In 1966 kwam Aston-Martin voor het eerst met de term die momenteel onlosmakelijk met het merk is verbonden. Na een detour met de bus tot vlak buiten de kern van het Londense spotgebied kwam ik met Maikel in een straat waar onder andere een Gallardo stond geparkeerd, op steenworp afstand van een Gallardo SE. In een zijstraatje stond nonchalant een DB6 op een oprijlaan.
Na 37 “Short Chassis” DB6 Cabriolet’s met korte wielbasis (op basis van de DB5) in 1965 kwam dan eindelijk de term Volante in beeld, toe te passen op vrijwel elke open Aston-Martin vanaf 1966. Afgebeeld is een DB6 Volante MkI die tot 1969 werden geproduceerd. Ook in dit geval heetten de laatste, ietwat gewijzigde DB6 Volantes MkII. Het waren er maar 38, waarvan 9 als Vantage met 325 pk. Afgebeeld is de “minst exotische” versie, waarvan er 140 werden gebouwd. In 1970 had de DB6 een astronomisch hoge prijs van 91.840 gulden. Dat is 41.675 euro. Of nee, zo werkt dat niet. Dat was net zo duur als een Benz 600 Pullmann. Die aller-allerlangste inderdaad! De enige auto die er dan nog overheen ging was… De Aston-Martin DBS! Die was nog tien mille duurder (ruim 10% dus). In plaats van een DB6 Volante kon je ook precies drie E-Types kopen, afgezien van een te verwaarlozen kwantumkorting. Is het nu te begrijpen waarom deze schitterende auto zo ontzettend zeldzaam is?
Dit was de laatste zescilinder van de week. De volgende week komt er nog een enkele zes-in-lijn aan bod, maar voor de rest alleen dikke V8’s uit de States! Voor meer informatie kun je me mailen.
JzAero zegt
Prachtige die klassiekers!
BMWGuy zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
alberto de piento zegt
is idd prachtige klassieker maar jammergenoeg staat deze er naar mijn idee niet mooi onderhouden bij..
Kan natuurlijk aan mij liggen maar kom..
RenesisHP zegt
@appeltje.
8cilinders? Krijgen we dan eindelijk de DB4 Zagato te zien?
FrankyCash zegt
@ alberto de piento
Als een klassieker dagelijks gebruikt word, zie je gebruikssporen ja….
Lijkt me nog altijd beter dan dat het ding in een garage staat te weg te roesten.
de sjonnies zegt
Tsja Appeltje, je weet gelijk wat voor mensen een Aston Martin kochten, mensen die in een Jaguar reden toen ze nog arm waren ! :D
Leuke reportages trouwens !
NiNja zegt
Heb liever Amerikaanse klassiekers
vdWheal zegt
shelby mustang gt500 eleanor -> mijn ultieme amerikaanse klassieker !
San Sebastiano zegt
@appeltje: mooie spots zoals altijd! Vraagje: zou je eens een serie over Bristol kunnen maken?
Citrofiel zegt
Bij een cabriolet ontbreekt toch een deel van het lijnenspel. Zelfs een Aston ziet er dan bijna saai uit… Hoewel het met de moderne beter gesteld is.
WieAndersDasAuto zegt
Wat een pareltje! Ik kijk al naar die V8’s uit!
Arie zegt
Toen auto’s nog auto’s waren…
Thatsme zegt
Ik heb laatst bijna dezelfde gezien :P
Alleen dan int blauw met blauwe kap en Superleggera uitvoering.
*klik op mn naam om de foto`s te zien op autojunk ;)*
Mooie spot btw ;)
phantom zegt
De voorkant maakt de auto, de achterkant vind ik minder..
Jorden zegt
@ appeltje
Hou eens op met die oude bende van ellende!
Nu snap ik wel waarom aston martin jaren lang op het randje van failliesement leefde!
Zijn er geen oude Alfa’s, ferrari’s of maserati’s te spotten?
Marnix zegt
Ik vind m een beetje achterstallig ogen qua onderhoud….
OF heb ik dat verkeerd ?
Bas zegt
Geweldige auto.
Enkel voor mensen met echte smaak en klasse natuurlijk…en ja…de kneuzen konden voor een 1/3 een Jag kopen :)
Ik heb dr in 1981 nog eentje zien staan toen ik bij the queen mom op “bezoek” (als toerist natuurlijk) was. Die had wel een vast dak.
Prachtig!