Voorafgaand aan de eerste Nederlandse F1 Grand Prix sinds 1985, besteden we deze week extra aandacht aan alles wat vooraf ging. Vandaag kijken we nog eens terug op de historie van het legendarische circuit Zandvoort.
Het grote moment komt steeds dichterbij. Aanstaande zondag, klokslag drie uur ’s middags, zal er voor het eerst sinds 25 augustus 1985 een voltallig F1 startveld op de grid staan, klaar om de Tarzanbocht aan te vallen. Strijden met Tarzan, heroïscher wordt het eigenlijk niet.
Wat de coureurs waarschijnlijk niet weten, is dat deze bocht vernoemd is naar de boer die er ooit een aardappelveldje had. Deze had volgens de overlevering een weelderige haardos en een lange baard. Logischerwijze, was zijn bijnaam daarom ‘Tarzan’. Het behoort allemaal tot de folklore van het circuit. Vandaag nemen wij in frisse duik in de geschiedenis van de baan.
De twinkeling
Het begint altijd met een twinkeling in de ogen van een verlichte geest. In dit geval heet deze man waarschijnlijk van Alphen, de burgemeester van Zandvoort in die dagen. Zeker is dat rond 1930 het lumineuze idee ontstaat een autorace te organiseren in Zandvoort. Racen met auto’s in die tijd is helemaal hip en happening. Plaatsen op zoek naar naamsbekendheid en inkomsten, organiseren graag races om toeristen te trekken. Een autorace houden is daarmee een soort logische ‘fit’ voor de destijds mondaine badplaats.
Het duurt echter tot 1939 voordat de eerste race daadwerkelijk georganiseerd wordt. Omdat er nog geen circuit is, vindt die race plaats op een tijdelijk stratencircuit. Piet Nortier wint de race en krijgt een krans omgehangen door Prins Bernhard. De race is zo’n belachelijk succes, dat er direct plannen ontstaan om een permanent circuit te bouwen.
Helaas moeten die plannen al snel de ijskast in. De Duitsers hadden namelijk andere permanente plannen met Zandvoort en Nederland. De kustplaats wordt een keten in de Atlantikwall, die de bezetter bouwt om zich te verdedigen tegen invallen door de lucht of over het water. De burgemeester verzint nog wel een list, om stiekem toch een beginnetje te maken met het circuit. Onder het voorwendsel dat tewerkgestelden een ‘Paradestrasse’ voor de Duitsers bouwen, wordt een weg aangelegd.
Deze weg wordt later inderdaad een paradeweg. Maar dan wel voor de winnaars van de races op Zandvoort. De met puin van de oorlog aangelegde rijstrook, wordt namelijk de basis voor het rechte stuk op het permanente circuit van Zandvoort, dat in de jaren na de oorlog alsnog vorm krijgt.
In 1946 is een eerste opzet voor een circuit uitgesneden in de duinen. Bentley Boy Sammy Davis wordt door de KNAC uitgenodigd om zijn verdict te komen geven over het baantje. Sammy is enthousiast, maar geeft de circuitbouwers nog wel een aantal belangrijke tips mee. Eentje daarvan: haal zo veel mogelijk trage bochten uit het circuit. Die zijn namelijk niet alleen zwaar voor de remmen, maar zorgen ook dat de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Dat is niet goed om het spektakel te adverteren naar toeschouwers die nog geen ervaring hebben met races bekijken.
1948: de eerste race op Zandvoort
Twee jaar na het bezoek van Sammy Davis, wordt de eerste race georganiseerd op het splinternieuwe permanente circuit van Zandvoort. De wedstrijd heet dan nog heel bescheiden ‘Prijs van Zandvoort’ in plaats van ‘Grote Prijs van Zandvoort’. Op uitnodiging van de KNAC verscheept de British Racing Drivers’ Club twintig raceauto’s naar de haven van Haarlem. Onder andere ERA’s, Bugatti’s en Masers kwamen aan de start.
Het laaiend enthousiaste publiek, dat tussen de 2,50 Gulden en 7,50 Gulden heeft neergeteld voor een kaartje, ziet hoe Prins Bira in zijn Maserati 4CL de wedstrijd wint. Dit na een zinderend duel met voormalig luitenant in het Britse leger Tony Rolt, die ooit nog ontsnapte uit de gevangenis van slot Colditz. Voor de winnaar, die ook de snelste ronde in de race rijdt, is er een cheque van 500 Gulden en een zilveren beker. Geen slechte beloning voor een dagje racen, hoewel het vele malen duurder zal zijn geweest om dat te bekostigen…
De wedstrijd is een groot succes. De media steken de loftrompet over het circuit en de ambiance. De betonnen pitboxen worden zelfs omschreven als luxueus. Later werd daar ietsjes anders over gedacht, maar ach, zo zie je hoe tijden veranderen…
1952: de eerste F1 Grand Prix op Zandvoort
Na een aantal succesvolle races, maakt de race op Zandvoort in 1952 voor het eerst deel uit van de officiële F1 kalender. Alberto Ascari wint en wordt dat jaar ook wereldkampioen. Hij krijgt een louwerkrans omgehangen door Prins Bernhard. Later zal Ascari op 36-jarige leeftijd sterven in het harnas, net als zijn vader, die ook Alberto Ascari heette en ook op 36-jarige leeftijd stierf in het harnas. Prins Berhard zal zich later inzetten voor het Wereldnatuurfonds en een dappere bijdrage leveren aan het uitbreiden van de wereldbevolking.
Ook in 1953 en 1955 staat de F1 race op Zandvoort op de kalender. In 1953 wint Ascari nogmaals en in 1955 gaat Juan Manuel Fangio met de hoogste eer strijken. Na 1955 volgt een kort intermezzo, waarna de race van 1958 tot en met 1971 onafgebroken deel uitmaakt van het kampioenschap. De winnaars in die tijd zijn Stirling Moss (’58), Jo Bonnier (’59), Jack Brabham (’60 en ’66), Wolfgang von Trips (’61), Graham Hill (’62), Jim Clark (’63, ’64, ’65 en ’67), Jackie Stewart (’68 en ’69), Jochen Rindt (’70) en Jackie Ickx (’71). Wat een namen…
1972-1973: eerste verandering van de layout
Op aanraden van Sammy Davis, was het originele circuit van Zandvoort een snelle baan met weinig trage bochten. In de jaren ’70 begon men echter wat problemen te krijgen in de F1 met het feit dat coureurs bij bosjes het loodje legden. Circuit Zandvoort moest mee met de tijd. Zodoende werd de vlijmsnelle ‘Bos in’-sectie vervangen door een chicane.
Er was nu dus nog wel een ‘Bos uit’, maar geen ‘Bos in’ meer op het circuit. Deze layout werd gehandhaafd tot en met 1979. De F1 winnaars uit die jaren zijn nogmaals Stewart (’73), Lauda (’74 en ’77), Hunt (’75 in de Hesketh! en ’76), Andretti (’78) en Jones (’79). Ook niet bepaald de minste coureurs die ooit op aarde hebben rondgelopen dus. Helaas bleek in deze periode ook dat racen op Zandvoort nog steeds gevaarlijk kon zijn. In 1973 overleed Roger Williamson tijdens de F1 Grand Prix. In 1979 overleed Rob Slotemaker van de bekende slipschool er eveneens. De roep om veiligheid in de sport werd nu steeds groter.
1980: Zandvoort wordt nog trager, gebrek aan geld wordt fnuikend
In 1980 wordt daarom nog een snelle sectie geneutraliseerd middels een chicane. Zandvoort probeert zich aan te passen aan wat de bovenbazen willen. Maar inmiddels wordt ook in andere opzichten duidelijk dat dit steeds moeizamer gaat. De faciliteiten op het circuit, ooit nog geprezen om hun luxe en moderne uitstraling, zijn inmiddels hopeloos verouderd.
De organisatie van het circuit heeft elk jaar de grootste moeite om het plaatje van de F1 race financieel rond te krijgen. De nieuwe rechtenhouder Bernie Ecclestone heeft er eigenlijk al lang genoeg van. Hij wil liefst alleen kapitaalkrachtige teams en circuits toegang verlenen tot ‘zijn’ sport.
Even lijkt de Canadese ‘miljonair’ Michael Hordo de redder in nood. Hij koopt het circuit en heeft grootse plannen. De Olympische Spelen moeten maar naar Zandvoort komen, evenals een monorail richting Amsterdam. Helaas blijkt Hordo een luchtfietser te zijn, die vooral veel schulden maakt.
Na nog enkele jaren pappen en nathouden, wordt duidelijk dat 1985 het laatste jaar wordt dat de Formule 1 Zandvoort aandoet. Dat jaar wint Niki Lauda zijn allerlaatste race na een scherp duel met teammaat Prost. De andere winnaars van de laatste Grote Prijzen op Zandvoort zijn de schoonvader van onze held Max Verstappen (’80), Prost (’81 en ’84), Pironi (’82) en Arnoux (’83).
1989: Zandvoort wordt een sneue, kneuzige schim van zichzelf
Met de F1 op Zandvoort nu een ding van het verleden, breken er moeilijke tijden aan voor Circuit Zandvoort. De mensen die over geluid en de dwarsgestreepte Korenwolf klagen, krijgen bijna hun zin. De goegemeente heeft het plan opgevat om het circuit verder van het dorp af te plaatsen. In voorbereiding daarop, wordt de baan in mootjes gehakt totdat slechts bovenstaande layout overblijft. Een schamele 2,5 kilometer lang meet de baan nu nog maar. De rest is gedegradeerd tot golfbaan en -oh gruwel- vakantiepark. Dit blijft zo tot 1998.
1998: De voorzichtige wederopstanding
Gelukkig maakt in 1998 en 1999 het circuit toch weer een stap vooruit. In grote lijnen ontstaat de baan zoals die nu nog is, met uitzondering van de aanpassingen die speciaal voor de F1 zijn gemaakt in de afgelopen jaren. Bovenstaande afbeelding bekijkend, kan je zien dat de baan tot een stukje na het Scheivlak nog hetzelfde is als vroeger.
Daarna blaf je helaas niet meer vol door, maar kom je in de technische sectie van bocht negen en tien terecht. Via de Kumho-bocht kom je richting Arie Luyendijk dan weer terecht op ‘de oude baan’. De grootste autosport evenementen op Zandvoort in deze periode waren de A1GP, de DTM en de Marlboro Masters.
Max Emilian en de terugkeer van de F1
Zoals bekend is racen de afgelopen jaren opeens heet in Nederland, dankzij de prestaties van ene Max Emilian Verstappen. Deze schwung heeft mensen als Prins Berhard junior ervan overtuigd dat de tijd rijp is om de F1 terug te halen naar Circuit Zandvoort. Het circuit is hiervoor aangepast met behulp van architectenbedrijf Dromo uit Italië.
De bedoeling was daarbij om vooral géén ‘parkeerplaats’ van het circuit te maken met overal meters asfalt naast het circuit. Wel zijn er de inmiddels overbekende kombochten aangelegd. Dit in de hoop dat dit een unieke uitdaging zal bieden aan de F1 coureurs en dat inhalen erdoor bevorderd wordt. Of dat ook werkt in de praktijk, gaan we hopelijk dit weekend zien.
En daarmee is ook dit bericht ten einde. We zijn immers aanbeland bij het heden. De rest, wordt pas komend weekend geschiedenis. Gaat Max Emilian zijn naam toevoegen aan de illustere winnaars van weleer?
Svenska II zegt
Zie hier de reden dat de F1 naar Zandvoort komt, en niet naar Assen. We hebben mooie circuits met ‘iets speciaals’ en een roemruchte historie gewoon nodig… Zeker in vergelijking met de kale, emotieloze circuits in (die andere…) zandbakken!
Bella Macchina zegt
Gek dat je Assen hier bij betrekt, het is een stuk ouder maar was altijd bekend voor motorraces. ’t Is maar wat je historie noemt. Erg bleekjes als je het vergelijkt met Francorchamps maar zoals we dit weekend konden vastellen, koop je daar heel weinig voor.
mpgc zegt
@Bella Macchina: om Zandvoort erg bleekjes te noemen ten opzichte van Spa Francocamps gaat wel erg ver. Misschien dat het circuit in de tussentijd mindere tijden heeft gekend, het ligt er weer zeer mooi bij. Historie kent het circuit meer dan genoeg. Met name het stuk Scheivlak tot Panoramabocht was tot ‘80 een heel snel stuk van het circuit dat ook door F1 coureurs als zeer uitdagend werd ervaren. Lauda had het bijvoorbeeld in z’n top 5 staan (net als Eau Rouge).
Bella Macchina zegt
Spa Francorchamps heeft ook zwarte tijden meegemaakt maar bekijk dit even
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grand-prixwedstrijden_voor_het_Formule_1-kampioenschap
In 1925 werd de GP van Europa trouwens in Francorchamps verreden. En dan wordt er nog niet over 24H races gesproken waar ook heel wat over te vertellen valt. Historie gaat verder dan F1. Zoals ik al eerder opmerkte, het is maar wat je historie noemt.
Robert zegt
Tof stukje historie, @jaapiyo. Voor de liefhebbers, Andere Tijden Sport heeft er recent nog een leuke reportage over uitgezonden: https://www.gids.tv/video/162784/andere-tijden-sport
r3fl3x zegt
Leuk artikel Jaap!
rijnounsdoor zegt
Die kombochten: briljante oplossing of één keer en nooit weer? Ik hoop op een briljante race, maar als er iemand uitvliegt is het meteen klaar met de 15 graden kom met betrekkelijk weinig veiligheidsvoorzieningen..
Sempiternal zegt
Eindelijk weer eens een inhoudelijk sterk artikel. Complimenten ! Leuk om te lezen
camber24 zegt
Heel erg leuk artikel, @jaapiyo Bedankt!
verplicht zegt
Dank voor dit artikel! Leuk geschreven, informatief, en een mooie blik op de aankomende race.
Kudos!
fooniac zegt
Mooie verhaal, idd. Bronvermelding is op zijn plaats?
http://techzle.com/history-explosion-the-history-of-circuit-zandvoort
Foto’s en plattegronden zijn zelfs 1:1 overgenomen!
jaapiyo zegt
@fooniac @verplicht…He…dit hebben ze van mij overgenomen!1!! Wat in hemelsnaam…
fooniac zegt
@jaapiyo
Ik kwam net terug om mijn reactie te corrigeren (en om excuses te maken). Het blijkt andersom te lopen en ze van alles van jullie kopieëren:
http://techzle.com/author/diego
michaelras zegt
Yep, is work in progress om deze pipo’s uit de lucht te halen. Collega’s van AW hebben er ook last van, ze vertalen alles automatisch. Want de hele wereld wil natuurlijk in het Engels de Nederlandse autoverkoopcijfers weten ;-)
pindakoning zegt
Niets over Sjaak Nieuwstad? 😜
Leuk om te lezen
Gulli zegt
Ik heb er begin jaren ’00 met de DTM wel eens in de duinen gezeten achter het Scheivlak, die Opels hadden geen uitlaten maar megafoons onder die auto’s hangen. Wat een heerlijke teringherrie was dat. Verder een keer een Marlboro Masters meegemaakt, een dagje raceclinic met een leverancier van mijn vader’s winkel waar ik heb leren driften met mijn moeders MGf (je wist niet dat het kon met maar 145pk). Met het rallyteam van vrienden van me de Zandvoort Short Rally gereden (stukje circuit en een stukje duinen). Bleekemolen racedag gehad waarin ik in een 997 GT3 over het circuit mocht jagen, meerijden met een van de drift Mustangs en in een of andere junior Formule mocht rijden. Later ben ik er nog eens gaan hardlopen met de Zandvoort Run en dan krijg je zo’n circuit toch weer op een hele andere manier mee.
Dit gebied ademt sport en snelheid, de uren in de file voordat je het circuit op komt neem je op de koop toe want je weet als je er heen gaat dat er weer een leuke dag in het verschiet ligt. De uren in de file om er weer weg te komen vind je dan ook wel best want in je hoofd schiet alle actie nog eens aan je voorbij.
Veel plezier aan iedereen die er dit weekend bij mag zijn, ik hoop op goed weer en voldoende actie op de baan. Ik zit thuis mee te juichen.