Sinds BMW aan het roer staat gaat het goed met Rolls-Royce. Zo goed dat ze op het punt staan naast de Phantom en Ghost een derde model te onthullen. Een in Rolls-Royce termen extreem sportief model genaamd Wraith. Een illustere naam, niet gezien sinds 1959.
Apart is de combinatie ‘extreme luxe’ en ‘sportiviteit‘ natuurlijk wel. Rolls-Royce maakt ook bij lange na geen sportauto’s. Altijd zijn ze groot, zwaar, volgepakt met 100 smaken leer en ander comfortabel maar zwaar materiaal. Dat was al het geval in 1938. Nu we 75 jaar later op het punt staan kennis te maken met een nieuwe ‘Sport-Rolls’ is dat niet anders.
Sport-Rolls
Wat is een sportieve Rolls-Royce? Ook hiervoor kijken we terug naar de periode 1938-1939 en de originele Rolls-Royce Wraith. De Wraith deelde onderdelen met de voorganger (25/30) en toenmalige Phantom (III). Spiraalveren voor, paraboolveren met een starre as achter en tevens voorzien van ‘adaptieve’ schokdempers op de vooras. Afhankelijk van de snelheid pasten de olie-dempers zich aan. Je kocht bij Rolls-Royce het chassis en de motor (4,3 liter 6-inlijn met crossflow cilinderkop) en koos vervolgens een mooie carrosserie uit. Topsnelheid in 1938: 137 km/u.
Op de knieën
Speciaal voor de Wraith is zelfs de Sprit of Ecstacy op haar knieën gegaan. Ook op de Silver Wraith was zij in deze pose te zien. Dit was bedacht om de sportiviteit van de auto te benadrukken. Zo had ze een iets lager profiel. Het zou de stroomlijn van de auto niet helpen maar is wel een bijzonder detail.
Uiteindelijk krijgt de Wraith na de Tweede Wereldoorlog een update naar de Silver Wraith. De Silver Wraith was korter, had een opnieuw aangepaste cilinderkop en kreeg tijdens haar leven iets grotere zescilinders aangemeten. Ook bij de Silver Wraith was het nog gebruikelijk een carrosserie bij de losse chassis-motor combinatie te kiezen.
Komende maart krijgen we de ‘2013 Wraith‘ te zien. Nu gebaseerd op de Rolls-Royce Ghost, voorzien van een prachtig strakgetrokken carrosserie. Wellicht ook voorzien van de ‘kneeling’ Spirit of Ecstacy en met ruim 600 pk in het vooronder en waarschijnlijk de snelste productie-Rolls ooit?
adyton zegt
Die kneeling Spirit of Ecstacy is wel leuk gevonden.
theuving zegt
@adyton: As a lady should. Especially when I’m in front of her.
adyton zegt
@theuving: Wel deze Rolls geeft het al aan. Als jij dat wil, dan zal je eerst met veel geld over de brug moeten komen…
SanS zegt
@theuving: He Tom, vermeld je voortaan wel je bron? ;-)
theuving zegt
@SanS: Bij deze: ‘Aldus een ouwe baas in zijn Wraith zei tegen SanS’ ;-)
pieter-jan_catteeuw zegt
moeilijke keuze
de phantom coupe in brussel was redelijk indrukwekkend – ik ben een fan van die dakstijl (tweedeurs éénserie – volvo bertone – …) – ik denk trouwens dat een niet of minder contrasterende motorkap de phantom beter staat
maar (aero)dynamisch zal de wraith de betere keuze zijn –
groen of blauw – donkerrood-bruin interieur
koper en chrome-alluminium-cf- voor de ornamenten
Orichy zegt
De nieuwe Ghost Wraith heeft waarschijnlijk aan één kant 1 deur en aan de andere kant, de stoeprandkant, 2 deuren, 1 gewone deur en 1 suicide-deur.
Dat zou ansich niet zo vreemd zijn, voor het vergemakkelijken van de achterinstap.
adyton zegt
@Orichy: Waarom zouden ze dat doen? De Phantom Coupé heeft dat toch ook niet? Is totaal nutteloos. En ik denk dat ze hun fout wel ingezien hebben bij BMW na die afschuwelijke Mini Clubman.
bmwe46csl zegt
vond de teaser al erg mooi
dondeboer zegt
Mooi informatief artikel, dank!
autogedrocht zegt
Goed stuk!
Hoe spreek je “Wraith” fatsoenlijk uit? Als in vretf?
wimmm zegt
@autogedrocht: Nee, als “wreed”… xD
karaya zegt
wraith sinds 1959 niet meer gehoord.?
de verlengde versie van de silver shadow werd geleverd als silver wraith.
dat was in 1977.
musje83 zegt
Als ik aan Wraith denk, moet ik anders eerder hier aan denken…
Arnoud zegt
De nieuwe wordt dus een soort Bentley Brooklands Coupé voor Rolls Royce. Interessant.