BMW, Audi en Mercedes maken allemaal goede auto’s, daar is weinig twijfel over mogelijk. Ook in de jaren ’80 waren de Duitsers de standaard om je aan te meten. Dat betekende natuurlijk niet dat de beste keus een Duitse auto was. Om een en ander duidelijk te maken verzin je een smakelijke reclame-bitchslap.
Zet de tijdmachine 20 jaar terug en maak kennis met de marketingafdeling van Volvo (US)! Ze werkten zich een ongeluk om voet aan de grond te krijgen in Amerika. Waar veel Europeanen uiteindelijk de States weer uitgejaagd zijn rijden Volvo en de Duitsers er tot de dag van vandaag nog steeds rond.
Eerlijk is eerlijk, je moet ook wel origineel zijn om de ‘bakstenen’ te verkopen. Mensen kwamen niet vanzelf op het degelijke uiterlijk af rennen. Tot de eerste rijtesten achter de rug waren werd de 700-serie totaal niet serieus genomen. In die tijd rondrijden in zo’n vierkant blik, terwijl er veel mooier belijnde auto’s waren. Porsche’s eruit rijden deed je met de (ruim) 180pk 2.3 viercilinder turbo. BMW haakte al af bij de ongeblazen zestienklepper.
Nu is het afwachten of de Volvo S60 zich qua weggedrag en snelheid ook eindelijk weer kan meten. Vervolgens zouden de Chinezen eindelijk de achterwielaandrijving weer in moeten voeren. Hoewel een C30R awd ook al veel goed zou maken.
HDM zegt
En dan kun je zoveel andere merken dissen als je wil, als je niets aan de factor van de eerste indruk doet, helpt het geen flikker.
mb man zegt
Vorige week met de s60 gereden.Zowel met de d3 ,d5 en de t6.Dit zijn zeker dynamische auto’s,lekker sturend en niet te stoterig.En vooral de t6 is een feest om mee te rijden.
Laue zegt
got to love US commercials / Ads
klaas zegt
Het is leukere reclame dan wat ze nu bedenken voor die S60. De Amerikaanse advertenties geven toch vooral aan dat een Volvo praktisch is.
De S60 zou brutaal zijn. Terwijl iedereen weet dat het gewoon een burgerlijke Volvo is voor mensen zonder hond (met hond moet je de V70 nemen).
Rijk zegt
Jammer dat Volvo nu een te dure Ford is en dat het klanten bestand er gefrustreerd in rond rijdt, omdat een audi te veel eigen bijdrage had gekost. Leuk imago!
W115 zegt
BMW en Mercedes hadden toen gewoon mooie en sterke autos.
Van Audis van die tijd ben ik geen fan van.
Volvo kende zijn doelgroep toen niet, een Volvo naast een lotus of Lamborghini zetten…
floryn zegt
The good old days. Toen je je als automerk nog kon onderscheiden met een aantal turbo modellen. Nu doet elk merk het, waar vroeger gezworen werd bij de lineaire vermogensafgifte van de atmosferische verbrandingsmotor. Jammer dat volvo niet echt inspirerende auto’s meer maakt. Waar ze in de jaren tachtig de turbo nodig hadden om het imago op te vijzelen, hebben ze nu betere ontwerpers en een paar interessante top-modellen nodig.
mashell zegt
@floryn: niet echt inspirerende auto’s meer maakt
De XC60 is gemakkelijk de meest inspirerende in zijn klasse (GLK, Q5). Je hebt gelijk dat de Volvo niet meer van die blokkendozen maakt. Hoewel veel mensen dat als echte Volvo’s zien, is dat een misvatting. Echte Volvo’s hebben mooie vormen. Amazon, P1800 maar ook XC60 en C30 auto’s die anders zijn dan wat gebruikelijk is in hun klasse.
Pallas zegt
Fantastisch, zou er met terugwerkende kracht een volvo-fan van worden.
Johan zegt
Haha, De nieuwe S60 maakt gehakt van de A4, 3-serie en C-klasse….. Ik heb er mee gereden, maar het is echt waar!
Daarnaast ook nog een keer een spannender design t.o.v. de duurdere grijze duitsers.
Ps. toen waren de reclames nog leuk
DonEmilio zegt
@Johan: Haha, no way dat die volvo gehakt maakt van een 335i,laat staat een m3.En een spannender design nog wel?Een lelijker zul je bedoelen.
nokiaaaaa zegt
@DonEmilio: gy ze na is ne flodder se vriend :D
DonEmilio zegt
@nokiaaaaa: Oke dan:roll:,en nu in het nederlands aub
nokiaaaaa zegt
@DonEmilio: u bent egt een flodder mijn jongen ;)
RenesisHP zegt
Zet een olifant op de neus en je hebt een Aston Martin. ;)
ZwerverRoodbaard zegt
Uber pownage zeg ik je :D
Timo zegt
Volvo…de oude volvo word nooit oud ik kijk nog steeds op als ik een 240 zie rijden ,de 700 coupé wauw de eerste C70 wauw…jammer van de motor anders zie ik mezelf nog wel met een C70 eerste generatie rijden
Alwood zegt
@Timo: jammer van de motor? dat snap ik niet helemaal… Gewoon een 2.3 T5 nemen. Het enige wat er dan nog op aan te merken is is de carrosserie stijfheid.
AMG Powerrr zegt
@DonEmilio,
wie zegt dat Johan het meteen over een 335i, of een M3 heeft. Tegen een normale diesel of benzine zullen er best goede redenen zijn om voor een S60 te kiezen. Welke dat zijn weet ik niet, want ik ben niet in de markt voor zo’n automobiel ;)
Preske zegt
de p1800es blijft toch een klassieker
Timmie zegt
“eindelijk” weer kan meten? Ik vind dat Volvo zich niet op het niveau van BMW en co. moet hijsen.
DoubleChevron zegt
Wie niet mooi is moet hard schreeuwen om de aandacht te trekken….
Gezondverstand zegt
Ben blij dat het blokkendozen tijdperk voorbij is.
Citrofiel zegt
“The basic idea behind the Volvo Turbo Wagon”
Die vind ik wel mooi gevonden. ;) De bedenker van deze campagne krijgt van mij een pluim.
Mean_Green zegt
Geweldig, die goede oude tijd, toen alles nog overzichtelijk was! Heerlijk zo’n mooie en snelle baksteen! :D
JPM zegt
Wat een vreselijke reclames, laten we eerlijk zijn.
Stino zegt
@JPM:
heb er toch van genoten. Die mannen denken dat die wagens raketten zijn :D heb eens opgezocht, die ‘befaamde’ turbo’s volgens hun advertenties leveren 120pk enzo :D en wat weegt zo’n 740 wel niet!
Alwood zegt
@Stino: iets minder dan 1300kg, hoezo? rijdt prima met 150pk hoor.
Stino zegt
@Alwood:
zo weinig, zou zeggen dat die meer wegen.
mijn mk4 gti woog 1300kilo.. en het gaat hier om station en een oude wagen. ik zou het eens moeten opzoeken
Alwood zegt
@Stino: hoef je niet op te zoeken hoor ;) ik had een station, stond 1333kg op het kenteken, ik heb nu een sedan, staat 1245kg op het kenteken.
Bob zegt
Een beetje met modder gooien in reclames mag lekker in de VS .. in Nederland moet alles zo PC zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@Rijk: Wat een bek*kte veralgemening is dat nu? Ik zou graag een Volvo rijden, en een Audi interesseert me niet.
Volgens mij ben je zelf gefrustreerd omdat je een vierdehands Opel Kadett rijdt of zo.
Sorcerer zegt
@DonEmilio: mijn S60R is anders wel goed te vergelijken met een 335i hoor, en als je fatsoenlijk schakelt (wat best moeilijk is bij een turbomotor; niet te vroeg, maar ook zeker niet te laat) dan trek je die 335i eruit. In ieder geval doen ze qua vermogen/trekkracht bieden niet echt voor elkaar onder (hoewel ik zag dat de 335i handgeschakeld 0-100 in 0.1 sec minder doet :P)
@Johan: ik vond de nieuwe S60 niet zo heel veel anders rijden dan de huidige. Stuurt wel directer, veel kleinere draaicirkel, maar het kalere interieur, daar knap ik flink op af. Ook vind ik de achterkant tegenvallen in veel kleuren (te veel metalen oppervlak, saaie grote vlakken, de mooie achterlichten zien er dan te klein uit). Oh, en hij is duur. Een S60 T6 van de importeur waarin ik heb gereden kostte bijna 80.000 euro. 80.000 euro! Voor een S60! …..
Wat er vooral mist aan de nieuwe S60 is een R, hoewel de T6 toch ook verdomde snel is (voelt een stuk sneller dan de T6-motor in de XC60, maar de “oude” S60R is nog steeds de snelste Volvo ooit gemaakt). Wat er ook aan mist is een beetje karakter, maar dat zijn Audi en BMW ook snel aan het verliezen, dat karakter, met hun eenheidsworst-designs. Mercedes doet dat weer beter, door hun fronts meer van elkaar te laten verschillen, maarja…
w0o0dy zegt
Opvallend weer dat “iedereen” valt over Nissan en Lexus als die zoiets doen maar dat Volvo hetzelfde deed is wel weer oke…
SjonnieKroket zegt
Audi goed? nu vertelt autoblog poep