De geruchten dat de C63 een V8 gaat krijgen is complete nonsens.
Vooruitgang is voor sommige mensen heel erg lastig te bevatten. Wetenschap heeft aangetoond dat er enkele maatregelen getroffen dienen te worden om het een beetje leefbaar te houden op deze bloemkool. Dus dat betekent dat men een beetje op de uitstoot probeert te letten om deze zo laag mogelijk te krijgen.
Bij AMG was dat nogal een heet hangijzer. Naar het schijnt heeft Ola Kallenius (de Mercedes baas) de viercilinder PHEV erdoor heen gedrukt voor de C63 AMG, terwijl Tobias Moers (destijds de AMG baas) een dikkere motor wenste. Moers was zo boos dat hij zijn ontslag indiende en verkaste naar Aston Martin (waar hij overigens ook al weg is).
Geruchten C63 met V8
Ondanks dat een handjevol journalisten er mee gereden heeft en de orderboeken nog maar net geopend zijn, zeggen mensen dat de auto intens impopulair is. Ook gaan er geruchten dat de V8 terugkomt. Nou, we kunnen je mede delen: dat is complete lariekoek.
Het gerucht kwam bij Car & Driver vandaan, een van de vooraanstaande Amerikaanse autotijdschriften. Sterker nog, de redacteur in kwestie is Georg Kacher, een van de best geïnformeerde man in de autobusiness.
Bij Auto, Motor und Sport (misschien wel het meest toonaangevende automagazine ter wereld) verdiepten ze zich in deze geruchten. Bij hun ingewijden probeerde AMuS deze geruchten bevestigd te krijgen. Dat lukt helaas niet, want het is complete onzin. Volgens de bron van de Duitse publicatie is het ’totale nonsens’.
Viercilinder historisch verantwoord
Sowieso was het een heel erg sterk gerucht. De C63 AMG weegt al 2.150 kg en een V8 zal er flink wat power aan toevoegen. Ook is de auto ontwikkeld voor enkel en alleen viercilinders, een V8 kan nog wel eens lastig zijn.
Overigens is de viercilinder historisch verantwoord. Het topmodel van de W201 (de 190) had ook een viercilinder aan boord, de M102.983.
Het is natuurlijk allemaal geneuzel in de marge. Al jaren weet Tesla aan te tonen dat een ultiem snelle elektrische sedan gewoon mogelijk is. Omdat Tesla daar eerder aan is begonnen, hebben ze ook 300-500 kg voordeel én een betere range dan de EV sedans (EQE en EQS) van Mercedes. Stel je voor: de prestaties van een Plaid met de aankleding van een luxe Benz en de rijeigenschappen van een AMG…
Dus misschien is de stelling niet: de PHEV is de juiste oplossing. Neem, Mercedes had moediger moeten zijn er een volledig elektrische auto van had moeten maken. Uiteindelijk is dat toch wat ze moeten gaan doen in de toekomst.
sjoerddd zegt
Natuurlijk komt er een 8cil, alleen nu al toegeven zou betekenen dat de 4cil helemaal niet wordt verkocht.
3246cm252kw zegt
Als er een v8 komt is het enkel omdat die met 4 cilinder niet af te geven is.
Stefje zegt
Dat is idd precies het punt. Niemand koopt de C63 4cil terwijl de M3’s en ook de uitgaande RS5’en niet aan te slepen zijn.
O plaat zegt
Een potente 4 cilinder is leuk voor het instap model of de middelmaat, voor een top model wil je meer. Als het echt historisch accuraat moet zijn dat er dan voor een zes in lijn gaan. Ook gaat de vergelijking met Tesla niet echt op. Mercedes Benz maakt luxe wagens, Tesla maakt EVs die vooral zo goedkoop mogelijk moeten zijn, in de mate dat dit mogelijk is bij een EV.
flatsix010 zegt
EVs zijn gewoon de dood voor dit soort auto’s. Er is veel te weinig incentive om een flinke premium te betalen voor een snellere variant. 350 of 700pk na een paar weken interesseert je het niet bij een EV heb ik gemerkt.
O plaat zegt
Na 10 jaar krijg ik nog steeds een smile telkens mijn mustang V8 start. Als hij bij plank gas een versnelling lager schakelt valt het te vergelijken met het moment wanneer bij een oude rockband de zanger stopt met zingen en de gitaar solo komt.
Homer55 zegt
Topmodel 190 was een 4 cilinder 16 klepper omdat de de 6 cilinder pas later na aantal aapassingen onder kap aan het gamma werd toegevoegd. Ook is de 6 cilinder zwaarder in de neus. Of een 4 cilinder nu echt verantwoord is voor de c63 weet ik niet zeker….
ko4n zegt
Snelle 190s waren altijd 4 cylinder, de evos en de cosworth. De 6 pitter was meer een luxe opte.
kniesoor zegt
Even sprekend voor mezelf : als je in deze categorie oto’s shopt is er geen enkele behoefte aan een EV. Een onlosmakelijk onderdeel van de lol – of in 21e eeuws lingo : beleving – is het motorgeluid. Op dat vlak is een EV (uiteraard) bagger. Op het onderdeel gewicht is het ook niet echt een aanrader.
Het bovenstaande betekent niet, dat ik iets tegen het verschijnsel EV an sich zou hebben. Integendeel, er zijn allerlei doeleinden waarvoor zo’n ding helemaal prima is. Maar niet voor de categorie performance sedans/stations/coupé’s waar we ‘t hier over hebben. Dus.
Wolflow zegt
In geen enkele categorie is er behoefte aan een elektrisch hok, die worden ons alleen in de maag gesplitst door Jetten, Timmermans en consorten
Onehp zegt
“is er”, volgens jou dus, “geen behoefte”. Recent 4 dagen autobahn gedaan met de EV en het was heel aangenaam en zelfs leuk. De EV is daarmee een groot stuk in achting bij mij gestegen, en ben nu blij dat ik er (ook) een heb zelfs uit het perspectief van rijplezier.
melcon zegt
4 dagen autobahn klinkt wel als EV ja ;-) Zelfs van Flensburg naar Fussen is nog geen 1000 km (963) en makkelijk in 1 dag te doen…
Richmond zegt
Hetzelfde zeiden de mensen die alles met paard en wagen deden en idem met de lopende band.
Ook de mobiele telefoon zou geen succes zijn net als Twitter eh Facebook. In alle gevallen is het tegenovergestelde bewezen
O plaat zegt
Want er zijn geen liefhebbers van oude techniek meer. Polaroid bestaat niet meer, rolex verkoopt niets meer en vinyl platen zie je niet meer.
2scan zegt
Neem aan dat je sarcastisch bent?
melcon zegt
Wat voor vergelijking probeer je precies te maken? Een BEV is niet meer of minder automobiel (auto=zelf mobiel=bewegend –> zelfstandig voortbewegend rijdend vervoermiddel, d.w.z. rijtuig zonder trekdier) dan een automobiel voorzien van een een ICE. Auto’s aangedreven door middel van expansie (stoom) zijn inderdaad geen alternatief meer. Elektrisch aangedreven auto’s bestaan al sinds 1888, iets na de driewieler van Benz (1885). Ook waterstof aangedreven auto’s dateren van rond deze periode (1878). Als je dan al een vergelijking wil maken, maak dan een vergelijking op basis van de aandrijving, maar ja dan kun je wat lastiger naar de paard en wagen verwijzen om je punt te maken ;-). Volgende stap is uiteraard dat je een verhaaltje gaat ophangen dat auto’s die gebruik maken van brandstof dinosauriërs zijn, waarbij je verondersteld dat aardolie fossiele resten van dinosauriërs zijn (terug naar school ;-)). Daarbij negeer je uiteraard alle producten in je BEV die van aardolie gemaakt zijn, ook al gooi je er geen benzine/diesel in.
Waar het op neer komt: als je onzinnige vergelijkingen moet maken om mensen te overtuigen hoe goed je BEV is dan ga je die mensen niet overtuigen. Als je wat wil in die zin vertel ze dan de voordelel van je BEV, als je thuis kan laden is je auto elke ochtend vol, als je zonnepanelen hebt kun je hem overdag “gratis” laden, je hebt lekker veel koppel dus bij het verkeerslicht ben je vlot weg, in de file is het ook lekker makkelijk want je hebt geen koppeling en je hoeft niet te schakelen. Zo kun je zelf vast nog wel wat meer voordelen verzinnen.
Je ziet ook gelijk dat die voordelen niet voor iedereen van toepassing zijn, voor thuis laden is een oprit b.v. wel handig en die heb je niet als je b.v. in een flat woont. Ook heb je dan niet genoeg aan de 3/4 laadpalen die je met z’n allen moet delen (als ze er al zijn, niet iedere VVE dan wel woningstichting is even vooruitstrevend of voorzien van voldoende middelen voor de investering.).
Dus ja een BEV is een mooie aanvulling op ons wagenpark en helpt – zeer beperkt, vervoer over weg is een hele kleine punt uit de taart, landbouw/energieopwekking/industrie en huishuiden zijn verantwoordelijk voor veruit het grootste deel en dan wordt de luchtvaart boven een bepaalde hoogte niet eens meegeteld – met verduurzamen. De brandstof aangedreven auto gaat de komende 50-100 jaar echter niet verdwijnen, in NL en Zweden zullen we de komende 50 jaar waarschijnlijk wel een heel eind komen maar in zuidelijker gelegen landen en landen waar de afstanden significant groter zijn zal het een stuk langzamer gaan (om de welbekende redenen die ik je niet hoef te vertellen en die je heel goed weet). Daarnaast heb je ook nog met een stuk betaalbaarheid te maken (zie de dieptepunten nieuwverkopen, de opgeblazen occassionmarkt).
En feitelijk zeggen mensen niet hetzelfde over de BEV als over paard en wagen, wat ze wel zeggen is dat het om uiteenlopende redenen nog niets voor hun is. No offense verder maar soms moet je wat verder dan je eigen bubbel kijken. Twitter is nooit een groot succes geweest en hoe de vlag er nu bij hangt verbaasd het mij dat je deze noemt trouwens.
herve11f zegt
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
👍
hotze zegt
2150 kg voor een PHEV, wat een gewicht. Ik had het bij een V6 gehouden, met turbo’s erop kan dat best wat opleveren. Zeker met het alternatief van de M3, wellicht ook de Audi S4, al zijn die beide een stukkie goedkoper dan de Mercedes.
ghengiskhan zegt
Als het op pure snelheid (cijfertjes, dus) aankomt zal een EV het altijd winnen van een ICE. Dus in de tijd die er nog resteert voor de ICE zullen ze het moeten hebben van emotie, gevoel en sensatie. Datgene wat een PHEV 4cilinder nou net niet heeft.
Wolflow zegt
Zie die tijd die je nodig hebt om te laden maar eens goed te rijden
Onehp zegt
2u doorrijden, 15min laden. Repeat.
15min net genoeg voor een plasje, een hapje en even benen strekken.
EV6
herve11f zegt
Zeker veel doen, dit snelladen. Is zeer goed voor je degradatie.
maotje zegt
Noem eens wat cijfers van degradatie door snelladen?
herve11f zegt
Ja cijfers.. Niets mag je nog schrijven zonder gestaafde cijfers en statistieken.
Ik rij zelf met een Ioniq5 en spreek uit eigen ervaring.
Ik kan er een boek over schrijven.
Nu ga je zeker zeggen dat het een alleenstaand geval is…
Ga maar eens googelen naar thermal throtling of batterij duur
maotje zegt
Je kan ook van te voren laden. Andere mindsettimg. Hoevaak rijd men meer dan 400 km per dag?
Richmond zegt
Of gewoon minder haast hebben om weer op de weg te zijn of te komen waar je moet zijn. Dan maakt het laden minder uit.