Dit is niet een getunede BMW, zoals de naam doet vermoeden, maar een zeldzame auto van het lang vergeten merk Amilcar.
Amilcar… Waar kennen we dat ook alweer van? In 2006 kwam de naam even langs toen het Franse Carl het merk tevergeefs nieuw leven in probeerde te blazen. Het design was gewaagd, maar niet bepaald mooi te noemen.
Gelukkig rijden er nog originele Amilcars rond, ook in Nederland. Het merk werd in 1921 opgericht in het Franse Saint-Denis en werd snel succesvol. Ze deden mee aan de 24 uur van Le Mans, verbraken snelheidsrecords, en Maurice Trintignant won de 1947 Grand Prix van Avignon met een 110 pk zescilinder Amilcar CO. Let wel, deze wagen was toen 24 jaar op de markt en het hele merk bestond al sinds 1939 niet meer.
Naast sport- en familiewagens werd er ook een serie lichte touring cars gebouwd (niet te verwarren met bussen volgestouwd met toeristen). Deze open auto’s voor vier of meer personen, de M-Type, kwamen in 1928 op de markt met een 1200 cc motor. De M3, die werd gespot door subaru4ever, is het derde model uit de reeks. Het is onduidelijk of de 1.3-liter viercilinder met een hele 29 pk nog het originele blok is, maar oud is-ie zeker. Met een rijklaar gewicht van 1120 kg zal de wagen gevaarlijk traag vooruit komen.
Maar… Een touring car is toch open? Blijkbaar was de M3 ook als sedan verkrijgbaar (zeldzaam!), en dat is waarschijnlijk maar goed ook. De Amerikaanse danseres Isadora Duncan was gek op lange sjaals. In 1927 reed ze mee als passagier in een Amilcar toen haar zijden sjaal zich vastdraaide in de spaakwielen en achteras en haar nek brak.
Bekijk de spot (van de Amilcar M3, niet van het ongeluk) HIER op Autojunk.
norge zegt
Gaafste M3 die ik gezien heb.
m19nl zegt
Apart ding! Ook niet goedkoop als je zo even rond kijkt op internet.
lincoln zegt
werd eens gebeld door Zweedse kennissen omdat ze op doorreis naar Belgie met hun Hotrod staande waren gehouden door de NL politie ..
omdat ze zonder spatborden reden ..
moest dus effe een auto-ambulance regelen ..
en idd .. de eerste M3 waar je niet depri van wordt ..
keesje1987 zegt
@lincoln: Kennelijk nog nooit met een echte M3 gereden…
jrk68 zegt
@keesje1987:
Psssst, dit is de echte….
keesje1987 zegt
@jrk68: Een echte M3 heeft een logo met blauwe en witte accenten… :-)
jrk68 zegt
@keesje1987:
Nope, deze is veel ouder dus die andere is plagiaat….
ferrari94tr zegt
Ik denk dat uk se rechten van dit merk opkoop en dan BMW ga aanklagen voor het feit dat ze inbreuk maken op mijn rechten. Al krijg ik maar een euro voor elke geproduceerde M3.
lincoln zegt
@ferrari94tr:
beetje veel kosten maken voor die 50 rooitjes .. vind je ook niet ??
tip van mij .. ga geen zaken doen in je leven ..
ferrari94tr zegt
@lincoln: Van de huidige generatie zijn er alleen al 56000 gebouwd.
Maar ik heb mijn plan aangepast, ik wil ook nog geld vangen voor alle merchandise waarmee BMW inbreuk heeft gemaakt op mijn rechten.
SJ zegt
Goede informatie over de auto en leuke (en lugubere) achtergrondinfo.
Ik vraag me altijd af hoe het dit soort merken vergaan was, en zelfs hoe de auto-industrie er vandaag de dag uit had gezien, als er geen WO II geweest was.
desjonnies zegt
@SJ:
Dan waren ze toch kapot gegaan.
Amilcar is overgenomen door Hotchkiss, dat na de WW II met de spectaculaire type Gregoire uitkwam, geen toppertje echter en heeft zich uitlsuitend toegelegd op de fabricage van vrachtwagens en tanks en ander oorlogsspul, wat uiteindelijk ook niet is gelukt.
MAB zegt
Ik moest nou niet echt aan bmw denke hoor.