Dat zou me wat zijn. BMW haakt een beetje slapjes af en propt een twinturbo V8 in de nieuwe M5, en dan zou Lexus er voor de superhete versie van de GS toch gewoon even een V10 bij halen. Onze zegen hebben ze, dat zeker.
Lexus schijnt hard te werken aan de GS-F, een rasechte M5/E63/RS6/CTS-V-concurrent, zo schrijft het Japanse autoblad Best Car. Bovenstaande foto van een GS 460 met F-Sport accessoires geeft een idee hoe dat er ongeveer uit zou kunnen gaan zien. Echter, omdat de huidige GS al even meedraait zal het topmodel waarschijnlijk pas bij de volgende generatie ten tonele verschijnen; da’s dus nog aardig wat nachtjes slapen.
Daar staat tegenover dat de 4,8 liter grote V10 uit de LFA wel eens zijn weg onder de kap van de supersedan zou kunnen vinden. Deze levert 553 pk bij 8.700 tpm en 480 Nm koppel bij 6.800 tpm, maar zal voor de GS-F waarschijnlijk ietwat gedowntuned worden om Lexus’ pronkstukje niet in de weg te lopen.
Maar de belangrijkste cijfers ontbreken: wat zou de CO2-uitstoot van deze auto zijn? Zodra we meer weten lees je het hier.
Evo500 zegt
Lijkt me niet zo dom. Verdienen ze wat ontwikkelingskosten terug en hebben ze een echt vette gs.
Mardec zegt
:|
Wat een prachtidee =D Als dit waar is!
Het enige “”jammere”” is het “lage” koppel. De 6.2 AMG V8 heeft daar toch wel de azen vast..
HTJ zegt
Dan heb in ieder geval geen Vroombox meer nodig!
AlfaGTV zegt
Who cares about laag koppel, ik heb liever een hoog heerlijk hoogtoerige V10!
Bye Bye M5!
bozewolf zegt
@AlfaGTV: Wat lag er ook alweer in die M5?
Ohja…een hoogtoerige V10…
Ben je nou zo dom of kun je goed doen alsof?
mrB zegt
@bozewolf: Ik denk dat hij het heeft over de nieuwe 5 serie. Als daar de M versie van uitkomt ligt er geen v10 meer in. Rond de tijd dat deze gs-f uitkomt is die nieuwe m5 er ook
Bosnia_love zegt
@bozewolf: LOL ! daar heb je nu zijn mond mee gesnoerd. :D
bozewolf zegt
Dan zullen ze de unit wel zo tunen dat hij wat minder vermogen en wat meer kracht levert.
mrtn zegt
Maar dan wel het geluid van de LF-A. Boh, wat fijn.
Ahura zegt
“Maar de belangrijkste cijfers ontbreken: wat zou de CO2-uitstoot van deze auto zijn?” Vast grappig bedoeld maar hou die C02-onzin nou gewoon voor auto’s die voor een bepaalde bijtelling kunnen gaan…
OT: klinkt leuk! Ben erg benieuwd naar zijn opvolger! Vond de huidige altijd al erg fraai alleen wat lompe kont/D-stijl
mrB zegt
Heerlijk, ik hou van hoogtoerige motoren, vooral als het een v10 is!
CSL zegt
Als het echt doorgaat, dan zou die de enige echte concurent voor de huidige M5 kunnen worden.
Heel goed plan lijkt het me. Kunnen we de M5 eindelijk ergens mee verglijken :)
Haatto zegt
@ bozewolf
Waarschijnlijk bedoeld hij de V8 waarover gespeculeerd wordt!
vla zegt
Lijkt me absurd om een echte 21e eeuwse supercarmotor in een sedan te rammen, maar om te concurreren, is dat wel een min of meer logische stap… Alleen zal de auto dan wel ferm uit balans gegooid zijn.
En juist, wat zijn in godsnaam de CO2 CIJFERS?!? :P
Mao zegt
@vla:
Het wordt pas absurd als je er ook nog 2 turbo’s op plakt. Zodat je met minimale aanpassingen over de 700 pk heen gaat. Dat is absurd, dit is 13 in een dozijn.
Maar ja bij Audi is et meteen onzinnig en saai en Lexus is natuurlijk cooool.
vla zegt
@Mao:
Eh, wat zei ik dan? Ik zei niets over Audi ofzo…
En just so you know it: ik ben geen fan van supersedans, of ze nu komen van Audi of Lexus of gelijk welk merk.
Het is knap als je zoveel kracht, zo’n motor en alles wat daarbij hoort, kwijt kan in een sedan, maar het is volkomen nutteloos.
JamesBond007 zegt
Zoals Ruben al ”nog heel wat nachtjes slapen” zei wilde ik jullie deze niet onthouden:
http://www.youtube.com/watch?v=FnU3DwAl4oo
F458I zegt
lekker!
vooral die remmen!
blauw/matzwart = sexy
RaKiM zegt
ff offtopic maar weet iemand mss wat voor specifieke uitlaat er onder de LFA licht
FuelMinded zegt
Gezien het feit dat Lexus LF-A nooit haar ontwikkelingskosten terug zal verdienen kunnen ze het V10 blok dat speciaal voor de LF-A is ontwikkeld ook in een GS lepelen. Oftewel 2 vliegen in 1 klap. :D
EJS zegt
Lijkt me een goede keuze! ’t blok hebben ze toch liggen, het klinkt prima, levert zat vermogen, is relatief licht en relatief compact.. Goede dual clutch erachter en ze hebben een behoorlijk goede concurrent voor de M5/E63/RS6
ZwerverRoodbaard zegt
Zow dat is niet mis, maar dan wel in een andere kleur en geen “trendy” wit :)
dw zegt
pfff kopel pas bij 7000 rpm en max hp bij 9000 rpm, weetje hoe zenuwachtig dat rijd.
EJS zegt
@dw:
Met zoveel vermogen niet meer hoor.. Dan hoef je namelijk om gewoon mee te komen met het verkeer echt niet boven de 4000 toeren te komen;) Als je dan lekker gaat gooien en smijten, dan pas zul je veel meer toeren gaan draaien..;)
wimpie zegt
mooie remmen
jdm zegt
dw
wat is kopel? laat me raden jij bent ook <18.
Hoe weet jij dat het nou zenuwachtig rijd? al ermee gereden dan?
keyboardhelden -veel
EJS zegt
@jdm:
heeft echt geen zin direct om de man af te beginnen..
Donstil zegt
Kan totaal niet warm lopen voor lexus modellen.
Toch reageer ik even om in de stats van volgendjaar te komen.
Athans dat is de gedachte die ik krijg bij het lezen van veel reacties.
dw zegt
@jdm, kopel is een typfout. Verder heb ik niet met deze auto gereden nee, maar ik weet wel dat een hoog toerige japanner zenuwachtig rijd in het algemeen.
Met deze hoge vermogens zal dat inderdaad wel meevallen, maar toch, efficiënt lijkt het me niet die hoge toeren, betekent altijd meer slijtage en hoger verbruik.
Zelf rij ik ook liever diesel dus dat zegt misschien ook wel wat, is voor ieder persoonlijke voorkeur natuurlijk.
AlfaGTV zegt
@ Bozewolf: Ja grapjas, ik bedoelde de aankomende M5, deze Lexus zal ook een concurrent voor de nieuwe M5 zijn, niet direct voor de oude. En ik bedoelde daarom ook juist dat de nieuwe M5 een beetje ‘saai’ zal klinken met een geblazen V8 tegenover Lexus die nog gewoon een lekkere 10 cylindert erin gooien.
Mao zegt
“Hoe weet jij dat het nou zenuwachtig rijd? ”
Ook nog geen 18 ?
t*ring wat een faal :):)
AudiQuatro zegt
@alfaGTV
Koppel is vele malen belangrijker dan PK`s het is leuk om 500pk bij 7.000 toeren te hebben maar dan moet je wel koppel hebben om dat te bereiken toch?? Eigenlijk was ik nooit zo geil van Japanse auto`s ik vond ze wel leuk maar verder niet. Misschien zorgt dit er wel voor dat ik ze echt leuk ga vinden. Maar als we allemaal stemmen dan houdt Audi die V10Twinturbo toch ook wel voor de nieuwe RS6? die door ontwikkelen (pk`s omhoog CO2 omlaag) is net zo duur als de 4.2 V8 door ontwikkelen……..
Kevski-Style zegt
@AudiQuatro:
Nee hoor dat hoeft niet. Koppel en vermogen staat tot elkaar in verhouding. F1 heeft relatief weinig koppel en relatief veel vermogen, toch zijn ze rete snel….
Dat gezegd hebbende zijn de topvermogens van motoren in de F1 nagenoeg gelijk door alle beperkingen. Het koppel daarentegen is dat niet, waardoor sommige motoren toch beter kunnen zijn dan andere….
Keaven zegt
@Jdm; Ik vraag me ook af wat DW bedoelt.
@DW: Leg uit….
Keaven zegt
@DW
Sorry, zag je uitleg niet.
Maar ik begrijp nog niet wat er dan zo zenuwachtig aan rijdt?
Pixed zegt
Luxe en power in een mooie sedan. Meer moet dat niet zijn. Life is good!
Keaven zegt
Weet iemand of BMW de ‘oude’ M-motoren nog in de productie houdt?? Ik weet dat Wiesmann de 3.2 uit de E46 M3 nog gebruikt.
Dan kunnen we toch ook gewoon een V10 in de nieuwe M5 lepelen?
dw zegt
@ Keaven, met die hoog toerige blokken kun je niet rustig cruisen. Als je wilt versnellen moet je al gauw direct weer terug schakelen, daarna lang doortrekken om in het juiste toerental te komen, en dan plots gebeurt er iets, en moet je alweer op schakelen.
Dat kan leuk zijn, maar in het dagelijks verkeer wordt je er zenuwachtig van (beetje overdreven misschien). Geef mij maar iets wat meteen lekker oppakt.
JQ zegt
dw, ik denk dat wat jij bedoelt mss van toepassing is op een 4 cylinder die te weinig kracht onderin heeft,
maar met een V10 van dit formaat kan je gerust cruizen in 5e in het dagelijks verkeer… die trekt je nog los vanaf 2000rpm
ja een turbo of meer koppel zal betere hernemingen hebben, maar voor dagelijks verkeer denk ik dat je geen gebrek aan power zult hebben…
Kevski-Style zegt
@ Ruben Baeten:
CO2 zal ongeveer uitkomen op dat van de huidige M5. Waarschijnlijk zelfs iets lager, maar niet veel.
Lan_Evo zegt
CO2 uitstoot is de nieuwe 0-100!
stopwearingpants zegt
Hou op over koppel man hij heeft genoeg van dat, als je een V10 koopt gaat dat ook om het mooie geluidje wat ie maakt;)
GOD zegt
@ DW
Je doet net of zon M3 onderin helemaal niks heeft.
Kun je makkelijk mee cruisen hoor. I know ;)
AlfaGTV zegt
Koppel word belangrijker bij hoge gewichten. Zoals gezegd, een F1 wagen of bijvoorbeeld de Lotus Elise kan behoorlijk uit de voeten met maar weinig koppel. En je moet ook niet gaan doen alsof 480nm weinig is ofzo, want dat is nog bijna altijd 3 keer zoveel dan de gemiddelde huis-tuin-en-keuken auto met een 1.6, en die komen ook nog vooruit.
Hell, de huidige M5 heeft ook *maar* 520nm koppel. Oh nee! Je mist 40nm ten opzichte van de M5…stel je voor dat je straks die Volkswagen Golf diesel er niet uit kan trekken!
Kevski-Style zegt
@AlfaGTV:
Zelfs bij hogere gewichten is het niet echt belangrijk. Hangt veel meer af van je versnellingsbakverhoudingen….
Cantago zegt
Dit zou wel echt een gruwelijk lekkere auto worden! Ben benieuwd wat het wordt:D
BananaFlip zegt
Dat is beter nieuws. Echte racemonsters hebben atmosferische motoren. Als Lexus het vermogen van die V10 dan toch aan het verlagen is kunnen ze meteen wat doen aan het erg lage koppel. Lijkt me wel fijn.
jzaero zegt
@BananaFlip: Laag is iets anders ;) 480Nm is nog altijd heel veel, maar lijkt me wel een heerlijke auto die lexus! Ik heb de huidige GS altijd al wel mooi gevonden, hoop dat de volgende ook mooi wordt!
BananaFlip zegt
@jzaero: Laag is idd anders, maar een hoog koppel past wel bij een luxe sedan.
Vincenzo zegt
wat een lekkerding zo die Lexus.
Testpiloot zegt
Kan iemand mij uitleggen waar de meerwaarde van deze auto vandaan komt? Het begrijp dat het een auto is met serieuze prestaties (0-100km/h in 3,7 sec.), perfecte afwerking enz.
Maar als je deze auto vergelijkt met een Nissan GT-R R35 dan snap ik niet waar die 300.000 euro extra voor betaald moeten worden?