Geroezemoes in de wandelgangen: Perez zou na zijn thuisrace met pensioen gaan. Krijgt Max dan toch op korte termijn een nieuwe teammaat?
Het leek een stabiel jaar te worden in de F1. Aan het begin van het jaar was er niet een wijziging in de line ups van de teams ten opzichte van hoe het seizoen van 2023 eindigde. Onder de oppervlakte broeide echter overduidelijk de nodige onrust. Sindsdien hebben we namelijk de ene bijzondere (aangekondigde) transfer gezien na de andere. Meest recent de aanstelling van Liam Lawson als coureur bij VCARB, die zeer vermoedelijk het einde betekent van de F1 carrière van Daniel Ricciardo.
Bij Red Bull minder reden tot juichen!1!!
Doch bij Red Bull is het daarmee nog lang niet rustig. Draaideur-delinquent Max Verstappen ligt nog steeds op koers om dit jaar zijn vierde titel binnen te slepen. Maar voor de rest is er weinig reden tot vreugde binnen de gelederen. Perez is na een goede start van het seizoen meestal in de onderste helft van de top-10 te vinden op zondagen. En bij VCARB is men in felle strijd verwikkeld met Haas F1 (en misschien nog een oprukkend Williams) om P6 in het kampioenschap. De beloofde stap die het zusterteam naar verluidt wil maken om dichter in de buurt te komen van Red Bull Racing, is nog altijd niet gemaakt.
Lawson en Tsunoda intern beiden zonder de ultieme steun
Tsunoda doet het bij vlagen aardig bij VCARB, maar hoe goed hij nou echt is blijft de vraag. Bovendien maakt Red Bull geen enkele aanstalten om hem in ‘het grote team’ te zetten. Heel eerlijk verwachten we van Lawson niet dat hij de Japanner naar huis zal rijden. Dat lukten Ricciardo en onze Nyck immers ook niet. En als Red Bull het zelfs wel had verwacht, hadden ze natuurlijk hem al lang in die auto gezet. Maar waar moet het dan wel heen met die bezetting bij Red Bull Racing?
Cartellum
Het moeilijk daaraan is dat Perez eerder dit jaar gewoon weer een nieuw contract heeft getekend. Dat doet de Mexicaan altijd handig net na een paar betere races. Sindsdien is het weer knudde, maar de gedachte is/was ook dat Red Bull Racing Sergio maar moeilijk aan de kant kan schuiven.
Ten eerste brengt Sergio erg veel geld met zich mee via Mexicaanse sponsors. In Mexico is Sergio ondanks dat hij ondersneeuwt naast Max, extreem populair. Ook shirtjes, petjes en blikjes verkopen daardoor als zoete broodjes. Als je nog (extreem veel) verder wil gaan; ze hebben er ook nog een paar cartellums en dan niet van het soort waar Ome Tsjer het altijd over heeft. Zodoende zou Red Bull Racing in haar maag zitten met (vroegtijdig) een ontslag van Perez.
Zelf dan maar weg?
Maaaaarrrrrr…Volgens geruchten in de paddock is kamp Perez inmiddels akkoord met een superdeal. Voor Checo is er natuurlijk stiekem ook geen bal aan om elk raceweekend in mootjes gehakt te worden door Max met een auto die hem niet ligt. Zodoende zouden beiden partijen nu akkoord zijn om ná de Grand Prix van Mexico het pensioen van Perez aan te kondigen. Voor beide partijen zou dat minder gezichtsverlies en andere ellende opleveren dan het geven van de zak Brown.
Maar wie dan?
Mocht het zich zo ontvouwen is wel de vraag wie er het stoeltje van Perez overneemt voor de vier races die daarna nog zullen plaatsvinden. Omdat noch Lawson noch Tsunoda écht het vertrouwen lijkt te genieten van Red Bull, zou dat alsnog Ricciardo kunnen zijn. Voor volgend jaar wordt zelfs George Russell genoemd, alsmede Oscar Piastri die in Mark Webber een manager heeft met een Red Bull verleden. Hoe dan ook: het zou zomaar kunnen dat we de laatste stoelendans nog niet gezien hebben in de F1 dit jaar. Waarvan akte.
Richmond zegt
Dit zou red bull racing zoveel geld kosten nadat ze Ric ook al hebben weggestuurd
vopo zegt
Tenzij Ric al weet van dit “masterplan” en daardoor ook wat onwennig zijn afscheid vierde de laatste race. Het is en blijft F1, 90% van wat er over wordt gezegd is l.lkoek. Met andere woorden we weten waarschijnlijk meer over 3 weken plus een aantal dagen.
HZW zegt
Is dat door Red Bull Racing officieel wereldkundig gemaakt. ??
Richmond zegt
Nee ik geloof het ook niet. Dit gerucht is er al zo lang
Johanneke zegt
Ben vooral benieuwd of Maxie nog een jaar zin heeft in de teringzooi die RB geworden is komend seizoen.
Richmond zegt
Waar moet hij anders heen? Met aanstaande regelwijzingen is het ook een gok waar je heen moet. Iedereen heeft over Merc maar dat kan ook verkeerd uitpakken. Naar AM? Gaat hij ook niet meteen winnen. Red bull won ook niet meteen nadat Newey daar begon
Stefje zegt
Merc = mega team die alles voor je doet.
AM = met Newey een nieuwe kampioensauto bouwen en voor de komende jaren stabiliteit.
Ik verwacht Merc, omdat je bij AM uiteindelijk Lance moet helpen, en dat wil Max niet.
Richmond zegt
Ja maar dat geeft geen garanties kijk maar, afgelopen 3 jaar al geen kampioen meer en ook niet meegedaan om de prijzen. En dat is niet omdat ham vergeten is hoe hij moet rijden. Een handjevol races hebben ze gewonnen dit jaar. Kan bij de volgende generatie auto’s ook zo zijn als ze het weer niet goed hebben. Net zoals Ferrari het steeds net niet goed hebben. Maar goed bij red bull blijven geeft ook geen garanties.
AM is langer termijn project. Als hij sowieso al niet na 28 nog wil blijven zou ik gewoon bij red bull blijven.
sportevo zegt
Ook Aston Martin vormt geen garantie met Newey. Niet alles wat deze man aanraakt wordt goud. Als dat zo zou zijn, waarom heeft het 5 jaar geduurd voor de eerste overwinning van Red Bull een feit was?
Dus elk team is een gok. Misschien ontdekt Audi iets bijzonders en zijn zij het te kloppen team. Met de nieuwe regels weet je het gewoon niet.
Verstappen heeft altijd gezegd loyaal te zijn richting Red Bull (https://www.gpblog.com/nl/nieuws/221134/max-verstappen-is-loyaal-aan-red-bull-racing.html), nu het dus even minder gaat zou die loyaliteit helemaal moeten gelden.
Misschien gaat het nu minder, zo slecht gaat het ook niet. Hij heeft nog steeds een grote voorsprong op de nr. 2 en het is niet zo dat die nou het stokje van de dominantie heeft overgenomen. Hij pakt gewoon die 4e titel en volgend jaar kan er weer een in de basis goede auto neergezet worden door het team van Wache. Als het waar is dat Newey zich al niet echt meer bemoeide met de auto, zouden ze dat voor elkaar moeten krijgen.
HZW zegt
Mercedes gaat het ook niet worden, volgens recentelijke geruchten.
Daar hebben ze het ook niet op orde met de auto.
Newey is vertrokken bij Red Bull, omdat ze geen vertrouwen meer hadden in zijn design richting, en hij werd steeds vaker overruled door de rest.
Waar het fout ging met de ontwikkeling van de RB20, was op het moment dat ze steeds minder naar Newey gingen luisteren.
Er staat een anderhalf uur exclusief interview online met Newey, over Red Bull en zijn toekomst bij Aston Martin.
Tonnie zegt
Ik las eerder ergens dat Perez zelf zou willen stoppen nadat zijn vader na Baku een hartaanval had gekregen na de crash van Sainz en Perez. Dan is familie toch belangrijker dan rondjes rijden. Zeker als het rondjes rijden zijn vader het leven kan kosten. Maargoed, geruchten.
Richmond zegt
Hij heeft na Singapore nog gezegd twee jaar door te willen gaan
Allison Burgers zegt
Sinterklaas zou willen dat hij zoveel speculaas had.
anthwan zegt
Ik zie een kans voor een filmmaker,
“the fall of the Rising Bull”.
harrie zegt
Zet Colapinto volgend jaar in die auto, heeft nog geen stoeltje voor 2025 en is zelfs in een Williams al sneller dan Perez.
Allison Burgers zegt
Ja, net als Nyck de Vries. Die was ook snel in een Williams. 🫣
Fruitcake zegt
Hij zit al 4 jaar te lang in de sport
SanderB zegt
Lawson naar Red Bull in 2025 en Hadjar naast Yuki in de cashapp
Richmond zegt
Hoe vernaggel je iemand zijn carrière? Zet hem naast Verstappen in de red bull. Laat Lawson zich eerst twee seizoenen bewijzen in de RB, laten zien dat hij consequent sneller is dan Yuki en nu onder druk
Richmond zegt
https://www.motorsportweek.com/2024/09/29/sergio-perez-adamant-he-wants-to-end-f1-career-on-his-terms/
Hier zegt hij dat nog zijn contract van 2 jaar wil uitdienen