De deal zou zo goed als rond zijn.
Het heeft er alle schijn van dat we Nico Hülkenberg volgend jaar niet meer terugvinden op de F1 grid. We weten al een tijdje dat de aimabele Nederlands sprekende Duitser zijn huidige zitje bij Renault kwijtraakt, omdat de Fransen Esteban Ocon een zitje willen geven. Sindsdien is de 32-jarige genoemd als optie voor Red Bull Racing en Haas F1, maar die twee mogelijkheden zijn inmiddels afgevallen. Bij Red Bull Racing is er geheel tegen de gewoonte van het team voor gekozen om de huidige coureurs zekerheid te geven dat hun zitje safe is. Tegelijkertijd heeft Romain Grosjean kennelijk nog steeds zijn USB-stick met compromitterende foto’s van Günther Steiner niet verloren, dus hij mag wederom bij de Amerikanen blijven.
In theorie zijn er voor de Hulk daardoor louter nog zitjes beschikbaar bij Alfa Romeo en Williams. Maar Nico gaf onlangs zelf al aan dat een terugkeer naar het Britse team uit Grove waarvoor hij in 2010 zijn debuut maakte voor hem geen optie is. Misschien een gemiste kans, want Hulkenberg zou bij Williams kunnen laten zien dat hij beter is dan de hoogaangeschreven Russell. Maar wellicht heeft de gang van zaken van dit jaar bij Wiliams teveel twijfels gezaaid in het hoofd van Nico of het team hem überhaupt een eerlijke kans kan/wil bieden om het gevecht met de Mercedes-protegé aan te gaan. Kubica is er in ieder geval niet van overtuigd dat dat voor hem altijd het geval was.
Blijft over Alfa Romeo, dat nog altijd geen beslissing genomen heeft over Giovinazzi. De protegé van Ferrari werd in de eerste seizoenshelft weggeblazen door Kimi Raikkonen, maar is de laatste tijd minimaal een match voor de Fin. Probleem voor Gio is alleen dat de performance van het hele team zo is afgezakt dat hij geen kans heeft ook maar in de buurt te komen van het aantal punten dat Kimi achter zijn naam heeft staan. Een ander voordeel dat Hulkenberg heeft met het oog op een zitje bij Alfa Romeo is zijn band met Alfa’s teamchef Vasseur, waarmee de Hulk successen beleefden in de opstapklasses (waar de Duitser zo’n beetje alles won). Echter heeft diezelfde Vasseur ook al aangegeven dat men er bij het team toch naar neigt Giovinazzi het voordeel van de twijfel te geven.
En dus…moest Hulkenberg ook opties buiten de F1 overwegen. Dat is nu zover gevorderd dat Hulkenberg naar verluidt dinsdag bekend maakt dat hij voor BMW gaat rijden in het DTM. Dat denkt motorsport-total althans te weten. Het zou wat ons betreft jammer zijn als Hulkenberg de weg gaat van Hakkinen, Alesi, Coulthard, Ralf Schumacher en Timo Glock zonder ooit de champagne geproefd te hebben op een F1-podium. Hulkenberg doet maar heel weinig onder voor Ricciardo dit jaar bij Renault en er zijn zeker mindere coureurs op de grid te vinden. Maar ja, dit is ook hoe F1 werkt. We gunnen Nico in ieder geval een regenrace in Brazilië waarbij hij alsnog het podium op kan sneaken…
fmgarcia zegt
Het zou een fantastische tweede rijder zijn voor rbr. Dan kan Albon zich vol richten op het winnen van races.
peugpower1000cc zegt
@fmgarcia: humor
neleev zegt
Er zijn inderdaad minder goed presterende coureurs die klaarblijkelijk mogen blijven, dat vind ik raar aan het wereldje – of het mindere coureurs zijn zoals gesteld wordt in het artikel kan ik evenmin beoordelen als jullie.
toniominestrone zegt
@neleev: Na 10 heeft hij genoeg kansen gehad, gewoon te licht bevonden voor de F1, hij zal al moeite krijgen in het DTM om een behoorlijk resultaat neer te zetten.
114i210pk zegt
@toniominestrone: Wat een larie en je lult uit je nek. DTM is een totaal andere discipline dan F1 en wil niks zeggen over wat voor resultaat hij behalen gaat.
toniominestrone zegt
@114i210pk: lees je post nog eens na, klopt niet veel van je zinsopbouw.
hamerhaai zegt
Tja, hij had de kans in zijn thuisrace dit jaar.. Voelt toch vreemd dat zo’n rijder, die op momenten best opviel nooit een podium heeft gepakt. Gekke top3 teams ook.
tjorque zegt
Een gietijzeren 1.5 turbo viercilinder met 1200+pk??? ?
ArnoldH zegt
Begrijpelijke move als je geen F1 zitje hebt. Dtm is ook echt een hele leuke raceklasse waar helaas wat weinig merken mee doen
alloallo zegt
Alesi heeft een Grand Prix gewonnen met Ferrari
futse zegt
@alloallo: klopt volledig. Wat is je punt?
rob5nismo zegt
@futse: ik gok iets met de podiums
alassad zegt
@alloallo: t gaat de scribent er meer om dat die opgenoemde coureurs ook in de DTM hebben gereden
alloallo zegt
Je hebt gelijk! Ik was op een dwaalspoor @alassad:
clubbtraxx zegt
Jammer voor Nico, die gast had wel wat meer verdiend in de F1.
pomoek zegt
Volgens Nico zelf is het niet waar…
Dutchdriftking zegt
Tja, ik had Nico graag nog een poosje gezien. Ik kan zomaar 5 andere coureurs opnoemen die van mij wel met hem mogen wisselen….
114i210pk zegt
‘Het zou wat ons betreft jammer zijn als Hulkenberg de weg gaat van Hakkinen, Alesi, Coulthard, Ralf Schumacher en Timo Glock zonder ooit de champagne geproefd te hebben op een F1-podium.’ Mensen, wat klopt er niet in deze zin?
jules713 zegt
@114i210pk: zeg jij het
roel_lemaire zegt
@114i210pk: De zin is inderdaad ietwat raar, maar hij bedoelt dat hij ook naar de DTM gaat zoals genoemde coureurs EN dan ook nog zonder ooit een podium in de F1.
gregorius zegt
Nico is een goede coureur die het ook goed doet op camera als zn helm af is.
Echter, hij heeft geen potentieel-wereldkampioen-uitstraling; wat bijv Ricciardo wel heeft.
Dus ja, dan 2e rijder of een zitje bij een team op de weg naar boven; waar ze de auto willen ontwikkelen. Maar goed, die zitjes worden ook door politiek bezet: Renault wil Ocon een kans geven: want ja, een Fransman voor een Frans team, dat wordt een ramp, maar dat snappen die Fransen nog niet.
Bij McLaren, dat minder slecht is geworden tov de competitie; vertouwen ze op een super-jonkie en Sainz. Sainz is precies een Hulkenberg: leuke coureur, maar die gaat het verschil ook niet maken. EChter wel een paar jaar jonger.
Force India / Racing Point is gewoon een pay-to-drive team. Wil je niet meer rijden nu.
Maar waarom in godesnaam Haas nog altijd vasthoudt aan Magnussen en Grosjean (die volgens mij allebei betaald worden en geen pay-drivers zijn). Die gasten hebben een bijna-fabrieks Ferrari en ze weten maar geen afstelling te vinden voor hun beide coureurs (die zeker onder Hulk staan) waarmee ze een race kunnen rijden. Die gasten zouden in de rij moeten staan voor Hulk; een ervaren coureur die in vrijwel elke auto die hij heeft bestuurd, hard is gegaan. Geen uitzonderlijke resultaten, maar wel gewoon hard. Zo’n drijvende kracht hebben ze nodig bij Haas.