Na decennia lang zescilinders te hebben gebruikt voor hun modellen bleek aan het einde van de jaren ’60 dat er meer vermogen nodig was om hun destijds nieuwste model ten minste net zo snel te laten zijn als het voorgaande model. En zo ontstond de DBS V8. Dertig jaar later, in 1999, bleek alweer dat een zescilinder niet krachtig genoeg was. Toen voorin een DB7. Oplossing: De DB7 Vantage.
Aston-Martin DB7 Vantage (-Volante)
Vanaf 1994 werd de DB7 gebouwd, maar met een zescilinder van Ford. Hij kon prima meekomen en was relatief betaalbaar tussen de lompe en verouderde Virages. Maar op den duur had hij wel een grote broer nodig aangezien de Virage en diens zeer krachtige broer V8 Vantage aan vervanging toe waren. In 1999 kwam Aston-Martin voor het eerst met een V12 in een productiemodel. Dit was de DB7 Vantage, die uiteraard ook meteen een facelift mee kreeg. Wat dat betreft niets dan lof, want de DB7 zag er wat betreft body een beetje “suf” uit, als ik dat zo zou mogen zeggen. Het kwam over als een dure auto, maar was net als de Virage in detail een afknapper. Geen stijlvolle velgen, en een wat saai uitgewerkte voorbumper. Het hoeft geen enorme klont plastic te zijn, zoals op de DB7 Vantage heeft het al iets meer presence. Vanaf de introductie van de DB7 Vantage werd het model een stuk beter verkocht, wat ook toe te kennen is aan het feit dat de V8 tot een einde kwam. Voorin lag nu een atmosferische V12 van 5,9 liter, en 420 pk. Wat betreft vermogen lag het nog heel ver onder dat van de V8 Vantage, maar het was een gezonde toename ten opzichte van de DB7 “3.2” en de atmosferische Virage/V8. Er werden tussen 1999 en 2003 mar liefst 4.444 DB7 Vantages verkocht – exemplaren met Zagato koetswerk niet meegerekend – wat enorm veel meer was dan de 2.449 DB7’s met zescilinder. Óók als de gehele V8 reeks mee wordt gerekend is het een vooruitgang, en dan te bedenken dat tegen het einde van de DB7 productie tegelijkertijd al Vanquishes van de band rolden…
Dimitri zegt
En zo ontstond de DBS V8. Dertig jaar later, in 1999, bleek alweer dat een zescilinder niet krachtig genoeg was. Toen voorin een DB7. Oplossing: De DB7 Vantage
Vreemde zin? Eerst zescilinder moet achtcilinder zijn? En toen voorin een V12?
Headhunterz zegt
de mooiste AM ever is toch wel de Vanquish S vind ik
AD zegt
sorry maar vindt het maar lelijke auto’s met een ford motor gewoon belachelijk! Toch veel liever die heerlijke Maserati’s
Jorden zegt
Jammer dat de achterlichten van een DB7 zo dateren, anders had deze auto echt de eeuwige jeugd! nog steeds schitterend!
alberto de piento zegt
Prachtige threads.
De leukste om lezen.
Keep up de good work, i should say :-)
Tieuw zegt
AD ik zal eraan denken, kzie je morgen AM vS ritje wil je dan ook niet meer zeker.
Acolado zegt
Mooie foto`s!
Maare ff vraagje hoe kan het dat bijna alle spot foto`s van jim appelmelk zijn? Reisd hij de hele wereld over om die spots te maken ofzo?
Roadronner zegt
Laatste alinea:
Er ontbreken nog twee zeer belangrijke Astons met V12. De ene wordt volop gebouwd, de andere is een gelimiteerde oplage met een wel erg bijzondere koets. Eigenlijk zijn dat zelfs twee modellen.
Welke zijn dit dan??? Wel zo prettig om even te vermelden in plaats van af te sluiten met een quiz ;)
RS60-SPYDER zegt
de een-na-laatste is goed geK!
Arnoud zegt
Ik vind de DB9 uit dit rijtje echt het mooist. Prachtige proporties met sexy lijnen.
Die DB7 GTA heeft trouwens een verschrikkelijk lelijke grill.. Gewoon wat geperforeerd plaat materiaal en.. Je ziet de schroefjes zo zitten..
Benjamin1 zegt
@ Roadronner
Aston martin DBS en de DB7 Zagato?
Jax Dryke zegt
ben je wel goed bij je hoofd ?
De eerste DB7 is zowel de móóiste db7 alswel de mooiste Aston Matin ooit gebouwd. Vind ik.
Ik vind dat dit soort artikelen iets meer in de IK-vorm geschreven moeten worden.
Neluz zegt
zoek de verschillen bij al die modellen na 300 keer kijken heb je er wel een paar … wat een lelijke auto’s zit geen verandering van model niks in
Citrofiel zegt
Ik vond de andere series interessanter. Dit is allemaal maar van dat moderne spul… Doe dan maar een kleine zescilinder! :D
@ Ascolado; Als het goed is, zijn alle spots van hem, het gaat hier om zijn spots. Zoek je spots van anderen, autojunk is all yours! Hij is autoblogs huisspotter, en daarvoor reist hij wel wat, hoewel je met Londen en Duitsland het meeste wel gezegd hebt…
Citrofiel zegt
@ Neluz; Zolang je geen Audi-fan bent, mag je dat zeggen. :P
Thijs zegt
@ roadronner
dat zijn de One-77 en de V8 Vantage waar recent de V12 in is gelepeld (en nu dus V12 Vantage..)
mooi stukje in het algemeen, beeldmateriaal is fantastisch maar nog mooier zou wat audiomateriaal van een aanslaande V12 zijn. werkelijk fantastisch, mensen schrikken ervan.
BmwMPower zegt
Die Vanquish is toch echt nog steeds een van de vetste Astons die er zijn!
Keep up the good work!
Neluz zegt
@ Citrofiel: nou dat is mooi dan kan ik dus nog meer zeggen erover :P
Reinout zegt
VRAAG: Ik heb wel eens een DB7 gespot, een van het latere type. Nu had deze een V12 badge op de flanken, links en rechtsvoor, bij het knipperlichtje. Kan mij niet heugen dat dit ooit zo geleverd is op de DB7, klein detail, vond het erg veel op een V12 badge van mercedes lijken.
frans zegt
De tekst zit vol ongrammaticale zinnen en ‘schoonheidsfoutjes’, alsof het er niet van gekomen is het geheel een keer na te lezen.
OverSoft zegt
@AD:
Er is geen Ford onderdeel in de motor van deze auto’s te vinden.
Alle motoren worden in Duitsland gebouwd en zijn volledig door Aston zelf ontwikkeld.
Overigens vind ik een DB7 niet zo boeiend meer, een Vantage kan je al vanaf 40 a 50 mille vinden op marktplaats. Kvind em ook een wat gedateerde look hebben (vooral het interieur). Mijn favo blijft altijd nog de DB9RS.
Amigo zegt
Wat een heerlijke auto’s die Aston Martins. Eigenlijk is er geen lelijke versie te vinden.
Zag laatst nog een DBS in Auckland. Netjes tussen allerlei andere auto’s geparkeerd, maar sprong er echt tussen uit.
vla zegt
Cool… De V12 versies zijn voor mij toch de mooiste, snelste en leukste! Wat zijn ze toch mooi… Zoooo mooi…
Teo zegt
hoeveel mensen hebben die 11 spaken geteld? haha
Eddy Rocket zegt
Voor de echte Vanquish S lovers (zoals ik) is hier een erg dik filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=xrcJtf6ePC8
Wat een pornobak..
PS, de Benz die hem volgt kan ook niet langzaam zijn.
mhijnen zegt
All time AM is voor mij, zeker de Vanquish (S)!
AD zegt
@oversoft kijk dan maar goed naar het interieur van je Aston dezelfde achteruitkijkspiegel,… en de motor is wel afkomstig van Ford ga dat maar opzoeken
Vincent996 zegt
Vanquish S beats all. Love it!
Carmaster zegt
De witte DB9…
Om van te kwijlen zo mooi!
De zilvergrijze versies vind ik eigenlijk niet zoveel hebben en het rood is gewoon ronduit lelijk.
Nee doe mij de witte maar…
Appeltje zegt
@ Dimitri
1969: DBS me zescilinder wordt aangevuld door DBS V8
1999: DB7 met zescilinder wordt aangevuld met DB7 Vantage (=V12)
Dus het punt dat ik probeer te maken is dat tweemaal blijkt dat een zescilinder niet als krachtig genoeg wordt ervaren.
@ AD
Het zijn geen Ford motoren, maar Ford heeft wel meegeholpen met de ontwikkeling ervan. Verder… Is er wel meer dan het uiterlijk van auto’s, toch?
@Acolado
Mja, hele wereld… Door de maanden heen kom ik wel eens in het buitenland, maar het is niet zo dat ik er echt vaak kom. Londen, Düsseldorf, Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zijn plekken waar ik wel eens kom, vooral de eerste twee zijn heel leuk! Verder standaard in Amsterdam of in Laren.
@Jax Dryke
Waarschijnlijk niet nee, maar vooralsnog is het een redelijk representatieve aanname. Er zijn weinig mensen positief over geweest. Maar voortaan probeer ik inderdaad meer in de ik-vorm te schrijven.
@Reinout
Een groenmetallic Vantage Volante misschien? Wel eens zien rijden in de P.C. Hooft, destijds nog op Belgische platen. Nu zit er een NL kenteken op. Volgens de eigenaar ligt er 550 pk in….
@Frans
Inderdaad een beetje slordig, nou je het zegt…
@Carmaster
Tsja, rood, Arabieren willen het altijd net iets anders. Ik vind het ook niet passen bij het model.
Bedankt voor de reacties!