Volgend jaar verwachten we de nieuwe generatie BMW 5-serie met interne modelnaam F10. De nieuwe M5 zal niet direct bij introductie beschikbaar zijn, maar naar verwachting op zijn vroegst pas in de tweede helft van 2011 verschijnen. Daarvoor moeten we dus nog een poosje geduld hebben, maar dat neemt niet weg dat er al voldoende wordt gespeculeerd over de nieuwe M5.
Zo zal volgens de geruchten de aandrijflijn zijn uitgerust met het KERS systeem geadopteerd uit de Formule 1. Het gebruik van KERS staat in de F1 overigens ter discussie vanwege de hoge kosten. De energie die KERS bij o.a. het afremmen opvangt, kan weer worden gebruikt bij het accelereren, waardoor de M5 zuiniger zal rijden. KERS kan desgewenst met een druk op de knop als een soort nitro-systeem in één keer alle opgeslagen energie vrijgeven. Handig voor bijvoorbeeld de launch control of tijdens een inhaalmanoeuvre. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om individuele cilinders tijdens het rijden automatisch uit en weer in te schakelen. BMW wil de eerste zijn die KERS toepast in personenwagens, maar waarschijnlijk zal Ferrari ze voor zijn.
Voor de aandrijving ligt de twin-turbo V8 uit de X5M/X6M voor de hand, maar er wordt ook geëxperimenteerd met een V10 twin-turbo. BMW moet verder nog even kiezen of gebruik gemaakt gaat worden van een bijgewerkte 8-speed dual-clutch (DCT) versnellingsbak, of een meer geavanceerde 8-speed SMG bak. Tot slot blijft het vermogen ook nog een kwestie van gissen, want heeft de nieuwe M5 echt meer dan 555 pk nodig zoals nu in de X5M en X6M? (via: bmwblog)
Donny145 zegt
Ben benieuwd, zal in ieder geval weer een beest van een auto worden :) .
SjoerdV zegt
spannend! Dit zijn leuke ontwikkelingen, vooral het uitschakelen van bepaalde cilinders spreekt mij erg aan!
ben benieuwd, en kan stiekem al niet meer wachten!
Marco zegt
Vet dat word knallen
Joost zegt
zou wel vet zijn, optrekken met 10 cilinders en verder rijden met 3? :P
Femme zegt
De Prius heeft al lang KERS aan boord.
NLBUURMAN zegt
F10? zijn de E’s op?
GS-Raw zegt
kan echt niet wachten op de M5 :P
de V10 spreekt mij meer aan eerlijk gezegd ;)
niet dat ik een potentiele koper ben, maartoch..
en idd dat van die individuele cilinders heb ik nog nooit eerder van gehoort, en ik vind het zeker een creatieve oplossing.. het beste uit twee werelden zeg maar.
e24 zegt
‘Handig voor bijvoorbeeld de launch control of tijdens een inhaalmanoeuvre’
Met 550 pk kun je wel eens niet genoeg vermogen hebben voor een inhaalmanoeuvre, haha!
sir_smokalot zegt
@NLBUURMAN
Yep. Dat waren ze bij de nieuwe 7-serie al.
Punk zegt
Alvast Bye Bye RS6 und E63.
Laue zegt
die Cadillac sixteen concept had ook beschikking om cilinders `uit` te schakelen. met 16 kabouters onder de kap kon dat ook wel :P
northspotting zegt
”BMW wil de eerste zijn die KERS toepast in personenwagens, maar waarschijnlijk zal Ferrari ze voor zijn.”
BMW maakt wel iets meer auto’s die neigen naar personenwagens dan Ferrari, als je snapt wat ik bedoel…
Een V10 twin-turbo wordt het niet, i mean: gloednieuwe V8 twin-turbo ontwikkeld voor auto’s van een dikke 2 ton, een officieus gentlemen agreement dat de pk-oorlog voorbij is… Ik denk dat de V10 het museum in gaat en men met KERS en (semi-)automatisch uitschakelbare cilinders op de nieuwe V8 twin-turbotoer verder gaat.
Autogek zegt
Jezus, jullie hebben het hier over een auto die misschien uitkomt over 2 jaar. Dan is er alweer een nieuwe RS6, E-AMG en dergelijke. ;)
northspotting zegt
@ Femme: dat is niet helemaal KERS zoals het in de F1 werkt, en aangezien BMW actief is in de F1 kunnen ze met een paar piepkleine aanpassingen KERS gewoon kopieren naar hun supersportsedan. Voor Ferrari geldt hetzelfde, alleen is een M5 actief in een andere markt dan bijvoorbeeld de F450, vandaar ook mijn opmerking hierboven in m’n 1e bericht.
Weer OT: Stel dat hij pas in oktober 2011 komt, DAT duurt écht nog lang! Als je na gaat dat de eerste carrosserievorm van de nieuwe 5 nu al op de markt is… wow.
Edman zegt
Wel een uitvinding overigens. Bij het 120 rijden heb je toch geen 10 cilinders nodig. Waarom heeft nog geen een andere fabricant de optie ontwikkeld om cilinders uit te schakelen?
northspotting zegt
@Autogek: Joh, denk even na. Iedereen weet nu ongeveer hoe de 5-serie sedan eruit komt te zien, dus tel daar 1 a 1,5 jaar bij op en de M5 komt. De RS6 kwam ook niet gelijk bij de introductie van de A6, dus dan concludeer ik automatisch dat de nieuwe RS6 nog een (half) jaar later, bijvoorbeeld pas eind 2012, komt. De nieuwe E63 AMG kan al besteld worden, dus… tja. Mercedes is de eerste van de nieuwe generatie, over 2 jaar komt BMW, en iets daarna komt Audi pas weer. Maar misschien komt Audi nog met een RS6+, je weet het niet. En wij kunnen er geen van allen eentje kopen, dus het heeft toch geen zin om te kijken wanneer ze komen, we zien ze vanzelf wel in productietrim op de salon staan :D
Sorry voor 3e bericht binnen >5 minuten… misschien een Edit-optie binnenkort?
DaBaZZ zegt
V10! V10! V10!
V10! V10! V10!
geen mietig groen gedoe, gas er op!
V10! V10! V10!
V10!
pepski zegt
Ik weet het niet maar als ik BMW was had ik niet een v8 gepakt, maar de V10 twin turbo opgeschroft naar zoon 600 pk ofzo als ze nog een beetje willen concurreren met audi’s rs6.
We zien wel in 2011 dat duurt nog even…
Mc zegt
@ edman
Die techniek is er allang. Bepaalde amerikaanse merken gebruiken het al. Als je constant cruised worden 4 cilinders van een v8 al niet meer gebruikt. Ik weet zo niet precies welke merken het waren, maar totaal nieuw is het idee niet.
donzobar zegt
De ‘Northstar’ V8 in o.a. Cadillac
BasRotterdam zegt
@ edman & mc
Had mercedes dat niet ook al een paar jaartjes geleden? Op de 5 liter optioneel en op de 6 liter standaard cilinders uitschakelbaar?
Polygoon zegt
Tis wel nodig die nieuwe 5 – serie deze is echt outdated.
Peter_D zegt
Uhmm de HEMI’s van Chrysler hebben zelfs cilinder uitschakeling, dus zo boeiend is dat niet :D
Kan niet wachten op die monster :P
g40freak zegt
Lijkt me een geweldig systeem, dat uitschakelen van cilinders.
Maar verandert het geluid van de auto dan ???
C6_R zegt
Goed bij de onzuinige en ouderwetse Amerikaanse merken gekeken BMW ! :lol:
RenJie zegt
@Punk
die komen vast wel weer. Vooral de RS6 kan natuurlijk niet achterblijven.
M3E92 zegt
één ding; Ik Kan niet wachten
Nieuwe M6 in de plannen? Zou ook leuk zijn.
@g40freak
Natuurlijk verandert het geluid dan (misschien merk je het niet van 10 naar 9 cilinders tijdens het voortijdig opschakelen (ook al doe je dat niet in een M5)).)
Het zelfde geldt voor de 300C. die kan ook wisselen tussen 8 en 4 cilinders (als ik mn eigen niet vergis), dat verschil hoor je wel.
Papa zegt
Het lijkt wel of de sky the limit is in de onderlinge pk strijd, komt de ene fabrikant met veel paarden dan heeft de ander er wel weer een anderwoord op. Waar houd het een keer op? In mijn ogen kan er in deze klasse nog wel wat leuke dingen gebeuren, mocht de kr%*&*^$sis geen roet in het eten gooien :)
pica zegt
Mercedes heeft het systeem van cilinders uitschakelen reeds toegepast in het verleden.
florisw zegt
“Handig voor bijvoorbeeld de launch control of tijdens een inhaalmanoeuvre.” Die M5 zal ook zo langzaam zijn dat je ook echt extra power nodig hebt om in te halen. Verder vind ik dit artikel redelijk uit de lucht gegrepen. Twee geruchtjes maken nog geen zomer.
Peter zegt
Was BMW niet het merk dat Turbo’s verafschuwde ?
Iemand (Punk) schreef: Alvast Bye Bye RS6 und E63.
Vergeet niet dat de M5 waarschijnlijk pas 2011 komt en dus Mercedes en Audi nog tijd genoeg hebben…
Cilinder uitschakeling had Mercedes-Benz al in de R129 SL600 uit bijvoorbeeld 1996. Ik ben zeker GEEN voorstander van dit systeem…
Think-Tank zegt
Cadillac had het in de jaren 90 ook als in de vorige generatie STS, de Northstar motoren. En als ze het in de States al hadden….
GOD zegt
ja en Cadillac had het al in 1981 dus?
CSL zegt
Ik zie het al voor me BMW M5 612Pk, hoogtoerige turbo blok. voorbeeldig onderstel. Ongeloofelijk hoge topsnelheid. Duizeligwekende acceleratie. 315 breden achterbanden. Kan weer 7jaar mee.
ferrari zegt
600pk V10 graag en een lager gewicht met kers en je hebt een supercar in handen. de huidige M5 is al geweldig! en echte rijdersauto en dat moet zo blijven. dus graag ietsje lichter maken die hap en ietsje meer peekaa’s. maar kan me heel goed indenken dat ze toch voor de v8 twin turbo gaan, die is er immers al, is lichter en goedkoper en ook compacter.
DenE zegt
@Femme
De prius heeft géén KERS. De prius re-genereerd energie uit het afremmen en zet dit om in electriciteit. Dit is ook niet als ‘boost’ in één keer vrij te geven.
Laten we die hybride-zooi nu niet onterecht nóg meer op gaan hemelen als al gedaan word door de diverse mensen.
Ash zegt
Woow yeah!1 I can’t wait. ‘T wordt in ieder geval een beest van een auto!!
tom zegt
Lijkt me logisch ten behoeve van gewichtsbesparing dat er bij de nieuwe m5 gebruik wordt gemaakt van een v8 blok met twin turbo’s.
Sinds de eerste m5 is er al 300 kg aan gewicht (kerb weight wel te verstaan) bij gekomen. Zie schema hieronder.
e28 m5 1550 kg.
e34 m5 1670 kg.
e39 m5 1826 kg.
e61 m5 1855 kg.
Nog even en een m5 heeft een kerb gewicht van 2000 kg!
Benjamin1 zegt
CSL schrijft:
24 June 2009 om 10:40
Ik zie het al voor me BMW M5 612Pk, hoogtoerige turbo blok. voorbeeldig onderstel. Ongeloofelijk hoge topsnelheid. Duizeligwekende acceleratie. 315 breden achterbanden. Kan weer 7jaar mee.
Houd je het wel droog of kwam hier een zakdoekje bij kijken.
Als BMW slim is maken ze gewoon géén M5 meer. Ze hebben de naam M zo bevuild met de X6M en de X5M dat ik daar niet meer mee geassioceerd wil worden.
M-lover zegt
een V10 twinturbo??? pk’s in overvloed! ben eens benieuwd…
Dat kers systeem lijkt me er wel in te komen, een M5 loopt immers nooit achter.
hoe ze cilinders willen uitschakelen vraag ik me af, dan moet er weer een soort van klepje inkomen om de compressie niet hoeven op te bouwen, en je sleept het gewicht toch mee rond, nope, niet in de M5.
Rick S. zegt
In 2016 komt er een bmw uit met vier wielen en een stuur, maak hier ook alvast even artikeltje voor aan aub, kwantiteit boven kwaliteit!
laulau zegt
in 2011 dan is de mercedes al reeds gefacelift of nieuw model, rs6 idemdito
Benz.. zegt
@Punk
Bye bye lijkt me erg overdreven, het zal in ieder geval wel spannender zijn.
Wordt dit de Bmw M5 die de CTS en RS6 zal verpulveren?!
CSL zegt
@Benjamin1
tja, het is iets anders dan een fiat panda’tje.
“Als BMW slim is maken ze gewoon géén M5 meer. Ze hebben de naam M zo bevuild met de X6M en de X5M dat ik daar niet meer mee geassocieerd wil worden.”
Dit moet wel een van de domste Anti BMW onzin zijn die ik in tijden gehoord heb.
M5 is jaren gewoon de enige echte Supercar like Sedan. Waar elke autofabrikant naar opkijkt.
BMW wil gewoon de beste zijn op SUV/SAV gebied. Naast dat die X5/X6 modellen al voorbeeldig sturen gooien ze er een schepje boven op. En daar moet je de ///M afdeling voor inschakelen.
Ik vind juist zeer blij dat ze dat gedaan hebben. Als ik twee kinderen had was ik ongetwijfeld voor de X6M gegaan en daarnaast natuurlijk altijd de CSL gehouden. Porsche heeft al heel lang de Cayenne en dat doet geen afbrak op hoe goed een GT2,GT3 of een Carrera GT presteert.
luwek zegt
@Rick S.
je hoeft ’t niet te lezen hoor;)
tor91 zegt
Ala hurricane al 750 pk uit het V10-blok van de M5 kan persen, wat doen 2 turbo’s dan (hurricane dubbele supercharger dacht ik). Ik kan niet wachten, en laten we alsjeblieft hopen dat ze die 250km/h limiet vaarwel zeggen en hem gewoon lekker richting de 300 laten lopen, maar een 8-versnellingsbak:O niets teveel misschien???