De Spyker was begin vorige eeuw de trots van de Nederlandse autoindustrie, en nu lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Tijd voor een stukje historie dus, want in het verleden ligt het heden (Bilderdijk)! Op de geschiedenissite van de publieke omroep staan vanaf vandaag een aantal oude Spyker-filmpjes online. Zo kun je een bijzondere film van een Spyker-prestatierace uit 1920 bekijken (in 36 dagen werd 30.000 kilometer afgelegd!) en even uniek is een nooit eerder hervertoonde film uit 1924 van de eerste Nederlandse autorace die in 1924 op de boulevard van Scheveningen werd gehouden.
Bekijk het artikel inclusief filmpjes hier.
FYI: Tussen 1903 en 1925 werden in de Trompenburg-fabriek in Amsterdam zo’n 1500 Spykers geproduceerd. In 1999 werd de Spyker-fabriek “heropgericht”.
Bishop zegt
Mooi waren die tijden!!! Mooi zijn deze tijden!!!
Rick dos zegt
Ach ja nostalgie! Waar een klein land groot in kan zijn!
Ik vind wel dat Spijker te veel met de eer strijkt voor wat betreft de F1. Ik vind dat dhr de Mol veel meer krediet hiervoor mag krijgen. Hij heeft deze hele circus in gang gezet en ook (volledig??) gefinancieerd.
C30CDIAMG zegt
tsja, ik hoop dat ze de goede keuze hebben gemaakt door de F1 in te gaan…
Ik zeg: SUCCES! :)
Kawouter zegt
Wat Michiel Mol echter mistte, was een welluidende naam in het automotive wereldje. Die heeft Spyker wel. Onderling zullen ze heus wel afspraken hebben gemaakt over de verdeling van de baten van deze exercitie hoor.
Y. zegt
Alsjeblieft zeg, kunnen we dan echt niks anders dan steeds maar weer achter de laatste consumptierage aanlopen?
Het trieste kommersjeele gedoetje dat nu Spyker heet heeft nul-komma-niks te maken met het roemruchte Spyker van weleer. Deze post gaat over laatstgenoemde Spyker, de enige echte.
mb rider zegt
wat wil je nu zeggen dat spyker een merk is.
ik geloog het niet,ik heb duizenden spykers in mijn schuur.
is dat de nederlandse trots