Een sportieve roadster van Honda zou de S2000 van een opvolger kunnen voorzien in 2023.
De Japanners lijken allemaal weer een richting op te gaan met hun sportauto’s. De Toyota Supra is terug, Subaru komt met een nieuwe BRZ, Nissan gaat de Z een nieuw leven inblazen en ook een ‘RX-9‘ van Mazda, voor zover de MX-5 niet genoeg wensen vervulde, lijkt nog steeds op komst te zijn.
Honda
Dan blijft zo’n beetje alleen Honda nog over. Die waren in de jaren ’90 een beetje afwezig, tot richting het einde toen de Type R-versies van de Integra (DC2) en Civic (EK9) hun plekje in de sportieve archieven bemachtigden. En er kwam nog een echte sportwagen: de Honda S2000.
Speciale status
De S2000 was een compacte roadster die in 1999 op de markt kwam. De 2.0 F20C viercilinder leverde een nette 250 pk (Japanse specs, wij kregen 241 stuks), maar het was vooral de hoge redline op bijna 9.000 toeren per minuut die de motor bijzonder maakte. Verpak die motor in een dakloze compacte, relatief lichte auto en je hebt een pretpakket. Honda heeft met de F20C meermaals Engine of the Year-awards in zijn klasse ontvangen. Al sinds een jaar of tien kun je de S2000 niet meer nieuw kopen, maar de auto krijgt van Honda nog steeds aandacht. Toen de auto 20 werd gaf Honda de auto een update als ‘verbeterde S2000’. Aan S2000-rijders werd gevraagd hoe de auto geüpdatet kon worden naar de huidige standaarden. Uiteindelijk bleef het bij een tuningsset uit voor de S2000 door Honda-onderdelenboer Modulo. Ook gaat Honda reserveonderdelen opnieuw bouwen en aanbieden.
Opvolger
Maar goed, fans van de Honda S2000 zijn te allen tijde aangewezen op een occasion. Zoals alle bovenstaande voorbeelden lijkt er echter iets op komst te zijn wat we kunnen zien als een opvolger voor de Honda S2000. En dit keer echt. Er worden ‘serieuze gesprekken gevoerd’ over een Honda S2000 opvolger wanneer de auto 25 wordt.
Lichtgewicht
De opvolger van de Honda S2000, die overigens wederom weer S2000 moet gaan heten, moet weinig afwijken van het origineel. Het plaatwerk wordt gebouwd van lichtere materialen zoals aluminium en koolstofvezel. Dit moet het gewicht ‘onder de 3.000 lb houden’ (zo’n 1.360 kg). Komt in de buurt van de ongeveer 1.300 kg (afhankelijk van de markt en uitvoering) die de S2000 ooit woog. Maar het gebrek aan gewicht ga je waarschijnlijk niet merken.
Civic Type R-motor
Waar er wat gewicht bijgevoegd wordt, wordt een hoop pk toegevoegd. De 250 pk van de originele 2.0 VTEC is netjes, maar de opvolger van de Honda S2000 moet de motor en bak van de nieuwe Civic Type R (FK8) krijgen. Dit is eveneens een 2.0 VTEC, maar dan met een turbo die een totaal van 320 pk oplevert. De transmissie wordt een handbak met zes versnellingen. Voor de S2000 willen ze de limieten iets verder opzoeken en het vermogen opvoeren naar 350 pk. Uiteraard met achterwielaandrijving.
Het is allemaal nog vrij speculatief, maar het lijkt te gaan om ‘goed geïnformeerde bronnen’. Gezien de concurrentie is het op zich logisch dat Honda een graantje mee wil pikken van deze markt. Tot in hoeverre deze nog relevant is. Daarnaast, als Honda meekijkt bij Toyota, Subaru en Nissan, zou het wel eens een gevalletje ‘niet in Europa’ kunnen worden. (via Forbes)
haroldv zegt
Hmm, turbo nu, dus minder hoge toeren / spektakel? Dat is juist het leukste aan een roadster.
Silverarrow zegt
Gelekte persbericht verkeerd gelezen: Honda gaat binnen nu en 25 jaar een opvolger van de S2000 introduceren. #NSX-2.0
jwcroy82 zegt
Hmm met de huidige designtaal van honda zeg ik doe maar niet. Zo mooi spectaculair en tijdloos als de huidige kan het nooit meer worden en zeker niet met een turbomotor.
SimonMc zegt
@Loek: Heeft de Honda S2000 niet 240 pk?
Rudy zegt
240pk bij iets van 8300rpm inderdaad.
s2000vtec zegt
De originele motor levert in Japan 250 pk. I.v.m. de milieu-eisen in Europa leverden de motoren hier ‘slechts’ 241 pk.
Loek zegt
@SimonMc: de specs van een S2000 variëren enorm op basis van jaartal en markt. Maar je hebt gelijk, in onze markt had ie 241. Staat erbij, thanks.
db14 zegt
Fix de app nou eens! Al weken niks te zien bij de spots!
jopio zegt
@db14: inderdaad. Waardeloos!
Rudy zegt
4 of 5 jaar het geluk gehad de S2000 van mijn vader te kunnen gebruiken. Erg leuke sportauto is best tricky kon zijn (was 19 denk ik toen pa hem kocht…) en heb eens wat dwarser gestaan dan ik wilde maar het ging allemaal goed.
Grootste nadeel is wel de bruikbaarheid, auto is erg luidruchtig op de autobaan (zeker met dak dicht). Facelift model blijkt wat stiller te zijn. Voor de rest bulletproof, wat standaard onderhoud gehad.
In retrospective de auto nooit weg moeten doen want ze zijn best gestegen in waarde (auto ging weg met rond de 30k op de klok)…..
Of een nieuw model met turbomotor voor dezelfde fun kan zorgen…. moet ik nog maar eens zien. Financieel is het uitbrengen van een dergelijke auto ook best lastig volgens mij. De cabrio / roadsters verkopen niet geweldig meer anno 2020.
Robert zegt
Hmm… Niet eens zo heel lang geleden werd de CR-Z met veel tamtam aangekondigd als rechtmatig opvolger van de CRX. En o boy, wat een afknapper werd dat.
Laten we maar hopen dat ze hiervan iets hebben geleerd.
meetsysteem zegt
Leuk zeg. Jammer dat er zo weinig leuke sportwagentjes zijn en dan Hondae in het bijzonder.
Dus revivallen maar.
potjak zegt
Kan maar zo een elektrische reïncarnatie worden. Ben benieuwd.
goodfellar1 zegt
Ik hoop nog steeds maar het zal niet gebeuren. Wellicht in een elektrische vorm want anders klopt op niet met hun toekomst visie. Ze zijn om de groene reden gestopt met F1.
Robert zegt
Da’s slechts een lame excuus, waarschijnlijk omdat de kosten uit de hand liepen. Honda America heeft een splinternieuwe hybride krachtbron in ontwikkeling voor de IndyCar, die volgens mij vanaf 2021 of 2022 zal worden ingezet ter vervanging van de huidige m
shicomm zegt
Een s2000 met een turbo zou niet lekker vallen denk ik , misschien met een supercharger nog wel maar juist het n/a aspect van het orgineel deed het zo goed denk ik.
Gezien de huidige EV van honda denk ik dat ze wel heel erg veel werk te doen hebben om de nieuwe s2k zonder alteveel schaamte als waardige opvolger neer te zetten als men voor een EV zouden gaan.
brera22 zegt
ik zie dat niet meer gebeuren,alleen nog dure sportautos worden verkocht en dan bedoel ik de 911,Ferrari,Lamborghini en misschien Mercedes AMG en waarschijnlijk de nieuwe SL die over 1 jaar komt…
Dat zijn allemaal erg dure autos
maar de volume merken brengen dit niet meer uit wegens de lage verkopen…
c-ad zegt
Eigenlijk hoort daar gewoon een hoogtoerig atmosferisch blok in te liggen.
pivavar zegt
Gezien het persbericht van gisteren dus niet voor Europa.