Al het goede komt in drieën, zelfs als het om de in ons land zeldzame BMW Z1 cabriolet gaat.
Hoewel de Z1 al uitverkocht was voor hij daadwerkelijk bij de dealer stond, maakte BMW nooit winst op de kleine auto. BMW produceerde er in totaal 8.000 en gebruikte de auto vooral voor allerlei experimenten. Wie voor het eerst in een Z1 stapt, zal bijvoorbeeld vooral opkijken van de manier waarop je de deuren opent. Die zakken namelijk weg in het carrosserie. Dat carrosserie maakte BMW dan weer van thermoplast, een soort kunststof.
Het grootste deel van de Z1’s werd verkocht in Duitsland. Het is dus des te specialer dat drekus er liefst drie spotte in Deventer. Oké, ze staan allemaal op Duits kenteken, maar dat mag de pret niet drukken. Benieuwd naar de rest van de foto’s van de Z1-trio? Kijk dan meteen op Autojunk.
tupperware zegt
Sorry Jordy, hoe gaaf ik een Z1 ook vind en hoe graag ik er eentje zou willen hebben, ze hebben na een kleine 8000 stuks de stekker eruit getrokken omdat ze aan de straatstenen niet te verkopen waren.
Hij kostte destijds 150000 harde Hollandse florijnen, daar kocht je 3 MX5’s voor.
Die thermoplast heet trouwens polycarbonaat, hetzelfde goedje als waar Renault al sinds de Clio Williams de voorschermen van maakt en Smart al zijn bodypanelen.
Zeker zo noemenswaardig was de als diffuser gevormde einddemper en het feit dat het een Nederlands (Harmen Lagaay) ontwerp is.
topless zegt
Zo exclusief zijn ze nu ook weer niet. Een handelaar hier in de buurt heeft er al jaren 3 in zijn showroom staan. Verkopen lukt kennelijk niet erg.
gash zegt
@topless:
Badhoevedorp?
toniominestrone zegt
@gash: Bij Beatrix in Badhoevedorp staat er een te koop, het andere exemplaar is van de eigenaar, ze doen trouwens wel met regelmaat onderhoud aan die dingen.
thomcarspotter zegt
@toniominestrone: klopt, heb er toevallig vandaag een fotootje van genomen!
toniominestrone zegt
@thomcarspotter: Ook de fraaie 02tjes gespot?,pracht karretjes.
uselessblogger zegt
wat kostte zo’n auto nieuw?
moveyourmind zegt
@uselessblogger: Ruim een ton in guldens, voor dat geld had je ook al een leuke versie van de 7-serie.
uselessblogger zegt
@moveyourmind: dat verklaart direct waarom er zo weinig van zijn verkocht, bedankt voor de info!
bohica zegt
@uselessblogger: je naam doet je eer aan .
Lees eerst eens voor je reageert
uselessblogger zegt
@bohica: Ondanks het feit dat jouw naam niets vrijgeeft over je IQ bedenk ik me net dat we best van naam zouden verwisselen want jij doet jezelf meer die eer aan dan ik.
Ik heb de tekst nu twee keren gelezen, nergens wordt de prijs gegeven voor een nieuwe z1 en nergens wordt er een verklaring gegeven voor het feit dat er slechts 8000 exemplaren van zijn verkocht.. verklaar jij nu maar eens je reactie.
jpoers zegt
@uselessblogger: om 23.16 had, de eerste post werd er al geregeerd dat ze
destijds 1,5ton in guldens kosten.
toniominestrone zegt
@moveyourmind: ja, of een trekker van John Deere!
jibbe zegt
Zag vandaag op de a12 bij ede een donker groene variant op nl kenteken
Ik wilde nog een foto maken voor hier alleen er zat nog een rijbaan tussen met auto’s
Ik vind het een mooie auto met unieke karakteristieke eigenschappen maar echt
Een opvallend uiterlijk nee dat mist de z1
Maar wel een mega gave combo spot!
bobtobeme zegt
in Dordrecht bij Dubbelsteyn BMW staan er ook al jaren 2
toyotafortuner zegt
Heerlijke trio’tje zeg! o.0
wessel04 zegt
Mijn oom heeft een mooi rood exemplaar. Prachtige “pure” roadster zonder heel veel vermogen maar wel in alle opzichten uniek!
stamp zegt
Hey.. foto is 22 juni gemaakt in Deventer,..
[IMG]http://i.imgur.com/vyDpuhv.jpg[/IMG]
Het weekend van de Concour d’elegance.. en later die dag zag ik nog een Z1 (met nederlandse platen, deze drie zijn allen duitsers) op de A50 richting ’t zuiden..
noah_deheer zegt
Ik heb er een stuk of 20 naast elkaar gezien op concours D’élégance
drekus zegt
Ik begreep later dat ze op een clubmeeting waren geweest in Apeldoorn, maar het was leuk ze zo in het wild te zien staan. Je ziet ze niet vaak meer.
toniominestrone zegt
Voordeel van een Z1 is dat onderhuids alles van de vertrouwde e30-ers afkomt, dat is gunstig voor de onderdelen voorziening, helaas kost een kaal voorschermpje 600€ ex.
osmo zegt
De grootvader aller kappersautos! Hier bij ons reed er eentje rond en die was nu toevallig van een homofiele kapper :P
civicfk3 zegt
In mijn gezamelijke parkeergarage staat er 1 onder een dekentje, die man heeft er dit jaar nog maar 1x in gereden en toen ik hem toeroep mooie auto haalde hij zijn neus op …
e1000bmw zegt
@civicfk3: die vent heeft hem dus alleen als investering… -.- Een exemplaar met (heel) weinig kilometers doet al een halve ton tegenwoordig.
bmwkevin zegt
@e1000bmw523i: ja klopt bij autoleitner in alkmaar staat een groene met nog geen 1000km op de teller. €60.000 volgens mij.
e1000bmw zegt
@bmwkevin: leitner en een andere importeur hebben een groene staan idd met zeer weinig km.
desjonnies zegt
Best wel een gewaagd en vooruitstrevend concept van BMW.
Volgens mij is het meer een soort oefening geweest voor de latere roadsters, redelijk conventionele BMW techniek in een minder vooruitstrevend jasje, dat is er toen uitgekomen.
Deze vind ik zelf het beste smoeltje hebben.
robgooi zegt
Z1 cabriolet. Nieuw pleonasme.
bartbanaan zegt
Ik was jaren geleden op de Auto RAI waar bij de BMW stand deze auto werd getoond. Ze hadden toen een motorkap liggen in een soort box, waarop je mocht staan en springen. Hiermee lieten ze de flexibiliteit van de lak zien omdat de motorkap van kunststof was, net als vele carrosserie delen…