Gisteren was te zien hoe Mercedes-Benz er vroeger uit zag. Niet zozeer het aanzicht was anders, maart vooral de uitstraling en het imago. Het waren auto’s die je nu terug ziet op een concours, waar de huidige reeks modellen over een jaar of vijftig niet zo gauw bij iets dergelijks betrokken zullen zijn. Het waren toen erg zeldzame auto’s, zeker “zomaar op straat” zul je ze maar weinig zien.
1938 Mercedes-Benz 320 Cabriolet
Voor DM 11.800 was de 320 Cabriolet te koop. Hoeveel dat eigenlijk precies is, is niet heel makkelijk te zeggen, maar een jaar of tachtig was het geld dermate veel meer waard dat het niet veel onder moet hebben gedaan voor een Rolls-Royce, of in ieder geval een halve Rolls-Royce. Zijn lengte van 5,10m was erg indrukwekkend, de hoge radiator en de massieve neus gaf de auto eveneens een indrukwekkend aanzien. Voorin deed een 3,2 liter zescilindermotor zijn werk, 78 pk bij 4.000 toeren per minuut was wat het destijds opleverde, luxe auto’s waren destijds niet óók nog eens snel, zoals nu wel altijd het geval is. Er zijn er ongeveer honderd van gebouwd.
1956 Mercedes-Benz 300C Cabriolet D
De zogenaamde Adenauer Benz werd nog niet eens zo heel slecht verkocht. aan de productiecijfers was goed te zien dat het een dure auto was, doch niet zo duur als Bentleys en Rolls-Royces. Zo werden er tussen 1951 en 1957 7.746 exemplaren van de 300 gebouwd. Daarnaast was er nog een opmerkelijke uitvoering: een vierdeurs cabriolet. Geen landaulet, maar een volledig open auto. Het is een weinig toegepast concept omdat het het veel vergt om genoeg stijfheid in de constructie te krijgen. De auto kostte dan ook 20% meer dan de sedan, en blijkbaar was er verder zo weinig behoefte aan een dergelijke auto dat de productie op 642 stuks bleef steken. Één daarvan diende als vervoer van prinses Wilhelmina, tegenwoordig rijdt het koningshuis niet meer zo uitbundig.
Voor meer informatie kun je me mailen.
patrick zegt
Bijzonder mooie spot, hoewel ik zelf niet echt van klassieker houd. Waar gedaan? Of lees ik daar nou keihard overheen?
mb zegt
Schitterende autos.Ook toen al top afwerking.
Mathieu zegt
Prachtige spot! Geef mij maar de 320 Cabriolet!
Klassiekerrally zegt
Bijzondere spot, hoewel ik geen warme gevoelens krijg bij de meeste Teutoonse auto’s.
Waarom stonden die Benzen daar?
HDM zegt
Vette combo, ook om te zien dat er gewoon nog mee gereden wordt.
Miamii zegt
Wat een beautys!
Appeltje zegt
Bij The Grand Hotel, Oudezijds Voorburgwal Amsterdam werd een modeshow (?) ofzoiets gehouden, en met deze 3 (er stond nog een andere oude Benz voor, geen heel zeldzaam model) werden ze opgehaald/vervoerd.
boygeorge zegt
@Appeltje:
Dag heer Appeltje, het is een beetje vreemd dat die ayto`s geen wielklem hebben.
Weet U zeker dat het de oudezijdsvoorburgwal is?
Ik zou in die buurt mij niet veilig voelen met een leuke camera.
Veel fotograven zijn daar om andere redenen.
“als U begrijpt wat ik bedoel”
Ik zie aan de straat-stenen en de stoep dat U in het andere gedeelte is.
Mijn eerste reactie was dat U voor de Beurs van Berlage staat.
Vinny_93 zegt
Eigenlijk best jammer dat sommige auto’s dezelfde productienamen gebruiken. Bij 300C denk ik namelijk niet direct aan een Mercedes, terwijl die er wel degelijk eerder was. Shame on me!
Maar dat had ik laatst ook bij de C6. Ik zei tegen iemand(ik noem geen namen :P )dat ik net ergens een C6 zag. Hij ging uit van de Citroën, terwijl het toch de ‘Vette was.
En ga zo maar door.
OT:Nice! :D
Duidelijk zegt
Mja, ik vind toch dat de X1 veel beter rijd dan bovenstaande modellen. Zeker als je de ultieme proefrit maakt… *zucht*
Knappe auto’s, deed me direct denken aan maffia-style :D
Polygoon zegt
Zeer mooie spot met een leuke historie achter, ik loop ook niet direct warm van een klassieker maar het is toch waar de hedendaagse auto’s uit zijn voortgekomen.
CrazyHenkie zegt
Wow, wat een schitterende wagens! Ik heb zo’n 320 Cabriolet ook als schaalmodel, een zwarte, en dan is het erg grappig om die dan ook tegen te komen op autoblog!
Trouwens, de daklijn van die 300, die doet niet of nauwelijks onder voor die van een dichte 300! Dat is iets wat je zelfs bij moderne auto’s lang niet altijd ziet (BMW Einser Cabriolet bijvoorbeeld), je kunt een leek miss wel wijsmaken dat het een dichte auto is :p
Schitterend dit, zeker als Mercedes-adept gewoon smullen!
Wouter Vonk zegt
Zie ik op de eerste foto nou nog een combo met een M5 of bedriegen mijn ogen me?
Ferdinand1 zegt
@Wouter Vonk:
Daar heb je volgens mij gelijk in. Mooie spot trouwens!
406_v6 zegt
In 1938 was 38.000 Reichsmark (Géén DM, die kwam pas ná WO2) gelijk aan US$ 15261 en ongeveer 3052 Britse Ponden.
Als we de prijs van een Rolls in die dagen afzetten tegen die van de Mercedes, dan was de Rolls een koopje, voor zo’n 1800 Pond was ie de jouwe. Een kaal Rolls Chassis (Phantom III) koste zo’n 1100 Pond.
Een Maybach Zeppelin DS8 met carosserie koste in die tijd een slordige 48.000 Reichsmark (ca. 3855 Pond), dat was méér dan 2x de prijs van een Rolls Royce Phantom III met carosserie.
406_v6 zegt
@mezelf…. eerst lezen dan reageren…. :oops::oops::oops:
De Benz koste 11800 Reichsmark, dat kwam overeen met 948 Pond, stukken goedkoper als een Rolls Royce Phantom III.
elcaminokid zegt
@ Vinny_93: Chrysler had al een 300 in 1955. Toen nog C-300, een 2-tal jaar erna 300C.
Appeltje zegt
@duidelijk
Ik durf te wedden dat je nog nooit in die 320, noch in die 300 hebt gereden! Waar of waar?
@ Wouter Vonk
Dat was een gewone E60, geen M5. Althans, als het een M5 was geweest had ik het me wel herinnerd.
boygeorge zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
boygeorge zegt
Als ik door toeval dit soort mooie momenten meemaak, vraag ik bijna altijd of de eigenaar ook op de foto wil.
Ik neem, als hij dat wil zijn e-mail adres aan.
Ik beloof hem/haar als ik een leuke foto heb er 1 te mailen.
Als ik een leuke foto ( sluitertijd,diafragma, vlijmscherp en mooi kader ) heb stuur ik uiteraard een dik gekomprimeerd foto`tje.
Soms heeft dat resultaat.
Dit is voor U oud nieuws en gezien uw kennis van auto`s doet U dat al.
In dat geval mag U dit bericht gewoon editten.
boygeorge zegt
Een niet zorgvuldige aanvulling op de waarde/prijs van de auto`s
Ik heb er 1 uit gepikt.
1938 RollsRoyce Phantom lll Sedana de Ville.
Geschatte waarde nu tussen de 60.000 en 180.000 Euro.
1938 Uw foto, MB 320 C voor 11.800 DM.
Dat is 2 jaar voor de WO2 !!!
Slechts 110 exemplaren !!!
Conclusie van mij en ik gok een beetje.
De MB is gelijkwaardig in alle opzichten aan RR.
De zeldzaamheid bepaald de prijs en uiteraard staat van onderhoud.
Ik vind wedden ook leuk.
Om een tompoes bv.
Ik wed dat de MB nu en in de toekomst op een veiling altijd meer opbrengt dan de RR.
En die veiling die is in Osnabruck in Duitsland.
Ze vallen allebeide onder de hamer.
Eerst de RR, als het een mooie is 140.000 Euro.
Dan de MB, net zo mooi, minimaal 30.000 meer.
En dit verklaart het geheim van old-timers.
Welk jaar en hoeveel zijn er gemaakt.
Dus aanschaf prijs 11.800 Euro.
Nu op een veiling minimaal 170.000 Euro.
En dit is een minimale geschatte opbrengst van een niet deskundige zoals ik.
Nu ben ik ook op een veiling geweest omdat ze daar iets leuks hadden.
Geschatte waarde voor de veiling (voor de internet periode) 1500 gulden, juist florijntjes.
Ik was klaar om mijn slag te slaan.
Mijn broertje ook.
Het gaat om een karman ghia.
Het dak zit min of meer nog vast.
Ik zie 4 wielen.
Er is nog carrosserie te zien.
Welke kleur is mij niet helemaal duidelijk.
Wij willen dat ding hebben.
Kost wat kost. ( tot ons maximum ).
Mijn broertje en ik hebben samen 1000,- gulden.
En dat is echt veel geld voor 2 jochies.
De opstelling in de zaal is gespreid.
Ik links en mijn broertje rechts.
We hebben amper naar dat ding gekeken in de loods.
Het lotje komt eraan.
Geen interesse in 1500,-
niets bij 1000,-
niets bij 500,-
Hij wil de auto bijna afvoeren als niet verkocht, en mijn broertje schreeuwt hard,ikke !!!
Veilingmeester kijkt in de rondte, smeekt om een tegen bod.
Niemand en ik hou mijn kop.
Een wrak uit 1958.
Helaas, was de 500,- die over was voor mij en de Karmann Ghia voor mijn broertje.
Auto staat op zijn naam.
Hij heeft de 500,- van mij nodig om op te starten met retauratie.
Bij een volgend veiling zou dus 100 % de auto op mijn naam komen.
Dat is een ander verhaal.
De Karmann kost een klein vermogen om op te knapen.
We rekenen de arbeidstijd niet.
Toen de EURO kwam hebben we niets gedaan.
Geen paniek, rustig blijven.
De laatst getaxeerde waarde van de Karmann is 8.000 euro.
Als mijn broertje hem wil verkopen is hij alle arbeid vergeten.
Op een veiling geld altijd.
Het is waard wat de gek er voor bied.
En er lopen nu echt veel mensen rond, wereld wijd dankzij internet, die absurde bedragen betalen voor iets wat oud,zeldzaam,mooi,leuk is
Deze Mercedes is nu echt veel geld waard en de huidige eigenaar geeft daar geen klap om.
Een happy driver is een classic driver.
Ik denk maar zo in het wilde weg dat deze Mercedes beslist niet weggaat voor minder dan 200.000 Euro.