Dit wordt een pretmachine!
Als we de geruchten mogen geloven is Mini bezig zijn met de ontwikkeling van een JCW-versie van de Clubman die een motor met maar liefst 300 pk onder de kap krijgt. In tegenstelling tot FWD-kanonnen als de Honda Civic Type R en de Renault Mégane RS zou de Clubman AWD krijgen, net als bij de huidige JCW All4 het geval is.
Daarmee komt deze nieuwe Clubman bijna in het vaarwater van een serieus snelle auto als de Ford Focus RS, die 350 pk over alle vier de wielen verdeelt. De Mini zou worden aangedreven door een spicy versie van de 2.0 viercilinder uit de BMW 330i, die in de Bimmer goed is voor 252 pk en 350 Nm.
Overigens is de snelste Clubman op dit moment de reeds genoemde JCW All4. Die versie staat in de boeken voor 231 pk en 350 Nm. De sprint naar 100 km/u wordt afgeraffeld in 6,3 tellen en de top bedraagt 238 km/u. Bekijk hieronder een spyvid van de Clubman die daar mogelijk een flinke schep bovenop doet.
alcantara zegt
Ja hoor, de nieuwste 330i heeft gewoon minder pk’s dan de oude.
Snap niet waarom ze zo met die naamgevingen zitten te klooien bij BMW.
Van 335i naar 340i is al net zo sneu.
lincoln zegt
4wd + 300peekaa ..
Ding heeft het formaat van een Land rover Evoque ..
Niet echt heel raar dus ..
janmetdelangeachternaam zegt
Tja eigenlijk niet meer dan logisch als je ziet hoeveel de concurrentie eruit peutert. Hopelijk maken ze m wel wat mooier.
Dutchdriftking zegt
Dit met een Focus RS vergelijken vind ik dan wel weer heiligschennis.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Die vergelijking vind ik ook nog erg ver gezocht. Die Focus behoort tot de absolute top in hothatchland. Daar kan geen obesitas crosshatch (wat is het eigenlijk?) met pep in de motor tegenop.
granlusso zegt
Maar dan zou her kunnen dat deze Mini in minder dan 5,5 seconde naar de 100 gaat. Dat is wel echt een bommetje!
Nou ja, bom, ik zag laatst een Clubman; mijn hemel, dat ding is groot!
aambei zegt
@granlusso: Een Clubman is ongeveer net zo lang als een 1 serie, al oogt hij zeker groter.
dijan zegt
Denk dat deze veel te duur word. Nu kost de 231 pk al meer dan 50.000 euro ,beetje compleet 56.000 euro .
pieterpoes zegt
@dijan: Andersom. Vanaf 47,000 dus aangekleed 50,000
berlinetta zegt
@dijan: Maar dat kost de concurrentie ook. Neemt niet weg dat die ook allemaal vreselijk duur zijn.
escort77 zegt
Gewoon in het zwart, zonder die camouflage-stickers, had niemand naar deze auto omgekeken.
Enne, gaan die gigantische lichtunits in de achterdeuren nu echt gebruikt worden als achterlicht?
Knipperlichten, achterlichten en remlichten zitten nu volgens mij verwerkt in de lichtstrips ter hoogte van de kentekenplaat.
allesmetturbo zegt
Nice! Als ze dat ook gaan doen in de cooper s jcw is het helemaal een feestje
daniel1975 zegt
Als ze dit nou bij een gewone Mini zouden doen in plaats van zo’n lelijk Clubman hok
Onehp zegt
De gewone Clubman JWC 4ALL is al een echte 1600kg (eu met wat uitrusting). Niet echt Mini, die 300pk heeft ie dan ook echt nodig om als hot hatch alternatief serieus genomen te worden…
ghost zegt
Wat weegt zo’n mini nou deze dagen? Waarschijnlijk te zwaar om echt een kart gevoel te krijgen?!
Onehp zegt
@ghost: net boven je, zelfde minuut gepost
ghost zegt
@Onehp: haha great minds think alike!
stephane8200 zegt
Toevallig net 2 weken in een Clubman D gereden. Met de 150pk 2 liter diesel. Ik was verbaasd in positieve zin over hoe dat ding rijdt. Ik heb de All4 nog niet gereden dus ik weet niet hoe dat aanvoelt. Maar in potentie zou dit dus echt wel een leuk ding kunnen worden.
Geen lichtgewicht met 1400kg maar echt zwaar is hij ook niet. Voelde niet zwaar aan in ieder geval.
Onehp zegt
@stephane8200: mag ook wel voor de prijs :) Is een goede (BMW) fwd…
stephane8200 zegt
@Onehp: ze zijn niet goedkoop inderdaad. In Engeland, waar ik hem heb gereden, zijn de prijzen ten opzichte van Nederland redelijker maar relatief gezien nog steeds een hoger prijssegment.