Het lijken zulke edele merken, Bentley en Rolls-Royce, maar net als grondig verbouwde Dieseltjes waar opeens gigantische AMG logo’s op verschijnen of Vijfjes die denken dat ze 507 pk in het vooronder hebben, zijn er ook eigenaren die het leuk vinden om hun Kunstwerk uit Crewe te verminken. Nog enger wordt het als men op internet niet eens raad weet met dergelijke leugens en er overal maar doodleuk wordt gezegd dat het iets heel erg bijzonders is.
Een autoriteit op dit gebied kon me echter uitleggen hoe de vork echt in de steel zat. Hij doet zich voor als Sir Henry en legde onder andere uit wat er allemaal aan onderscheid te zien is bij de hele Continental reeks van de jaren ‘90.
Wat is het punt van de verwarring? De Rolls-Royce Silver Shadow is een model dat in vele vormen verscheen, en zo ook als Bentley. Enerzijds was dit een zogenaamde “poor man’s Bentley” aangezien Rolls-Royce destijds een veel befaamder imago had, anderzijds was de T1 net zo duur als de Shadow I. Op den duur kwam het er dus op neer dat de Bentley’s minder goed werden verkocht en in trek kwamen bij mensen (alto’s) die de Shadow te “gewoontjes” vonden (bijna zeventienduizend exemplaren van de “Standard Saloon”). Zelfs de Shadow I L.W.B. rolde nog redelijk goed van de band met 2.776 exemplaren.
Echter, de Bentley T1 werd, in tegenstelling tot wat veel websites zeggen, helemaal niet als L.W.B. geleverd. Bentley had alsnog niet het imago van een auto waarin je gechauffeerd werd, dat was alleen Rolls-Royce. De zogenaamde 9 exemplaren die van de T1 L.W.B. zouden zijn gemaakt zijn tijdens of na de productieperiode uit interessantdoenerij voorzien van Bentley spul, want zo veel verschil zit er uiteindelijk niet tussen. Voor de T2 geldt dat wegens dergelijke verbouwpraktijken er toch maar een “echte” verlengde T beschikbaar kwam, die overigens net zo zeldzaam is.
Zoals gezegd staat op veel websites braaf vermeld dat het om een echt model ging, maar ik ben meer geneigd de insider te geloven. Ik heb hem laatst ontmoet en zijn kennis was inderdaad indrukwekkend.
Hoe is dan te verklaren dat de auto bij de R.D.W. staat aangegeven als Bentley T1? Eigenlijk is dat niet zo gek, want de R.D.W. is niet strikt. Als het om iets aparts gaat komt het vaak neer op een half-onjuiste benaming. Echter alleen als het model al in het register staat. Het is voor het eerst dat een “T1 L.W.B.” zich aanmeldt op de Nederlandse wegen, maar de eigenaar in casu wilde natuurlijk niet dat de auto te boek kwam te staan als één van de “vele” Shadow L.W.B.’s.
Oh ja, de auto is herkenbaar als L.W.B. aan het kleine achterruitje en de lange achterste zijdeuren. En het is een eerste serie omdat de auto verchroomde bumpers heeft. Er is nog veel meer te vertellen, maar dat is voor een andere keer.
Interessant doch enigszins treurig, maar voor een fervent Rolls/Bentley liefhebber als ik is dit boeiend om te weten. Mocht je nog vragen of verzoeken hebben, dan kun je me daar altijd over mailen.
Jan C. zegt
“poor-men Rolls-Royce”, neem ik aan?
Michael zegt
Als we toch aan het miereneuken zijn: poor man’s rolls royce . :P
Anvaco zegt
derde keer, goede keer : “poor man’s Rolls-Royce” :-)
Marnix zegt
Lekker hoor
mikey zegt
Het valt me op dat er altijd van die immens grote spiegels op die (wannabe) bentley’s zitten!
Thijs van Wijk zegt
Sir henry is een man met erg veel kennis over deze oude engelse merken. Hulde!
Leroy zegt
Zeer onduidelijk stukje tekst. Je moet iets meer met een inleiding-middenstuk-slot werken. Het is nu onduidelijk wat je punt is.
Jan C. zegt
Ik had het over de logica, niet over Grammatica… anders maakt die zin geen zin.
H zegt
Bentley Was een prachtig merk onder W O, Na de overname werd het de ‘minder’ perfecte R-R, niet echt een merk meer op zichzelf met een eigen identiteit. (Wel hulde aan R-R, het merk was toch gered).
Zo hoor je dikwijls spreken van de WO Bentley’s -de echte- en Bentley -na 1931-
Over dat geklooi achteraf tussen de twee merken, je hebt altijd mensen die profileringsdrang hebben, dat is speciaal doen om speciaal te willen zijn. Excentriek word je geboren, je word het niet door dit zo’n dingen. Dit vind ik jammer, erger dan de euromillions Rolls-Royce. Dit vind ik jammer bij gelijk welk merk hoe dan ook. Alleen een golfkarretje met merc, bmw, alfa, AM, R-R,… neus erop is nog leuk.
Joost zegt
@ Leroy,
Helemaal met je eens, was ook mijn eerste gedachte na het lezen…
Wat wil de auteur nou eigenlijk zeggen? what’s the point?
BMW Sjaak zegt
De tekst is inderdaad nogal onsamenhangend. Verder is het mij onduidelijk wat er zo schandelijk is aan het eigenhandig uitwisselen van wat Rolls Royce en Bentley onderdelen als de fabrikant dit zelf ook al deed door een Rolls als Bentley op de markt te brengen.
Sowieso begrijp ik weinig van originaliteitspurisme. Fabrikanten maken voortdurend shortcuts om kosten te besparen. Er is zo enorm veel aan auto’s te verbeteren door te breken met originaliteit. In dit geval zijn er kennelijk een paar duizend exemplaren geproduceerd dus hoef je ook niet bang te zijn dat je een bepaald model laat uitsterven door ‘m te verbouwen.
H zegt
@ velen
Een analogie als voorbeeld
Je koopt een ford mondeo (vorige generatie) en dan steek je er jaguar (x type) velgen op en een voorbumper en grill van jaguar en niet te vergeten, het katje op de motorkap.
Het zijn onderhuids ook heel op elkaar gelijkende wagens.
idem met: een golf en je hangt er …, …, … van de A3 op
Ik zie niet in wat voor een verbetering voor je auto je hiermee uithaalt.
Een bizar en beetje zielig gedoe dus.
Fout zegt
Appeltje, soms heb ik de indruk dat je op de verkeerde site aanbeland bent (wees gerust, soms ook niet!!)
Dit interesseert gewoon niemand, wat mij betreft, een man uit het volk, al die oude 4deurs bentleys zijn dezelfde. Alleszins groepeer ze meer
Kom liever eens af met wat gespotte brooklands enz
autospeurder zegt
Het lijkt inderdaad een nep Bentley. De wieldoppen zijn typisch R.R. en niet Bentley.
lincoln zegt
van dit soort onthullingen worden autobloggers zwaar depressief ..
en dan doen ze net alsof ze het nix uitmaakt ..
die zitten dan in de ontkenningsfase ..
goed stukje speurwerk @appeltje ..
joost zegt
leuke 1 april grap?
JanJansen zegt
@ joost
De eerste zin is al vrij grappig: “edele merken, Bentley en Rolls-Royce”
Heel terecht noemt H dat de WO Bentleys door sommigen als enige echte worden beschouwd. Ik ben er daar een van.
Jay Leno legt het nog even voor je uit:
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=224957
Appeltje zegt
Nee, niet zo’n heel leuke 1 april grap. Ach, het was altijd het proberen waard, ik ben enthousiast aan het onzin-tikken gegaan gisteren, en de conclusie is dat het complete onzin werd. Wees gerust, deze auto is nieuw geleverd als Bentley T1 L.W.B., het laatste exemplaar van de 9, de T2 is ook origineel geleverd als L.W.B., en het 1-april experiment heb ik niet veel vorm kunnen geven. Helaasch… Better luck next time… Tomorrow.
Birger zegt
Dus als ik het goed begrijp is deze Bentley eigenlijk een Rolls, maar uiteindelijk toch niet?
Lastig stukje om te begrijpen, maar dat ligt denk ik meer aan hoe het geschreven is.
Appeltje zegt
Jep. Basically is de tekst onzin, en de auto is nieuw verkocht als Bentley met lange wielbaisis.
Poll zegt
Basically? De meesten hebben al genoeg moeite met Nederlands hoor…
Sorcerer zegt
Dit was een 1-aprilgrap? En jullie zijn verder zelf wel in de grap van AutoWeek getuind? (namelijk dat belastingverhaal van oude ontwerpen auto’s)