
Het is alweer meer dan vijftig jaar geleden dat de Italiaanse koetsenbouwer Zagato liet zien wat ze met een Aston Martin DB4 aankonden. Ze noemden het de DB4 GT Zagato en het was een instant succes. Zeker toen Stirling Moss brons pakte op Goodwood met zo’n Zagato-exemplaar. Gelukkig komen we ze zo nu en dan nog wel eens in het echt tegen, zoals dit Belgische bakje.
De 3.7-liter grote zes-in-lijn wist 318 pk’s te produceren. Dat is in onze tijd nog steeds behoorlijk veel, maar een halve eeuw geleden behoorde je daarmee tot de top van autoland. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de auto veelvuldig werd gekopieerd. Talloze ‘fugazi’s’ schijnen er rond te rijden, die nooit de binnenkant van Zagato’s werkplaats hebben gezien.
De topsnelheid ligt op 247 km/u en de Britse auto met Italiaanse invloeden weegt niet meer dan 1.225 kilogram. We zagen op Autojunk dit exemplaar al een keer binnenkomen. Deze week werd bovenstaand blauwe juweeltje aan de verzameling toegevoegd. FOTO’S!
Zo zo, da’s een mooie!!
Oeeef… heerlijke bak!
Manman, wat een prachtige autos.
De Aston Martins mogen me wel bekore. Echter de prijs wat minder, maar ach!
YES! mijn spot op autoblog! nice :)
Zo schuin van achter lijkt ‘ie wel verdomd veel op de 250 SWB van Ferrari. Duidelijk een italiaanse koets.
http://farm4.static.flickr.com/3033/2782411018_9a8f0a6e2f.jpg
Doe mij de 250 SWB maar dan,net iets mooier:)
@norge: Oja zeker, één van m’n favo’s!
@norge: Dit is nog iets mooier dan een SWB, de Lancia Flaminia Zagato
Wow wat mooi ! Heb niet echt iets met oude auto’s, maar deze is een blijvertje.
Ik heb deze nooit mooi gevonden. DB5 is mooier.
Mooie auto. Ik mis alleen het typische Zagato kenmerk, de double bubble in het dak. Dat hebben ze zeker later bedacht.
@midasracer: Nope. DB4 GTZ is van ’60, eerste Double Bubble is van ’53, op de ‘Fiat 8V Elaborata Zagato’…
Maar niet alle Zagato’s hebben die dubbele bubbele, in tegenstelling tot wat iedereen denkt. Die zonder boobs op het dak vallen gewoon minder op, en worden daardoor vaak vergeten…
Gave machine!
Ook leuk dat de huidige aston martins hier nog steeds een beetje op lijken. Dat zie je bij niet veel merken.
@Christiaanvdd: Hmm… Vind ik dan weer niet, tuurlijk, de stijlkenmerken zijn terug te vinden, maar dit geld voor de meeste merken wel met een lange geschiedenis!
Bloody beautiful!
Heerlijk. Echt genieten al die jaren vijftig bakken. Ik kwam gisteren deze Maserati A6 G/54 uit 1956 tegen op het web (helaas).
Waanzinnig mooi. Echt een van m’n favorieten. Staat dus ook vooraan in m’n droomgarage. Vrijwel geen enkele DB 4 GT Zagato is hetzelfde. Allemaal hebben ze wel andere details.
Heb een oude foto (scan) van een DB 4 GT Zagato bij een circuit (ben even de naam kwijt) in GB. Die heeft chroomlijstjes aan de zijkant.
@Klassiekerrally: Brands Hatch. Zal de foto uploaden op Autojunk.
Prachtig gewoon… I want one.. that’s all I can say…
Mooie lijnen, gewoon fantastisch mooi..
Bloodmooie auto, blij van hem hier eens te zien passeren. Maareuh… fugazzi schrijf je met 1 “z” minder.
Als dit naast een Mercedes Sprinter moet parkeren zal het wel geen echte zijn.
@mashell:
die stond naast een camionette van een bedrijf da exclusieve wagens prepareert ^^ dus et kan wel eh ;)
er zijn 19 DB4GT’s door Zagato aangepakt. het zijn uiterlijk 19 verschillende auto’s, maar de verschillen zijn wel klein. Dat is op zich niet zo heel uniek, van vrijwel alle auto’s uit die tijd bestaan veel verschillende detailleringen, dat was toen veel makkelijker te realiseren, verbeteringen werden ook aan de lopende band bedacht. De double bubble zat er volgens mij nooit op.
De DB4GT Z is ook één van de meest nagemaakte auto’s. er zijn mischien wel honderden replica’s van.
Ik verdenk dit examplaar er ook van, maar ik heb geen bewijs. Ik vind die wirewheels niet overtuigen.
@doewap: Volgens mij werden standaard Borrani’s gemonteerd? Heb exemplaren met een breder velgbed gezien, maar weet niet of dit ook Borrani’s zijn.
@doewap: Ik betwijfel ook of det een echte is, ik heb best veel orginele gezien, maar niet in deze kleur.
Heel mooi, ook al is het een replica.
daarbij komt dat er maar 8 links gestuurde exemplaren zijn gemaakt (net gelezen op kidston.com, van Simon Kidston, een autoriteit en ex-Bonhams veilingmeester).