
Insiders hebben Duitse speculaas gemaakt. Schmeckt sehr gut.
Het Duitse Speedweek claimt zacht bewijs te hebben dat er een aantal knopen doorgehakt zijn bij Red Bull Racing. Al enige tijd houden twee vraagstukken rondom het topteam de paddock bezig. De eerste betreft de motor waarmee de rode stieren volgend jaar aan de start verschijnen, de tweede de rijdersbezetting. Max is vastgelegd tot en met 2020, maar Daniels contract loopt na dit jaar af, waardoor de Ozzie voor een nieuw avontuur zou kunnen opteren.
Hoe serieus het we moeten nemen weten we niet, maar bij Speedweek denken ze dat Red Bull voor Honda kiest. Ricciardo zou echter ‘gewoon’ bij het team blijven. Eerder gaf teambaas Christian Horner al aan dat de beslissing voor de motor omstreeks de Grand Prix in Canada genomen zou worden, dus wat dat betreft zou het kunnen kloppen. Een ‘insider’ heeft journalist Gerhard Kuntschik naar verluidt toevertrouwd dat men van mening is dat de Honda-PU volgend jaar de Renault-PU zal overtreffen. Vroeger zouden we dit als zoete koek aannemen van een Germaan, immers ma(a)k(t)en ze bij onze oosterburen geen grappen. Maar in deze dagen van sjoemelgate is niks meer zeker. En laten we eerlijk zijn: de naam Kuntschik klinkt alsof ‘ie verzonnen is.
Enfin, zeker is in ieder geval wel dat Helmut Marko bevestigd heeft dat de renstal bij de thuisrace in het Oostenrijkse Spielberg een en ander uit de doeken zal doen. Toevallig valt Ricciardo’s 29ste verjaardag ook in dit raceweekend. De zevenvoudig Grand Prix winnaar krijgt op 1 juli naast een stukkie taart dus wellicht ook een stukkie papier om te ondertekenen…
Stiekem hoop ik zelf nog steeds dat de geruchten niet kloppen, althans voor wat betreft Danny Ric aangaat. Ik zie ‘m liever voor Ferrari uitkomen volgend jaar. Aan de andere kant krijgen we op deze manier waarschijnlijk wel nóg een jaar Kimi bij Ferrari, want no way dat die conservatieve Italianen na één jaar al Leclerc naast Sebbie plaatsen.
UPDATE: het is officieel, Red Bull stopt met Renault en gaat met Honda in zee. Meer info in dit artikel!
Als ik Daniel was zou ik ook gewoon bij RB blijven. Het team past goed bij hem. Leuk als RB volgend jaar overstapt. Dat schudt het een en ander een beetje op.
We gaan het zien. Honda heeft dit seizoen in ieder geval bij Toro Rosso laten zien dat ze geleidelijk aan de weg naar boven zijn ingeslagen. Maar ik moet nog maar zien of ze Renault kunnen gaan overvleugelen, laat staan (de motoren van) Ferrari en Mercedes gaan uitdagen.
Wat Ricciardo betreft, een stap naar Ferrari zou an sich een logische vervolgstap in z’n carrière zijn, ware het niet dat hun nr.1 rijder van dit moment niet zulke hele goede herinneringen bewaart aan de Honey Badger als teamgenoot…
@RRRobert: best mooi dat mclaren dan constant door een Hondamotor zoek gaat worden gereden
@mrrallycross: ik kijk er nu al naar uit!
Domme vraag waarschijnlijk, waarom is er eigenlijk een nieuwe motoren leverancier nodig? De Renault motoren presteren zeer goed dit jaar
@janmetdelangeachternaam: nee, dat vind ik ook. Met Renaultmotor is er afgelopen jaren div.keren gewonnen en met Honda 0,0 . Nu heeft de Redbull er slechts 20pk bij, maar over een paar weken als de olie- en benzinesoort erop aangepast is ,nog eens 20pk (net zoals team Renault nu al). Door blijven gaan met Renault en stoppen met janken, al heb ik sterk het idee dat het gejank van Redbull commercieel interessanter is dan saai goed zoals bijv. mercedes-amg.
@willemseles: dat Honda niks gewonnen heeft kan je maar ten delen aan de motor wijden. McLaren bewijst dit seizoen dat ze niet in staat zijn een redelijke auto te maken.
@tvklarenbosch: klopt. De Honda ging zo vaak kapot dat die niets kon winnen. En zo vaak kapot dat McLaren hun auto niet op orde kreeg.
@janmetdelangeachternaam: RB is simpelweg op zoek naar een manier om het gat richting Mercedes en Ferrari te dichten. De zwakke plek ligt bij de Renault motor. Die doet het dit jaar best aardig, maar is simpelweg nog steeds minder krachtig dan die van de Duitsers en Italianen. Als Honda met een betere motor op de proppen kan komen dan Renault, dan is het een logische keuze om te switchen.
@janmetdelangeachternaam: omdat je de zelfde motor bezit als renault en mclaren, met honda zijn ze dan fabrieks team (en zeg nou zelf, honda motor presteert goed! En het geluid is nog is het beste van ut veld!
@vtechlover: je zegt presteert goed, maar waarom rijdt Toro Rosso dan niet steevast bij de top 8? Iets wat Max wel deed daar met Renault motor.
Wacht maar tot ons Max in kickt!
Honda lijkt mij een goede keuze. Als Red Bull wereldkampioen wil worden dan moet je gewoon een fabrieksmotor hebben. Renault heeft zelf een F1 team en ze leveren ook nog aan Mclaren. Nu gaat dat nog goed voor Red Bull, maar er komt een moment dat Renault andere prioriteiten gaat stellen en dan is RBR de sjaak.
@transaxleman: Dat zal enkel gebeuren als Renault met een wereldkampioenschap winnende auto op de proppen komt. En ondanks dat Renault feitelijk een fabrieksteam is, zie ik ze dat niet 1-2-3 fixen. Het niveau van Mercedes, Ferrari en Red Bull is zo ontzettend hoog.
@transaxleman: of dat moment ooit komt? Renault kan ook gewoon met het team ophouden en dan is Red Bull het nummer 1 team (net zoals ze nu zijn). Maar Red Bull kan er natuurlijk ook voor kiezen in de middenmoot te rommelen met Honda.
Eens. Ik zie hem graag bij Ferrari. Doe maar op de plek van Vettelchen. Dan mag die als 2e rijder nog aanblijven.
@siemi: Vettel wint vanmiddag nog even de GP van Canada en daarna gaan ze hem ontslaan. Denk t ook
de naam Kuntschik klinkt alsof ‘ie verzonnen is.
Gerard Kuntschik’s
MOTORING MEDIA CAREER:
Motor sports coverage since high school days, first F1 GP covered Austria 1973 (so far 300+);
since 1981 US racing scene (CART/Indycar, NASCAR);
since 1980s Endurance Racing; besides Salzburger Nachrichten work free lance contributor to magazines, websites and dailies such as Autosport (GB), Sony (JAP), Speedweek (CH), Tagesanzeiger (CH), Welt (GER).
Lijkt me niet verzonnen.
Gaat Honda worden, resultaten dit jaar zijn goed en ze zullen al wat updates op de plank hebben liggen
@koekebakker: “R3sultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst”………:) sorry kon het niet laten
@koekebakker: goed? Meer dan middenmoot is het niet. In een auto die bijna net zo goed is als de RBR. Als RBR naar Honda gaat is de carrière van Verstappen voorbij.
Ik denk dat het zeer onverstandig is om over te stappen op Honda motoren. De motoren blijken tot nu toe onbetrouwbaar en ondermaats te presteren. Net als in de productie auto’s.
@tttijn: Zo! Het zit je diep. Als je kijkt naar dit jaar loopt Torro Rosso met de Honda prima mee en is de betrouwbaarheid niet minder dan die van teams met Renault motor. Gasly en Hartly (een beetje) vechten in het middenveld ook gewoon met McLaren en Renault om plekken, beetje afhankelijk per circuit. Het lijkt er toch echt op dat Honda enorm beperkt werd door McLaren afgelopen en daar erg veel merknaam schade door heeft opgelopen. Met het juiste team naast zich is er van veel aangelegen dat weer goed te maken en zoals het er nu bij Torso Rosso uitziet lijken ze beter op weg dan Renault. Als je bedenkt dat Honda een behoorlijke achterstand op Renault had en inmiddels al praktisch gelijk zijn, lijkt hun tempo van ontwikkelen hoger te liggen dan die van Renault. Als je met een 1,5 jaar oude MGU-H (of MGU-K, daar twijfel ik even over) moet rijden, omdat je de betrouwbaarheid van de nieuwe niet kan garanderen, heb je je zaakjes toch echt niet zo goed op orde.
@quincy: MGU-K was het. Verder geen speld tussen te krijgen. Ik zou op dit moment ook voor Honda kiezen
@quincy: praktisch gelijk? Dat zijn de auto van STR en RBR inderdaad maar de performance van de Honda en Renault motoren bij lange na niet.
@mashell: Die gelijkheid in de auto’s van TR en RBR heb ik even gemist toen ze vorig jaar nog met dezelfde auto reden. Ik ben het dan ook niet eens met je stelling, ook omdat beide teams een eigen design team hebben.
Hoe kunnen mensen nu willen dat ze verder gaan met Honda? Ik heb een gat w.b. F1 kijken, maar zo rond 2000 presteerden ze niet, de laatste jaren niet en Renault is meervoudig kampioen geworden.
Dani blijft bij RB, Max ook. Het wordt een bittere strijd tussen die twee, precies wat F1 nodig heeft. Vettel blijft wel bij Ferrari, Kimi ook nog wel. Lewis en Valtteri zie ik beiden wel vertrekken, met de zege van Mercedes. Daar komen Ocon en Hulkenberg terecht.
Zou hem ook graag naar Ferrari zien gaan maar denk niet dat Vettel dat wil hebben. Ric zou dan als tweede coureur moeten fungeren maar daar is die gast echt te goed voor. Mercedes? Nee, dat past gewoon niet bij hem. Dan gewoon maar bij RB blijven en hopen op wonderen uit Japan.
Denk dat de keuze mede bepaald wordt door de financiën. Betalen voor Renault motoren of vet betaald krijgen door Honda. Het is en blijft een business die gerund moet worden. Ik denk dat de Renault motor voor de korte termijn de betere is, voor de lange termijn de Honda.
Ik denk dat ze uiteindelijk naar Honda gaan. Misschien volgend jaar anders het jaar erna. Zou wel wat ontsnappings clausules in het contract inbouwen.
Wat gaat McLaren trouwens op hun bek. Het hele vorige seizoen roepen dat ze het beste chassis hadden. Gewoon een matige auto meer niet!