In 2001 presenteerde Volkswagen een Microbus Concept welke een ode had kunnen zijn aan het iconische VW busje uit de flowerpowertijd. Rond 2005 ging het er even op lijken dat de Duitsers serieuze plannen hadden om de Microbus in productie te nemen en we hoorden zelfs geluiden over een pick-up uitvoering. Zover is het allemaal niet gekomen.
Toenmalige VW baas Bernd Pischetsrieder haalde een bijl door de plannen en in plaats van een icoon in een nieuw jasje, kregen we de saaie Routan, gebaseerd op de Chrysler Voyager.
Toch gaan er nu geruchten dat Volkswagen USA serieus overweegt om de Microbus in productie te nemen. Een bron binnen Volkswagen, die uiteraard niet bij naam wordt genoemd, zou dit aan een Australische krant hebben verklapt. Het busje zou dan uitsluitend bestemd zijn voor de Verenigde Staten en ook lokaal worden gebouwd in de fabriek in het Amerikaanse Chattanooga. (bron: smh.com)
We wachten het af, want tijd breng wijsheid.
slk zegt
Lijkt mij geweldig.Stoer dingetje
berbertje zegt
laat maar komen denk dat dr binnen de korste keren er n aantal hier zitten :D
Avon zegt
Ideaal voor al die SUVferds die hun ondingen tegen die tijd beu zijn. Binnenkort de nieuwste rage? Snelle luxe personenbusjes?
corrado vr6 slc zegt
Ik vind ’t een tof dingetje, vooral in deze uitvoering:
http://www.canadiandriver.com/news/02images/03microbus_1.jpg
VonStroke zegt
Doe maar, ziet er leuk uit. (mag natuurlijk niet te duur worden)
kowalsk zegt
Die microbus vond ik als kind helemaal geweldig :P Samen met de Magellan, of zoiets.
zondagsrijder zegt
Lelijk.
Ik snap niet waarom er geen merk is dat het aandurft om een klassieker als de 500, eend, mini, of dit busje, gewoon opnieuw uit te brengen. Zoals het was. Met alleen het hoogstnoodzakelijke aan moderne veiligheidsvoorzieningen.
Qua prijs moet het dan in het succesvolle Dacia-segment komen.
zondagsrijder zegt
qua inrichting en luxe dus ook. Stond vrijdag stukje in de spits over het origineel. Stond ook bij dat 2ehands exemplaren behoorlijk kostbaar zijn. (wat volgens mij mijn point proved). Ik denk dat een nieuwbouw exemplaar van de originele fabrikant ook geen gebrek aan nostalgie zal hebben. (mits er geen electronische airco, rembekrachting, elektischre ramen rondom, vies modern autoparfum en hippe turbodiesel in zit).
007 zegt
@ zondagsrijder
allemaal goed en wel, maar we zijn nu wel gewend aan een beetje comfort dus ik denk niet dat veel mensen dit zien zitten
en waarom zou je de nieuwe techniek niet gebruiken als zeer is?:) of moeten we blijven stilstaan in de tijd en nog met paard en koets rijden? :p
007 zegt
ze er*
DJD zegt
Heerlijk tijdloos ding, kan niet anders zeggen. Een waardig opvolger voor het flower-powerbussie :P
307hdi zegt
@ zondagsrijder
AMEN! Dat zou mooi zijn, zie het voor je? als we dan gloednieuwe 69′ Chargers rijden :P echter wel met de oude HEMI v8 uiteraard, geen treehuggers.
On-topic: op zich een leuk concept, alleen de neus lijkt te veel op een T5 transporter. Motor weer achterin onder de laadruimte, TDI’s en V6’jes en achterwielaandrijving zijn een must!
RRRobert zegt
@ zondagsrijder:
De VW T2 bus wordt nog steeds nieuw gebouwd. In Brazilië is deze klassieker nog gewoon te koop: http://www.vwbr.com.br/automoveis/kombi/standard.aspx
D’r zijn wel wat pogingen geweest om ze naar Europa te halen, maar voor zover ik weet bleek het altijd een groot probleem te zijn om ze type-goedgekeurd te krijgen; moest je ze omkatten naar een old-timer chassisnummer en meer van die onfrisse oplossingen.
BTW, ook een (rechtsgestuurde) Golf type 1 is nog nieuw te koop, als model ‘Citi’ in Zuidafrika: http://www.vw.co.za/models/citi/
zondagsrijder zegt
@007
Het zou in dit hypothetische geval van een remake voor een fabrikant anno 2008 een kleine moeite zijn om voor mensen met eisen wat opties uit de kast te trekken. Maar nogmaals; als ik die Dacia’s zie , of kijk naar tweedehands prijzen van goeie 2cv’s, mini’s etc, denk ik dat comfort voor velen helemaal niet hoeft.
007 zegt
@ zondagsrijder
ik geef je gelijk ;) je hebt me overtuigd
zondagsrijder zegt
@rrrobert
Leuk. Bummer dat VW of importeur zich (net als bij de Fox) niet inzetten om die dingen hierheen te krijgen.
en uit nieuwsgierigheid:
…waarom worden ze zonder die heisa dan niet toegelaten?
RRRobert zegt
Nu ik er over nadenk, die MPV ze bij VW al sinds mensenheugenis verkopen, de Sharan dus, mag best wel eens een keer en fatsoenlijke opvolger krijgen; in de vorm van deze Microbus zou dat een behoorlijke hit kunnen worden, schat ik zo in.
L-Fred zegt
Jaaah, ik heb een maand lang zwarte kleding gedragen, toen ze besloten dit goddelijk voertuig niet uit te brengen. Ik laat vast m’n haar groeien en haal vast m’n Beatles LP’s weer van zolder!! Jooeehooee.
SJ zegt
Maar dan wel een opgefriste versie. Deze concept begint er al bijna gedateerd uit te zien. Als ze niet oppassen krijgen ze met de verkopen weer een New Beetle-effect.
Tombnolz zegt
Ik was indertijd wild van die Microbus Concept, maar vind nu dat van iconen moet afgebleven worden, tenzij het op de goeie manier wordt aangepakt. Met de Mini & Mustang kan ik leven, met de Beetle & Challenger veel minder…
Koenraad zegt
@RRRobert
Misschien hier eens een kijkje nemen dan.
http://www.vwclassic.nl Voert ze in met typegoedkeuring en al zonder al te veel moeite. Maar ze zien er niet zo schattig uit als die oude T2.
En wat de T1-tjes betreft zijn er meer dan genoeg die rondrijden met een compleet nieuw chassis dat voldoet aan de meeste nieuwe standaarden met het gebruikelijke comfort van een citroën berlingo. Alsook schijfremmen, plaatsen van TDI motortjes enz… wordt meer en meer toegepast in deze wereld om een beetje dagelijks met zulk een busje rond te kunnen rijden.
Dus het is best wel mogelijk om nieuwe techniek te plaatsen in zulk een oud busje, het enige waar ze over zullen vallen is de crashtest… :-)
Uiteraard zijn er ook bij die het allemaal liever compleet origineel zien.
L-Fred zegt
Even zoeken en zie hier: VW Sharan Camper! RRRobert heeft dus wel een beetje gelijk over de opvolger van de Sharan:
http://www.camperpoint.de/index.php?topic=167.0
http://www.eisenbahnfreunde-werl.de/sharan/bett.html
Citrofiel zegt
Het is een opvallende en leuke concept, met desondanks toch een (lijkt me) goed te reliseren exterieur. Van mij mag ‘ie! Graag zelfs! En dan natuurlijk ook wel hier leveren aub…
corrado vr6 slc zegt
@ Tombnolz:
Whaaat??? Vind jij de new Challenger niet tof???
Unbefuckin’lieveble! Dat is de beste remake ooit!
Bob zegt
Ik zag straks de nieuwe Challenger rijden in het zwart. In het echie is het een hele indrukwekkende wagen. Ik vond hem wel een beetje hoog op zijn poten staan leek het wel .. maar ze mogen hem direct langsbrengen.
classic fan zegt
@RRRobert
bedankt voor de reactie:De VW T2 bus wordt nog steeds nieuw gebouwd. In Brazilië is deze klassieker nog gewoon te koop: http://www.vwbr.com.br/automoveis/kombi/…
ik hoef niet meer te huilen:-(
want ik heb meerdere kampeer platvormen:-)