Hij zou in 2015 moeten komen, en dankzij gebruik van veel carbon maar liefst 350 kg lichter zijn dan een reguliere E-klasse.
Auto’s zijn door de jaren heen steeds zwaarder geworden, en hoewel technologische ontwikkelingen absoluut hun steentje bijdragen aan het schoner en zuiniger maken van het wagenpark laten de wetten van de natuurkunde zich niet ombuigen. Meer massa betekent meer verbruik, en een minder scherp weggedrag. Daarom zetten fabrikanten meer dan tevoren in op gewichtsbesparende technologieën. Mercedes-Benz gaat hierin volgens Autobild een radicale stap zetten met de ontwikkeling van een E-klasse die niet meer dan 1.300 kg in de schaal moet leggen.
Het model zou naast de huidige E-klasses moeten komen (dus niet ter vervanging van) en het toverwoord is carbon. Hierbij vraag ik me nog af hoe er dan even 350 kilo afgeschaafd moet worden, want carbon is niet heel veel lichter dan aluminium, en bovendien erg duur. Het is de laatste jaren wel in prijs gedaald, maar nog steeds zal dit een auto worden voor de happy few, waarbij het denk ik belangrijker is om te tonen waar het bedrijf toe in staat is.
De designers krijgen redelijk de vrije hand, zo zou de E-klasse ‘Superlight’ schuifdeuren kunnen krijgen. Hierbij zou een B-stijl niet noodzakelijk zijn, want de stijfheid van carbon zou het weglaten er van toestaan.
Een performance-monster moet het niet worden, de focus ligt naast gewichtsbesparing op efficiency en weinig CO2’s. Je gaat per slot van rekening niet eerst honderden kilo’s van een auto schaven om er vervolgens een loodzware V8 in te leggen. Zie het maar als een Audi A2 qua idee, maar dan stukken groter en geavanceerder. Voor de hand ligt dat er een flink gedownsizede motor in komt, eventueel in combinatie met een elektrische aandrijving. Een brandstofcel is ook een optie, maar ik weet niet hoe ver de R&D-afdeling bij Daimler daar mee is.
Esprit_de_Flandre zegt
Dacht eerst: is dit niet iets voor een CLS of kleine CLS? Maar als de nadruk op groen ligt ipv op snelheid, mja…
bigcar zegt
ik haat carbon [ het is lelijk (personal opinion) en ook nog eens on-recyclebaar baar…]
Dev zegt
@bigcar: Carbon is niet on-recyclebaar -.-. Waar heb je je dat sprookje laten vertellen.
sdk16420 zegt
@Dev: Makkelijk is het recyclen iig niet: http://www.compositesworld.com/articles/carbon-fiber-recycling-ongoing-research
HDM zegt
@bigcar: jij denkt dat die auto er gelijk gaat uit zien als die carbon koenigseggs en zonda’s, maar carbon kun je ook overspuiten. De nieuwe SL generatie heeft ook veel meer carbon.
bigcar zegt
@HDM: dat is dan wel weer zo, maar ik zou bijvoorbeeld geen sierdelen van carbon willen…. liever dat (nep) hout…
Carreza zegt
Schuifdeuren bij een E-klasse… mja, ik ben benieuwd dus laat maar komen!
jorden zegt
Bij mercedes hebben ze mooi krachtige 4 pitter diesels. dus kan een leuk concept worden.
sonett zegt
Dit wordt dus de CLE(L) CL(coupé) E(klasse) L(light)
k0ert zegt
Bij de TU/e gebruiken ze Smart motoren om betere range extenders te ontwikkelen, dus wie weet denkt Mercedes-benz er net zo over.
huge zegt
@k0ert: Mercedes heeft al zo’n concept met een smart motor als range extender:
hoewel de huidige smart motor nou niet het toonbeeld van zuinig is…
huge zegt
@huge: en deze met de complete smart aandrijving (achterwiel-aandrijving)
bigcar zegt
@huge: die laatste afbeelding, is niet zichtbaar, maar dat terzijde:
ik zou liever een hybrid hebben met 2 (?) dikke elektromotoren in de wagen willen hebben en een 3L v6 (diesel) + remenergie-terugwinning. dat is dan de beste combo die er is.
let wel: als de bestuurder zelf bepaald waar die op rijd is het echt subliem gedaan: als je in de stad bent, doe je de diesel moter uit, of je laat hem stationair lopen. en met het stroom dat in de accu’s zit, of het stoom van de stationair draaiende moter kom je dan ook netjes vooruit op de elektromoter. en als je op de buitenweg rijd, alle vermogen wil, dan kun je geen genoeg krijgen van de v6 :)
als je / iemand het niet begrijpt ff melden…
norge zegt
Aah eindelijk een Mercedes die als directie auto gebruikt kan worden bij greenpeace en dat soort hippie organisaties.
Andere doelgroep anyone?
huge zegt
350kg is een hoop als je bedenkt dat ze alleen met body-in-white zo’n 100kg kunnen besparen. Het deuren concept moet ik nog zien want de zijdelingse crash is voor een auto met koolstof monocoque en 4 deuren nog niet haalbaar. Het is niet voor niks dat BMW voor zijn i-concepten een chassis uit aluminium gebruikt (hoewel het schijnt dat BMW problemen met roest heeft bij zijn i-modellen, potentiaalverschil tussen koolstof en aluminium speelt parten) En het grootste probleem is natuurlijk het produceren; meer als 5000 auto’s per jaar wordt al moeilijk als je onderdelen met de hand laminiert en alles in de autoclaaf moet…daar moet de ontwikkeling nog een paar sprongen maken.
sir_smokalot zegt
Ze hebben nog een paar jaar om te kijken of ze de kinken uit de kabels kunnen krijgen.
Ik vind het wel grapig dat dit nieuws vanuit Daimler komt, terwijl de ogen juist waren gericht op BMW en VAG in hun strijd om SGL.
huge zegt
@sir_smokalot: Daimler heeft als partner Toray en dat is de grootste koolstof fabrikant ter wereld.
SGL produceert geen koolstof zelf maar koopt het ook in Japan in. Daimler is al begonnen met het bouwen van een fabriek voor het produceren van koolstof onderdelen in Esslingen (in de buurt van Stuttgart) dus ze zullen zelf produceren en ontwikkelen…
bloempot zegt
Tja..
Hij ziet er snel uit.
Megakix zegt
Voorwielaandrijving
1.2 Turbopitter
Ander uitlaatsysteem
Stoelen die van carbon zijn
Stoffen bekleding
Speciale lichtgewicht velgen
= 350kg besparing…
Hupke zegt
@Megakix:
Je zal er in in ieder geval niet veraf zitten.
Maar dat alles maakt je e-klasse natuurlijk nietmeer premium en laten we eerlijk zijn er is wel een serieus verschil tussen een E-klasse en een peugeot/ford/vw qua gevoel.
Hupke zegt
Lijkt me een enorm interessant ding te zijn.
Het meest logische lijkt me een 1.6 turbo motor mogelijk een hybride (met elektronische supercharger?).
Of dat er een elektromotor komt in te liggen met een range extender in het vooronder. Al zal 350 kilo dan wel in de batterijen kruipen?
dennisr zegt
zuiniger maken op deze manier is natuurlijk helemaal super :D kan geen nadelen bedenken.. :)
janklaassen zegt
2015… Is dan niet al de nieuwe E-klasse geïntroduceert?
tarquesh zegt
Om een top graad te verkrijgen in technologie zou Mercedes eens met het Toyota concern eens om de tafel gaan zitten. Proportioneel bijten deze fabrikanten elkaar niet en er zouden weleens state of the art innovaties samen bewerkstelligd kunnen worden wat zij zouden kunnen projecteren of deze aankomende E klasse.
euro95 zegt
Yes, die wil ik hebben!