Al is de RX-8 nog zo leuk, hij is relatief duur en verkoopt voor geen meter. In oktober wisten we nog te melden dat er een opvolger aan zat te komen, maar bronnen dichtbij Mazda fluisteren nu dat dat niet gaat gebeuren. In plaats daarvan komt de RX-7 terug: een echte tweezitter dus.
In 2011 zou de nieuweling al het levenslicht kunnen zien. Onder de kap vinden we dan Mazda’s nieuwe 16X-blok, de wankelmotor die we in 2007 al in de Taiki conceptcar konden zien. De 16X heeft twee rotors en is 1,6 liter groot, tegen 1,3 liter voor de motor die momenteel in de RX-8 ligt. Het vermogen stijgt dan ook van 230 pk naar maximaal 350 pk, en het koppel neemt toe van 216 Nm naar 292 Nm.
Wat niet wil zeggen dat die sterke variant ook in de nieuwe RX-7 komt te liggen. De wandelgangen hebben het over een vermogen van 200 tot 250 pk om het verbruik binnen de perken te houden; maar goed, het potentieel is er dus. De nieuwe sportieve Mazda zal qua karakter dichtbij de originele RX-7 (1979-1985) liggen en zal enigszins goedkoper zijn dan de RX-8: in de VS zou de prijs op zo’n $25.000 moeten blijven steken. Voor een basis-RX-8 ben je nu ruim $27.000 kwijt; voor leukere uitvoeringen nog eens $5.000 extra. (via straightline)





een FE3S zou echt super zijn :) de FC en FD zijn imo echt super autos :)
laat maar komen hopelijk komt er ook een opvolger voor de supra en de nsx
@ Laulau:
Laat ze bij Toyota eerst de FT86 maar eens klaarstomen voor productie, en dán gaan denken aan een mogelijke Supra vind je niet ;)
Wat betreft de NSX, er is al bevestigd dat die niet komt.
@ jesper
ja je hebt gelijk maar ze mogen best opschieten
Kom er maar in, MX5RX8WankelownerNSUBiRoRotorhead!
> Al is de RX-8 nog zo leuk, hij is relatief duur en verkoopt voor geen meter.
Het laatste model RX-7 was anderhalve keer zo duur…
$ 25.000 voor zo’n vette auto :|
@ruben:
waarom heb je nu een foto van de lelijkste rx7 ooit genomen ?
OT: komt er dan eindelijk terug wat jdm power ? een gt-r,FT86,supra,mr-s,rx7,misschien toch een ns-x,… me like
@JDM__Wotevajjjj: Neejoh, die ouwe zijn vet, alleen dat kleurtje is niet helemaal je van het.
Dat is fijn, dat het potentieel er is. Dat betekent een standaard exemplaar bestellen en later je ongebruikte potentieel vrijlaten :P . Als het nog kan ten minste, Camiel wou toch ook weer geld kloppen uit getunede auto’s?
Hopelijk heeft het desing veel weg van de designs van Laurens v.d. Akker. Ondanks dat hij nu weg is.
JAJA doe maar :D
herlijk ie rx-7, ik ben waarschijnlijk een van de weinige, maar toch. wat een heerlijke bak :)
Fail: het moet natuurlijk zijn: heerlijk die rx-7
*edit knop?*
De vorige RX7 was een hele leuke auto
Sorry @ alle liefhebbers van deze RX7 hierboven, in deze auto is geen enkele leuke/mooie/spannende lijn te bekennen.
de RX7 hierboven is een FB :) de FC/FD zijn wel echt mooi
Ben persoonlijk ook geen fan van de FB.
Als eigenaar van een FD (FD3S 1994) is dit het beste nieuws in jaren :-)
RenesisHP, waar blijft u? xD prima nieuws, ik zit er over na te denken om als eerste auto een oude RX7 te nemen, heb alleen geen idee over betrouwbaarheid etc. tips anyone?
ik heb 1x een RX8 lekker door horen trekken, heerlijk :P
@NLBUURMAN:
nooit doen .. en zeker niet als “eerste” ..
ga maar voor een 2002tje ofzo ..
spotgoedkoop en onderdelen ruim voorhanden ..
gij zijt gewaarschuwt ..
@lincoln: bedoel je een BMW 2002?
@NLBUURMAN:
ja tuurlijk .. guitig dingetje .. en jouw merkie .. (voor zover dat belangerijk is voor je) ..
maar blijf weg bij een RX-7 als het je eerste sleutelbakkie gaat worden ..
@lincoln: is inderdaad best grappig :) maar voor 2 mille zijn er ook veel andere leuke dingen te vinden :P merk maakt mij op zich niet heel veel uit, maar het wordt in ieder geval geen koreaan (voor die prijs niets leuks), hij moet eigenlijk degelijk zijn, betrouwbaar, er een beetje leuk uit zien, en als het nog even kan een beetje vlot meekomen :)
Als ik die amerikaanse korting terugreken naar de nederlandse euri, zou de nieuwe rx-7 ongeveer 46.000 euro instap moeten kosten.
Nou, succes met het verkopen.
Volgens div. geruchten krijgt de nieuwe RX-7 stijlelementen van de Furai concept car uit 2008. Laten we het hopen & hopelijk produceerd die dan ook zo’n “buitenaards” motorgeluid als de Furai!
Geweldig nieuws natuurlijk. Een lichte coupe met niet heel veel pk’s moet genoeg power opleveren. Beter dan een zware coupe met 300pk..
jammer, de rx-8 is te gek. waar vind ik anders een mini suicide deur aan beide kanten zonder dat het te duur wordt.
en dan komen ze nu pas met de echt leuke motor.
slomo’s
Her en der wordt verteld dat dit een hoax is. Niet op letten dus!!!
FD3S FTW!!! Dat was nog eens een auto! Hopen dat de nieuwe RX-7 in die vorm terugkomt!!
klinkt als goed nieuws! Heb zowel in de RX8 als in de RX7 twinturbo gezeten, met dezelfde bestuurder, en vond persoonlijk de RX7 veel spectaculairder! Jammer genoeg nog nooit een RX7 twinturbo in Nederland gezien..:(
En het is natuurlijk altijd leuk als er meer potentieel komt, het huidige wankelblok heeft nauwelijks meer potentieel dan het vermogen dat affabriek al geleverd wordt met de Renesis HP uitvoering en laat dus nauwelijks ruimte aan tuning..
2 leuke turbo’s doen die 200 tot 250 wel goed, en als die goedkoper wordt als de rx-8 dan weet ik waarvoor ik ga doorsparen
Klinkt leuk, echter ook een beetje vreemd. Ik hoop dus nog even op een nieuwe RX-7 en RX-8.
@NLBUURMAN:
RX-7 als eerste auto zou ik niet doen. Zijn geen goedkope auto’s en met turbo’s zijn ze akelig snel. Dat heeft wat gewenning en rijervaring nodig. ;)
@RenesisHP:
Er zijn ook wel wat tammere, turboloze en voor beginners rijdbare rx-7’s te vinden hoor;) Blijft overigens wel het financiele aspect..
@EJS:
Die zijn er inderdaad ook.
De meeste mensen willen echter een FD..
FD is overigens best mooi. Ik vind de RX-8 echter een stuk mooier vanwege de scherpe lijnen.
@RenesisHP:
Ja, dat is waar.. Wij(pa en ik) hebben ook wel eens gezocht naar een FD, maar nooit een geschikt exemplaar gevonden.. Zijn er naar mijn weten niet zoveel in Nederland, wij hebber er toendertijd iig maar eentje te koop gevonden, maar die was aardig vernacheld met tupperware, was getuned tot een onbekend vermogen en schuurde op een vlakke ondergrond al bijna over de grond…….
In Japan wel een keer in een origineel exemplaar gezeten, één van de meest spectaculaire auto’s waar ik als bijrijder ooit ingezeten heb:)
En ik vind de FD mooier, oogt wat meer in proporties wat mij betreft..
De laatste RX-7 was één van de mooiste auto’s uit Japan. De RX-8 was apart maar niet mooi.
Als de RX-7 invloeden krijgt van de Furai (natuurlijk in de juiste proporties) dan hebben ze weer een toppertje volgens mij. Want de Furai is toch wel een héél geil apparaat.
@EJS: ze blijven dna nog wel zuipen als een gek en een rotatiemotor heeft gewoon veel aandacht nodig ;) @Rick dos: ik vind juist de RX-8 vreselijk mooi. Prachtige details maar niets teveel. Van de achterportieren moet je houden natuurlijk
@Ahura:
De suicide doors vind ik inderdaad een leuke gimmick op zo’n kleine auto. Als ik echter naar de voorkant kijk en dan met name de bogen over de voorwielen heen dan kloppen de verhoudingen naar mijn mening niet. Volgens mij is dat ook gelijk het spannendste aan die auto, alleen doet het me niks, op een gefronste wenkbrauw na dan. Begrijp me niet verkeerd, het is een aparte auto maar naar mijn mening geen mooie auto.
@Rick dos: dat kan natuurlijk. Als iedereen dezelfde mening had werd het ook saai ;) Vind zelfs die wielkasten juist het mooiste aan de auto (net als bij de Mazda6). Schuinachter vind ik hem het gaafst. De kont is namelijk lekker dik en dan steken de wielkasten voor er mooi uit. En het heeft ook een echte RWD look
Ik heb 4x met een RX-8 gereden en bij een Zoom-Zoom meeting reed er één steeds achter mij en recht van voren is ie niet zo indrukwekkend. Zuinig mondje en beetje iel ofzo
Goed nieuws! Werd wel eens tijd voor een moderne RX-7. Die FD vind ik ondertussen echt niet meer mooi, iets te veel ‘jaren-’90-ronde-vormen-overal’. FC vind ik dan wel nog iets hebben, die old skool look. Maar zeker wel benieuwd naar een nieuwe RX-7! :)
de proporties bij de rx8 zijn een beetje vreemd door de toepassing van de suicide doors en de extra beenruimte. als de auto nog wijder op de wielen stond dan had hij wat breder geoogd en waren de proporties iets herkenbaarder als sportwagen. ik krijg een beetje een panamera (gestrektheid) gevoel terwijl het ook een scaglietti gevoel had kunnen opleveren. maar dit alles (imperfectie) maakt de auto wel karakteristiek en begerenswaardig, dat mis ik op veel gladgestreken en moderne auto’s.
waarom de opvolger niet rx9 noemen? de motorinhoud gaat significant stijgen, dan kan je toch over een grotere auto en succesor spreken…
@sebastianchubasco: RX-9 wordt ook vaak genoemd als nieuwe naam. Maar als de auto niet duurder wordt en ook niet (veel) meer pk’s krijgt dan klinkt RX-9 toch wat raar. Zeker als ze er waarschijnlijk 2 deuren en 2 stoelen vanaf halen
@sebastianchubasco:
Gelukkig bestaan er spoorverbreders. ;)
@RenesisHp
en hoe staan die?
@sebastianchubasco:
Ehh, erg dik. Maar die foto´s zou je moeten kennen. ;)
http://www.autojunk.nl/2008/04/ons-nieuwe-speeltje
@ahura
om de auto rx7 te noemen vind ik wel een beetje back to the future… of hij krijgt een aantal designelementen van de specifieke auto… ik vond die driespaaks wankelrotor velgen bij de eerste serie rx7 heel mooi en orgineel.
Tof dat er misschien een nieuwe RX-7 zit aan te komen, ikzelf heb wel een oogje op de rearlift versie van de eerste generatie.
Weet iemand toevallig of dat nog een beetje normaal zit in de 1ste gen? Want ik heb in RX7 van de 2de gen gereden, maar daar zat ik vrij rap tegen het stuur met het wisselen van gas naar remmen….
alvast bedankt :)
In een eerste gen rx-7 zit je prima ik ben zelf 1.95 en heb een toerrocht van 3000 km met zo’n auto gemaakt.
Het enige gemis was de airco.
@renesis
dat bedoel ik dan… ;) ik had die foto’s nog niet gezien maar ziet er goed uit… die mx5 is ook behoorlijk sletterig :) …
@sebastianchubasco:
Die MX-5 is niet meer in ons bezit. :cry:
dat is schade…
@sebastianchubasco:
Soms doet het een beetje pijn.
Ik denk dat de afwisseling Rx-8/Rx-7 heel goed zou zijn, dus kom maar op met de RX-7!
Als die auto z’n levenscyclus voorbij is, dan weer een RX-8 enz. Komt vast helemaal goed met deze Mazda’s! :)
Behalve dat geen mens ze koopt.. zal me niks verbazen dat Mazda NL zo’n model dan niet hier op de markt brengt
Rx7 moet gewoon terug komen en ook in nederland verkrijgbaar worden!