We voeren de spanning op en houden tegelijk drie slagen om de arm.
Het is anno 2017 een fenomeen aan het worden: vage berichtgeving omtrent de upgrades aan zowel de Red Bull RB13 als de aandrijflijn van Renault. Over de auto zelf kunnen we kort zijn. Een topteam als Red Bull racing houdt zich natuurlijk continu bezig met het verbeteren van de auto, daar is het een topteam met een gigantisch budget voor.
De flink verbeterde motor + elektrospulletjes van Renault zou aanvankelijk worden meegenomen naar de GP van Canada. Dat bericht kon de prullenmand in en Renault gaf RB zelfs een veeg uit de pan. De berichtgeving omtrent motorenupdates vanuit de renstal zou nooit kloppen en eigenlijk wist niemand meer hoe het precies zat.
Gelukkig hebben we Auto Motor und Sport nog! De Duitsers hebben het wat de F1 betreft geregeld bij het rechte eind en inmiddels zou bekend zijn dat Renault de nieuwe versie van de aandrijflijn meeneemt naar het altijd bruisende Baku te Azerbeidzjan.
Geen verkeerd idee, want het ietwat saaie stratencircuit heeft een behoorlijk lang recht stuk waar pk’s meer dan welkom zijn. Aan de andere kant staat dit weekend de GP van Canada op het program en ook op die baan is voldoende power onontbeerlijk. Volgens Horner wordt het dan ook een lastige serie (Canada, Oostenrijk, Azerbeidzjan) voor het team.
Toch blonk de TAG Heuer-motor vorig jaar ook al niet uit als het om topsnelheid ging en hebben we Max vorig jaar in Montréal mooie dingen zien doen. Nico Rosberg had de schrik zelfs zo erg te pakken dat hij z’n overall aan de wilgen hing, terugkijken kan hier.
harrie zegt
Baku 2017 of 2018?
Erik zegt
Het bericht even volledig maken (buiten het hierboven gepresenteerde grapje):
In Baku 0,1 seconden winst, een volgende update in Oostenrijk met nog eens 0,2 seconden.
Kortom, nog steeds onvoldoende.
viezefreddyw zegt
Vorig jaar blonk het blok inderdaad niet uit nee, maar het chassis en daarmee de mechanische grip was van ontzettend hoog niveau. Misschien wel de beste van het veld. Dit seizoen hobbelen ze er gewoon achteraan. De Ferrari’s en Mercedessen zijn op alle vlakken gewoon beter maar vooral veel sneller. Montréal zal voor de Verstappen-fans (echte F1-kenners en liefhebbers) een saaie race worden.
Edge zegt
@viezefreddyw: Als je meer liefhebber dan Verstappen-fan bent zou het juist een mooie race kunnen worden. Het is vrijwel uitgesloten dat Red Bull op eigen kracht voor de winst of zelfs maar een podiumplek kan gaan, maar het karakter van het circuit zorgt er wel weer voor dat de teams die achter Red Bull zitten (Williams, Force India, Haas) een stuk dichterbij komen. Dat kan dan weer zorgen voor leuke aanvallende of verdedigende acties van Max op die jongens. Je wint er geen prijs mee, maar het kan wel vermakelijk zijn
viezefreddyw zegt
@Edge: Klopt. Ik ga er sowieso weer voor zitten. Ik vind Montréal schitterend. Mooie ligging, fraai circuit. En dit jaar vind ik al spannend door de Ferrari’s en de Mercedessen. Heerlijk aan elkaar gewaagd en Vettel heeft er dit jaar weer zin in, dat zie je meteen.
Weet jij trouwens hoe Wall of Champions er nu bij ligt? Ik meende dat de muur veranderd zou gaan worden.
bassx zegt
@viezefreddyw: “The infamous ‘Quebec Wall’ – also known as the ‘Wall of Champions’, the concrete wall that’s located at the exit of the last chicane – will see its angle modified, because the FIA found it was dangerous.” – motorsport.com
De hoek wordt veranderd, hij gaat niet volledig weg.
Edge zegt
@viezefreddyw: Zoals Bas al opmerkte wordt de hoek iets veranderd. De muur staat op dezelfde plek en heeft nog altijd dezelfde banden ervoor staan, maar de scherpe knik aan het eind is wat minder scherp geworden. Deze foto laat duidelijk zien wat er nou bij is gekomen. Verder is de enige noemenswaardige wijziging dat er nieuwe vanghekken bovenop de muur zijn geinstalleerd. Als je niet beter zou weten, zou je haast denken dat de muur niet veranderd is.
http://i.imgur.com/am07y4p.jpg
Dutchdriftking zegt
Laten we duimen voor een heel goed 2018!
mashell zegt
Er wordt natuurlijk veel geklaagd over de F1 motoren. Kleine blokjes, turbo’s geen geluid (alsof dat bij een TV sport waar Olaf Mol heel de tijd doorheen zwetst ook maar een klein beetje van belang is). Maar als je ziet hoeveel moeite gerenomeerde motoren ontwikkelaars als Renault en vooral Honda hebben om zo’n motor te maken dan is het wel echt Formule 1, het hoogste niveau van engineering.
bassx zegt
Vorig jaar was de aero van de Red Bull nog superieur. Deze laatste voorspong lijken ze nu ook te hebben verloren. Vorig seizoen konden ze het gebrek aan vermogen compenseren door met minder downforce te rijden, die luxe hebben ze niet meer. Ik verwacht dan ook geen mooie acties zoals die van vorig jaar op Rosberg van een Red Bull. De Ferrari en Mercedes zal wel weer dicht bij elkaar zijn en Hamilton zal natuurlijk er alles aan willen doen zijn ondermaatse prestatie van Monaco te doen laten vergeten. Je bent immers zo snel als je laatste race.
harrie zegt
Regenachtige voorspelling dit weekend in Montreal…