Of zijn ze te ver gegaan met deze geslaagde Ferrari Roma?
In heel veel gevallen voegt tuning daadwerkelijk iets toe. De reden daarvoor is heel erg simpel. Bij een straatauto moet alles tegen een lage kostprijs gebouwd worden.
Compromis
Met name op het gebied van uitlaten, onderstel, velgen en remmen is dat heel erg duidelijk te merken. Daar er uitlaten moeten voldoen aan alle eisen en niet te duur zijn, dus dat is vaak niet al te denderend. Een toponderstel verkoopt niet zo lekker als vermogen, dus is dat vaak geen prioriteit. Enfin, u begrijpt het: een auto is altijd een compromis.
Geslaagde Ferrari Roma
Maar naarmate auto’s duurder worden, is dat niet het geval. Horacio Pagani gaat geen off the shelve dempers monteren. Die laat custom schokbrekers fabriceren en berekent de prijs (plus marge) door aan de klant. Maar hoe zit het onder het niveau van Pagani en boven een (bijvoorbeeld) BMW? Kun je bijvoorbeeld aan de stijlvolle en geslaagde Ferrari Roma iets verbeteren?
Wheelsandmore
De Duitse toko Wheelsandmore denkt van wel. In relatief korte tijd heeft de firma zich weten te profileren als een gevestigde naam als het gaat om het tunen van exclusieve en dure sportwagens. Hun laatste wapenfeit is de geslaagde Ferrari Roma. Is deze nu geslaagder?
Vier wielensets
De specialeit van Wheelsandmore is zoals de naam al een beetje wegeeft: de wielen. Er zijn vier sets leverbaar voor de gentlemen’s Ferrari: Fork (21 inch rondom), Fiwe (21 inch rondom), 6Sporz (21 voor, 22 inch achter) en Fivestar (21 inch rondom). Alle velgen zijn gesmeed en driedelig. Qua bouwwijze zijn het ware kunstwerkjes. Of je het design mooi vindt, is een tweede.
Roma gezocht!
Je zou denken dat ze ook al een sportuitlaat in de aanbieding hebben, zoals ze dat voor veel andere dure sportwagens ook hebben. Maar ze zitten nog vroeg in de ontwikkelingsfase van de qua uiterlijk zeer geslaagde Ferrari Roma: ze zijn op zoek naar eigenaren die een Roma hebben waarmee ze een uitlaatset kunnen ontwikkelen. Dit komt overigens vaker voor bij tuners.
ECU-behandeling
Meer prestaties zijn wel mogelijk voor de Italiaanse volbloed. De Roma heeft een 3.9 liter grote V8 met twee turbo’s. Deze levert in standaardconfiguratie 612 pk en 761 Nm. Na een ECU-behandeling stijgen die waarden naar 700 pk en 880 Nm. In feite wordt de gedistingeerde en geslaagde Ferrari Roma een geslaagdere auto, toch?
Zie onder wat Wouter vond van de Roma.
Te goedkoop
De prijs is wel een dingetje. Voor 399 euro wordt je Ferrari gekieteld. Dat is net zoiets als een bijzondere fles wijn bij een sterrenzaak voor 7,50. Het zou wellicht zo goedkoop kunnen zijn, maar het is eigenlijk te voordelig ten opzichte van de rest. Voor de context: de Ferrari Roma kost in Nederland 244.030 euro. De velgen zijn overigens wel ouderwets duur. Reken maar dat je met 10.000 euro niet voldoende hebt.
Edge zegt
Ik hoop dat er een tuner komt die een fatsoenlijke, OEM uitziende grille met verchroomde metalen spijltjes maakt. De meegespoten grille van de Roma zoals ‘ie nu is vind ik afbreuk doen aan wat verder een mooie auto is.
156sw zegt
@Edge: volledig mee eens. Hoe duur die auto ook mag zijn, door de grille toch een ‘goedkope look’. Terwijl juist de styling bij de Italianen vaak altijd wel doordacht is.
ar156sw zegt
Het is in ieder geval een gewaagde designkeuze. Ben er nog niet uit of ik het ook mooi vind. Maar: wellicht een tussenstap om het publiek te laten wennen aan grill-loos design met het oog op elektrische Ferrari’s?
156sw zegt
@ar156sw: hey goede naamkeuze!
ar156sw zegt
Jij ook! ;)
barry355gtb zegt
@ar156sw: Het is nogal afhankelijk van de kleurstelling op deze Roma. In de kleur Grigio is de grille niet storende. Echter in het wit wel weer.
berlinetta zegt
Ben het wel met je eens. Ik vind de voorkant sowieso niet zo goed gelukt. Niet alleen die rare grille, maar ook de koplampen en de vorm van de neus vanaf de zijkant vind ik raar ogen. Verder is het een schitterende auto.
Dutchdriftking zegt
@Edge: goed punt, zou hij enorm van opknappen. Nu is het net een gesloten grille van een elektrische auto.
mashell zegt
Dit stelt me teleur, ze kunnen wel een Roma in 3 kleuren met allerlei andere wielen fotoshoppen maar ze kunnen niet een aangepaste uitlaat fotoshoppen?
berlinetta zegt
Tuning op een Ferrari vind ik sowieso bijna nooit geslaagd (misschien wat Novitec-goodies daargelaten), maar op een Roma vind ik het al helemaal niet passen.
moveyourmind zegt
Weer een echt mooie Ferrari.
Gewoon tonduit sexy in het rood.
En terwijl bij de grijze en witte de grille een goedkopp stuk plastic lijkt komt hij bij de rode juist erg mooi uit. Deze kan het pakketje van de tuner ook goed hebben. Al is origineel zeker zo mooi.
davelepeef zegt
@moveyourmind: op header foto oogt het ding verrassend goed. Had ‘m in basic rood wat simpel verwacht maar zo oogt ie erg fijn. De tokkiewielen mogen ze echter houden…
ouwedibbes83 zegt
@moveyourmind: die rode ziet er heerlijk uit, zoveel beter dan de witte en grijze. De velgen zullen vast goed in elkaar zitten, maar de ontwerpen spreken mij helemaal niet aan. Doet afbreuk aan zo’n geslaagde creatie, deze inspiratieloze ontwerpen die zo uit de Autostyle gids kunnen komen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Het GTA gehalte is aardig omhoog gegaan. Gaat hem voor mij niet worden, al zou ik deze sws al nooit kunnen
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: … Betalen natuurlijk
Justawheelchairguy zegt
Nee, hier wordt een Roma niet mooier van. Hopelijk komt er ene tuner die hier alleen een mooie grill in zet.
kevindb zegt
Ik denk dat het wrappen van de grille in het zwart al een wereld van verschil kan maken.
Dutchdriftking zegt
Tja, de gemiddelde Roma zal deze pauperwielen vast fantastisch vinden…..
davelepeef zegt
@dutchdriftking: nou hè? Doe maar gewoon ’n mooie eenvoudige 5 spaak. Het model heeft weinig poespas nodig.
MaartenD zegt
Als ze nu net als bij de AM Vantage die front gril nog even aanpassen zijn we klaar met de Roma
bArTaAfJeS zegt
Ik werd erg blij van de Roma, prachtige GT, mooie lijn, en die grille vind ik juist leuk, weer eens wat anders dan dat eeuwige verchroomde plastic wat voor alu of rvs moet doorgaan.
Gewoon mooie originele velgen er op, aftermarket wieltjes kan best op je Golf, Civic Coupé, maar op een A3, Dreier of beter wordt het allemaal al gauw zo Sjonnie.
Als die idioten van Mansory en dergelijke er maar afblijven.
Maar dat zal ijdele hoop zijn vrees ik…
ericd zegt
Ferrari had ‘m Daytona moeten noemen.
mashell zegt
Het is een grote eer dat ze mooiste wagen die ze laatste jaren hebben gemaakt naar de Italiaanse hoofdstad genoemd hebben.
ericc zegt
Worden de Roma’s al geleverd? Nog geen journalisten mee zien rijden. Enkel automotorundsport heeft met de SF90stradale gereden.
karaya zegt
Eigenlijk zou Ferrari eigenaren die zulke troep op hun Ferrari monteren op een levenslange zwarte lijst moeten zetten.
Het automobiele equivalent van Almas kaviaar met Joppiesaus.