Na jaren verliesgevend te zijn geweest lijkt het erop dat smart eindelijk de weg omhoog heeft gevonden. Dankzij de huidige milieuhype zijn de kekke tweezitters niet aan te slepen, zelf in de VS zijn ze massaal verliefd geworden op dat kleine karretje. En dus ruikt Mercedes/Daimler geld, want ze willen naar verluidt nieuwe modellen gaan introduceren.
Zo dook vorige week al het gerucht op dat smart samen met Renault gaat werken aan een vierzits smart. Deze ‘ForFour’ zou dan gebaseerd zijn op Twingo techniek. Deze nieuwe ForFour zou in 2013 op de markt moeten komen en zal naar alle waarschijnlijkheid ook Renault motoren en versnellingsbakken gaan gebruiken.
Renault hoopt dankzij deze (mogelijke) samenwerking met smart de ontwikkelingskosten verder te kunnen drukken en op die manier beter te kunnen concurreren met het 107/Aygo/C1 trio van PSA/Toyota. De vorige generatie ForFour was ontwikkeld samen met de Mitsubishi Colt en werd gebouwd bij NedCar in Born.
Een ander model waar smart aan zou werken is een roadster met 3 zitplaatsen. Deze ‘ForThree’ zou een mooie opvolger kunnen worden door de Roadster die al enige tijd uit productie is. Bijzonder is dat de chauffeur in het midden zit (zoals bij een McLaren F1) en dat de 2 passagiers schuin achter hem zitten. Hoe we dit weten? Het Britse AutoCar heeft namelijk een patentaanvraag van smart gevonden waarop deze plannen duidelijk worden. De driezits smart zou in 2014 op de markt moeten komen. Ik ben benieuwd!
ferrari599xx zegt
cool de for three net zoals bij de mclarn f1
zou de motor ook met goud bedekt zijn
LamboFAN zegt
Waarom dan weer in zo’n smart???:(
ferrari599xx zegt
vind het wel cool dat het stuur in het midden staat
rrwentzel zegt
ziet er apart uit maar of het werkt?????
Bart zegt
Ik rijd een Smart Roadster, en het rijdt heerlijk kart-like. Als je in het midden zit wordt dat alleen nog maar beter :)
Can’t wait!
micheloo0 zegt
Toyata IQ is toch veel cooler.
henk zegt
Op Fig.4 zit de chauffeur links van het midden en heb je -als het ware- een 2.5 zits variant. Bij de andere afbeeldingen is er wel sprake van een symmetrische 3-zitter.
DD zegt
Oeffff, een Renault versnellingsbak :shock:
Ralluf zegt
En Renault motor :shock: Daar gaat je geloofwaardigheid. Zeker als je bezig bent betrouwbaarder te zijn.
pica zegt
Ik heb zelf een smart forfour Brabus uitvoering en er zijn weinig auto’s die kunnen volgen in de bocht, plakt echt op de weg.
dennis21 zegt
dat is niet leuk in het midden zitten …dan kan je niet leunen op je midden-armsteun :P
donstil zegt
@pica
wedstrijdje doen tegen me mini coopers :P
……………
maar ff zonder gein. deze concepten slaan natuurlijk nergens op maar ik weet uit ervaring dat de fourfour echt wel goed rijd. Jammer dat hij zo duur was toen.
donstil zegt
*CooperS
Remco zegt
Tja alleen een nadeel is dat de motortjes bij 70000/80000km toch ver op zijn en behoorlijk veel onderhoud (gaan) vragen. En… €28000,– (met opties) voor een Smart mmmNee daar heb ik toch liever wat anders voor!
Primramessar zegt
Project Kimber. De hergeboorte van een kleine engelse auto op basis van de smart roadster. http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/09/ac-project-kimber
robbie zegt
@Primramessar, Project Kimber is (helaas) al een tijdje overleden. Of in elk geval in een hele diepe coma. De website werkt niet meer en er is al heel lang niks meer gehoord over dat project. Of weet jij soms meer?
Autogek zegt
Ik begrijp niet dat ze niet gewoon de oude Smart ForFour weer terug brengen. Hier heb ik er 1, en het is een heerlijk bakkie. Zijn probleem was dat hij voor zijn tijd veel te duur was. Maar nu met de Fiat 500’s, Toyota IQ’s enz. kan hij weer helemaal meedingen. Weet zeker dat hij nu wel loopt.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat wordt weer twee maal flop.
Oxymoron zegt
Komt zo’n For3 nooit uit een parkeergarage? Dat wordt uitstappen om bij de kaartautomaat te komen. Ontwerpers weten toch dat mensen geen gibbons zijn?
dinges zegt
@donstil
Jij vind een fourfour goed rijden:S alleen de herrie in de auto is al onacceptabel. Laat staan hoe traag dat ding is.
Ik MOEST eens in zo’n ding naar een cursus voor Mercedes.
Heb ze meteen verteld toen ik terug was dat ik nooit meer langer als 30 minuten in zo’n ding zal rijden. wat een bagger auto. (al die smarts btw)
Gelukkig mocht ik daarna de E mee, een hele verbetering al zeg ik het zelf. (in iedergeval geen hooftpijn door die herrie toen ik aankwam bij mijn bestemming)
Autogek zegt
@ Dinges: Natuurlijk, een E-klasse vergelijken met een Smart. Lekker simpel. Hier een Smart ForFour 1.3 automaat. En dat ding rijdt goed en maak echt niet zoveel herrie als je stelt. Eens aan een kennis uitgeleend en deze ging ook gelijk kijken voor een tweedehands. Het zijn goeie kleine stadsauto’s waar je ook nog goed 4 personen in kwijt kan.
Opnieuw uitbrengen die handel.
BananaFlip zegt
Achterpassagiers zitten dan wel redelijk scheef…
dinges zegt
@ autogek
Het is natuurlijk geen vergelijking maar als ik een forFour naast een vw fox zet is voor mij de keuze snel gemaakt.
Misschien heb ik een verknipt beeld omdat ik ermee op de snelweg ben gegaan. met 120 a 130 is het niet om aan te horen (persoonijke mening)
Na ongeveer 2 uur en een kwartier was ik dat kleine wasmachine motortje helemaal zat. maar ja, misschien noemen ze het daarom een stad’s auto.
Ach. concept is goed maar doe er SVP wel iets aan geluidsdemping in.
Dinges zegt
Of geef er oordopjes bij…
Autogek zegt
@ dinges: Zal je zeker wel de ForFour 1.0 liter motor hebben gehad. De 1.3 die we hebben is niet zo herriemaker hoor. Hier ook in een Fox gereden. Nou, liever de Smart voor lange afstanden. En ook omdat de Fox super goedkoop is aan de binnenkant. Maar ja, nooit in de kale Forfour gezeten dus kan niet zeggen hoe die eruit ziet. Hier een Passion.
PS: Of je zet gewoon de radio wat harder. ;)
Quivis zegt
ik denk dat deze type auto altijd kapot gaan.
Carl zegt
Op andere sites zeggen ze dat er een 7 traps automaat met dubbele koppeling inkomt en 0.8-1.4L 3-cylinders komen
JW zegt
Wat een gekke meldingen … oké wij hebben op geen cent gekeken en de ForFour 1.5Cdi passion full option, heeft nu al 183000km, ongeloofelijk toffe wagen, zowel in stad als lange afstand +/- 100km enkel per dag incluis de files of course. Enige spijtige is de gerobotiseerde automaat die ik liever als 6 traps of 7 traps dsg alike volautomaat gezien had …, zoals ook Carl meld zou dit een welkome vernieuwing zijn. Hopelijk na samenwerking met Renault … comme on dit “toujours un bruit nouveau ;-)”? Echter de herrie waar die pipo in zijn mercedes E over praat begrijp ik helemaal niet! Ik rijd zelf met een Mercedes E break 320 CDi avangarde en mijn vrouw met de smart ForFour. wij wisselen regelmatig en beiden hebben hun comfort maar zijn zeker geen herriebak. Ik vind de 3 cylinder 1.5Cdi aardig brommen. Mocht deze nog bestaan, we kochten onmiddellijk dezelfde opnieuw.