De duurste AMG GT van Nederland is ook echt met afstand de duurste.
Een speedster zonder dak en zonder voorruit is zo’n beetje het toppunt van een nutteloze auto. Zeker in Nederland. Toch bouwt Ferrari de Monza, McLaren de Elva en Aston Martin de V12 Speedster. Mercedes was deze merken echter allemaal voor, met de SLR Stirling Moss.
De Stirling Moss heeft geen vervolg gekregen, maar er is nu een bedrijf die zelf de taak op zich heeft genomen om een Mercedes speedster te maken. Als basis is de Mercedes-AMG GT R gekozen. Deze is ontdaan van zijn dak en voorruit en het resultaat is de ‘Bussink AMG GT R Speedlegend’.
In plaats van een dak zijn er twee rolbeugels verschenen achter de hoofden van de inzittenden en loopt er een stang door het midden. Die zal vast nodig zijn voor de stevigheid, maar is vrij storend.
Er zijn ook nog wat motorische aanpassingen. De Bussink AMG GT R Speedlegend levert namelijk 850 pk, terwijl een standaard AMG GT R maximaal 585 pk levert. Een flinke upgrade dus, waardoor de confrontatie tegemoetkomende vliegen nog harder zal zijn.
Zoals de naam al doet vermoeden heeft de Bussink GT Speedlegend een Nederlands tintje. Het is namelijk een creatie van de Nederlander Ronald Bussink, die zijn vermogen verwierf met het bouwen van reuzenraden.
De Bussink AMG GT R Speedlegend is dus de auto die je hier op de foto’s ziet. Spotter @tk97 kwam deze unieke AMG tegen in Veghel. En inderdaad, je ziet het goed: deze auto heeft gewoon een Nederlands kenteken. Daardoor weten we ook precies de prijs. Deze onthoofde AMG GT R kost €895.000. Om dat even in perspectief te plaatsen: dat is ruim drieëeenhalf keer zoveel als een reguliere AMG GT R.
Een van de redenen dat deze auto zo absurd duur is: er worden er maar vijf van gebouwd. Dat zou de prijs enigszins rechtvaardigen als het een officiële creatie van Mercedes zou zijn. Dan zou de auto namelijk net als een Stirling Moss zijn waarde houden, of zelfs meer waard worden. Dat is nu waarschijnlijk niet het geval, dus je moet deze auto echt kopen als een enorme hekel hebt aan voorruiten. En die mensen zijn er, want alle vijf stuks zijn al verkocht.
Foto’s: @tk97 via Autojunk
Robert zegt
Dit is wel héél eh… apart.
Vooral voor mensen die dus écht niet meer weten wat ze met hun geld moet doen, denk ik.
slickrick zegt
@RRRobert: 9ton en niet eens een fatsoenlijke voorruit
deora zegt
Het is dan wel geen origineel Mercedes ontwerp, maar hij wordt wel gebouwd door HWA. En dat doet vast iets goeds voor de waarde.
osmo zegt
Doe mij dan maar een gewone GT R, prachtige wagen en je kan er ook mee buitenkomen als het regent.
Breinstein zegt
Als je naar Sjoerds Weetjes had gekeken, dan had je geweten dat er 2 redenen voor de halo zijn: https://www.youtube.com/watch?v=BDl_peweEIg
1. Er zitten belangrijke technische elementen in verstopt, waardoor nieuwe typegoedkeuring niet meer nodig was
2. Het is een knipoog naar de F1 activiteiten van Mercedes.
Breinstein zegt
Daarnaast is de auto aangepast door HWA (1 van de voormalige oprichters van AMG en verantwoordelijk voor de race afdeling van Mercedes), omdat AMG geen tijd meer heeft voor deze exclusieve projecten. Zeggen dat dit geen echte Mercedes is, is dus flauwekul.
Edge zegt
Dat helemaal geen flauwekul. Al is de auto gebouwd door HWA, zijn de botten van Carl Benz en Gottlieb Daimler in het carbon verwerkt, heeft Lewis Hamilton het ontwikkelingswerk eigenhandig gedaan en rijdt Dr. Zetsche erin rondt, zolang het niet af fabriek zo uit de poorten van een Mercedes-Benz of Mercedes-AMG fabriek komt rollen is het een hobbyproject.
deora zegt
@Edge: HWA bouwt ook de GT3 en GT4 auto’s voor Mercedes en in het verleden ook de CLK DTM en CLK GTR. Dus hobbyisten zou ik het niet noemen.
Breinstein zegt
Het heeft geen zin om tegen onwetende in te gaan. Zo jammer dat AB tegenwoordig weggezakt is tot oppervlakkige en populistische artikelen, ipv echte inhoud.
ecknine zegt
Punt 2 lijkt me eerder een marketing verzinsel om meer dan 1 reden te bedenken. M.a.w. er is maar 1 reden voor die balk en dat is het eerste punt dat jij aanhaalt.
okdoei zegt
Wat een grafakelijke velgen.
Maargoed, zo ziet ie er niet uit als een auto van €900k dus wordt ie niet snel gejat.
supertjeduc zegt
Het ergste is dat je er maar 100 km/uur mee mag , en dat is niet te doen met zoveel pk’s
tazmania zegt
@supertjeduc: mag je er na 19.00 s’avonds niet mee rijden dan?
bischero zegt
@supertjeduc: ik kreeg vandaag nog een stuk vrachtwagen band op mijn voorruit van een klapband waar ik niet gek ver achter reed. Brr, niet leuk in dit vehikel.
marcus1963 zegt
Jammer van die lelijke onnodige beugel.
iamthestig zegt
Aan de andere kant, je bespaart flink op de ruitenwisserbladen en sproeivloeistof!
Donstil zegt
Dan vind ik de Huracan “Aperta” van DDE toch geslaagder. Bak goedkoper ook denk ik.
ghost zegt
Supermooie vent die Ron Bussink! Leeft echt mijn droom! Deze uitvoering is dan ook top in elk optiek en denk dat het met waardevermindering wel meevalt.
Anyhow;
Niemand valt het op dat Werner Budding hier achter het stuur zit?
opelturbo zegt
@ghost: opnames zijn al gemaakt, binnenkort online.
opelturbo zegt
Staat te koop;
https://www.asv.nl/mercedes-benz/amg-gt/r-speedlegend/occ16709001
osmo zegt
Op die link staan heel onderaan de opties, met als laatste: designo dakhemel 🤔
acakoning zegt
Kan me echt niet voorstellen dat er ook maar 1 van verkocht wordt.