Waar we het eerder over een ‘minder hete Urus’ hadden, lijkt de PHEV lijkt een nóg hetere versie te worden.
Wil jij meer pk in je Lamborghini Urus en er minder voor betalen? Dan heeft CAR Magazine wellicht goed nieuws voor je. De Italianen gaan de rappe SUV volgend jaar namelijk van een welverdiende facelift voorzien. Dan willen ze ook eindelijk de PHEV Urus onthullen, een variant waar we al eerder over hadden geschreven.
Bij PHEV’s denk je meestal aan auto’s als de Mitsubishi Outlander. Auto’s die eerder door leaserts worden gekocht dan door liefhebbers van snelle auto’s. Toch moet die Urus PHEV er voor die liefhebber zijn. CAR Magazine claimt namelijk op basis van anonieme bronnen dat deze PowerHybrid Porsches nieuwe LK5-motor krijgt. Deze levert 608 pk, net iets minder dan de 650 pk van de twinturbo-V8 onder de huidige Urus.
Het tijdschrift geeft verder geen details over de motor, hoeveel cilinders deze krijgt is dus nog volstrekt onduidelijk. Wel weet het blad dat Lamborghini deze zal koppelen aan een elektromotor. Anders is de Urus natuurlijk geen PHEV. Dit wordt een flinke motor, in totaal moet de Urus PHEV namelijk een vermogen krijgen van maar liefst 831 pk. Ruim achthonderd paardjes in een stock SUV! Koppel zou rond de 895 Nm liggen.
Het goede nieuws voor Nederlanders is natuurlijk de BPM. Een Urus wordt hier immers genadeloos gestraft door de overheid. Plug-inhybrides krijgen een veel kleinere CO2-straf, met een beetje geluk zal deze PowerHybrid dus goedkoper zijn dan de reguliere variant. Wel jammer is het gewicht, dit zal zo’n 250 kilo hoger liggen dan de reguliere Urus.
Naast de Urus PHEV, noemt het tijdschrift ook een Urus Sport RS. Deze krijgt 25 pk meer dan de reguliere Urus. Ook heeft het nieuws over een opvolger van de Huracan; deze moet over vier jaar verschijnen. Een V10 krijgt deze niet, wel mag Lamborghini een fonkelnieuwe V8 ontwikkelen. Ook deze moet de mogelijkheid krijgen voor elektrificatie. Tot die tijd krijgen we mogelijk een ‘opfrisbeurt’ van de Huracan, al lijkt Lamborghini daar nog geen knopen over te hebben doorgehakt.
Foto: Urus van @Spotcrewda, via Autojunk.nl.
Johanneke zegt
Dit zijn toch ook geen auto’s voor liefhebbers. Hoeveel vermogen ze er ook tegenaan gooien. Bochtenwerk is niet best, en off road kan het niks. Dus wat heb je dan. Een hok met veel vermogen. Rij liever een Yaris GR.
fatihsolak zegt
@Johanneke: is goed als we allebei genoeg geld hebben koop jij de Yaris GR en ik de Urus in welke uitvoering dan ook.
dwfc zegt
fatihsolak …. met een auto van 2.154 kg droog aan de haak wil ik je wel eens “achter” een Donkervoort D8 GTO RS zien racen op het circuit in Zolder …. Na elke bocht neemt de D8 GTO RS 2 a 3 seconden !
Er zijn 10 bochten in Zolder op een 4.1 km … en veel trage bochten …
Gewicht : 695 kg
Maximum Vermogen : 415 pk
Maximum Koppel: 500 Nm bij 1750 rpm
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 2,7 sec.
Acceleratie 0-200 km/u 7,8 sec.
Top : 280
De PK gewichtsverhouding is van belang …
Als je ooit de kans krijgt hiermee te rijden, of laat staan als passagier mee te rijden, mag je
deze kans nooit laten gaan !! Dat is pas echt de ervaring van een sportwagen …
Niet enkel de Urus ziet sterretjes, ook een eenvoudige 911 ziet sterretjes om u maar een idee te geven.
Gewoonweg briljant ….
Oh ja de prijs is in BE : +/- 190 k
rolov zegt
@fatihsolak: dan rijdt die Yaris je gek. Op de rechte stukken na .
dijan zegt
Hoop dat je geen 3 kinderen hebt.Of op vakantie met z’n 4 en.
baardmijt zegt
@dijan: Sowieso fijn, geen kinderen. Maar naast die GR Yaris kan best nog een Alpina B5 voor als de bestemming wat verder is en/of er wat meer mee moet. Of een ander capabel apparaat naar keuze.
dirkv zegt
@Johanneke: Bochtenwerk en offroad?? Gewoon lekker rechtdoor zoeven, dat is ook een liefhebberij. En dat kan zo’n hoge Lambo als geen ander.
Stefje zegt
@Johanneke: duidelijk nooit mee gereden. Wat een klets.
DeWitteCondor zegt
@Johanneke: tja, wat is een liefhebbersauto? Voor sommigen is dit de droomcombi van een supercar en gezinsauto (hoewel niet enorm ruim). Je gaat hiermee natuurlijk niet het circuit op, en ook niet off road dus die vergelijking heeft geen zin. Overigens ook absoluut niet mijn auto, maar ik begrijp de charme wel
dwfc zegt
Die zijn er helaas niet veel meer …. klein, laag bij de grond en licht !
Het is als zoeken naar een spelt in een hooiberg …
ghini zegt
Gaaf maar stop de tech liever snel in een nieuw laag model..
fmgarcia zegt
@ghini: Of een super sedan als de Estoque. Daar zou ik me als Lambo op focussen. De uber 4 deurs van VAG tot Bugatti met iets lijpers komt.
suzikubelona zegt
@ghini: Ehm? Lamborghini Sian?
595 zegt
@suzikubelona: een veredelde Aventador is niet nieuw
retsok zegt
@ghini: ik stop mijn geld liever in heel veel “oude” lage modellen😉
ghini zegt
@retsok: ha eens, maar had het even specifiek over deze technologie
okdoei zegt
Had liever een extreem mooi uiterlijk gezien.
The Stig NL zegt
‘Toch moet die Urus PHEV er voor die liefhebber zijn.’
Nou, een liefhebber koopt óf een echte Lamborghini, óf een een echte off-roader.
intimrasiert zegt
+250 kg, zeg maar de FritUrus-versie
rolov zegt
Een urus koop je neit als je een liefhebber bent . Wat een grafbak is dat. Als je dan Perse een suv wilt koop dan een Audi rsq8 .
robicide zegt
een Urus is ook een RSQ8, alleen een ander jasje aan…
rolov zegt
@robicide: ik weet het . Alleen die is goedkoper en minder lelijk
87sandyd zegt
@rolov: Wat een opmerking 😂
ghost zegt
Blijft alsnog lelijk. Al had dit ding een miljoen pk’s.
Alfarobert zegt
Een SUV is geen sportwagen en geen terreinwagen. Het zijn gewoon zware bakken die veel zuipen.Puur voor de pronk. Bij de landhuizen in Engeland staan alleen maar Landrovers met een dikke V8,da’s niet voor niks he