Geloof het of geloof het niet, maar je kunt ook nog voor iets anders kiezen dan een Audi RS6. Deze Nederlander met smaak koos voor een Alpina B5 Touring.
Als het om ‘powerstations’ gaat is de Audi RS6 de geijkte keuze. Deze auto is daarom geen zeldzaamheid op de Nederlandse wegen en op de Duitse wegen al helemaal niet. Nu werkt BMW dit ook wel een beetje in de hand door geen M5 Touring aan te bieden. Het enige alternatief is daarom de E 63 Estate.
Of toch niet…? Er is namelijk ook nog zoiets als een Alpina B5 Touring. Die is misschien minder opvallend dan de nieuwe RS6, maar intussen ben je wel mooi sneller. En Alpina heeft tegenwoordig weer een Nederlandse importeur, dus niets staat je in de weg om een Alpina aan te schaffen in plaats van een RS6.
Er is in ieder geval één Nederlander die een gloednieuwe Alpina B5 Touring heeft aangeschaft, want @toyotafortuner spotte een exemplaar in Haarlem. Het is een pareltje om te zien, met een prachtige blauwe kleur, een bruin interieur en de welbekende veelspaaks velgen van Alpina. Alleen de zwarte grille valt een beetje uit te toon, maar dat kunnen we wel door de vingers zien.
Dit is een Alpina, dus uiteraard is dit veel meer dan een 5 Serie met uiterlijke verfraaiingen. De auto is ook onderhuids op heel veel fronten aangepast, van de versnellingsbak tot het onderstel. Het doel van Alpina is daarbij niet om een sportwagen te maken in stationwagenverpakking (zoals de RS6), maar om een comfortabele auto te maken die toevallig wel bloedsnel is.
Dat bloedsnelle gedeelte is in ieder geval gelukt, want de B5 Touring beschikt over maar liefst 621 pk. Inderdaad, dat is meer dan een RS6. Het koppel is met 800 Nm wel gelijk en hetzelfde geldt voor de sprinttijd van 0 tot 100 (3,6 seconden). Bij het stoplicht gaan de auto’s dus gelijk op. De B5 Touring heeft alleen geen begrensde topsnelheid en daarmee kun je dus doorknallen tot 322 km/u. In alle comfort.
Voor dat alles moet je wel flink diep in de buidel tasten. Voor dit exemplaar werd €224.225 betaald. Dat is flinke smak geld, maar dan heb je wel een perfecte all-rounder die ook nog eens exclusief is.
Foto’s: @toyotafortuner via Autojunk
Sempiternal zegt
Dit is toch wel een droomauto. Prachtig samengesteld. Zóveel minder ploerterig dan zo’n RS6 en stuurt ook nog eens beter
tortuga zegt
@Sempiternal: vergeet niet dat dit gewoonweg Alpina is ipv een “Audi”
moveyourmind zegt
Plaatje, dit is ook echt zo’n auto die over twintig jaar nog steeds begeerlijk is.
Sempiternal zegt
@moveyourmind na 40 jaar ook nog wel :)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpina-b6-bmw-2-8-uniek-prachtige-uitvoering-benzine-blauw-f4bfb3bf-bd92-49fd-9983-eadf22a9c71d?
Redrum zegt
224K?! In BE gelukkig rond de 150K, wat het toch iets aanvaardbaarder maakt…..224K … 😅
ktm690sm zegt
@Redrum: met of zonder opties?
Redrum zegt
Daar weg je wat…..ik vermoed dat’ie dus niet afgeladen vol is af fabriek,,,,,oh help
RiKe zegt
@ktm690sm: Zonder BPM oplichting
jajeroenja zegt
@Redrum: En wat zou jullie verzekering doen per maand met zo’n vermogen?
maotje zegt
@Redrum: reken de biv en
dr ook even bij aub.
bmwfe zegt
@Redrum: Bij mij in Duitsland vanaf € 120.700,00. Nog leuker.
lekkerlinksrijden zegt
Ik houd niet van stationwagens, hier maak ik een uitzondering voor
jmeverts zegt
Prachtige wagen die Alpina. Nadeel van Alpina vind ik toch wel die erg mooie voorbumper/splitter. Je schaaft echt over elke op- en afrit en moet als een petjesauto schuin en stapvoets over die dingen.
sportevo zegt
@jmeverts: ik heb een Alpina en heb daar geen last van. Gewoon een beetje normaal een drempel op- en afrijden. Ook beter voor je auto.
jmeverts zegt
@sportevo: misschien ligt t aan de in- en uitritten hier in de buurt…
jmeverts zegt
@sportevo: of heb je een XD3 :-)
sportevo zegt
@jmeverts: haha, nee een F31 B3 Biturbo. Maar hier in de buurt zitten ook een paar vervelende drempels en dat gaat goed.
willeme zegt
@jmeverts: ik heb er zelf eigenlijk geen last van (heb wel een Alpina bumper, maar niet een echte Alpina 🥶) Voordeel is dat er geen frontoverhang is. Met mijn Alfa moest ik aanzienlijk meer uitkijken bij drempels. Met verlaagde Audi’s en VW’s moet je nog meer opletten. Op een verlaagde BMW met Alpina lip valt het dus erg mee.
volvo480gtt zegt
Mooie bak zeg. Liever dit dan de RS6.
Waarom zitten er geen Alpina logo’s op de plek waar nu BMW logo’s zitten? Weet iemand hier dat?
Sempiternal zegt
@volvo480gtt Waar bedoel je? Op de motorkap / achterklep ? Daar vind je doorgaans geen Alpina logo’s. Alleen interieur
nijhofp zegt
@Sempiternal: dat was voorheen wel zo. Toen reden ze veelal rond met een Alpina logo. Op het kentekenbewijs staat namelijk ook op dat het een Alpina betreft en geen BMW.
Sempiternal zegt
@nijhofp Is dat zo van het logo? Volgens mij is het al van oudsher BMW schildjes op het exterieur , Alpina in het interieur. Als ik bijv AutoScout24 even aanslinger zie ik ook alleen maar BMW logo’s, tot aan de B10 (E24) terug.
Klopt inderdaad op kentekenbewijs, originele serienummer van BMW wordt doorgekrast, nieuwe er naast gezet.
@willeme weet dit vast wel?
willeme zegt
@Sempiternal: alle Alpina’s hebben BMW logo’s op de neus en bips. Altijd. Ze maken niet eens de logo’s in die maten (dus is het altijd imitatie ;-). Interieur en wielen zijn wél voorzien van Alpina-logo’s.
nijhofp zegt
@Sempiternal: klopt wat je zegt. Ik zat er even naast.
e38ossie zegt
@nijhofp: Het is eigenlijk het respect van ALPINA naar BMW en andersom dat dit zo is. Sinds de jaren 60 is er al een innige samenwerking.
e38ossie zegt
@nijhofp: nooit geweest.
sportevo zegt
@volvo480gtt: eigenlijk not done om de logo’s van een Alpina te vervangen voor Alpina logo’s (die dus altijd nep zijn). Waarom weet ik niet.
jmeverts zegt
@volvo480gtt: Zou me niets verbazen als dit met merkrecht/designrecht te maken heeft. De carroserie is ontworpen en gemaakt door BMW en mag dus niet uitgeleverd worden met ander logo. Het interieur en motor etc zijn gebouwd door Alpina en mogen dus wel een Alpinalogo hebben. Misschien kan @willeme dit uitzoeken en een mooi artikel over tikken :-)
rutgerg zegt
@jmeverts: is dat zo? Interieur is toch ook gewoon BMW? Ziet er precies t zelfde uit in ieder geval.
Sempiternal zegt
@jmeverts 2 zielen 1 gedachte, je was me voor ;-). Nou al 2 oproepjes. Alpina special, kom er maar in
peke zegt
@volvo480gtt: blij toe, vreselijk logo. Je stuur is in 1 klap ouderwets met zo’n logo.
Ot: wat een ziek lekkere verschijning! Hier zou ik een nieuwe rs6 direct op inruilen zou ik die gehad hebben. Protserig schreeuwerig ding tov deze prachtige alpina.
kuip zegt
322 km/h in je steessien wagen!!
Mocht ik ooit de poen hiervoor hebben, komt dit er ipv een M5.
LaLancia zegt
Wat prachtig. Echt een unicum tegenwoordig, zo stijlvol.
mark997gt3 zegt
@lalancia: je bedoelt met die 4 uitlaten en zwarte gril? Met stijlvol associeer ik meer de optie bij Mercedes waarbij je een e63 AMG zonder AMG pakket kan kiezen. Ziet en dan uit als 200cdi.
willeme zegt
@mark997gt3: Bwoah, alleen de uitlaten waren anders. Overduidelijk een mosnter van een auto. Het is overigens ‘kon’ kiezen, het pakket wordt niet meer geleverd ;-)
Reimon zegt
@mark997gt3: het ‘Business-pack’ geniaal.. :-)
dromedaris zegt
Damn 224k, NL is duur 😜
In BE zou dat speelgoed gok ik 164k€ kosten
erwh zegt
Bijna helemaal af, alleen nog even terug naar Alpina om al die goedkope zwarte delen te laten vervangen. Zal vast een foutje zijn geweest.
scrmeagle zegt
Er zijn echt al meer Nederlanders die deze op kenteken hebben. Onze Wouter heeft deze 2 jaar geleden al aan de tand gevoeld. Die leverde op de rollenbank zonder aanpassingen 641PK en 860NM
machielvdd zegt
Dit is de vernieuwde Alpina B5 die vorig jaar is onthuld
Roskampies zegt
Vroeger RS6 avant op verlang lijst. Alleen tegenwoordig liever Alpina ,meer klasse dan het aggressieve van Audi of het luide van de AMG’s. Wellicht de jaren op mijn kilometer teller ;)
scrmeagle zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/alpina-b5-bi-turbo-touring-rijtest-en-video-125957
kniesoor zegt
Okee, dan ontferm ik me wel over de RS6.
Houthakker zegt
Vind persoonlijk de bekleding niet helemaal passen bij de buitenkant, maar verder geweldig mooi!
suheyl zegt
Goddamn, that’s a fine ride!
evdw zegt
Deze inderdaad 10x liever dan een RS6. Hiermee kan je overal voor komen rijden, wat een klasse.
werf76 zegt
Dit inderdaad.
MarcoM zegt
Afgelopen weekend in Sauerland geweest, als je toch ziet rondom Winterberg en Willingen wat daar aan dikke wagens rond rijdt, we hebben genoten vanaf het terras, dikke Audi’s, BMW’s, Mustangs, maar ook klassiekers in werkelijk perfecte staat. Nauwelijks EV spul (gelukkig).
meneerdemeneer zegt
Dat is verdikkeme een mooie auto!
allesmetturbo zegt
Heel dik en prachtige stoelen.
Maar wat een hondslelijke achterlichten zeg bah
mashell zegt
Absurd veel geld voor iets wat er gewoon uitziet en rijdt als een 5 serie touring. Je hebt een mooie 540i touring voor de helft van het geld. Als je dit koopt heb je echt veel geld om wit te wassen.
joki zegt
Zeg je dat bij een m5 ook? Hier zit toch echt qua aandrijving, ophanging en interieur ander en vooral kwalitatief beter materiaal in, bvb ohlins dempers, ander turbo’s, andere software automaat, leder interieur…Je hoeft het niet mooi te vinden maar door naar een 540i te verifiëren…
mashell zegt
Een M5 is bedoeld om sportief te zijn (voor zoverre dat kan in zo’n grote auto) een B5 is bedoeld als comfortabele lange afstandsmobiel, feitelijk is het een 540i maar dan met het vermogen van een M5. Dat leer van Alpina is echt niet veel anders dan wat je bij BMW kunt krijgen als je in de individual catalogus kijkt. Sterker nog, volgens mij is gewoon precies hetzelfde. Ik vind het mooi in die zin dat naar mijn mening Alpina klanten zich genadeloos en vrijwillig laten oplichten door de BMW dealer, ze betalen veel te veel voor wat ze krijgen. Eigenlijk vind ik dat wat Alpina doet ook niet erg fraai en vooral erg overbodig, BMW doet het zelf beter.
mark997gt3 zegt
@mashell: het komt neer op wat optische tuning. Onderstel kan je aftermarket ook laten doen en dan echt helemaal op je eigen wensen laten afstellen is goedkoper.
Het unique selling ooit is dat BMW de 550i niet als Touring levert. Dus wil je een BMW station met V8 dan moet je dus Alpina kiezen.
willeme zegt
@mark997gt3:
Dat zou je denken, maar dat blijkt toch wel wat lastiger dan gedacht. Subframes, anti-rollbars, veren, dempers en nog een heleboel onderdelen zijn allemaal net even anders. Dat is echt niet even met een schroefsetje nagebootst.
willeme zegt
@mashell:
De 540i is het uitgangspunt, maar het rijdt echt anders dan een 540i. De 540i is goed, een Alpina is (heel veel) beter. Meer rust, meer stabiliteit, meer scherpte, minder geluid.
Qua leer: je kunt kiezen uit gewoon Dakota-leer van BMW of Individual-leer van BMW. Uiteraard is ook Alpina-leer mogelijk, dat is het Lavalina-leder. Dat is Rolls-Royce leer (zelfs kwaliteit).
Het probleem is dat wat Alpina doet, heel erg subtiel is. Als ik alleen al check wat de veranderingen zijn bij de D3 E90, dan is het dat best bizar. Het is niet alleen een andere demper. Complete subframes die afwijken, superlicht gewicht gesmede velgen et cetera.
Dat je het overbodig vindt, dat kan. Dat je het te duur vindt, dat ook. Dat BMW het ‘beter’ doet, eh, nee ;-). Dat is natuurlijk niet zo. Anyway, als je het verschil niet opmerkt, dan ben je mooi goedkoop uit met een 540 ;-)
joki zegt
Als je het verschil niet merkt koop niet beter een 540i maar een ander merk…bvb A6 met veilig onderstuur.
alpina007 zegt
@willeme: ahhh je was me voor wat betreft het RR leer 😁 en de rest natuurlijk ook. Zelfde kleurstelling trouwens. Enige jammere is dat ze bij de LCI het front meer M hebben gemaakt zonder mistlampen
Dieseltor zegt
Dat is dus het probleem van de Nederlander.. Je vindt ergens iets van en dus zijn anderen die dat niet vinden raar of belachelijk bezig. @Joki merkt terecht op dat het om een heel andere auto gaat, dat rechtvaardigt het prijsverschil.
Al zou er geen verklaring zijn waarom de Alpina twee keer duurder is, mensen hebben het er voor over. Dat betekent dus dat er een markt is.
powerofdreams zegt
Gave bak. Maar blijkbaar wel een gehoorapparaat nodig om het motor geluid te kunnen horen.
bmwfe zegt
Wat een gedistingeerde auto blijft dit toch; echt fantastisch.
MAB zegt
Alpina: wil je dat je nieuwe BMW eruit ziet alsof die uit 2011 komt, kom dan bij ons langs!