Binnen Ferrari’s 250-lineup trekt de GTO onvermijdelijk het leeuwendeel van de aandacht naar zich toe, maar laten we de vroege modellen uit de jaren ’50 niet vergeten, want deze 250 GT mag er absoluut wezen!
De Ferrari 250 Europa GT werd geïntroduceerd tijdens de Autosalon van Parijs in 1954, als opvolger van de Europa, die was uitgerust met de oude V12, ontworpen door Aurelio Lampredi. De 250 GT was de eerste auto die gebruik maakte van de 3 liter V12 met een korte slag, en een vermogen van 220 pk (zijn voorganger had 200 pk), ontworpen door Gioacchino Colombo.
De ‘Europa’-Ferrari’s kregen deze naam om ze te onderscheiden van de ‘America’-modellen, die nóg duurder waren.
In 1955 stond de productieteller van de 250 Europa GT op 35 stuks, waarvan er 34 een coupécarrosserie van Pininfarina hadden. Dit is er één van, #0421. We kwamen de auto vorig jaar tegen op het Concours d’Elegance het Loo, maar nu werd de klassieker opnieuw gespot, niet ver van daar, door jeffreyderuiter.
Bekijk zijn mooie platen op autojunk!
Meer oude 250 GT’s? Appeltje spotte ze ook al eens. HIER en DAAR, en, in combo, DAAR.
UPDATE 28-07-2014: dankzij deze nieuwe upload hebben we wat meer info over de auto. Dit exemplaar is ooit gekocht door Lord Brocket als investering. Samen met een 195 Sport en een Maserati Tipo 61 Birdcage. De investeringen werden gefinancieerd door zijn bank. In een aantal jaar vertienvoudigde de waarde van de auto’s, tot de markt voor klassiekers klapte. De bank wilde het geld terug en Lord Brocket was bang zijn huis en bedrijf kwijt te raken. Een frauduleus plan werdt gemaakt. De auto’s werden gesloopt en begraven om vervolgens de als gestolen aan te geven om de verzekering te tillen. Uiteindelijk is deze 250 GT Europa in Nederland terecht gekomen en is het hele koetswerk opnieuw opgebouwd bij het Nederlandse Hietbrink Coachbuilding. En wat een plaatje is het weer geworden!
cassiewollie zegt
ik vind dit zo’n auto waar je naar kan blijven kijken, terwijl je je niet gaat vervelen.. prachtig apparaat!
alcantara zegt
Veel te oubollig naar mijn smaak.
Vaak zijn het ook gepensioneerden mannen die in zulke wagens rijden (met bijpassende pet op).
jrk68 zegt
@alcantara:
Gek he, gezien de waarde en het feit dat het voor hen hun droomauto’s waren in hun jeugd.
OT: Ik ken mooiere uit de 250 reeks.
midasracer zegt
@alcantara: Ben het helemaal met je eens. Die lompe neus, bah.
kapiteinaudi zegt
@midasracer @alcantara: Allebei in de hoek, en snel een beetje!
Vreddy_B zegt
@alcantara: Hoe kan zoiets oud bollig zijn? De auto is geïntroduceerd in 1954. Het is een model van zijn tijd, bijna 60 jaar oud.
Wanneer Ferrari het model vandaag de dag uit zou brengen zou je inderdaad kunnen spreken van oud bollig.
alcantara zegt
@Vreddy_B: Ik spreek niet over oud bollig maar over oubollig.
En nu in deze tijd vind ik deze auto inderdaad oubollig, net als het interieur bij mijn oma (ook al was dat zelfde interieur 50 jaar geleden nog wel hip). Oké, het uiterlijk is inderdaad nog nice (wat ik van mijn oma niet kan zeggen), maar de techniek is echt hopeloos verouderd.
moveyourmind zegt
@Vreddy_B: Zouden ze vandaag maar weer zulk soort auto’s op de markt brengen. Wat een stijlvolle verschijning is dit! Dergelijke sportwagens met een klasse-uitstraling worden tegenwoordig helaas nauwelijks meer gemaakt, met als een van de weinige uitzonderingen Aston Martin.
alcantara zegt
@moveyourmind: Aston Martin maakt nu ook gewoon moderne auto’s die totaal afwijken van bv een DB5.
moveyourmind zegt
@alcantara: eens, ze kunnen in mijn ogen niet tippen aan de modellen van weleer, maar desondanks komen ze een heel eind in de goede richting.
pieterveer zegt
@alcantara: Ik zie dat graag, een gepensioneerde in een klassieke Ferrari. Liever dan Justin Bieber of Paris Hilton in een nieuwe in ieder geval.
kapiteinaudi zegt
Wauw! Wat een auto! Echt ongelooflijk mooi! Sowieso één van de mooiste auto’s ooit!
rufctr01 zegt
Schitterend! Dit is een waar kunstwerk…
lemans96 zegt
Inderdaad één van de mooisten uit die 250 reeks. Erg gave kleurstelling ook.
911GT2 zegt
Zo te zien een trailer queen. Ik vind hem niet mooi dus wat mij betreft prima, maar als ik een dergelijke auto had zou ik hem rijden en niet in een geklimatiseerde aanhanger van a naar b brengen.
Maar ieder zijn ding!
toyotafortuner zegt
Heerlijk mooie Ferrari!
-edit: fixed!-
vanquishs zegt
Waanzinnig mooie auto! Het mooie aan deze auto is, is dat het een origineel nederlands geleverde Ferrari 250 Europa is. Dit kenteken zat er ook op toen hij nieuw in Nederland destijds afgeleverd werd. Mooier dan dit wordt het echt niet!
rickvandeven zegt
Prachtig!!!!
RazorHead zegt
Die colombo motoren klinken echt wel héél lekker!
Die blokken zijn toch ook lang geleverd, niet?
tot begin de jaren 90 als ik het juist heb..
ferrarithijs zegt
-edit: check!-
OT: wat een prachtige bak, die kleur staat hem goed trouwens.
Mpower zegt
Was er niet zo lang geleden nog een verkocht voor iets van 6 ton! Btw volgens mij had die ferrari 240 bhp of was dat pas een jaar later?
alcantara zegt
@Mpower: Ha, 6 ton voor een ouwe 2dehands Ferrari!
Voor zulke bedragen haal je ook een Pagani Zonda, ik denk dat laatst genoemde heel wat meer rijplezier oplevert.
Mpower zegt
@alcantara: 2e hand Pagani Zonda heb je al voor onder 200K, die dingen verliezen 1k in waarde per dag dus niet echt te vergelijken!
Denk dat het best leuk is om een auto te hebben die elke dag meer waard wordt in plaats van minder! De kosten van onderhoudt zullen niet ver uit elkaar liggen van een Zonda is het ongeveer 10-15k per jaar afhankelijk van hoeveel en hoe je er mee rijdt, dat van een klassieke Ferrari zal rond de 10k liggen. Maar als je het puur over rijplezier hebt, moet ik je gelijk geven. Echter denk ik dat de rij beleving weer beter is in de Ferrari
alcantara zegt
@Mpower: Klopt, afschrijving van een moderne auto is inderdaad stukken meer. Maar hoe zeker is het dat je met een klassieke Ferrari een koper vindt die minstens hetzelfde bedrag wil neerleggen als wat jij ervoor betaalt hebt? Net als met kunst is het maar net wat de gek ervoor geeft.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Kunnen jullie een keer een artikel schrijven waarin wat dieper wordt ingegaan in bijv. de 250-reeks van Ferrari? Want dan begrijp ik daar ten minste wat meer van zonder dat ik er zelf al te veel moeite voor hoef te doen. En zulke artikelen lezen over het algemeen ook wel lekker weg, want goed geschreven.
voytekbe zegt
Tijdloos stijlvol dit… Echt klasse. Je hebt wel ‘iets’ sportievere modelletjes in de 250 reeks maar op vlak van klasse is deze anders moeilijk te kloppen.
Erg mooi allemaal. Zelfs vandaag als je hiermee aan komt zetten getuig je nog altijd van een pak meer stijl dan iemand in de laatste Bentley of Rolls.
Doe mij deze maar, kleur staat hem ook erg goed.
hjhj zegt
supermooi vormgegeven model, uit de tijd dat ferrari nog echt een exclusief merk voor liefhebbers was, en ze geen tupperwaremodellen in massaproductie voor sportschoolhouders produceerden
topless zegt
Deze auto werd vernietigd door Lord Brockett in een poging de verzekering op te lichten. De zoon van de eerste eigenaar kocht de onderdelen die werden teruggevonden en liet de auto opnieuw bouwen. Het is dus eigenlijk een recreatie.
toeter11 zegt
@topless: dat is knap ,gezien de auto sinds 56′ in nederland is
norge zegt
Prachtige auto voor liefhebbers, de bochtenridders kopen maar zo’n plastic fantastic plagianini zonde of zoiets.
topless zegt
@toeter11
De auto heeft zijn oorspronkelijke kenteken terug gekregen, betweter.
http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/Detail/0421GT.250EuropaGT.htm