Zoals bekend gaat Spyker de Formule 1 in, wat tot leuke ontwikkelingen kan leiden. Spyker lijkt voortvarend plannen aan het maken te zijn, onder andere voor het testen van de Spyker Formule 1 auto’s die volgend seizoen moeten gaan rijden.
Spyker schijnt momenteel in gesprek te zijn met de gemeente Zeewolde om een eigen testcircuit te mogen bouwen. Op het forum van gummen.org wordt al volop gefantaseerd om daar dan ook maar meteen trackdays te houden. Duimen maar dat het allemaal doorgaat.
AlexZJuH zegt
Woei, het KAN in almere? opent perspectieven :D
Dink zegt
Can’t see the point really. Omdat Z’voort niet kan en mag?
Maartenunplugged zegt
Juist ja… en wat is er mis met zandvoort?
JH zegt
Oranje boven: http://formule1-sanoma.fastxs.net/imgupload/480/87860.jpg
O.D. zegt
Lijkt me allemaal erg sterk. Ten eerste kan die natuurlijk nooit op tijd klaar zijn om de auto’s van aankomend jaar al te testen en die van het jaar erop ook nog niet denk ik. Bovendien zijn er zat circuits die erg geschikt zijn om te testen. Ook de grote jongens als McLaren testen op circuits als Catalunya en Paul Ricard.
Daarnaast zouden ze het ook als racecircuit moeten exploiteren want anders kost het alleen maar geld.
Karaya zegt
We worden wereldkampioen? :lol:
sacha zegt
Testcircuit ≠ racecircuit. Bovendien is Zeewolde wel even praktischer dan Zandvoort voor R&D en zo. Zullen de Zeewoldenaren blij mee zijn trouwens :)
@Autobloggert: Geef je even een seintje als ze met de testritten beginnen? :)
w0o0dy zegt
Gaat het wel over het testen van de F1 auto’s? Of wil Spyker zijn straatauto’s op dit circuit gaan testen (en als bijkomend voordeel ook de F1 bolides af en toe dit circuit rondjagen, zoals Ferrari dat ook doet. Misschien is Muller bij zijn recente bezoek aan Ferrari op dit idee gekomen?
JLJ zegt
Lijkt me logisch deze stap. Zandvoort zit al helemaal volgeboekt vanwege de geluidseisen, dus extra dagen testen met een luidruchtige F1 lijkt me niet mogelijk. Een eigen circuit is waarschijnlijk ook goedkoper op de lange termijn ip.v. het huren van Zandvoort. Het eigen circuit kun je daarnaast zelf ontwerpen en eventueel veranderen naargelang je wil testen, Zandvoort heeft teveel een eigen karakter.
rick.bmwpower zegt
tiring waarom halen we geen grand prix naar nl als ze een circuit laten bouwen laat dan zandvoort renoveren tot een echt grand prix
Nee! Die andere Rick zegt
Dit lijkt me zo onlogisch. Tenzij men van plan is om de hele fabriek uit Engeland hier naar toe te halen?! En dan nog, dat wordt dan een miljoenen operatie die ze beter in de development van de auto kunnen steken.
Ik kan niet inzien wat de voordelen er van zullen zijn?
sacha zegt
@AlterRick: Het nut is hetzelfde als het nut van die hele F1 operate: PUBLICITEIT!
Nee! Die andere Rick zegt
@sacha
Ja daar kunnen we het gauw over eens zijn dat is waar F1 om draait.
Ik zit meer naar het plaatje van costs and benefits te kijken. En ik denk dat je meer (onnodige) kosten kwijt bent dan dat je er meer publiciteit mee genereeerd. Wellicht van de Nederlandse pers maar dat dekt echt niet de kosten die je maakt om die auto´s met alles er op en eraan hier naar toe te krijgen.
Wouter zegt
Zandvoort is natuurlijk niet zo heel lekker bereikbaar. Ze hebben toch al 90 miljoen uitgegeven dus die paar miljoen voor een eigen circuitje kan er ook nog wel bij.
Benny zegt
Allemaal hele goede plannen van spijker !:) hopelijk gaan ze het ook echt realiseren.
Ultimora zegt
t is realistischer als men denkt, het circuit van zandvoort en dat ene f1 circuit in japan zijn beiden ontworpen door hugenholz sr., zijn zoon runt het racegebeuren (AMLS) van spyker. t klinkt mij allemaal niet vreemd in de oren.
w0o0dy zegt
Ik ben er van overtuigd dat dit minder met de F1 te maken heeft dan met de straatauto’s. Eén van de grootste problemen van een kleine fabrikant is het testen en verbeteren van nieuwe modellen. Waarom hebben alle grote merken een eigen test-circuit?
Nee! Die andere Rick zegt
@w0o0dy
Kijk en dat vind ik veel realistischer en logischer klinken!
Brum zegt
als Spyker nou met de Tu Delft gaat samenwerken zouden jongeren die misschien goede ideeen hebben voor de aerodinamica Spyker voouit kunnen hebben!
w0o0dy zegt
Donkertvoort werkt samen met studenten van de HTS autotechniek en dat levert toch regelmatig aardige nieuwe inzichten en daardoor technische verbeteringen op.
tim zegt
zou fantastisch zijn als ze hun eigen (test)circuit gaan bouwen!!!!!!
@ brum, jij studeert zeker aerodinamica aan de TUDelft? :P
Remco zegt
Brumm / Tim
Is toch aerodynamica ipv aerodinamica….
Tombnolz zegt
Amai, verdient Spycer dan zoveel geld? Zijn ze al uit de kosten? En hoeveel auto’s hebben ze totnogtoe verkocht en hoeveel verkopen ze er per jaar?
stiggie zegt
vlak bij me huis zit een golf baan die mogen ze wel hebben om een circuit aan te leggen
tw zegt
Het lijkt alsof sommige mensen volledig de voeling met de aarde verloren hebben :s. Wat denken jullie dat het volgende wordt? Spyker die een raket bouwt om naar mars te vliegen of zo??
Rolo zegt
doe maar in zandvoort want dan kan ik afentoe ff kijken :P
maar een eigen circuit is veel handiger want op zandvoort wordt bijna altijd wel geraced.
rjb zegt
Volgens mij is Zandvoort niet mogelijk omdat Circuit Zandvoort maar een paar dagen per jaar boven een bepaalde geluidsnorm mag komen.
En F1 zit daar sowieso boven. ;-)
Powerslide zegt
Ik vind het maar een sterk verhaal.
Het lijkt me niet dat ze F1-auto’s gaan testen op een testbaan honderden kilometers van de fabriek af. Dat is logistiek niet sterk. Daarbij is het huren van een baan (met marshals) met een aantal andere teams goedkoper dan zelf een baan ontwerpen, aanleggen, bemannen en tijdtechnisch sneller wanneer je in gedachte houdt dat je het in NL door de gemeente moet krijgen. Kost echt serieus geld om een goede baan voor een F1 auto aan te leggen.
Het lijkt me meer dat het om een lint asfalt gaat om de straatauto’s op te testen. Dan heb je minder uitloopstroken nodig en zit je wél dichtbij de fabriek om dingen aan te passen aan de auto.
Hopelijk hebben ze een vergunning aangevraagd voor een stuk landweg….heeft Klaas Zwart gedaan voor de heuvels bij Marbella en ondertussen een racebaan aangelegd. Schitterend! (Ascari Race Resort, http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/30/video-ascari-race-resort)
Stefan00 zegt
In zandvoort mag je helaals maar een paar keer per jaar over het geluidsniveau heen. Dus formule 1 lijkt mij niet echt een optie. En opzich kan ik het wel begrijpen. Af en toen word ik (als autoliefhebber) wel redelijk gestoord als ik lekkker in m’n tuintje zit en je hoord het gebleer van auto’s. + zandvoort is niet echt praktisch. je hebt in totaal maar 2 ingangen naar zandvoort (via bloemendaal, via heemstede). Bij bijv dtm is het al onmogelijk om al die mensen te laten parkeren, laat staan f1. Dan komt er nog A1, we hebben een oproep gekregen van gemeente zandvoort.
Je mag nu zonder vergunning een “zimmer frei” bordje ophangen. Omdat er simpelweg te weinig slaapplaatsen zijn voor al die mensen. Dus het word lekker een sooitje hier.
Dus van mij hoeft het niet in zandvoort.
J. zegt
Het lijkt me niet alleen te doen om de publiciteit. Spyker wil zichzelf graag in het rijtje Porsche/Lamborghini/Ferrari/Aston Martin zetten, en die merken hebben allemaal eigen circuits.
Logisch dat Spyker er ook een wil dan, en het zal echt wel een afweging zijn F1/straatauto’s, en nu kan het dan beiden wat het helemaal aantrekkelijk maakt om er toch maar die investering in te doen.
@Wouter, in de praktijk heeft dat hele F1 team Spyker niet zo veel gekost toch? Het is Michiel Mol die het geld op tafel gelegd heeft. Maar in plaats van het geld bij Midland op tafel te leggen heeft hij het in Nederland op een bureau gegooid, waarna de eigenaar van Spyker het bij Midland op het bureau gegooid heeft :P
Bert zegt
assen?
Bartmans zegt
Het nieuwe circuit in Zeewolde is geen gerucht. De bekende zakenman Henk van de M… ook genaamd HENK.COM, die bekend is in de vastgoedwereld (BAM)gaat het project financieren. Als directeur van het circuit wordt ene Roger Peters genoemd. Het is dus geen gerucht maar gaan echt werkelijkheid worden. Die Roger Peters heeft al toestemming van de Duitser om er een DTM race te organiseren
R. Winkelman zegt
Bartmans dat kan niet waar zijn. Henk van de M… en Roger Peeters zijn persona non grata in de racerij geworden. Bij de DTM hebben ze zoveel weerstand opgeroepen, na de affaires Tielemans en Bleekemolen, dat het echt ongelooflijk is dat Spyker met dit soort mannen in zee(wolde) zal gaan. Dat het circuit in Zeewolde komt is nog maar de vraag. Dat Van de M… en Peters dit zouden realiseren zal nooit “im frage” komen. Basta!
Swinckels zegt
Rick Winkelman heeft gelijk. Spyker zal zijn reputatie zeker niet te grabbel laten gooien door het duo Peters en Van de M… Roger Peters heeft als organisator en manager een zeer discutabele reputatie. Hij organiseerde ooit race&rally in Maastricht en Den Bosch, met als resultaat een faillisement. Ook in Spa probeerde hij een DTM race te organiseren met wederom als resultaat tienduizenden euro aan onbetaalde rekeningen. Zijn laatste wapenfeit was het beetnemen van de coureurs Tielemans en Bleekemolen die voor meer dan honderdduizend euro’s het schip in gingen. Van de M… is ook niet helemaal koser. Hij schijnt een handlanger geweest te zijn van Frans V. Nee met dit soort mannen zal Spyker niet graag gezien willen worden.
against asoos zegt
in de huisregels heeft men het over fatsoensnormen. Onvoorstelbaar wat een sociaal IQ. Een circuit aanleggen ofwel een kankerverwekkende en fossiele brandstoffen verslindende hobby in een woongemeenschap willen uitoefenen, nee dat is fatsoen!
casper zegt
@against asoos,
zoveel mensen wonen er toch nou ook weer niet in zeewolde?
en ik vind dat we er best wel trots op mogen zijn dat wij een nederlands automerk hebben(dat het teminste verder schopt dan:Burton,ascari,donkervoort enzo)dat zich vertegenwoordigt in de F1,Le-mans en zich ook verder probeert te ontwikkelen, ik heb zoiets van als je het doet, moet je het goed doen!
als daarvoor een testcircuit voor nodig is, moeten ze dat maar doen!
Michael zegt
@casper
Ik woon in zeewolde maargoed er wonen bijna 20 duizend mensen hoor. maar lijkt me super een circuit hiero :D hopen dat het door gaat.
het zal ws wel voor de straat auto’s zijn en minder voor de F1 auto;s
jason zegt
jah lijkt me super een circuit in zeewolde, alleen doe het dan goed en haal met een sponsor een formule 1 race binnen, jammer dat dat op zandvoort niet kan maar die hebben de A1gp al en vanaf seizoen 4 rijden die met 750 pk motoren en gaan dus ongeveer even hard als formule 1, als ze dat circuit late ontwerpe moeten ze het door hugenholtz doen en zeker niet door herman tilke, dan krijg je weer zon saai circuit, hugenholtz maakt mooie rijders circuits, met als voorbeeld Suzuka in japan en natuurlijk Zandvoort, Suzuka vind ik persoonlijk het mooiste circuit ter wereld met op een goede 2de plaats Spa Francordchamps en 3 Zandvoort
Robert zegt
ff misschien hele domme reactie, maar de spyker f1 fabriek staat nog steeds gewoon in engeland. This de oude jordan fabriek. En voordat dat ooit na nederland komt zijn we wel 5 a 10 jaar verder. Weet je nog de reden waarom gascoyne het niet bij toyota kon vinden (juist omdat hij ooik af en toe thuis wou zijn in engelend) Dus die fabriek blijft daar staan. Fabriek jordan is op kleine afstand van silverstone. Dus waarom zou je verhuizen na nl. A weer is hier echt niet veel beter dna in silverstone. er is hier relatief weinig kennis. en zo zijn er nog neoeg puntne te vinden. Alleen als ze balkenend meenmen in twee sits spyker ofzo kan er veel geregeld worden.
groeten Robert
ger zegt
Zandvoort is een vreselijke gemeente, geen cent te veel strandtent houders betalen zich blauw, maar om in zandvoort te komen in het hoogseizoen is een ramp.
Een eenbaansweg voor de grootste badplaats van nederland heel triest het zou een stuk beter kunnen maar ja wie ben ik ideen genoeg
Maar daarover een andere keer
Roeland zegt
Zo’n extra circuit in de polder is geen slecht idee…. en als de gemeente/provincie meewerkt en de investeerders er positief tegenover staan is het wel haalbaar.
Mits er geen gezeur komt met geluid!!!!
Assen is al afgeschreven qua geluid (meer als zandvoort) en hoogstwaarschijnlijk krijg je belangrijke data wel vol.
Competities in Nederland worden, en voor motoren en voor auto’s intressanter. DNRT ZAC KNMV KNAF kunnen dan een groter, mooier aanbod bieden wat de auto en motorsport in nederland wel naar een beter/hoger niveau brengt.
markieanta zegt
@roeland, sinds wanneer is Assen afgeschreven?
Tot op heden hebben al die bewoners in de betreffende wijk nog niet echt een voet aan de grond gekregen en de TT-baan zal alleen nog maar meer uitgebreid worden. O.a. met concerten etc.
Er wordt al gesproken over geluidswallen langs de A28 voor de desbetreffende wijk.
Daarbij is Assen in tegenstelling tot Zandvoort en modern en state to the art circuit. Zandvoort is een vieze oude bende(excuses voor mijn taalgebruik).
Overigens zou het zonde zijn om geld in een dergelijk project te steken, puur vanwege de werstand die dit vanuit de gemeenschap oproept, we zijn hier geen Dubai die dit zo uit de losse pols doet.
Overigens is Spyker op sterven na dood, dus reken er zowiezo maar niet op.