Na Audi lijkt ook grote broer VW geen zin meer te hebben om rally’s te rijden.
De doorgaans goed ingevoerde bron Autosport.com weet het zeker, de Duitsers houden het voor gezien in het World Rally Championship. Ook al werd er afgelopen weekend met een flink getweakte Polo gewonnen in het kampioenschap, toch zou het avontuur zeer binnenkort voorbij zijn. Net als Audi zou ook VW zou zich meer willen gaan richten op de Formule E, of in elk geval iets anders wat een meer milieuvriendelijk imago heeft. Dieselgate anyone?
Autosport heeft geprobeerd het nieuws bevestigd te krijgen, maar rally-teambaas Sven Smeets zegt niets waar we wat mee kunnen. En je weet wat dat betekent, dan is het meestal waar. Lees maar.
“The news of Audi, of course I haven’t been involved.
“I also got the news like everybody else – I don’t know what is happening in Audi.
“But then the rumours [about Volkswagen] started straight away in Germany.
“This is one, not really motorsport person, who asked the question, but put in his story that Wolfsburg is in question.
“I don’t want to talk about these rumours or this speculation.”
Autosport denkt dat Volkswagen nog 1 seizoen in het WRC blijft rijden, maar er dan toch echt de brui aan geeft. En dan heeft dieselgate het volgende slachtoffer geëist. Toch zonde.
Met dank aan Jan-Willem voor de tip!
UPDATE: De kogel is nu definitief door de kerk. In het kader van bezuinigingen trekt Volkswagen zich terug als fabrieksteam uit het WRC en gaat de Motorsport-afdeling zich vanf nu focussen op het bouwen van raceauto’s voor klantenteams. Voor het seizoen 2018 komt er voor klanten onder andere een rally-Polo beschikbaar, gebouwd binnen de regels van het R5-reglement.
licht zegt
Elektrische auto’s zijn niet milieu-vriendelijk. Maar als je iets t vaak herhaalt, gaan mensen het ook geloven. Ik heb nu al medelijden met die congolezen die moeten wijken voor kobaltindustrie.
martinus zegt
@licht: Het scheelt dat je bij elektrisch rijden kan kiezen hoe veel milieu impact je energie heeft. Bij auto’s op olie kan dit niet.
Ergste van petrochemische brandstoffen in het bijzonder Diesel is dat er gewoon relatief heel veel gifstoffen bij vrij komen. En dat auto’s gewoon in steden rijden. Die giftige uitstoot heb je bij elektrisch met groen opgewekte stroom niet, en bij grijze stroom beperkter en lokaler.
Ook heeft de winning van delfstoffen voor accu’s een heel andersoortig milieu-impact dan van olie.
Maar voor mij blijft het belangrijkste maatschappelijke argument om voor een elektrische toekomst te kiezen de keuze voor onafhankelijkheid van het meest agressieve, en meest criminele kartel ter wereld dat van de OPEC en Rusland.
evian zegt
@licht: Gelukkig worden ze wel steeds milieuvriendelijker in het productieproces en zijn ze tijdens het rijden wel erg goed voor het milieu (mits de stroom groen wordt opgewekt natuurlijk, maar dat is een kwestie van tijd). De verbrandingsmotor daarin tegen heeft weinig potentie meer en olie verbranden om alleen maar een bepaalde afstand af te leggen is voor mijn gevoel behoorlijk zinloos.
marc94 zegt
@evian: olie verbranden om afstanden af te leggenis zinloos?
Ben je verdwaald dat je op autoblog bent beland?
evian zegt
@marc94: Toevallig ben ik wel een autoliefhebber en kan ik zeker genieten van een lekker roffel in de uitlaat als ik voor de fun met de motor over de dijken rijd. Autosport blijft ook beter met een motorgeluid, al ben ik bang dat dit over niet zo’n lange tijd tot het verleden behoort. Toch voelt het aardig zinloos om elke dag van A naar B en terug naar A te rijden en maar olie te verbranden. Dat is echte olieverspilling.
roppp zegt
@evian: daarom blijkt uit recent onderzoek dat de uitstoot van Mietzoebietsjies Outlander gigantisch hoog zijn, omdat alle natuurvrienden die met zo’n ding rijden vol gas op benzine gaan. Hoe dan ook zijn die dingen iig klimaatneutraal voor de portemonnee.
evian zegt
@roppp: De plug-in hybridisch zijn ook slechts een overstap fase van de ICE naar de volledige elektrische auto. Autofabrikanten kunnen de inkomsten en marketing uit de plugins ook goed gebruiken om te transformeren naar volledig elektrische auto’s en hebben zo wat meer tijd om hun kennis op orde te brengen.
Ik ben het wel met je eens dat de regeling in Nederland niet helemaal perfect heeft uitgepakt, maar ze hebben wel de elektrische auto geïntroduceerd aan het Nederlandse wegennet. Dus een volledige faal wil ik het ook niet noemen.
oranje123456789 zegt
@evian: Evian, kut water zonder inhoud noch smaak. Point made bdmm tss.
evian zegt
@oranje123456789: Goed verhaal, lekker kort ook.
stfu zegt
@licht: een ICE auto is veel minder efficient en duwt uitlaatgassen direct je longen in. Je hebt geen keus in hoe je brandstof in je auto komt, terwijl dat met EV’s wel kan.
mrrallycross zegt
Slim als ze de formule en gaan. Gaan ze racen tegen hun eigen merk. Of schrijven ze 4 audi auto’s in?
misterdrogba zegt
Dus VAG gaat ipv merken afstoten zich terugtrekken uit de racerij, een goed idee want daar zijn de kostenposten ook enorm natuurlijk.
mrrallycross zegt
@misterdrogba: ze verplaatsen alleen hun aandacht naar millieuvriendelijkere motorsport
martinus zegt
Elektrisch racen is de toekomst!
– F1 is al jaren hybride.
– Formule-E lijkt ook elk jaar als sport te groeien.
ahs1979 zegt
De top man van het WRC VW team is inmiddels al gestart bij McLaren.
rob5nismo zegt
En richt zich volledig op formule E???
bimmert zegt
Hoezo is dit zonde, die wrc bakken zijn tegenwoordig allemaal grotendeels gelijk, alleen de koets en de coureur zijn anders.
michaelb zegt
Boeiend. WRC is niets meer met de huidige koekblikken
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Leverde een mooie straatversie op. Vraag maar aan @ghost.
ghost zegt
@dutchdriftking: zeker! Wellicht stijgt de waarde als dit bericht klopt. Winst maken op een auto? Gaat het dan toch lukken? Haha!
gregorius zegt
Rally is top als toeschouwer.
Rally was ook top op het moment we 10 kanalen op tv hadden, geen internet en weinig live sport. Want een weekend rally leent zich uitermate goed voor een samenvatting van een uur.
In 2016 werkt dat niet meer, alle info komt al naar je toe en niemand kijkt nog een uur naar de tv voor Rally, terwijl er 20 minuten reclame tussen zit.
Daarnaast is de aantrekkingskracht van de auto’s ook weg. Een Polo 1.6 met 180 pk (= wegversie van dit ding) is leuk prive, maar het is niet iets waarvan je droomt. Zeg 20 jaar geleden was een Impreza of een Evo met 250 pk of een Escort Cossie met 220pk wel zo’n beetje het ‘leukste’ wat je kunt krijgen en kon het concurreren met een M3 of 190 2.5.
Dus wat moet je er nu nog mee? Weinig.
Resultaat: minder interessant als TV sport = minder exposure = minder interessant.
Dus ja, ik snap wel dat VAG naar andere klassen aan het kijken is.
ghost zegt
@gregorius: een polo 2.0 met turbo en 220pk is de homologatie van dit ding. Niks geen 1.6 met 180pk, de GTI misschien met 1.8 en 192pk maar die is in geen enkele zin te vergelijken met de polo R WRC Street.
ericc zegt
En hun deelname in de Dakar? Ook nog in 2017?
mrxsara zegt
Ze zijn bang dat Citroën ze volgend jaar weer afmaakt in de Wrc met de nieuwe C3