Renault heeft het nu wat moeilijk, dus gaan ze teruggrijpen op hun verleden en retro-EV’s bouwen, zegt een nieuw gerucht.
Een oude naam weer tot leven wekken en er een groot succes van maken; in het verleden is het vaker gelukt. Denk maar aan Mini of de Fiat 500. Beide auto’s begonnen deze eeuw als verbrandingsmotorvoertuigen, maar hebben allebei inmiddels een elektrische variant. Het schijnt dat Renault nu een vergelijkbaar plan heeft, al gaat het de verbrandingsmotor overslaan en meteen naar de retro-EV’s stappen.
Althans, dat is wat Automotive News Europe schrijft. Op donderdag gaat CEO Luca de Meo volgens het gerucht een nieuwe strategie onthullen, waarin twee oude namen aan bod gaan komen. Het gaat om de Renault 4 en de R5. Of diens opvolger, de Super Cinq. Daar zijn de bronnen het nog niet over uit.
De ANE-bronnen zijn een beetje vaag over wat Renault precies gaat doen. Het zou kunnen gaan om een restomod waarbij ze oude hatchbacks pakken, de oude motor uithalen en er een EV-motor en wat accu’s inpleuren, maar dat lijkt onlogisch. De kleine hatchbacks lijken niet geschikt te zijn voor dergelijke restomods, daarnaast is dit een nogal dure onderneming. Het ligt meer voor de hand dat Renault een nieuwe retro-EV wil bouwen, waarbij ze ontwerpideeën uit de vorige eeuw gebruiken. Iets als de Honda-e, bijvoorbeeld.
Naast oude retro-EV’s, gaat Renault ook spiksplinternieuwe elektrische auto’s onthullen. Die krijgen niet de Renault-naam, maar zullen onder de vlag van Alpine vallen. Dit merk krijgt er maar liefst drie modellen bij, waarmee de fabrikant ineens vier keer zoveel auto’s in het gamma heeft.
Tegelijkertijd wil Renault ook snijden in het aantal modellen, om zo meer te kunnen focussen op wat geld oplevert. De Espace is een van de modellen die volgens ANE wel eens geschrapt zou kunnen worden. Een model dat ooit super succesvol was, maar inmiddels nog maar amper wordt verkocht.
Foto: R5 Turbo van @Thomcarspotter via Autojunk.nl.
mpgc zegt
De 5 Turbo en de A310 staan beide in mijn top 10 van meest gave auto’s ooit gebouwd. Als ze daar nu een soort electro incarnatie a la Mini Electric van maken (niet te veel range waardoor het gewicht een beetje binnen de perken kan blijven). Zouden hele mooie fun auto’s voor er bij zijn.
pindakoning zegt
@mpgc: hele mooie modellen idd. Renault 4 mogen ze ook elektrificeren. Ben alleen bang dat die dus te klein zou zijn
mp014 zegt
Ik ben thans groot fan van de Espace! Geen wagen te krijgen bij eender welk ander merk dat zo veel luxe ruimte en opties te bieden heeft voor, relatief, zo weinig geld!
Retro EV kan ik over het algemeen wel pruimen 👍🏻💪🏻
henkp1 zegt
Wat het ook zal zijn, het wordt vast en zeker weer wat fraais.
escort77 zegt
De originele Twingo lijkt me een betere basis voor zo’n retro-EV dan een R4 of R5.
Het ontwerp van deze Twingo is ook alweer bijna 30 jaar oud maar dat zie je er toch eigenlijk niet aan af en het blijft een uniek en herkenbaar ontwerp. Ik vrees dat een moderne interpretatie van een R4 of R5 nauwelijks herkenbaar blijft naar het origineel.
Robert zegt
@escort77: ik denk van wel. Check deze al weer acht jaar oude(!) concept in dit Britse blog bijvoorbeeld:
https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/1403/retro-concepts-the-renault-4/
Of als je alleen de plaatjes wil kijken:
https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/1-renault-4.jpg
https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/2-renault-4.jpg
en vergelijk dat dan met het origineel:
https://www.firstvehicleleasing.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/3-renault-4.jpg
hippopotamus zegt
Vet gaaf, doe mij maar een (oe)R5 😍
moveyourmind zegt
Met een retroversie van de 5 zouden ze zomaar goud in hun handen kunnen hebben.
De 4 is wat lastiger, dat was weliswaar een briljante auto, maar meer op het gebied van praktische bruikbaarheid en waar voot je geld en niet zozeer qua design.
vaakbenjetebang zegt
@moveyourmind: Maar eigenlijk heeft Renault met de Twingo wat mij betreft de Renault 4 min of meer opnieuw uitgevonden, juist qua praktische bruikbaarheid voor een lage prijs. Als Renault er nu in zou slagen om dit kunstje nog een keer te flikken, maar dan in EV-vorm, dan zou dat wel fantastisch zijn. Daar hoeft dan ook geen retrodesign aan te pas te komen.
Dutchdriftking zegt
Tja, als Porsche weg komt met een Turbo badge op een elektrische auto dan moet Renault het ook kunnen…
EnthousiaST220 zegt
Het is mijn hoop dat op den duur, wanneer de range niet meer zo’n probleem is, elektrische auto’s gewoon echt vet worden qua design. Niet dat huidige autos niet mooi zijn. Maar bepaalde door aerodynamica ingegeven lijnen zijn echt saai aan het worden. Ik hoop dat de merken in de toekomst zich weer meer gaan onderscheiden en wagens zoals de honda e stemmen me hoopvol.
porker zegt
Retro shit is gebrek aan fantasie huidige ontwerpers. Maak een een nieuwe aanstaande klassieker. Prutsers!
deSjonnies zegt
Grappig die opmerking is van Patrick le Quement, de vader van de Oer Twingo en o.a. de Ford Sierra.
net10 zegt
Retro EV’s is geen nieuw idee, maar Renault zou hier zeker heel veel succes in kunnen hebben. Het merk heeft een zeer rijke historie.
mashell zegt
De Renault 4 is de meest geniale auto aller tijden dus die moet het worden.
ericd zegt
Citroen zou dit voor de oude DS moeten doen. Een EV Restomod. Ik sta meteen bij ze op de stoep.