







Italië is bekend om zijn supercars, maar wat er nu nog van over is, is niet het enige dat men ooit te bieden had. Merken kleiner dan Lamborghini, Ferrari en Maserati hebben het niet overleefd, ook al hanteerden ze vaak de praktische tactiek om motoren in Detroit in te slaan. Giotto Bizzarrini werkte tot 1964 voor ISO, maar ging daarna verder met eigen auto’s. De 5300 GT Strada lijkt in veel opzichten op de ISO Grifo.
Onder het elegante, mediterrane lijnenspel gaat een motor schuil die we ook kennen uit de ISO Grifo, en die van oorsprong voorin de Corvette C1 te vinden was. In dit geval levert de motor 365 pk, wat het één van de snelste auto’s van het moment maakte. Wellicht vind je het jammer dat dit vermogen niet van Italiaanse komaf is, maar wie wel eens de V12 heeft gezien die Lamborghini destijds gebruikte kan zich voorstellen dat zo’n Amerikaanse motor een stuk overzichtelijker is voor onderhoud. Voor de marktwaarde is het geen groot probleem, en dat heeft onder andere met de oogverblindend mooie koets te maken. De prijs was op aanvraag, en dat zegt al meer dan genoeg. Vier ton moet mogelijk zijn.
Prachtige auto. Mooi dat hij goed onderhouden wordt.
Één woord: wauw! Zeker zo mooi als de Ferrari’s van toen.
Ooit eens hier in Groningen zien rondrijden. Schitterende auto.
@baklava: Lijkt me onwaarschijnlijk. Dat was vast een De Tomaso.
@spyder: Nee, was 100% zeker een Bizzarrini 5300 GT.
Overigens ook wel een rode DeTomaso hier zien rondrijden.
@spyder: Kijk even bij mijn foto’s en dan zie je dat ik hem gespot heb in de binnenstad en dat was zeker geen Tomaso oid.
Heeft Toine Hezemans nog mee geraced
En er is er vorig jaar eentje in Zwitserland in een opslagloods uitgefikt.
En nog verkocht voor een heaup geld.
engine Corvette V8
position Front Longitindal
aspiration Natural
valvetrain OHV, 2 Valves per Cyl
fuel feed Holley Carburettor
displacement 5354 cc / 326.7 in³
bore 102 mm / 4.02 in
stroke 82.6 mm / 3.25 in
compression 11.0:1
power 298.3 kw / 400 bhp @ 6000 rpm
specific output 74.71 bhp per litre
bhp/weight 333.33 bhp per tonne
torque 510 nm / 376.2 ft lbs @ 3500 rpm
front brakes Girling Discs
f brake size mm / in
rear brakes Girling Discs
r brake size mm / in
steering Recirculating Ball
f suspension A-Arms w/Coil Springs, Tube Shocks, Anti-Roll bars
r suspension De Dion Type w/Trainling Arms, Coil Springs, Tube Shocks, Anti-Roll bars
curb weight 1200 kg / 2646 lbs
wheelbase 2449 mm / 96.4 in
front track 1397 mm / 55.0 in
rear track 1422 mm / 56.0 in
length 4460 mm / 175.6 in
width 1760 mm / 69.3 in
height 1110 mm / 43.7 in
transmission 4-Speed Manual
gear ratios 2.54:1, 1.92:1, 1.51:1, 1.00:1, :1
final drive 3.31:1
top speed ~233.4 kph / 145.0 mph
0 – 60 mph ~6.3 seconds
0 – 100 mph ~18.1 seconds
0 – 1/4 mile ~14.6 seconds
Schitterende auto!! Carros heeft een keer een artikel gedaan hierover. Zaten echt prachtige foto’s bij.
@E34M5Touring: Bedankt!
Met gemak één van de mooiste italiaanse sportscars ooit. Mooie sound ook.
Wederom: ze zouden het ontwerp vrij moeten geven voor de coachbulild hobbiest; wordt nog een lastige: deze of de DB4 GT van net…. Denk toch de DB4 GT.
Er rijdt elke keer op Le Mans Classic zowel een Iso als een Bizzarini mee.. Zo’n bruut geluid, niet normaal. En zo plat als een vijg als je er langsstaat… Prachtige machines..
check mijn filmpjes van 2010 en 2012..
http://www.autojunk.nl/2010/07/le-mans-classic-2010
op 2’58” komt ie aangebrult…
http://www.autojunk.nl/2012/10/le-mans-classic-2012
@Stratos: Wat een prachtig geluid zeg… Genieten!
Prachtbak!
Vind dat appeltje wel applausje verdient voor het posten van top posts.
Deze kende ik nog niet. Maar wat een bizar (ha…ha…) mooi apparaat is dit!
Jaartje geleden vrijwel identieke ISO ac3 gespot , wat een geweldige bak!
Oh damn wat een prachtige wagen weer, net als de Aston van vanmorgen.
De moderne meuk van tegenwoordig kan hier niet aan tippen.
Auto salon Singen staat bizar mooi spul overigens, http://www.autosalon-singen.de/
Ooit eentje gezien in Apeldoorn. De auto stond een uurtje later op het Concour D’Elegance. Geweldige auto om te zien, klinkt ook erg goed.
nice maar het is een auto voor net geen bejaarden
@speed: Eeuuhhmm wat?
@kapiteinaudi: als je net 18 bent rij je dit niet je moet haast wel een bejaarde bankier zijn .
@speed: Oké, dat klopt. Een van de weinige voordelen van bejaard zijn ;) Maar je moet natuurlijk wel 4 ton hebben.
@speed: Hoezo is het rijden in een bepaalde auto leeftijdsgebonden?
En aan je spelling en grammatica te zien, ben je nog niet eens oud genoeg, om over een rijbewijs te beschikken.
@baklava: je spreekt jezelf tegen
Trouwens een zin mag je nooit met en beginnen.
@speed: de auto die ik in Apeldoorn zag werd bestuurd door een bejaarde!
@rufctr01: dat zeg ik
http://www.autojunk.nl/2009/08/bizzarrini5300gt in Groningen gespot
@maferick74: dat bewijst genoeg! Prachtig!
Niet alles dat uit de jaren ’60 en Italië komt is per definitie mooi of moet mooi gevonden worden. Ik herhaal: Niet alles dat uit de jaren ’60 en Italië komt is per definitie mooi of moet mooi gevonden worden.
Ik bedoel, de verhoudingen kloppen gewoon niet. Vanaf de heupen naar beneden ziet het er mooi en vloeiend uit, maar dan kijk je er boven en dan lijkt het alsof de bestuurders compartiment er achteraf op bedacht is. De wielen en spiegels kloppen er gewoon niet bij en over de achterkant hebben ze niet eens nagedacht. Nee, gewoon nee.
Het zal ongeveer 1966 zijn geweest en we zijn weer even bij garage Keijzer langs geweest. Er stonden daar immers altijd wel een paar leuke auto’s zoals Abarth, Ferrari, Porsche en heel soms zelfs een Lambo. Deze keer echter stond er wel een heel gruwelijke bak, nl het broertje van deze Bizzarrini 5300GT: de ISO A3C. Prachtig apparaat en dat voor die tijd! Nooit eerder gezien en veel extremer dan bijv de normale Grifo..
En vwb de opmerking van sjonnies dat Toine H nog ooit geraced zou hebben met deze auto. Zou best ‘ns kunnen maar of hij dat destijds in die A3C ook heeft gedaan dat waag ik te betwijfelen..
@frank vdk:
Heb ergens een foto gezien dat ‘ie een bochtje neemt op Monaco, in een Bizarrini.
Staat in RTL GP magazine.
Net als Tomaso een nep Italiaan, er is een reden voor dat deze merkjes kapot gingen.
Ik heb deze auto een keer op Italia a Zandvoort gezien met een klein dik mannetje als eigenaar. De man was nogal opvallend vanwege zijn stars en stripes broek. De auto was niet erg betrouwbaar. Na een paar rondjes stond hij weer binnen terwijl de koelvloeistof eruit sijpelde. Ik heb er nog een foto van, maar het lukt me tegenwoordig niet meer linkjes van foto’s in te voegen zo dat de foto zichtbaar is.
Het klopt dat er in Groningen een eigenaar is van de Bizzarrini 5300 GT. Ik heb de auto daar in een garage mogen aanschouwen. Weet iemand eigenlijk hoeveel exemplaren ervan gebouwd zijn? Ik vermoed er weinig (denk: minder dan 50).