Nee, niet dat kleine bommetje op Polo-onderstel. Dit is het serieuze werk.
In Nederland verwacht je hem niet snel tegen te komen, de Audi S1 Quattro is misschien wel de meest begeerde rallyauto ooit en een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk.
De S1 van de tweede generatie (E2), ook wel Sport Quattro, opereerde in Groep B van het WK Rally in 1985 en 1986. Voor zijn tijd had Audi een bizar aantal paarden onder de kap weten te proppen, de legendarische vijfcilinder turbo leverde tussen de 500 en 600 pk. Audi was gedreven en wilde persé revanche nemen op de succesvolle Peugeot 205 T16. Dat lukte aardig, de auto won diverse races en wist een record neer te zetten op de Pikes Peak International Hill Climb.
In Winterswijk kwam lenny98 deze ‘Urquattro’ tegen in het wild. Het exemplaar zou niet helemaal origineel meer zijn, de S1 Quattro op deze spot is een schade-auto die later is gerestaureerd met Urquattro en Audi 80 onderdelen. Dat maakt hem er niet minder op, wat een bruut apparaat. Daar kan toch geen enkele ander Audi tegen op?
Check de foto’s op autojunk.nl
spotter-4 zegt
Toch weer jammer dat die Duitser hem op een gehandicapte parkeerplek zet…
mrdj zegt
@spotter-4: Die afkomst is toch wel een beetje een handicap.
Ontopic: Hoo Lee mamma
jrk68 zegt
@mrdj:
Deze Duitser parkeert anders nooit op een gehandicaptenparkeerplaats, maar ik rij ook geen Audi….
desjonnies zegt
@spotter-4:
rijd mee in zo’n ding en je bent gehandicapt als je uitstapt.
En ik bluf niet, ik weet dit uit ervaring, Metro 6R4 Groep B
De wereld lijkt langzamer te draaien
De kakafonie van grind en ander opspattend materiaal onder de bodemplaat.
Het ijselijke gekrijs van de motor
Het gejank van de versnellingsbak en de aandrijving.
Dan denk je: rem nou! rem nou REM NOU GVD, en hij remt veul later dan jij denkt.
De ondraaglijke hitte
En na afloop, na afloop moet je kreupel door alle klappen nog eens over de geintegreerde rolkooi uitstappen.
met andere woorden : de allermooiste auto’s ter wereld !
berlinetta zegt
Wat een bizar apparaat!
rotarypowah zegt
Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand een Sport Quattro (215 exemplaren van gemaakt) verbouwd tot dit.
e1000bmw zegt
@rotarypowah: “Wat een enorm gaaf apparaat! Dit exemplaar is opgebouwd uit een gecrashte Sport Quattro waarbij onderdelen van een Urquattro en Audi 80 gebruikt zijn.”
Met andere woorden: het was een wrak. ;)
rotarypowah zegt
@e1000bmw523i: tsja, ik heb ooit een foto op autojunk gezet waar later de tag ‘crash’ bijgezet werd. Terwijl er geen schade aan de auto was. Dus ik neem het woord crash hier op autoblog meestal met een korreltje zout.
guusboum zegt
@rotarypowah: zelfs als het geen wrak was; als iemand er zoiets nets van maakt, dan is het toch ook weer geen ramp?
rotarypowah zegt
@guusboum: geen ramp, nee. Maar in mijn ogen wel een beetje zonde.
desjonnies zegt
@rotarypowah:
In Polen zit een bedrijf dat van een gewone Ur-Quattro Coupe de perfecte Groep B imitaie bouwt. Slechts te herkennen aan de hok waaronder de voorruit staat, die staat bij een S1 namelijk anders dan bij een gewone
En uiteraard geen aluminium 5-cilinder blok.
’t is eigenlijk How deep are your pockets ipv Barry Gibb’s How deep is your love, of misschien toch ook wel.
papa zegt
@desjonnies: de hoek van de voorruit is inderdaad anders als die van de audi coupe. Maar de hoek van de sportquattro is identiek aan d hoek van de voorruit van een 80 sedan er bestaan genoeg projecten van mensen die een gewone coupe quattro of urquattro ombouwen naar sportquattro
baasbas zegt
@desjonnies: Wat @papa: zegt. Voor een correcte replica knippen ze een B2 sedan op. Dan klopt ook de hoek van de voorruit.
Alleen zijn die al haast zeldzamer dan sportquattro’s :-)
sydney zegt
Ik begeer een stratos HF, 037 of Delta S4 toch ietsje meer.
kapiteinaudi zegt
Lekker. Heel lekker.
jrmpower24 zegt
Sinds het zien van dit filmpje hou ik van dit monster.
http://m.youtube.com/watch?v=HYyrM-dDqSQ
maxidyne zegt
De S1 is opgebouwd uit 80 en ur quattro onderdelen. Dit is origineel. Het front + voorruit is van een Audi 80 typ 85. De wagen bestaat dus uit twee helften. In deze video word een S1 gebouwd met de originele specificaties door ex Audi Sport engineers.
http://www.youtube.com/watch?v=iqUBqvHp79o
xiran zegt
Zonder twijfel is de 205 een stuk mooier
SpeedGeneration zegt
Leul dat mn spot is uitgelicht! Het is echt een geweldig ding om tegen te komen en vooral te horen!
f40racer zegt
Ik kan hem gewoon niet mooi vinden, hoe vaak ik het ook probeer. Alleen de reputatie is mooi.
gearhead zegt
Superding! Eh een reactie over mooi? Hahahaha
schellekens006 zegt
Vind er geen zak aan
audicoupe84 zegt
Natuurlijk is dit type quatro veel beter/sneller dan de eerste uitvoering. Maar om te zien was de urquatro veel mooier, Dat model was ontwikkeld op basis van de GT-Coupe, Ondanks dat ik de gewone 1.8i Coupe reed, dachten veel mensen dat het een quatro was, (stiekem was dat kicken)
nibor zegt
Een van de weinige Audi’s waar ik een “hebben!hebben!” gevoel van krijg.
Alhoewel ik een Peugeot 205 T16 altijd boven de Quattro zou verkiezen. Ik bedoel, dit is toch veel mooier:
sareno zegt
@RRenault: Serieus? Die 205 mag nog niet eens in dezelfde garage staan als die audi (mits origineel dan).
desjonnies zegt
@sareno:
Omdat’ie gewoon beter was dan de Quattro?
jrk68 zegt
@RRenault:
Niet alleen mooier, ook vele malen succesvoller dan die Frankenstein Audi 80.
desjonnies zegt
bijna iedere Groep B wagen is uitgegroeid tot een legende.
Zelfs de Citroën Visa Chrono (Paul Maaskant – bekende rijder) tot en met de te laat ‘op het feestje’ verschenen Citroën BX 4TC
Simpelweg omdat alles kon en mocht bij deze wagens, de bedragen die voor de budgetten gereserveerd waren, van astronomische omvang waren en er gewonnen moest worden, voor de eer van het merk en voor de verkoop in de straat.
De goedkoopsten van de grote jongens waren de Renault 5 Turbo 1 en de metro 6R4, die kon je als standaard Clubman kopen (nog geen lieverdje trouwens) en dan ombouwen naar een International, de uitvoering waar de cracks mee reden.
Peugeot kwam met de 205 Turbo, Audi kwam terug met de Quattro S1, Peugeot antwoordde weer met de 205 Turbo Evo en zo ging het maar door.
Na een zwaar ongeval met een Ford RS 200 in Portugal (die RS 200 is door velen al weer vergeten) en kort daarna de tragische dood van Henri Toivonen met een Lancia Delta S4 in Corsica was het uit met de pret.
En terecht.
Want juist die Lancia’s waren rijdende doodskisten, een superlicht space-frame, geen benzine tanks maar rubberen zakken en een werkelijk waar gruwelijk vermogen door de combinatie van een Volumex compressor met daar overheen nog eenTurbo.
Afgewerkt met flinterdunne lichte polyester delen.
Dan werkten die Turbo’s nog in pre-historische tijden, eer die inklapte, zat je net in de volgende ijstijd.
Er is wel veel geleerd toen, over de techniek van Turbo’s, de te gebruiken metalen, smeermiddelen enzovoorts.
Het was toen heel gewoon om ’s nachts als er een Renault 5Turbo voor je zat een soort van rode gloed onder de motor ruimte te zien van die Renault, het gloeien van de Turbo en het uitlaatsysteem.
Maar ging er iets mis met de benzine toevoer, dan fikte zo’n ding gelijk tot aan de grond toe af.
En dat is menig rijder overkomen toen, zelfs bij Lancia !
doewap zegt
Ik heb mevrouw Mouton zo’n ding tegen de heuvel op Goodwood aan zien rijden. Geweldig!
Robert zegt
Wat ik nog het meest bizarre aan die auto vind is dat ze deze street-legal hebben gekregen.
poes zegt
@RRRobert:
Dat “street legal” zou ik niet al te letterlijk nemen. Ik weet niet precies hoe dat met rally auto’s zit, maar in principe hebben ze bijna altijd een kenteken. Ze rijden ook gewoon tussen het overige verkeer tijdens verbinding stukken. Maar ze komen volgens mij nooit door een keuring heen :)