Het is alweer een tijdje zomer, en dus tijd voor cabrio’s. Of… Nee, wat een drogreden. Zomer betekent in Nederland iets heel anders dan cabrio’s, of in ieder geval iets heel anders dan droog weer. Vorige week had menig cabriorijder kunnen verdrinken in z’n eigen auto als hij het dak eraf had gehaald, deze week biedt iets meer perspectieven voor de dakloze rijder. Deze aflevering geeft een kleine geschiedenis van de cabrio’s uit Crewe vanaf de eind jaren ’60.
Bentley T1 Convertible & Rolls-Royce Silver Shadow Convertible
(ongeveer f.120.000 in 1970)
De serie waar ik op doel begint in 1967 met een onthoofde Silver Shadow, maar er waren 41 alternatievelingen die graag iets wilden dat nòg bijzonderder was, namelijk de Bentley T1 Convertible. De Rolls bleef ook zeldzaam, maar 505 exemplaren is alsnog een ruime factor twaalf. Let trouwens niet op de RDW benaming van de Rolls, die snapt het op een gegeven moment niet meer en noemt een Silver Shadow Convertible gemakshalve een Corniche. Ik moet zeggen dat het inderdaad wel makkelijker klinkt.
Bentley & Rolls-Royce Corniche
(2 ton in de late jaren ’70)
Die Corniche is niet alleen de opvolger van de Silver Shadow Convertible, maar ook van de Bentley T1 Convertible. De Bentley heette dus ook Corniche, maar ondanks de gelijkenis in naam bleef dat een zeldzaam model. Net als de “eerste serie” waren ook deze aanvankelijk beide te krijgen als Two Door Saloons. Coupé’s dus. In 1982 gingen de coupé’s eruit. Maar nu: wat waren de belangrijkste verschillen? Wat betreft design ging het om de wielen en de aanwezigheid van een toerenteller. De motor betrof nu een 6,75 liter V8, in vroege T1’s en Shadows lag nog een 6,2 liter V8. Van de Bentley Corniche werden 63 Saloons (wéér een andere naam voor coupé) gebouwd, en 77 cabrio’s. De Rolls-Royce deed het anderzijds heel erg goed: 1.108 Saloons en 3.239 cabrio’s. De productie liep vanaf 1971 tot en met 1982 (coupé’s) en 1984 (Bentley Corniche Convertible) en 1986/1987 (Corniche Convertible). Daarna gaat de Rolls verder als Corniche II, III, IV en S, de Bentley heet vanaf dan Continental.
Bentley Continental & latere Corniches
(geen foto’s: ruim 5 ton eind jaren ’80, bijna 8 ton in ’96)
Het is meer geschiedenisles dan plaatjes kijken aan het worden, want het valt wellicht op dat alle modellen vrij veel op elkaar lijken (understatement). Vanaf late Corniches verschenen er echter wel kunststof bumpers, en zo nu en dan vond er een herontwerp van de velgen plaats. Deze details maken echter in één oogopslag een vrij groot verschil. Vanaf de Corniche II was Emily, Rolls-Royces lieftallige cup-C mascotte, door de eigenaar te verwijderen (dus zonder ijzerzaag) om diefstal te beperken.
Bentley Azure
(iets meer dan 8 ton in ’96)
In 1995 was het tijd voor een opvolger. Althans, voor de Bentley Continental, want de Corniche ging nog een jaar door. De grote lijnen van de auto waren destijds dus al 19 jaar oud. De productiecijfers kelderden dan ook door de jaren heen tot enkele honderden per generatie Corniche. Bentley’s waren altijd al minder in trek, van de Continental werden er 421 gebouwd. Tijd voor vernieuwing! In 1991 kwam Bentley met een geheel nieuw model waar geen Rolls-Royce versie van was. De Continental R. Op basis daarvan kwam in 1995 de Azure op de markt, die kleur hoop je immers boven je te hebben als je met het dak open rijdt. Duidelijk was dat de auto de verouderde Continental kwam opvolgen, de afmetingen waren vergelijkbaar en hij gaf ook een vergelijkbare indruk, zei het veel minder klassiek, maar nog steeds conservatief. Er was inmiddels een turbo aan de V8 geschroefd, een experiment dat tussen ’92 en ’95 tot 8 exemplaren van de Continental Turbo (die “oude” cabrio dus, maar dan met turbo. Verwarrend zeg, al die namen…) leidde. 385 pk had de Azure nu op de achterwielen, een waarde die direct al werd vrijgegeven. Voorheen was het vermogen namelijk “voldoende”, cijfers werden niet door de fabriek gegeven. Van de Azure zijn nog enkele interessante versies gemaakt, zoals de Mulliner en de Le Mans series (afgebeeld), waarvan er respectievelijk 154 en 4 werden gebouwd. De serie werd heel toepasselijk afgesloten met de Azure Final Series (65 stuks).
Rolls-Royce New Corniche & Bentley Azure 2006
(ongeveer 9 ton, guldens, respectievelijk 450.000 euro)
Tussen 2000 en 2002 rolde de New Corniche van de band, 4 jaar na de uit productie name van de Corniche IV/S. De Bentley is iets jonger, die kwam in 2005 op de markt en wordt nog steeds gebouwd. Sterker nog: de Azure T, met 500 pk, is nog niet te vinden op Autogespot. Kort samengevat: twee modellen, die geen enkele overlap hebben wat betreft productieperiode, worden in één adem genoemd. Waarom? De basis van beide auto’s ligt in de Arnage/Silver Seraph van 1998. Echter, de Seraph werd op slecht initiatief van BMW opgevolgd door de Phantom, waar VAG gewoon een nieuwe modellenreeks introduceerde zodat de Arnage nog in het gamma kon blijven zonder grote financiële gevolgen. Of sterker nog: De Arnage bleef voor het imago, de Continental GT & family waren er voor de winst. En zo ontstonden de Azure 2006 en Brooklands uit de facelift-versie van een model dat toen al 7 en respectievelijk 10 jaar oud was.
Een interessant detail is het verschil tussen de New Corniche en de Silver Seraph. De Arnage en Silver Seraph werden aanvankelijk namelijk aangeboden met BMW motoren (4,4 V8 en 5,4 V12 respectievelijk). Echter, op den duur kwam er weer genoeg geld voor het gebruik van traditionele motoren, waardoor de Arnage Red Label met klassieke 6,75 V8 ontstond. De Seraph bleef de V12 houden, maar Corniche werd vanaf het begin al voorzien van de oude V8. Er werden 374 New Corniches gebouwd, waarvan 25 Final Series (donkerblauw exemplaar met andere velgen). De auto werd feitelijk opgevolgd door de Phantom Drophead Coupé, maar dat model heeft niets meer te maken met de traditionele Rolls-Royces en Bentley’s., waar afgebeelde auto’s teruggrijpen op de jaren ’90.
Voor opmerkingen kun je me e-mailen.
Sil zegt
hey appeltje, kloppen die bedragen wel?? lijkt me toch een hoop geld voor die tijd?? groet Silvester
Karaya zegt
In guldens..
Benz.. zegt
Enkel de Bentley Azure kan mij bekoren.. De rest is mij eigenlijk veel en veel te sjiek..
Markus zegt
De Azure is ook mijn favoriet. Die B met vleugels vind ik er wel suf uitzien, ik zou voor het platte plaatje gaan.
ferrari599xx zegt
wwat is de naam van die lange grijsblauwe?
vindt die de mooiste
ferrari599xx zegt
foto 21
Klassiekerrally zegt
Ook ik blijf een voorkeur houden voor de Bentleys, vooral de op oude leest geschoeide exemplaren. De nieuwe VAG Bentleys doen me niet zoveel.
Voor het geld zou ik echter wat anders kopen. Een Jensen of Bristol of zo… En voor de rest nog iets leuks er bij. Een huisje of zo ;)
CrazyHenkie zegt
@ Ferrari599XX
Dat is wss een Rolls-Royce New Corniche ;)
Zien er mooi uit Appeltje! Alleen die donkerblauwe New Corniche, uit welk land komt die? Tsjechië?
Hupke zegt
Die auto’s hebben zelf op de foto’s iets ondefineerbaar. Echt een uitstraling vna zowel klasse als zelfs een beetje niet storend snobisme
zalig gewoon
boombeam zegt
Hoe kan de Bentley Corniche (met HGK als kenteken) nu weer blauwe platen hebben? Het apparaat komt uit ’86 en is dus nog niet eens 25 jaar oud… ???
Bob zegt
@ boombeam
Die huifkar met HGK zal wel een paar gele GAIK platen achterin hebben liggen. Blauw is niet toegestaan met deze combinatie letters/cijfers.
BananaFlip zegt
@ Bob
Voor sommige auto’s is dat toch op aanvraag mogelijk?
Als je aan kunt tonen dat ie van voor (uit m’n hoofd…) 1971 komt en het RDW lief aankijkt kun je er zo eentje krijgen, volgens mij.
Corts zegt
Leuke compilatie! Zo’n T1 Convertible is toch wel heel erg mooi!
Dan missen alleen nog de speciale, door carrosseriebouwers gebouwde cabrio’s uit de jaren ’80: Jankel’s Azur (Bentley Turbo R als 2-deurs cabrio) en de door Straman gebouwde Rolls-Royce Silver Spirit cabrio voor de Sultan van Brunei. Er waren zelfs een aantal carrosseriers die zich aan een Camargue cabrio hebben durven wagen. Ook niet slecht!