Een van de meest bijzondere performance modellen ooit, van BMW, zomaar gespot in Belgie. De seventies coupe heeft alles er op en er aan, de juiste spoilers zijn gemonteerd en hij is lekker ‘motorsport’-wit.
Zonder in clichés te willen vallen moet het even gezegd worden. De 3.0 CSL van BMW is zonder twijfel legendarisch te noemen. Niet alleen is de 3.0 CSL het eerste product waar de Motorsport divisie aan mocht knutselen, het is de hoofdverantwoordelijke voor het sportieve gedeelte van het BMW imago. De 3.0 CSL is net zo belangrijk voor BMW, als het uitvinden van het wiel voor de auto zelf was.
De 3.0 CSL was bovendien in zijn tijd een extreem snelle auto. De zescilinder in het vooronder produceerde in de straatversie al een allesverslindende 200pk. De raceversies, welke grotendeels gelijk waren aan de straatversie, produceerden zelfs 340pk en 400pk. Die hadden dan ook wel nog wat grotere motoren. Voor op het circuit had BMW 3.2L en 3.5L zescilinders.
De eerste ‘ultimate driving machine’ dus. Uit een tijd waarin spoilers nog duur en functioneel waren. Eigenlijk was het een knutselwerkje van een nieuwe engineering divisie. Een afdeling die zo succesvol bleek dat het een heel eigen bedrijf mocht worden, M GmbH. Tegenwoordig staan ze er op momenten zelfs beter voor dan BMW zelf. Klik op de afbeeldingen voor grotere exemplaren op Autojunk.
Met dank aan Bruycker voor de spot!
dreke zegt
De juiste spoilers… Hmmm.
Net als de uitlaat…
Powertje zegt
BMW zoals BMW moet zijn, puur en om van te genieten.
The drive has always bin its party trick! :) Precies waarom een oldtimer BMW zo gaaf is!
Turbo zegt
In 7.5s naar de 100. Dat is ook nu nog lekker snel.
Chris zegt
Het mooiste vond ik nog wel dat de auto, in die tijd, duurder was dan de duurste Ferrari. Heerlijk
AutoInformatief zegt
Prachtige wagen zeg! Deze wordt toch ook wel de Batmobiel genoemd of niet?
Tommeke zegt
Mooie auto!
Normaal ben ik niet z’n fan van oude BMW’s maar deze is toch wel mooi. Ondanks da rare plaats van de kleinste spoiler valt hij toch heel goed mee. :D
Yeelen zegt
waar ergens in belgië?
M5Power zegt
@Yeelen: Scheldewindeke dat ligt in Oosterzele in Oost-Vlaanderen
Erik zegt
Vindt het nou niet moeders mooiste, maar ze wisten in die tijd waarschijnlijk niet beter bij BMW :) En 200 pk uit een 3 liter blok is voor moderne Amerikaanse auto’s nu nog zelfs moeilijk te halen.
Het is een beetje hetzelfde als zo’n Cosworth. Mega spoilers en gigantisch snel voor die tijd!
VonStroke zegt
Wat een verschrikkelijke coole bak, straight six ftw!
TekNak zegt
dit model van bmw zou zelfs ik nog wel willen rijden:P samen met de m5 touring dan
jdm zegt
haha vroeger waren die bmw’s al sjonnie bakken, check die spoiler en uitlaat
Arie zegt
@powertje
Its party trick?
lincoln zegt
@Yeelen .. er ligt asphalt .. kunnen dus maar 3 straten zijn ..
bmw6cyl4life zegt
@ TekNak
Duidelijk ;D
Een betere ontwerper zegt
@jdm: volgens mij hoort die spoiler zo, maar terechte wtf @ uitlaat. Volgens mij hoort dat niet zo.
sebastianchubasco zegt
leuk detail:
Today the 3.0 CSL is most famous for its extensive set of wings, which earned it the nick-name ‘Batmobile’, but none of the road cars ever came equipped with the aggressive spoilers. A necessity on the track, they were deemed illegal for road use. Opening the boot after delivery revealed eight carefully packaged pieces with instructions on how to turn the bare CSL into the Batmobile.
Skip_alfa1461.4t-spark zegt
lol, deze spoiler vindt iedereen geweldig. hoogstwss omdat bmw hem er standaard op monteerde. en omdat de vorige blogger dat ook vond natuurlijk …
zalige auto maar wat een lelijk zicht langs achteren !
Yeelen zegt
@ lincoln
niet te veel hé, bigmouth!
Guido zegt
@ jdm
Ik denk niet dat Sjonnie deze auto kon betalen :L
Alwood zegt
@sebastian & Autoinformatief
jep, zie mouse-over laatste pica :)
Wel grappig dat het ‘niet mocht’… Ik weet wel dat er circuitversies waren met een nóg grotere, achterover hellende spoilert. De spoiler met rechte achterkant, te zien op praktisch alle straatversies is dan nog best beschaafd.
@Skip
Deze spoiler is ook geweldig omdat dit ‘een origineel’ is. Voordat ieder Golfje 1.6, Impreza’tje 1.6, Lancertje 1.6 en Kadetje diesel met extra plastic werd uitgerust.
sebastianchubasco zegt
@lincoln
asfalt is met een F, holbewoner :)
sebastianchubasco zegt
@alwood
)
Rick dos zegt
De spoiler van deze auto is geweldig, omdat het in de zeitgeist van deze auto past. Toen was dit hoe men tegen aerodynamica aankeek. Het is hetzelfde met spaakvelgen van bijv. Ferrari’s. Mooi onder een 250GTO, Halfords-achtig als je dat onder je huidige Ferrari zou monteren.
lincoln zegt
@Yeelen .. 3 is inderdaad wat overdreven .. ik ook .. met me grote smoel ..
@Sebassie .. klopt .. maar asphalt is met “ph” ..
Emile_Benz zegt
Lol @ lincoln :lol:
sebastianchubasco zegt
@lincoln
.. klopt ..? ik wist niet dat je echt holbewoner was… :P
lincoln zegt
@Sebassie .. ons soort prevereert “troglodiet” .. dank u ..
sebastianchubasco zegt
@lincoln
je hebt gelijk, voor je het weet heb je specimenten van een andere strekking aan je thread… ;)
jinxed zegt
Ook al is het origineel, ik vind het toch mooier zonder spoilers. De auto maakt het uiterlijk ook niet waar als je naar de specificatie’s kijkt, toen was het snel, nu is het niet zo bijzonder meer.
BOz zegt
@lincoln/sebastianchubastabascoso: Als jullie zo graag met elkaar chatten, wissel elkaars msn even uit ;)
OT: zou een pink geven voor zo’n brute bak. Aartslelijk, maar o zo begeerlijk.
w0o0dy zegt
Erg coole spot. Dit is een zeer exclusieve klassieker met bakken historie en zelfs is de gewone uitvoering is het een fraaie coupé….
met de qualificatie “allesverslindende 200pk” heb ik wat moeite…. zonder nou al te lullig te willen doen… er waren ook in die tijd wel straatauto’s die deze 3.0 csl makkelijk konden lossen…. de kenners weten waar ik het over heb.
Rob USA zegt
Het is leuk maar niks om opgewonden van te raken.
@Alwood:”De 3.0 CSL was bovendien in zijn tijd een extreem snelle auto.”
Voor Europeese begrippen dan want de gemiddelde USA car kickte echt zijn ass. Camaro Z28/Mustang Boss/Charger enz enz waren zeker sneller van 0-100 zonder bochten. :) Of je moest een 68er Camaro ZL1 nemen met upgraded suspension .. 5.3 sec 0-96.
Wat is dan het superlatief van extreem?
Rob USA zegt
Herstel: “gemiddelde” moet zijn “elke muscle car” dus kies maar zelf uit minimaal 50 modellen/versies.
Autojunkje zegt
Ik vind het wel weer is tijd voor bmw om weer een echte supercar te maken maarja of dat nu nou zo verstandig zou zijn
Emile_Benz zegt
@ Rob USA: de muscle cars hadden ook wat meer cilinder-inhoud…
w0o0dy zegt
@Emile_Benz maar de auto die ik bedoelde had een 4 cilinder 2 liter…
Emile_Benz zegt
@ W0o0dy: Ik spreek jou toch niet aan… :wink:
BmwMPower zegt
Erg mooi. Tijloos design.
Emile_Benz zegt
En jou post stond er nog niet toen ik mijn comment gaf… :?
jdm zegt
nja tijdloos kan je het niet echt noemen, behalve het tupperware dan wat je ook op de hedendaagse bmw’s ziet.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Waarschijnlijk is dat zo’n auto waarvan voldoende weet, maar niet op kan komen. Zo’n gevalletje van Oh jahh.
Dus ehh, waar heb je het over?
Emile_Benz zegt
@ mx5/rx8owner: had de Golf GTI 1 niet ook 200pk :?:
august zegt
Zijn de spoilers nu origineel (standaard) of optioneel of aftermarket?
Dit is volgens mij ook een echte, of ben ik dan abuis?
http://www.autojunk.nl/pix/show/140316/1
RenesisHP zegt
@jinxed.
“De auto maakt het uiterlijk ook niet waar als je naar de specificatie’s kijkt, toen was het snel, nu is het niet zo bijzonder meer.”
Dat uiterlijk past prima bij het prestatiepotentieel van toendertijd. Het hoort hier dus gewoon bij. Hij maakte toen zijn uiterlijk waar.
Die prestaties waren vroeger gewoon goed(en nu nog niet verkeerd). De snelheidsbeleving zal ook vrij hoog zijn.
200pk in een oude auto is totaal niet vergelijkbaar met 200pk in een nieuwe auto. Cijfers betekenen verschrikkelijk weinig. Beleving is alles.
Daarbij is dit bejaarde bakkie nog steeds bovengemiddeld snel als we het vergelijken met de doorsnee gezinshokken van tegenwoordig.
Citrofiel zegt
@ Yeelen; Je zou zelf op onderzoek uit kunnen gaan, en op de bron klikken. Oftewel, op het scheefgedrukte, rode woordje ‘spot’. Dan kom je op de bronsite, en daar staat de plaats van de spotterij. Wetteren dus, luilak. ;)
@ lincoln; Je bent onverbeterlijk. :lol:
RenesisHP zegt
De enige 2liter 4 cilinder die ik kan bedenken is eigenlijk jonger dan deze. En zeker sneller. :D
w0o0dy zegt
@Mx5/rx8 owner: hoe kan het ook anders…..Alfa…. :)
w0o0dy zegt
en voor er mensen gaan roepen dat die niet sneller was… 920kg en 220pk in de versie met 2 liter motor en injectie.
w0o0dy zegt
het gaat dan wel over de GTAm (net als deze csl een homologatie special)
Jur zegt
Moet die het wel doen he!
M-lover zegt
al iemand eraan gedacht dat vroeger de auto’s ook lichter waren? dus je had meer aan dezelfe 200pk
Het muscle-car verhaal daar ga ik me niet meer moe aan maken, koop een ouwe mustang met big-block ik, (5l?) wat heeft dat aan pk’s….
@foto’s: uitlaat mocht wel 1 pijpje zijn dat mooi in de originele uitsparing paste…
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Oh jahh,… -schaamt zich diep en duikt de komende week onder zijn bed- :oops:
Geweldig speelgoed en een stuk beter om aan te zien dan bovenstaande BMW.
Toen Alfa nog echt leuk was.. Ik krijg klassiekerkriebels van dat ding. ;)
w0o0dy zegt
Overigens… laatst wat gelezel over de creaties van Carlo Abarth….. WOW! wat die man uit motoren en auto’s wist te halen… Diep respect.
Overigens is de gewone coupé 3.0 wel een BMW waarvoor ik m’n hoofd verdraai…. jammer dat ze de elegantie van dit ontwerp tegenwoordig niet weten te “vangen”in de ontwerpen….
RenesisHP zegt
@M-lover.
Big-block met 5 liter? :shock:
BmwMPower zegt
@ M-Lover
Bij muscle cars gaat het niet erom of je veel pk’s hebt, maar of je newtonmeters hebt.
RenesisHP zegt
@Emile_Benz.
“De motor van de GTI was hetzelfde 1600cc blok met 110PK en mechanische injectie van Bosch (type K-jetronic)als de Audi 80 GTE.”
Lees hier maar verder. ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf
tibor zegt
de plymouth roadrunner superbird kon van 0-100 in 4.8 sec… uhhm dan is van 0-100 in 7.5 bij een toendertijd VEEL DUURDERE auto opeens niet meer zo bijzonder. dus jah echt extreem was die bmw niet. wel extreem lelijk:P verder overigens wel gaaf autotje.
tibor zegt
en de goedkopere ferrari’s waren ofcourse ook sneller:D
Emile_Benz zegt
@ M-lover: 5 liter = Big-block? :shock: Nee, joh. Da’s ’n Small-block :wink:
Rob USA zegt
@Emile Benz: Maar die waren ook 2x zwaarder en 10x goedkoper! :)
RenesisHP zegt
@tibor.
Op het circuit was zo’n BMW behoorlijk extreem in die tijd. ;)
w0o0dy zegt
Even wat background….
1971 CSL
early model CSLs had the same 180hp carburetted 2958cc six as in the 3.0CS – however, this car was much faster accelerating thanks to significant body lightening (hence the ‘L’ suffix). To slash a substantial 181kg from the average 3.0CS, BMW used aluminium-skinned opening panels, thinner gauge body parts, a spartan interior with lightweight bucket seats, plexiglass windows, as well as zero sound deadening and underbody corrosion protection
3003cc versie
Only a short while later – in August 1972 – the lightweight CSL was updated with a bigger engine. BMW opened up the bore diameter slightly to bump the six up to 3003cc – a size that enabled the CSL to race in the popular Group 2 touring class. And, like the earlier 3.0CSi, this 3003cc engine was also released with Bosch D-Jetronic multi-point fuel injection. It had few peers in its day. Here was a 3-litre engine that could muster 200hp (DIN) at 5500 rpm and 200ft/lb of torque at 4300 – yet ran silky smooth. The 3003cc CSL (with its standard 4-speed manual gearbox) could launch to 60 mph (97 km/h) in 7.3 seconds and press on to 100 mph (160 km/h) in only 21 seconds – figures that made the car an absolute stunner. Its top speed was quoted at around 140 mph (225 km/h).
In the motorsport arena – into which BMW had specifically plunged the car – the 200hp CSL was ultra competitive and quickly became the hottest thing to have. Contemporary racers found that 300hp was readily available, and the chassis balance was a sweet one – however, that innocent looking body shape did generate many aerodynamic problems. It is reported that the car experienced terrifying amounts of lift when it went to over 100 mph…
The so-called Batmobile emerged from the conventional 3.0CSL in 1973. Those horrendous aerodynamic problems that marred the CSL in motorsport were swiftly solved by adding an airflow aligning wing on the trailing edge of the roof, front guard strakes, a deep front spoiler and a proper wing on the bootlid.
Over deze “batmobile CSL”:
Undoubtedly, the Batmobile was a purebred racer through and through. And despite qualifying for homologation (with over 500 units built) the car was actually banned from having its aero kit installed in its homeland of Germany. The fear was that it would go too fast on the public autobahns… The Batmobile was also powered by a 3.2 litre six – not the 3003cc unit as found in the normal CSL. It produced 206hp at 5600 rpm (only 6hp up on the 3003cc CSL)
Bron en link voor het hele artikel:
http://autospeed.com/cms/A_108384/article.html
sebastianchubasco zegt
@w0o0dy
het waren vooral de 1600 GTA’tje die ass kickten op het circuit. die racemonstertjes wogen 750 kg en waren ondanks dat ze een klasse lager waren vaak sneller dan de 3,0CSL of de Capri’s uit die tijd. sterker nog De GTA1600 was in 1972 overall kampioen maar kwamen uit in de tot 2000 cc klasse.
dat is net zoiets als dat je met je FIA gt2 klassementswagen de audi R10 eruit rijdt…
ultimate carpage:
In 1971 the Capri RS was the car to beat in the European Touring Car Championship and it was beaten only once. Jochen Mass took the driver’s title, but it was Alfa Romeo who campaigned in a smaller class, that took the manufacturer’s title. More competition was expected in 1972 from the newly founded BMW Motorsport team. Driving force behind the new team was Jochen Neerpasch, who had left Ford after the first race of 1972.
Emile_Benz zegt
@ mx5/rx8owner: tja, weet ik veel. Die kleine meuk interesseert me niks… :wink:
M-lover zegt
lol, ja das waar, die muscle cars is net zoals de fitness-boy’s van tegenwoordig ;)
breed doen, maar 100m lopen en de tong tot op de grond :P
w0o0dy zegt
Overigens zijn er maar 1096 csl’s gebouwd, over de 3 versies verdeeld….
Kwam trouwens net de specs tegen van de Montreal van Alfa…. zelfde gewicht (1270 kerb weight), v8 aan boord en meer pk’s…
Peter zegt
@Woody
Montreal heeft toch ook maar 200 pk uit een 2,6 V8 (rechtstreeks afgeleid van race-motor) en jammer genoeg een beetje ondermaats chassis.
TnT_180BHP zegt
“zomaar gespot in België” …
Zo zie je maar dat die Belgen nog meer verborgen schatten hebben dan jullie denken hé!! :-)
Is maar een dom grapje hoor… T’is echt een topspot, en ik ben er trots op dat het een Belgische is!
Peter zegt
Ik vraag me af of het wel een echte CSL is? Een CS/CSI is een heel stuk goedkoper en lijkt me vrij eenvoudig op te smukken.
w0o0dy zegt
@Peter: ik zat met 230 in m’n hoofd, maar dat zijn de pk’s in SAE, dus ook 200pk
EnzoR zegt
Nice ! :D voor de liefhebber (L)
Brendan zegt
Vette auto, afgelopen jaar nog eentje gezien bij een autoshow in Ierland.
http://farm4.static.flickr.com/3174/2601095487_2001ec6e49_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3049/2601924172_29a8062071_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3041/2601924448_4f310d48f4_o.jpg
Orginele kleur volgens de eigenaar.
Dirk zegt
Toen was BMW rijden echt een uitdaging want die karren hadden een wegligging van een zeepskist.
De zescilinders uit die tijd zopen meer olie dan benzine maar het waren karaktervolle auto’s en dat mis ik een beetje in de huidige modellen.
Piet zegt
Leuk weetje: dergelijke 3.0 CSL’s hadden vooraan een monogram in spiegelschrift. Kwestie van te weten waar je mee te maken had, als deze wagen in je achteruitkijkspiegel kwam opdagen.
de sjonnies zegt
De meeste van de CSL’s werden op verzoek van de clientèle uitgerust met gewone ruiten van glas, een isolatiepakket en het spoilersetje werd in Duitsland in de kofferbak meegeleverd.
Verder kon je de striping krijgen in de BMW Motorsportkleuren (M bestond nog niet, dit is eigenlijk de M-nul!)
Dit kan er best wel eentje zijn, hoewel ik niet weet of de CSL verkrijgbaar was met een schuifdak, iets wat dit exemplaar wel heeft.
Wat ik gek vind , is dat de CSL’s allemaal waren uitgerust met die afschuwelijke chrome wielkast beschermers, dat is alleen iets voor echte Sjonnies !
Yerrie zegt
Onze M535I uit ’82 werd destijds ook geleverd met de spoiler in de kofferbak ipv op de kofferbak
Arnoud zegt
De mooiste BMW ooit. De basis is echt een heel erg mooie coupé, on-Duits mooi (haast van Italiaanse schoonheid) en toen functioneel opgedirkt met spoilers, lipjes en bumpers. Plus, in race trim, fabelachtige prestaties. De M635CSi van de jaren ’80 is bijna net zo mooi. (Volgens mij had deze dezelfde motor)
De Troyer Johan zegt
kom dat tegen, mijn bmw op het internet, is wel getuned naar alpinaspecificaties; 300pk en volledig origineel, niet zoals sommige betweters denken te weten, de wagen is een belgische, toegelaten voor dagelijks gebruik, 6sec naar 100km/u is toch al iets beter dan een gewone csl
WieAndersDasAuto zegt
Prachtige BMW. Hij is 1 van de mooiste BMW’s ooit gemaakt :)
guzmann zegt
Waaaaaw….
Als je GT Legends nog ergens hebt liggen, moet je die 3.0 csl eens proberen. Wat een sound…
Bill Bartmann zegt
Great site…keep up the good work.
M5Power zegt
Ik heb deze al eens gezien, hij staat in scheldewindeke en de motor is getuned door alpina en hij heeft een 3 dubbele weber etc. maat moet wel zeggen van dicht zie je toch wat minpuntjes aan de auto.