toch ook wel beter ?
makzim zegt
@darrock: Idd.. Uit een BMW 4 cilinder haalden ze zelfs uit de E30 m3 200pk (235pk in de sport evolution..) en de E24 M635csi had al 280 pk uit een 6l zonder turbo… Only Germans know how to make cars..
undifined1 zegt
@makzim: maar dan noem je ook in 1 zin 2 van de mooiste motoren op van BMW, de s14(e30 m3 motor) en de m88(m635csi en e28 m5 motor) zijn ook gewoon bijna hetzelfde, alleen het aantal cilinders is anders. Bij de ontwikkeling van de s14 werd gewoon een kop gebruikt van een m88 waar een stuk afgezaagd was. Dat was mogelijk omdat de m10 4 cilinder (zoals oa in de 318i) en de m30 6 cilinder (zoals oa in de 528i) ook hetzelfde ontwerp hadden. De m88 was op het aloude m30 onderblok, en zo kon men gemakkelijk de s14 maken op basis van de m10. Het ontwerp van het m10 stamt overigens al uit de jaren 60
Ilquadrifoglio zegt
@makzim: Only Germans?
Alfa Romeo haalde in 1965 al 170 pk uit een 1.6 of in 1967 243 pk uit een 2.0. Beide auto’s waren gewoon op kenteken verkrijgbaar.
makzim zegt
@Ilquadrifoglio: Ok, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar kijk eens waar Alfa Romeo vandaag staat? Ze hebben alleszins niet meer de kunde en kwaliteit van 40-50 jaar geleden.. BMW daarentegen.. (en ik ben geen BMW-freak voor alle duidelijkheid, ik apprecieern enkel hun imago en uitzonderlijke kwaliteit ;-) )
Ilquadrifoglio zegt
@makzim: Je moet Alfa Romeo vandaag de dag ook niet als zelfstandig merk zien. Fiat Group is daarentegen technisch behoorlijk vooruitstrevend te noemen. Helaas worden veel van die ontwikkelingen momenteel alleen op de merken uit Maranello of Modena toegepast.
ferrari94tr zegt
@darrock: Bristol is gebouwd op duurzaamheid en er ligt een amerikaans blok in. Van Chrysler geloof ik. Het idee/marketingprietpraat achter het duurzame is dat Bristol oorsprokelijk vliegtuigen bouwde en dan is het handig als het ding niet door slechte kwaliteit uit de lucht valt.
robbie zegt
@ferrari94tr: dat die V8 van Chrysler is staat ook gewoon in de tekst ;)
Pallas zegt
Krijg beetje Ascona-vibe van die achterkant…
jrk68 zegt
@Pallas:
Ik meer een Lancia Beta gevoel, iets breder maar verder als 2 druppels water. Zelfs het Targa dak delen die 2.
nielsvanderweiden zegt
@jrk68: ik gok Opel Rekord E.
jrk68 zegt
@nielsvanderweiden:
Check dit maar eens….
http://www.simoncars.co.uk/lancia/slides/Lancia%20Beta%20Spider%20rear.jpg
nielsvanderweiden zegt
@jrk68: Verdomd. Hoe ik aan die Rekord kwam mag een raadsel heten.
YOU WIN THE PRIZE.
Pallas zegt
@jrk68: vroeger leken auto’s blijkbaar ook op elkaar.
gearhead zegt
Oerlelijke auto’s met main stream USA techniek….. Maar goed, zeldzaam en oh zo lekker gay Brits dus daarom karakter en cool-factor.
Ze rijden voor geen meter waarschijnlijk…..
Dus. Iemand. Uitleg?
papa zegt
@gearhead:
Ik ben het helemaal met je eens, er kon wel eens een goede reden wezen dat dit exclusief is…
r32turbo zegt
Als de britten zeggen dat ie 170 peekaa heeft zal wel 140 zijn is nooit correct
darkpluisje zegt
170pk uit een geblazen 5.9 liter… Je zou er niet minder uit kunnen halen als je wat onderdelen vergeten zou zijn
mout zegt
Ze verschillen dus ongeveer evenveel als een Mini en een Mini Cooper S: Er is een turbo op een blok geschroefd, en de motorkap plus een enkel mechanisch onderdeel is daarbij aangepast.
snorrie11 zegt
Voor mij staat de Bristol Beaufighter bekend als een jachtbommenwerper uit de tweede wereldoorlog!
Hupke zegt
De iets vroegere en rondere bristols kunnen me iets meer bekoren.
Het merk heeft wel iets.
Doen alsof ze zo weinig wagens verkopen omdat ze strenge selectie procedures hebben voor potentiele klanten,…
TomRS6 zegt
Achterkant heeft veel weg van een Granada, niet m’n smaak.
pier zegt
Citaten uit het boek “365 sports cars you you must drive”:
– it’s estimated the beaufighter had well over 300bhp from it’s turbocharged V8
– 0-60mph: 5,9 seconds
– top speed 150mph
De standaard 412 schijnt 170pk te zijn geweest.
Ook leuk: Bristol was famous for not letting the press drive its cars. The only way a magazine could test one, therefore, was to go out and buy one for itself, which is something that few magazines chose to do.
norge zegt
En toch vind ik het aparte auto’s.
ezrider zegt
“Beide auto’s hebben eenzelfde soort dakconstructie die zich het beste laat omschrijven als een kruising tussen een convertible en een targa. Het bovenste deel is uit te nemen en het achterste deel kan je omlaag klappen.”
Dat is dus eigenlijk de targa zoals Porsche die oorspronkelijk heeft uitgebracht.
De achterruit was uitritsbaar in het eerste produktiejaar, maar vanwege kwetsbaarheid kwam er snel een vaste ruit achter de beugel.
http://www.madle.org/p911targa67a.jpg
desjonnies zegt
Auto’s die met een Chrysler motor zijn uitgerust als hybride Europese Supercars.
wat een gedrochten zijn die Bristols toch.
Er is er zelfs eentje gebouwd die de koplamp units van een Opel Rekord gebruikte.
Die Bristols, daar vind ik nou nooit de properties vankloppen, ze zijn of telang voor de voorruit of te breed, maar over het algemeen zijn ze gewoon lomp
En altijd maar bluffen over hun luchtvaart heritage, nou daar deed SAAB wel iets meer en iets beters mee !
Pak dan een Facel Vega, of een Iso Grifo of voor mijn part een deTomaso als je een Europees Amerikaanse hybride wilt.
Maar dit, dit valt eerder onder de categorie Scania Vabis bij mij !
oxymoron zegt
In de Engelse film An Education (2008) die zich in de jaren 60 afspeelt, rijdt de “verleider” in een Bristol 405 (?), die met een extra koplamp in de grille op de foto hierboven. De auto komt dus veel in beeld, rijdend en met opnamen in het interieur. Zoals desjonnies al zegt, er klopt niets van de verhoudingen. Rare lange neus, korte voorportieren en lange achterportieren, bolle achterkant, de auto als geheel is betrekkelijk smal. Van binnen dan weer wel veel leer en hout, op zijn Jaguars en Rovers, maar dat was in die prijsklasse normaal.
Frankypanky zegt
Die Bristols heb ik nooit begrepen…En dit is pas lelijk ipv die verlengde Bentley.
bozewolf zegt
Bristol was van origine een vliegtuigbouwer. Daarom hebben hun latere auto’s ook wel namen zoals Fighter en Beaufighter, waarmee die laatste een succesvol toestel was dat dienst deed in WO2.
http://richard-seaman.com/Aircraft/Museums/Hendon/BritishWw2/Beaufighter11oClock.jpg
http://ww2today.com/wp-content/uploads/2011/08/beaufighter.jpg
Da’s een echte Beaufighter.